waar waar achteraf spijt van, huis bouwen of renoveren

26-10-2014 08:14 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Wij zijn druk met de voorbereidingen van ons nieuwe huis. We gaan zelf bouwen. We horen van veel mensen tips en trucs en dingen die ze zelf achteraf nooit meer zo zouden doen. Meest gehoorde is een vergeten buitenkraantje of stopcontacten en aansluitpunten voor tv en water bijv.



Wie heeft er nog andere punten die je nu anders zou doen of waar je juist super blij mee bent! Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
De kraan in de badkamer zo plaatsen dat je het water aan kan zetten zonder dat je zelf gelijk nat wordt. Water is eerst altijd te koud of te warm. Vet irritant als je er al onder moet staan.



NDenken over meer dan 1 thermostaat. Zodat je de wopnkamer warmer kunt stoken dan de slaapkamers.



In de keuken genoeg ruimte voor het koffiezetapparaat zonder dat het hele aanrecht vol staat. Dus ook waterkoker, keukenmachine etc.



In de slaapkamers genoeg ruimte om een stoel of iets drrgelijks te hebben voor kleding die niet schoon is, maar ook nog niet gewassen hoeft te worden. Tip, hang er een handdoekenrekje boven zodat je kleding op een hanger kunt uithangen.



Draden van het surroundsystem door de grond.



Meer lichtpunten in het plafond voor andere opstellingen.
Alle reacties Link kopieren
Woww geweldig al deze reacties! Hier kunnen we mee aan de slag. Ik ga ze allemaal even opschrijven!
Alle reacties Link kopieren
En idd, als jullie kinderen willen, alvast een tv aansluiting op iedereen slaapkamer.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 26 oktober 2014 @ 09:45:

De kraan in de badkamer zo plaatsen dat je het water aan kan zetten zonder dat je zelf gelijk nat wordt. Water is eerst altijd te koud of te warm. Vet irritant als je er al onder moet staan.



NDenken over meer dan 1 thermostaat. Zodat je de wopnkamer warmer kunt stoken dan de slaapkamers.



In de keuken genoeg ruimte voor het koffiezetapparaat zonder dat het hele aanrecht vol staat. Dus ook waterkoker, keukenmachine etc.



In de slaapkamers genoeg ruimte om een stoel of iets drrgelijks te hebben voor kleding die niet schoon is, maar ook nog niet gewassen hoeft te worden. Tip, hang er een handdoekenrekje boven zodat je kleding op een hanger kunt uithangen.



Draden van het surroundsystem door de grond.



Meer lichtpunten in het plafond voor andere opstellingen.Hele goede
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 26 oktober 2014 @ 09:13:

[...]





Wel veiliger met kleine kinderen die hogere stopcontacten.Gewoon stopcontactbeveiligers erin gedaan.
Wij hebben vooral spijt van een aantal lichtknoppen die we op een, ( lijkt nu, zal nog wel wennen de komende maanden/jaren) onhandige plek hebben laten plaatsen of überhaupt niet laten plaatsen. We merken nu bijv. dat we bij binnenkomst automatisch naar links willen slaan, om de lichtknop aan te doen, terwijl de lichtknop juist rechts, achter de deur zit. Beiden zo gewend vanuit huis, nu moeten we echt even omschakelen. Rechts ziet er een stuk mooier uit, we hebben daar 4 lichtpunten en 1 stopcontact zitten, links ziet het er echt lelijk uit.. Maar voor gebruik was links nu makkelijker geweest.



Idem in onze inbouwkast beneden bij de keuken ( onze opslagruimte voor etenswaren etc.), hier missen we een lichtpunt, het werkt prima zo, maar met licht was het nog fijner geweest.



En een luxedingetje.. Achteraf had ik een tv willen hebben in onze badkamer :P Nu ligt er geen kabel, kan wel doorgetrokken worden, maar dan moeten een aantal tegels weer van de muur af. Gezien het feit dat we hier nog maar 3,5 maand wonen vind ik dat zonde :P



Waar ik heel blij mee ben:



- Inbouwkasten in de slaapkamers

- Inloopkast in onze eigen slaapkamer

- Vloerverwarming door het hele huis, met twee verdelers

- Heel veel stopcontacten en lichtpunten

- 2 buitenkranen, zowel voor-als achter het huis

- Washok op de eerste verdieping, waar de wasmachine en droger staan

- Loze leidingen te over, in elke slaapkamer hebben we loze leidingen, voor een eventuele tv aansluiting in de toekomst als er kinderen mogen komen. Onze eigen slaapkamer hebben we zelf de kabel doorgetrokken, werkt makkelijk en een stuk goedkoper dan direct aan te laten leggen door de installateur

- In de tuin liggen een aantal grondkabels ivm verlichting en een tuinhuis wat we op een later moment willen bouwen. Wel handig om daar dan al de kabels te hebben liggen, zeker omdat het gazon net is gezaaid.

- Stopcontacten buiten bij het nog aan te leggen terras.

- Onze koel-vries combinatie staat in de garage, daar dus ook extra stopcontacten laten plaatsen en een wasbak/gootsteen, wat erg handig is met water halen voor het wassen van de auto. Hoef ik niet eerst de keuken door met een emmer sop.

- En een aparte wc boven vond ik toch wel erg belangrijk en wat ben ik daar blij mee!

- Inbouwkast beneden, bij de keuken, erg handig voor spullen die je niet direct nodig hebt tijdens het koken etc.

- Ensuitedeuren, brengt zoveel sfeer aan in ons huis!

- Inbouwspots, led, in onze erker, overkapping achter en de carport.

- Inloopdouche, apart bad en twee wasbakken met een verwarmde spiegel, heerlijk, en zoveel ruimte om normaal te kunnen lopen, bewegen etc. Geen krap gevoel in onze badkamer.

- Vlizotrap ipv een vaste trap naar zolder. We hebben zoveel ruimte op onze eerste verdieping ( 4 slaapkamers, badkamer, toilet en washok) dat we geen vaste trap naar zolder wilden hebben. Punt 1, trap was veel duurder, overloop werd een stuk krapper, punt 2, het zou een open ruimte worden, waardoor warmte naar zolder trekt. Nu is het een vliering, waar we enkel komen als we kerstspullen of de reiskoffers op moeten halen. Veel mensen zullen hier anders over denken, voor ons is dit echt een perfecte oplossing. En mochten we op den duur toch die zolder als leefruimte willen hebben, dan kunnen we altijd nog voor een vaste trap kiezen. Ik zie het niet gebeuren



De keuken en badkamer hebben we uitgezocht voordat de installateur met hun plan kwamen. Zo hadden we een aantal zaken al getackeld, stopcontacten, periflex, wateraansluitingen, alles was al duidelijk. Voldoende stopcontacten voor je keukenapparaten is ook erg handig.



Al met al heel tevreden, scheelt ook dat mijn ouders de afgelopen jaren 2x een huis hebben gebouwd en ik daar veel van heb opgestoken.



En we hebben heel veel hulp gehad van een bevriende elektricien, die tijdens de bouw, in overleg met de aannemer, een aantal lichtpunten, stopcontacten etc. voor ons heeft geïnstalleerd. Spots zijn allemaal door hem geplaatst ( en dat waren er veel...) Dat scheelde teveel in de kosten vergeleken met de installateur die de overige zaken heeft geregeld.
quote:Toilet;

Ik vond een stopcontact kolder. Was, volgens de aannemer, handig met stofzuigen. Maar he, in de hal zijn stopcontacten zat. Achteraf heb ik er spijt van, aangezien een nachtlampje op de wc heel handig is met kleine kinderen.Ik heb in mijn badkamer plafonnière gewoon 2 lampen zitten. Eentje van slechts 5 watt die permanent brandt en de andere met 'n normaal wattage die je met de lichtknop aan/uit kunt doen. Zo kun je idd 's nachts naar de wc zonder dat je fel licht aan moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand had het over de draaiing van de deuren. Dat is toch juist iets wat je vanaf tekening goed kunt beoordelen? Dat is even een kwestie dan doordenken en de looplijnen in je huis zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met zelf bouwen (geef mij maar een kant en klaar huis ) maar mijn ouders kregen bij het verbouwen van de badkamer de volgende tip:



Plaats in de inloopdouche een muurtje op ongeveer kniehoogte.

Natuurlijk geen losstaand muurtje maar tegen een muur aan, om een idee te geven:





dit is niet alleen handig om shampoo en dergelijke op te zetten maar ook bijvoorbeeld bij het scheren van je benen door met je been op het muurtje te steunen. Of als je je voeten eens goed wilt scrubben.

Ik heb het nu niet en ik mis het zeker bij het scheren van m'n benen!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niet zelf gebouwd maar waar ik echt heel blij mee ben is de grote garage, aparte was/vrieskist ruimte, vloerverwarming in de badkamer. Aan de zijkant van het huis hebben we een overdekte steeg waarin we ook nog een boel kwijt kunnen. Verder blij met apart toilet boven , dus niet toilet in de badkamer. Sproeisysteem met een tijdcomputertje voor de tuin (maar dat kan altijd nog natuurlijk) . We hebben een groot duo bad, de volgende mag iets kleiner. Duurt een eeuwigheid voordat ie vol is. Daar zou ik dus niet voor kiezen. Verder hebben we een goeie oprit waar de auto's kunnen staan , geen gezoek in de straat naar plek. Ehm, dat was het wel geloof ik. O ja en ik ben enorm blij met het vrijstaand wonen. Wat een heerlijkheid, geen buren aan je huis vast. Maar dat zal met zelfbouwen natuurlijk sowieso wel het geval zijn. Succes !
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met een nieuwe badkamer en dan wil ik zeker ook een muurtje in de douche!
Alle reacties Link kopieren
O ja, en hier ook tv in de keuken. Heerlijk s ochtends met een kop koffie aan tafel even tv kijken. Of tijdens het koken. En ook blij met onze inbouwkastkamer.
Alle reacties Link kopieren
Een zitje in de douche. Handig voor kinderen en voor als je slecht ter been wordt. Wasmachine waar je was is, dus niet in bijkeuken.

Wij hebben in de badkamer een kast gebouwd waar de was-en droogmachine op een plank staan zodat je niet hoeft te bukken.

Daaronder 3 wasmanden voor de verschillende soorten was.

Onder de plank een uittrekbare plank voor de wasmand bij het uithalen van de was.

Vloerverwarming in de badkamer die apart van de rest werkt.

Bijkeuken met de oude ijskast en oven. Ook een garderobekast in de bijkeuken met aparte ruimte voor de schoenen.

Verlichting die vanzelf aangaat als je de bijkeuken in komt.

Stopcontact buiten hoog genoeg ivm evt. planten.

Hoekkast in keuken met geheel uittrekbare plank zodat je overal goed bij kunt. Geen bovenkastjes, evt een hoge kast.

Kraantje in de bijkeuken. Handig met vuile handen en schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
En wat ik hier boven ook lees, lekker veel ruimte in de badkamer. Aparte inloop douche , twee wastafels , goeie verlichting , handdoekenwarmer , vloerverwarming etc.
Alle reacties Link kopieren
Ff volgen dit.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet, neem geen witte voegen in de badkamer voor de vloer.. What was i thinking?!
quote:layla1969 schreef op 26 oktober 2014 @ 10:05:

[...]



Gewoon stopcontactbeveiligers erin gedaan.



Je hele huis voorzien van kinderveilige wandcontactdozen!



Dat werkt gewoon als een gewone contactdoos, maar zonder die plaatjes die ook weer los laten.
quote:Boarn schreef op 26 oktober 2014 @ 10:08:

Iemand had het over de draaiing van de deuren. Dat is toch juist iets wat je vanaf tekening goed kunt beoordelen? Dat is even een kwestie dan doordenken en de looplijnen in je huis zien.



Dat was mijn tip, en wat jij schrijft kan ook, want vaak staan ze op de bouwtekening al ingetekend. Maar de tekenaar houdt geen rekening met de te plaatsen meubels. En dan kan andersom nog wel eens handiger zijn.



Wij hebben overigens ook ergens een schuifdeur genomen omdat er echt geen plek was om de deur te laten draaien. Links- of rechtsom de keuken in, of de bijkeuken in was allemaal geen optie.



Verder kun je bij ons ook het gang licht vanuit boven aan- en uitdoen. Meestal alleen het licht op de overloop vanaf beneden in hotelschakeling, en bij ons dus ook andersom. Heel makkelijk als je dat vergeten bent, en toen de kinderen klein waren lieten we het vaak branden zodat het op de gang nooit helemaal donker was, maar ook niet te licht.
Vloerverwarming in de badkamer, echt spijt van dat we dat niet hebben gedaan.

Dimbare inbouwspots in de badkamer ben ik super blij mee, kan je echt relaxen in bad zonder dat je in dat schelle licht kijkt.



Voldoende stopcontacten, licht in de hal/gang wat je zowel bij de voordeur als bij de trap of kamerdeur kan schakelen.



Oh en veel kastruimte in de keuken, schijnt één van de meest gehoorde spijtpunten te zijn bij de aankoop van een nieuwe keuken.

En de kasten tot het plafond zodat je er niet bovenop hoeft schoon te maken. Extra hoog aanrecht als je lang bent, eventueel met plint lades (voor vuilniszakken, stofzuigerzakken en dat soort spul)

En extra diepaanrechtblad. Heerlijk afzetruimtE achter de gootsteen en kookplaat!
Alle reacties Link kopieren
Wij willen ' laten als we groot zijn' en de mogelijkheid hebben ook graag een huis laten bouwen.



Het is hier nog niet genoemd, maar wij willen ook veel nadruk leggen op de isolatie en wat meer zelf sufficient zijn. We zijn een aantal keren naar Scandinavie op vakantie geweest en de huizen daar zitten heel slim in elkaar. Goede isolerende muren en overal dubbele ramen. Zoiets als dit:

http://g-ecx.images-amazo ... /3m/3M-indoor-applied.jpg



Daarnaast zou ik graag zonnepanelen willen zodat de stroomrekening minder hoog is en een high efficient openhaard om in de winter mee te kunnen stoken (die hebben we nu ook. Heerlijk warm, gezellig en we betalen nauwelijks stookkosten in de winter)



Dit is een beetje out-of-the-box voor veel mensen denk ik, maar voor ons is het belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de keuken een oven op borsthoogte, maar dan met een draaideur. Ik wil noooooit meer anders.

Ik kan dus makkelijk bij mijn hete ovenschalen. Bij een oven met een klep zit er dus niet nog eens voor, waardoor je zo ver moet reiken. Echt ideaal.



Inderdaad, je blad in de keuken op 75 cm diep. Veel mooier (vind ik) en heerlijk die extra ruimte.



Denk ook aan het meteen meenemen eventueel van een zonnescherm in de tuin. Die hebben wij een paar jaar geleden laten aanbrengen, maar oh zo fijn. Geen geklooi meer met parasols.



En kijk ook eens naar de verschillende muurafwerkingen. Ga je stucen in je woonkamer, of behangen oid. Er zijn bijvoorbeeld ook hele mooie sierlijsten met het stucwerk.
Alle reacties Link kopieren
Voor al je ramen boven: maak er draai-kiepramen van. Dan kun je ze van binnenuit wassen.



Wij hebben geen vloerverwarming in de badkamer: en missen deze ook niet.



Met de lichtschakelaars: zorg dat je bij alle in- en uitgangen een lichtschakelaar hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles doorgelezen dus misschien mosterd maar waar ik al een aantal keren blij mee geweest ben is dat alle kranen bij ons vanaf het punt waar het water het huis binnen komt hun eigen warm en koudwaterleiding hebben die ook afzonderlijk af zijn te sluiten. Daardoor heb ik tijdens een hele strenge winter toch water in de keuken gehad toen de badkamer bevroren was en ook tijdens een lekkage is het al erg handig gebleken.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb draai-kiep ramen maar vind het lastig om er leuke raambekleding voor te vinden. Ook kan ik er geen gordijn voor hangen. Het is bij mij bij een dakkapel, dus dat maakt mogelijk verschil. En bij het 'tussenraam', het deel dat niet kiept dus, kan ik alsnog niet bij om het te wassen.



Genoeg kastruimte. Voor schoenen bijvoorbeeld. Met een gezin kom ik daar althans altijd ruimte voor tekort.

Want iedereen heeft tenminste winterschoenen 2 paar, snowboots, rubberen laarzen, voor de zomer 2 paar schoenen, slippers/sandalen, gympies, sneakers, voetbalschoenen, gymschoenen, etc etc.

Waar laat je het 😳 ??



Ook extra kasten (in de garage/bijkeuken) voor bijvoorbeeld je vazen, spelletjes, documenten, tuinspulletjes, gereedschap, schoonmaakspullen, fotoalbums etc etc
Alle reacties Link kopieren
Het elektriciteitsplan wordt echt door de meeste mensen onderschat. Wij hebben onze flat helemaal verbouwd en zijn wel 100 keer door het huis gelopen om te 'voelen' waar je lichten uit- en aan doet, waar je een stopcontact nodig hebt e.d. Ik ben heel blij met de 'hotelschakelaars' die we geplaatst hebben: je loopt een kamer in, doet het licht aan, loopt langs een andere deur naar buiten en daar kan je het licht doven. Zo handig! En ik ben ook blij met de stopcontacten die we in de vloer geplaatst hebben (in de buurt van de eettafel). Geen gevaarlijke verlengssnoeren meer bij bijvoorbeeld tafelgrillen en fijn om je laptop in te pluggen zonder dat er een snoer naar de muur loopt. En vanuit je bed de lampen in de slaapkamer bedienen voelt ook heel luxe.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven