Waarom grind?

28-12-2013 22:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Terwijl ik net weer een paar steentjes, afkomstig van de oprit van de overbuurman, uit het profiel van mijn schoen pulk vraag ik het me ineens serieus af: wáárom hebben er zoveel mensen grind op hun oprit?

Ik kan zo een paar redenen bedenken waarom níet:

- het maakt herrie als je er met je auto overheen rijdt

- het blijft niet op de oprit liggen, dus moet je elke dag vegen

- oprit zelf moet je ook harken

- het doet pijn als je er met blote voeten overheen loopt

- en last but not least: buurtjes (zoals ik) hebben last van die losse steentjes op de stoep en straat



Dus waarom liever grind dan stenen/beton? Is het alleen omdat je het mooier vindt? Of is het gewoon goedkoper?

Iemand die verheldering kan bieden in deze prangende kwestie?



Alle reacties Link kopieren
Die herrie kan ook een voordeel zijn, je hoort wanneer iemand aankomt.

Grind is onderhoud-arm.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZwarteZwanen schreef op 28 december 2013 @ 22:54:

Die herrie kan ook een voordeel zijn, je hoort wanneer iemand aankomt.

Grind is onderhoud-arm.Stenen toch ook?
Het schrikt inbrekers af, want maakt herrie bij overheen lopen/rijden.



Goedkoper, want je kunt het zelf neergooien, ipv tegels laten leggen. En kuilen vul je gemakkelijk op.
Ik heb grind in de voortuin omdat dit verplicht is bij mijn woning (heb er voor moeten tekenen bij de koopovereenkomst en heeft te maken met het karakter van de locatie).



Wij hebben er trouwens nauwelijks onderhoud aan. Eens in het jaar wordt het grind opnieuw verdeeld (door de auto's wordt het naar voren "geduwd" en die hoopjes worden dan weer glad geharkt) en wordt er anti-onkruid spul op gespoten, en dat is het wel.
makkelijker te leggen dan stenen / tegels

ze breken niet als er een te zware auto over rijdt of als ze slecht gelegd zijn

ik vind het er leuker uit zien dan tegels



dagelijks vegen en harken is onzin, eens per jaar of 2 jaar bijvullen is genoeg

elk jaar met een spuit antigroen en onkruidverdelger er overheen, klaar



enige nadeel is afgevallen blad dat je er lastig weg krijgt
Alle reacties Link kopieren
Grind is goedkoper dan tegels en je hoeft geen grind te leggen. Je stort een paar kuub op je oprit en verdeeld het en je bent klaar. Met het betegelen van je hele oprit ben je als je pech hebt een hele dag bezig en helemaal als je het niet goed kunt. Die ellende willen veel mensen zich graag besparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 28 december 2013 @ 22:58:

Ik heb grind in de voortuin omdat dit verplicht is bij mijn woning (heb er voor moeten tekenen bij de koopovereenkomst en heeft te maken met het karakter van de locatie).



Wij hebben er trouwens nauwelijks onderhoud aan. Eens in het jaar wordt het grind opnieuw verdeeld (door de auto's wordt het naar voren "geduwd" en die hoopjes worden dan weer glad geharkt) en wordt er anti-onkruid spul op gespoten, en dat is het wel.



Das wel bijzonder, dat ze dat verplichten. Heb je een oud huis?

Bij sommige huizen kan ik het me wel enigszins voorstellen, bv als ze zo'n enorme oprijlaan hebben en dan wit grind oid, ziet het er wel mooi uit.

Maar die buurtjes van mij hebben een oprit waar net een auto op past en daarop donkergrijs grind. Vind ik echt niet mooi.
voordeel is ook dat je amper last hebt van vlekken ivm auto's die van alles lekken, dat zie je een heel stuk minder op grind
Ik heb geen enorme oprijlaan maar ik woon naast een monument. Mijn huis is geen monument maar het is wel gebouwd op een deel van het oorspronkelijke grondgebied van het monument. Vandaar dus de grind-verplichting.
Alle reacties Link kopieren
De foto is van split, niet van grind. Anyway, voordeel is dat grind bij verzakken weer makkelijk is bij te werken en bij sommige huizen staat het gewoon mooi. Het geluid wordt door velen juist als pre beschouwd! Ook voor het wegzakken van grondwater is grind ideaal.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Het heeft wel iets statigs vind ik ook al is het dus goedkoper.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Grind draineert en dat is goed in het geval van wolkbreuken/heftige regen. Als iedereen zijn tuin of oprit zou betegelen, dan zou het regenwater helemaal nergens meer heen kunnen en zo ontstaan dus ondergelopen straten.



Wat Fitch zegt dus
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. oke, het is dus goedkoop en praktisch. Maar vind je het dan niet vervelend dat het overal op de stoep en op straat ligt?
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op zaterdag 28 december 2013 23:13 Hmm.. oke, het is dus goedkoop en praktisch. Maar vind je het dan niet vervelend dat het overal op de stoep en op straat ligt?Daarom heb ik het ook niet! :Imao:
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel vervelend vind aan grind is dat mijn dochters allebei de neiging hebben om iedere keer maar weer handen vol mee te nemen naar huis. Het liefst proppen ze er al hun zakken mee vol. En als ik erachter kom dan moeten ze het van mij terug brengen en voel ik na die tijd hun zakken na omdat ik geen steentjes in mijn wasmachine wil hebben. En toch is het nu al een paar keer voorgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het bos en de weg naar mijn huis is van rood split. Maar split rij je vast. Om de paar jaar wordt het opgerakeld en aangevuld, en dan met het weer vastgereden worden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik wel een paar weken last van rode steentjes overal.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het vallen is hard op grind (knieën kapot, handen kapot), op de fiets stappen is niet fijn, de boodschappenkar komt vast te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die niets bij je huis te zoeken hebben lopen niet graag over grind.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Inbrekers hebben een hekel aan grind je kunt er niet zonder lawaai overheen.
onderhoudsarm en goedkoper dan tegels
quote:LoiseauCoureur schreef op 28 december 2013 @ 22:55:

[...]





Stenen toch ook?nooit het onkruid uit de voegen gehaald zeker
Alle reacties Link kopieren
quote:Superhuisvrouw schreef op 28 december 2013 @ 23:43:

Inbrekers hebben een hekel aan grind je kunt er niet zonder lawaai overheen.Das wel een voordeel inderdaad. Behalve als ze achterom komen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een randje grind ter opvulling langs de oprit. We hebben van die grote tegels van 1 x 1 maar onze oprit is 5,30 breed, dus dan is het mooier om de rand op te vullen met grind. Ik vind het wel strak staan eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven