waar waar achteraf spijt van, huis bouwen of renoveren

26-10-2014 08:14 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij zijn druk met de voorbereidingen van ons nieuwe huis. We gaan zelf bouwen. We horen van veel mensen tips en trucs en dingen die ze zelf achteraf nooit meer zo zouden doen. Meest gehoorde is een vergeten buitenkraantje of stopcontacten en aansluitpunten voor tv en water bijv.



Wie heeft er nog andere punten die je nu anders zou doen of waar je juist super blij mee bent! Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Enige waar wij spijt van hebben, is dat we geen vloerverwarming in de badkamer hebben.
Alle reacties Link kopieren
Geen apart washok hebben, lees ik net in een ander topic
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inbouwkastkamer



En inderdaad genoeg lichtpunten, stopcontacten en op de goede locaties, mijn man is elektricien en mensen denken daar echt niet genoeg over na.
Verwarming achter de spiegel in de badkamer doen, boven een aparte wc, het aanrechtblad 75 cm diep ipv 60, buitenverlichting vanuit de woonkamer kunnen bedienen, ingebouwde dimbare spots in het plafond, een quooker met een boiler van 7 liter ipv 4 liter, een groot washok/bijkeuken, een kelder en altijd een vaste trap naar zolder.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, stopcontacten. Daar heb je er nooit genoeg van. Denk ook goed na waar je de thermostaat hangt.



Een grote bijkeuken is ideaal, wil ik je zeker adviseren. Tevens een grote garage en een afgescheiden gedeelte voor fietsen e.d..
Bij nader inzien had ik ook wel vloerverwarming in de badkamer gewild. Verder heb ik heel veel stopcontacten, omdat je daar nooit genoeg van kunt hebben en die kun je beter laten aanleggen voor je je muren gaat stucen/afwerken.
Inderdaad 'n aparte ruimte voor je wasmachine, droger en extra koel/vrieskast mag niet ontbreken. Anders zit je met die apparaten in je leefruimtes. Vind dat altijd zo rommelig staan als iemand z'n was/droog gebeuren in de badkamer heeft. Daar is 'n badkamer niet voor bedoeld.
De draairichting van deuren, pas beslissen als het huis er al staat en dan echt kijken wat handig is. Bij het huis waar we nu wonen is inmiddels de draairichting van de wc deur omgedraaid, maar boven zit nog wel iets onlogisch. Ik kan alleen in mijn linnenkast als mijn slaapkamerdeur helemaal dicht is. Als de scharnieren aan de andere kant hadden gezeten dan draaide de deur tegen een loos stukje muur.
Let ook op wat er onder de grond zit, vooral de riolering. Zorg voor ontstopperputjes buiten, scheelt hak- en breekwerk als het dicht zit en kost weinig extra.
En foto's maken tijdens de bouw, bijvoorbeeld van leidingen als ze gefreesd zijn. Als je tien jaar later een gat wil boren dan weet echt niet meer of die leiding nou recht omhoog ging of niet.
Alle reacties Link kopieren
Een ventilator in de badkamer die je los van de verlichting aan en uit kunt zetten.
Keuken helemaal naar het plafond. Crime om de bovenkant schoon te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn nieuwbouwwoning de stopkontakten wat lager laten zetten, op 30cm boven de grond. Als ik nu bij de buren ben ben ik blij dat ik dat gedaan heb, zo lelijk die stopkontakten op 1.25 hoogte.

Heb ook loze leidingen laten maken naar alle slaapkamers, ook al hadden we nog geen kinderen, dan kunnen we zelf nog tv /computer aansluitingen makkelijk doortrekken naar boven.
quote:layla1969 schreef op 26 oktober 2014 @ 09:10:

Ik heb bij mijn nieuwbouwwoning de stopkontakten wat lager laten zetten, op 30cm boven de grond. Als ik nu bij de buren ben ben ik blij dat ik dat gedaan heb, zo lelijk die stopkontakten op 1.25 hoogte.

Heb ook loze leidingen laten maken naar alle slaapkamers, ook al hadden we nog geen kinderen, dan kunnen we zelf nog tv /computer aansluitingen makkelijk doortrekken naar boven.Wel veiliger met kleine kinderen die hogere stopcontacten.
Let op de hoogte van ramen die open kunnen!



Ik woon in een huurhuis, ben niet zo groot. In de woonkamer zitten ramen met een klein raampje er onder wat niet open kan, zodat het van raam er boven, wat wel open kan, de knippen veel te hoog zitten. Ik moet dus op een opstapje of trapje om mijn raam open te doen. Dat had toch ook andersom gekund? Stukje raam dat niet open kan bovenaan??? Duidelijk ontworpen door een man, dit . . . . .



Voor de keuken: een geïntegreerde vaatwasser, mogelijk op pakhoogte ipv gelijk met het aanrechtblad.

Bovenkastjes niet te hoog maken, maar op pakhoogte voor de kleinste persoon in het huishouden.



Plaatsing van de radiator in de badkamer! Bij mij kan de wasdroger niet op de wasmachine doordat de drukmeter van de cv-installatie op die plek zit. Vervelend want scheelt toch weer 60x60cm ruimte!!



Wil je een woning waar je levenslang kunt blijven wonen, denk dan om drempelloos en brede deuren, geschikt om een rolstoel doorheen te laten. En als je meer in zorgbegrippen gaat denken: geen opstap bij de badkamerdeur, dus niveau van de badkamer niet verhoogd, zodat je ook met een rolstoel de badkamer binnen kunt. Maakt dat je allemaal niet uit dan let je daar gewoon niet op!



Oh, en bij de trap: zorg dat er evt. een traplift makkelijk aangelegd kan worden, dus een rechte trap met voldoende ruimte voor de stoellift boven!



En: eventueel een apart washok, beneden in de bijkeuken of boven op zolder. Genoeg ruimte om wasrekken op te hangen of neer te zetten, wanneer je geen wasdroger neemt . . . . . . . . .



En voor de tuin: genoeg groen om bijvoorbeeld een konijnenhok neer te kunnen zetten, en voor het houden van katten: tuinafscheiding zo maken dat je makkelijk gaas zou kunnen spannen om de katten binnen te kunnen houden . . . .



Enne: maak de garage breed genoeg zodat je in de garage in en uit je auto kunt stappen. De draai van de garage naar de woning zo te maken dat in- en uit rijden makkelijk te doen is . . . . .



Buitenverlichting en bewakingscamera's?? Ook zoiets wat makkelijk vergeten wordt!



Zomaar wat algemeenheden, dingen die ik allemaal wel graag in mijn ideale huis zou willen hebben . . . .
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben leidingen onder onze houten vloer liggen waarin kabels liggen, bijvoorbeeld internet. Was nog voor het draadloze tijdperk zeg maar. In deze leidingen kunnen wij nog kabels bijtrekken.
Fantastisch topic! Ik lees mee..
Alle reacties Link kopieren
Hoge stopcontacten zijn ook fijn als je ouder wordt, dan hoef je niet zo te bukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:benq schreef op 26 oktober 2014 @ 09:18:

Hoge stopcontacten zijn ook fijn als je ouder wordt, dan hoef je niet zo te bukken.dat is toch niet mooi, zn snoer langs de muren? dat tie laag zit in hoeeken is juist zodat je het mooi kan wegwerken.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nu zelf aan het bouwen.

We hebben extreem veel loze buizen onder het huis laten leggen, dan kunnen er altijd nog draden getrokken worden. Verder een extra buis naar het kookeiland, we gaan nu op gas koken, maar misschien in de toekomst wel op inductie en dan wil je niet nog moeten boren in je vloer waar vloerverwarming ligt.



Extra verwarmingsbuis naar de garage, voor het geval dat.



Verder al een loze buis naar buiten, misschien komt er over 2 jaar een (semi) elektrische auto, dan moet er een laadpaal komen in de voortuin.



Een logische indeling van de vloerverwarming, onze bijkeuken zit nu op dezelfde afsluiter als de hal en toilet, die kan dus iets lager staan dan mijn woonkamer. Eerst hadden ze het anders gedaan en zat de bijkeuken bij mijn keuken en hal met een stuk van de woonkamer. Zonde, dan moet je alles warm blijven stoken.



Nu al goed nadenken over hoe je bed komt te staan, ik zie steeds vaker slaapkamers waar de deur niet helemaal open kan omdat ie tegen een bed aankomt. Zo zonde.
Wij hebben zelf gebouwd.



Woonkamer;

Bedenk alvast hoe je die wilt inrichten, zodat je stopcontacten, tv aansluiting en hanglamppunt kunt bepalen (op vt wonen kun je inrichten in 3D, leuk speelgoed).



Keuken;

Zoek de keuken uit die je wilt hebben en pas dan stopcontacten, leidingwerk en radiator aan. Wij hebben vloerverwarming in de keuken, is absoluut een aanrader. Een raam boven het aanrecht is super, maar onhandig schoonmaken. Bedenk dus vooraf of je dat wilt. In ons vorige huis hadden we een keukendeur de tuin in, dat was ook fijn. Die mis ik hier niet, omdat de ligging anders is. Maar zeker een punt van aandacht.



Toilet;

Ik vond een stopcontact kolder. Was, volgens de aannemer, handig met stofzuigen. Maar he, in de hal zijn stopcontacten zat. Achteraf heb ik er spijt van, aangezien een nachtlampje op de wc heel handig is met kleine kinderen.



Wasruimte;

Die hebben wij apart en dat is heerlijk. Het is een combinatie van meterkast, boiler, alle huisaansluitingen en voldoende ruimte voor wasmachine, droger, extra ijskast, diepvries en een kast voor de wasmanden, wasknijpers, wasmiddelen en er staat een wasrekje.



Garage;

Wij hebben een mega-garage en dat is echt een aanrader. Beide auto´s passen erin (toegegeven, mijn man rijd een klein opdondertje), de aanhanger (een ´kippi´, die omhooggeklapt weggezet kan worden), rekken voor gereedschap, onderdelen, voorraad lampen, kabels, heggenschaar, hogedrukreiniger. Verder staan er de afvalbakken, fietsen, autobanden en oudpapier.



Badkamer;

Wij hebben die vloerverwarming dus wel. Heerlijk. Een extra toilet. Onze douche is voorzien van een glazen deur en we hebben een bad en een dubbele wastafel. Die wastafel is echt een aanrader, bad zou ik nooit weer doen. We wonen hier nu tien jaar maar die badkamer zou ik het liefst alweer verbouwen. De volgende keer gaat het bad eruit en komt er een inloopdouche. Of gewoon een douche-hoek. Kies ook vooral niet voor een mooie kleur tegels. Er zijn zoveel mooie handdoeken te koop, die tegels kun je maar het beste een beetje neutraal houden. In de douche is het wel superhandig als je er voldoende ruimte hebt voor een muurtje of rekje waar je je shampoo enzo op kwijt kunt.



Slaapkamers;

Tja, die vonden wij het minst belangrijk. Ik moet er kunnen slapen en ik wil er mijn kleding kwijt kunnen. Ik hoef er geen tv (en tegenwoordig, met wifi, ook niet bepaald noodzakelijk om een aansluiting te hebben).



Rolluiken wilden wij niet, tijdens de bouw hebben we nog besloten dat ze boven wel moesten komen. Omdat mijn man in die periode onverwachts problemen moest oplossen op het werk, midden in de nacht, en dus overdag moest slapen. Dan is het erg fijn als die luiken dicht kunnen. We gebruiken ze inderdaad sporadisch, want dat soort nachten hebben we niet maandelijks. Maar vooraf inbouwen is mooier dan achteraf opbouwen.



En vooral !!! Heb geduld. Ik kon niet wachten om de boel te verven en ik stond te popelen om de tegels en laminaat erin te gooien, want ik wilde zo graag in ons mooie nieuwe huis... Het resultaat is dat er op diverse plaatsen tegels gescheurd zijn en langs de randen (met name op de badkamer) het stucwerk beschadigd is. Een huis moet zich ´uitwerken´. We hadden beter met plinten kunnen wachten en als ik een maandje langer gewacht had op de badkamer was het waarschijnlijk beter verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde graag als keukenprinses een tv in de keuken aan de wand. Jammer dat niemand ons er op gewezen had dat je dan de kabel in de muur kon wegwerken voordat de stucer zou komen



Ik gebruik de tv bijna nooit en heb de kabel er nu uit want de konijnen lopen vaak los in huis maar het had toch wel netter gestaan als hij in de muur was weggewerkt.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:blueblue schreef op 26 oktober 2014 @ 09:27:

[...]



dat is toch niet mooi, zn snoer langs de muren? dat tie laag zit in hoeeken is juist zodat je het mooi kan wegwerken.





Wij hebben in de woonkamer alle stopcontacten laag, in de keuken hoog (boven het aanrechtblad, wel zo praktisch ), in de hal hoog, slaapkamers laag, behalve die naast de deur, ivm de stofzuiger. In de garage hoog, in de waskeuken ook hoog.



Voor de contacten in de keuken moet je eigenlijk gewoon op voorhand je keuken uitzoeken. Dan kun je ze meteen op de juiste plek laten plaatsen.
quote:blueblue schreef op 26 oktober 2014 @ 09:27:

[...]



dat is toch niet mooi, zn snoer langs de muren? dat tie laag zit in hoeeken is juist zodat je het mooi kan wegwerken.



Ligt er dus aan waar die voor bedoelt is, daar moet je dus overnadenken.

Is het een voor de stofzuiger of de lamp op de grond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven