Waar opletten bij kopen van wasmachine?

29-09-2015 09:23 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 11 jaar is mijn tweede hands wasmachine toe aan vervanging. Heeft iemand tips waar ik op kan letten tijdens het aanschaffen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekeken naar prijs, toerental (ik wilde 1600), zuinigheid (water- en stroomverbruik), aantal db bij centrifugeren, wasprogramma's (mogelijkheid tot een kort programma, want zuinige wasmachines hebben vaak lange programma's). Dit is overigens niet op volgorde van belangrijkheid. Ik heb uiteindelijk een AEG Lavamat gekocht. Afhankelijk met hoeveel mensen je thuis bent zou ik ook naar het vulgewicht van de trommel kijken.
anoniem_121608 wijzigde dit bericht op 29-09-2015 09:29
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, ga vergelijken. Bekijk in 2 a 3 winkels een wasmachine. Scheelt in prijs en de ene medewerker verteld misschien iets anders dan de andere medewerker. Bij expert kan je makkelijk afdingen. Bij de mediamarkt niet.

Uit hoeveel personen bestaat je gezin? Als je een groot gezin hebt, zou ik naar een wasmachine kijken waar veel in kan. Heb je misschien een budget in he hoofd? Zeg dat gewoon tegen de medewerker, want vaak nemen ze je mee naar de duurste wasmachines. Succes!
Alle reacties Link kopieren
ik heb nu een jaar een nieuwe



Ik heb vooral gelet op:



trommelinhoud

aantal toeren

mogelijkheid tot uitgesteld instellen

mogelijkheid tot verkort programma draaien.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:lushcooking schreef op 29 september 2015 @ 09:27:

Ik heb gekeken naar prijs, toerental (ik wilde 1600), zuinigheid (water- en stroomverbruik), aantal db bij centrifugeren, wasprogramma's (mogelijkheid tot een kort programma, want zuinige wasmachines hebben vaak lange programma's). Dit is overigens niet op volgorde van belangrijkheid. Ik heb uiteindelijk een AEG Lavamat gekocht. Afhankelijk met hoeveel mensen je thuis bent zou ik ook naar het vulgewicht van de trommel kijken.



Mee eens, ik heb ook een AEG Lavamat.

Verkijk je echter niet op het vulgebruik van je trommel. Een trommel van 8 kg lijkt heel fijn, maar er zijn maar weinig wasprogramma's waarbij je 8 kg erin kunt stoppen. En je moet dan ook nog 8 kg nat wasgoed in je huis kwijt kunnen. Dat is best veel.
Ik heb wel een zuinige machine, maar met geen hele lange programma's. Dat vind ik heel prettig. Ook weegt onze trommel de hoeveelheid was en past dan de tijd van het programma daarop aan. Dat vind ik wel heel prettig. En het snelwasprogramma gebruik ik heel vaak. Als ik een paar dingen heb, doe ik het daarin en is binnen een half uur klaar. Wij hebben een miele, type weet ik zo niet maar is al een wat oudere.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Miele, al 21 jaar. Onverwoestbaar.



Belangrijk vind ik:

Duurzaamheid

Toerental, hoe hoger hoe droger de was eruit komt

Wasprogramma's: kort programma, programma voor kleine wasjes, wolprogramma

De energiezuinigheid

En natuurlijk de waskwaliteiten, de een was schoner dan de ander, maar hoe je dat kunt controleren is me niet helemaal duidelijk.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad kijken naar de grootte, voor een huishouden met zes man zul je meer hebben aan een grote trommel dan als je alleen woont. Wat ik wel zou willen, maar nu niet heb, is een indicator zodat ik kan zien wanneer de wasmachine klaar is. Hoewel ik ook altijd een beetje sceptisch ben over al die extra techniek, kan ook weer stuk gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
centrifugeersnelheid, het gemak waarmee je het filter kan schoonmaken (moet staand/bukkend los te maken en schoon te maken zijn), uiterlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
een loeizware machine schudt/trilt beslist veel minder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Koop een wasmachine van een degelijk (Duits) merk: Siemens, Bosch of Miele (de beste, maar erg duur) en dan bij een winkelketen die ook daadwerkelijk garantie geeft zoals BCC of Media Markt of Wehkamp. En profiteer van een aanbieding. Je kunt dan eigenlijk geen miskoop doen.



Check ook hoe lang de wasprogramma's duren. Een hele zuinige wasmachine die alleen maar hele lange wasprogramma's heeft, is nog steeds niet zuinig.



Koop niet van die hele goedkope wasmachines zoals van Electrolux/ Whirlpool e.d.. Goedkoop is duurkoop. Zelf jarenlang een hele goedkope wasmachine gehad die het heel lang heeft volgehouden maar mijn kleren verouderde heel snel door die wasmachine (fletse kleuren/ verwassen truien etc.) en werden tijdens centrifugeren in elkaar geslagen. Dus ook voor het behoud van je kleren: koop een goede.
quote:retrostar schreef op 29 september 2015 @ 10:00:

centrifugeersnelheid, het gemak waarmee je het filter kan schoonmaken (moet staand/bukkend los te maken en schoon te maken zijn), uiterlijk.Een wasmachinefilter zit altijd op het laagste punt, onderaan dus.
Alle reacties Link kopieren
De kwaliteit van de onderzochte wasmachines liep, op uitzonderingen na, niet zo uiteen. Het enige dat je beslist moet doen, is lid worden van de Consumentenbond. In een jaar heb je het geld er al uit. Voorkomt vooral ergernis dat je geen miskoop meer hebt. Ik ben al heel lang lid en nooit spijt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel interessant om te kijken:



http://www.npo.nl/de-rekenkamer/15-08-2013/KRO_1627225
quote:CorStreng schreef op 29 september 2015 @ 13:46:

De kwaliteit van de onderzochte wasmachines liep, op uitzonderingen na, niet zo uiteen. Het enige dat je beslist moet doen, is lid worden van de Consumentenbond. In een jaar heb je het geld er al uit. Voorkomt vooral ergernis dat je geen miskoop meer hebt. Ik ben al heel lang lid en nooit spijt gehad.Ik heb geen vertrouwen meer in het oordeel en de tests van de Consumentenbond. Ze hebben (financiële) connecties met de fabrikanten waar ze de spullen van testen, niet onafhankelijk dus.
Alle reacties Link kopieren
waarom niet weer een goede tweedehandse ? Zijn wel de betere machines en zo was je voor een aantal tientjes weer zo 5 tot 10 jaar
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips. Ik neem ze mee. Vandaag bij 1 witgoed winkel geweest heel dicht bij mij in de buurt. En even wat info ingewonnen en modellen bekeken. Het is een eenpersoons huishouden dus een wat kleinere trommel is mogelijk. Wel gaat mijn voorkeur uit naar een 7 kg.



Een tweede hands heeft dit keer niet de voorkeur omdat ik ook gebruik kan maken van de btw aftrekposten en ik het heel fijn vind dat hij gewoon netjes thuis wordt afgeleverd en ik niet zelf hoef te gaan sjouwen.
Alle reacties Link kopieren
Mary57, wat een onzin! Hoe kom je daarbij?

Het is juist een instantie die puur onafhankelijk is.

Je gebruikt een drogreden van winkeliers die slechte spullen verkopen.

Ga maar snel naar de site en lees er maar eens goed over.

Niet weer die onzin doorvertellen.

Mag ik raddn? Je hebt belangen in de commercie?
quote:CorStreng schreef op 30 september 2015 @ 01:53:

Mary57, wat een onzin! Hoe kom je daarbij?

Het is juist een instantie die puur onafhankelijk is.

Je gebruikt een drogreden van winkeliers die slechte spullen verkopen.

Ga maar snel naar de site en lees er maar eens goed over.

Niet weer die onzin doorvertellen.

Mag ik raddn? Je hebt belangen in de commercie?



Wat ben je nog naïef CorStreng! Geen enkele vergelijkingssite is onafhankelijk. Lees je nooit kranten of kijk je nooit tv?

Valt het je nooit op dat bij de Consumentenbond juist altijd hele dure artikelen als de beste uit de bus komen? Ze worden gewoon betaald voor reviews. De goedkopere merken doen daar niet aan mee, dus worden ook niet meegenomen in hun oordeel.

Lees dit eens, misschien gaan je ogen dan open:



http://twinklemagazine.nl ... oenen-aan-vergelijkingen/
Wat ik erg handig vind is een mini-wasje van 30 minuten.

En inderdaad verkorte programma's. De was van tegenwoordig is niet zo vuil meer en wordt dus prima schoon zonder urenlang weken, wassen en voorwassen.

En mijn machine heeft startuitstel, waarbij ik de eindtijd kan bepalen, vind ik ook wel handig, zo heb je niet de hele dag of nacht een trommel vol nat schoon wasgoed staan, maar kun je hem zo instellen dat hij klaar is op het moment dat je thuis komt/wakker bent.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het toerental belangrijk, zo min mogelijk electronica en temperatuur apart in kunnen stellen. Dus een lange was op lage temp kunnen draaien. Zo heeft iedereen zijn eigen eisen
Alle reacties Link kopieren
quote:suziequatro schreef op 29 september 2015 @ 21:28:

Bedankt allemaal voor de tips. Ik neem ze mee. Vandaag bij 1 witgoed winkel geweest heel dicht bij mij in de buurt. En even wat info ingewonnen en modellen bekeken. Het is een eenpersoons huishouden dus een wat kleinere trommel is mogelijk. Wel gaat mijn voorkeur uit naar een 7 kg.



Een tweede hands heeft dit keer niet de voorkeur omdat ik ook gebruik kan maken van de btw aftrekposten en ik het heel fijn vind dat hij gewoon netjes thuis wordt afgeleverd en ik niet zelf hoef te gaan sjouwen.



Zou altijd gaan voor degelijk 5 kilo machine, waarom ? vulgewicht is steeds toegenomen tot wel 13 kilo maar wasmachine is niet zwaarder uitgevoerd en dat ga je zeker merken aan het aantal wasbeurten.



eenpersoons huishouden dat is met 5 kilo machine ook hooguit een wasje in de week.



Beko is dan een hele goede betaalbare machine.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boogschutter10 schreef op 29 september 2015 @ 11:28:

Koop een wasmachine van een degelijk (Duits) merk: Siemens, Bosch of Miele (de beste, maar erg duur) en dan bij een winkelketen die ook daadwerkelijk garantie geeft zoals BCC of Media Markt of Wehkamp. En profiteer van een aanbieding. Je kunt dan eigenlijk geen miskoop doen.



Check ook hoe lang de wasprogramma's duren. Een hele zuinige wasmachine die alleen maar hele lange wasprogramma's heeft, is nog steeds niet zuinig.



Koop niet van die hele goedkope wasmachines zoals van Electrolux/ Whirlpool e.d.. Goedkoop is duurkoop. Zelf jarenlang een hele goedkope wasmachine gehad die het heel lang heeft volgehouden maar mijn kleren verouderde heel snel door die wasmachine (fletse kleuren/ verwassen truien etc.) en werden tijdens centrifugeren in elkaar geslagen. Dus ook voor het behoud van je kleren: koop een goede.Veel van die Duitse merken worden ook in het buitenland gemaakt, en bv Aeg is al weer vele jaren in handen van Electrolux.
Alle reacties Link kopieren
quote:CorStreng schreef op 29 september 2015 @ 13:46:

De kwaliteit van de onderzochte wasmachines liep, op uitzonderingen na, niet zo uiteen. Het enige dat je beslist moet doen, is lid worden van de Consumentenbond. In een jaar heb je het geld er al uit. Voorkomt vooral ergernis dat je geen miskoop meer hebt. Ik ben al heel lang lid en nooit spijt gehad.Echt onzin, ook bij CB wordt er niet op levensduur getest en ooit keer best koop gekocht en was hier veruit de slechtste wasmachine ooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik HOU van de startuitstelfunctie! Had mijn vorige niet en deze wel en dat is in de praktijk zo handig; je was er in stoppen voor je weg gaat en zo instellen dat t precies klaar is wanneer je weer terug komt.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven