Wanneer en hoe mag je klagen?

19-09-2016 09:21 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
April dit jaar zijn wij verhuisd naar een mooie twee onder een kap in een kindvriendelijk hofje. Bij de kennismaking van onze alleenstaande buurman van middelbare leeftijd meldde hij direct dat hij orgel speelt. ‘Prima’grapten wij. Wij hebben namelijk twee basisschoolgaande kinderen. Natuurlijk horen we elkaar af en toe.



Helaas horen we elkaar niet ‘af en toe’, maar ongeveer de gehele dag. Onze buurman werkt niet en speelt dagelijks, een aantal keer per dag, een aantal uur aaneengesloten, orgel tussen zes uur ’s ochtends en 1 uur ’s nachts. Het geluid is loeihard en gaat door merg en been. Wij kunnen elkaar amper verstaan als hij speelt. Daarnaast wordt er minimaal een avond per week een ‘huiskamerconcert’ gegeven, waarbij de tuin vol zit met vrienden van hem en waarbij niet alleen alle deuren en ramen open staan, maar waarbij iedereen ook hard meezingt (vanuit de tuin). Deze feestjes gaan soms tot midden in de nacht door en zijn meestal op doordeweekse dagen.



Onze kinderen slapen er slecht door en ook wij zijn er inmiddels aardig klaar mee. Natuurlijk is het prima als je af en toe een feestje geeft of je hobby uitoefent, maar onze buurman houdt ons vrijwel dagelijks wakker. In de weekenden gaan wij meestal weg om het niet de hele dag te hoeven aanhoren, maar in de avonden willen wij wel gewoon thuis zijn (en een beetje tot rust komen na een zware werkdag).



Graag zouden wij hier normale afspraken met de buurman over maken. Het is duidelijk dat onze buurman niet echt zelf de behoefte voelt om rekening te houden met zijn buren. Anders had hij de geluidsoverlast beperkt tot normale uren. Hoe pak je dit gesprek aan? Wat is redelijk om van hem te vragen?
Je hebt er nog nooit een gesprek met hem over aangeknoopt en je woont er al sinds april?

Zou ik daar eens mee beginnen. Sowieso mag ie voor (uit m'n hoofd) zeven of acht uur 's ochtends en na 10 uur 's avonds niet zoveel herrie maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Captain_Obvious schreef op 19 september 2016 @ 09:23:

Je hebt er nog nooit een gesprek met hem over aangeknoopt en je woont er al sinds april?

Zou ik daar eens mee beginnen. Sowieso mag ie voor (uit m'n hoofd) zeven of acht uur 's ochtends en na 10 uur 's avonds niet zoveel herrie maken.Jawel. We hebben er wel luchtige gesprekjes over gevoerd. Maar dat heeft hij tot nu toe nog niet echt opgepakt.
Alle reacties Link kopieren
Op een orgel kan toch een koptelefoon? Dat lijkt me voor zijn speelmomenten voor 8 uur en na 20 uur ofzo echt niet teveel gevraagd.



Nodig hem uit op de koffie en praat er over. We horen het nu, mogelijk wat aangedikt vanuit emotie, alleen van jouw kant, maar dat klinkt echt als niet normaal. Daar kun je echt gerust wat van zeggen.
quote:jolien82 schreef op 19 september 2016 @ 09:26:

[...]



Jawel. We hebben er wel luchtige gesprekjes over gevoerd. Maar dat heeft hij tot nu toe nog niet echt opgepakt.Wat is luchtig? Heb je verteld dat je er veel last van hebt en dat je je huis in 't weekend uitvlucht?
Iemand met zo'n enorm bord voor z'n knar zou ik niet met zijden handschoentjes aanpakken, ik zou dagelijks een paar keer de politie laten komen, zeker na 7 uur in de avond. Dan maar geen gezellig burencontact.

Issie helemaal mal geworden!
Laat je kinderen een keer flink op zijn orgel pingelen, terwijl hij bij jullie op de koffie is. Hoort hij meteen in hoeverre jullie elke dag mee kunnen 'genieten'.

Misschien heeft hij niet in de gaten dat het zo ontzettend gehorig is?
Oh, en om nog even verder te mopperen. Je hebt recht op woongenot, dat staat wettelijk vast en daar is nu geen sprake van.



Ik durf er alles onder te verwedden dat de vorige bewoners voor hem op de vlucht zijn geslagen.
Hij moet zich aan gaan passen. Er zijn vast momenten dat jullie allemaal van huis zijn ivm werk en school? Dat hij zich dan lekker uitleeft en de andere momenten zijn koptelefoon opzet.
Alle reacties Link kopieren
Voor koopwoningen zijn geen wettelijke tijden vastgesteld voor lawaai, maar iedereen heeft recht op woongenot. Dagelijks uren achter elkaar en tot in de nacht je instrument bespelen verstoort dat woongenot.



Nodig hem uit voor een bakkie en bespreek het met hem. Of hij speelt minder uren per dag, 2 uur of zo en dat overdag niet na 19.00 uur, of hij isoleert een kamer en gaat daar orgel spelen.



Als hij niet open staat voor verandering, dan de wijkagent inschakelen. Maak dan wel van tevoren een dossier op met de begin- en eindtijden, en maak geluidsopnamen. Anders heb je namelijk geen bewijs.



Wat vinden de buren hier eigenlijk van? Ik kan me niet voorstellen dat zij dit niet horen.
Wat een ellende lijkt me dat.

Vind het ook ontzettend asociaal dat jullie dit niet is verteld door makelaar of vorige bewoners (die ws hierdoor zijn verhuisd).

Heeft er verder niemand in het hofje last van??

Neem het geluid op en last het hem horen. Dit is niet normaal, ik zou ook zeggen dat hij een koptelefoon op moet doen.
Nou het lijkt me dat je hem gewoon kunt vragen om nietvoor 9 uur 'sochtends en niet na 7 uur's avonds te spelen.



En daarna andere afspraken maken over tijdsduur en huiskamer concerten.



Lukt dat niet dan opschalen naar wijkagent enz



Hebben jullie een koophuis? Wat hebben de vorige eigenaren hierover gemeld? Geluidsoverlast moet gemeld worden bij verkoop van woningen
Alle reacties Link kopieren
quote:LammeTak schreef op 19 september 2016 @ 09:42:

Hij moet zich aan gaan passen. Er zijn vast momenten dat jullie allemaal van huis zijn ivm werk en school? Dat hij zich dan lekker uitleeft en de andere momenten zijn koptelefoon opzet.

Op doordeweekse dagen zijn wij de hele dag van huis. De kids zijn naar school, ik werk op schooltijden en mijn man werkt 40+ uur in de week. Hij werkte eerst een dag thuis, maar dat is dus geen doen Buurman speelt helaas graag even om 'tot rust te komen' als hij wakker wordt en voordat hij naar bed gaat. In onze luchtige gesprekken heeft hij al aangegeven dat hij dat ook niet gaat veranderen, omdat hij dat nodig heeft.



Dus voor nu zijn wij aan het uitvogelen hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Als het even kan zonder dikke burenruzie. De buren aan de andere kant wonen niet met hem onder de kap, en hebben dus automatisch minder last. Daarnaast hebben zij weer een hond die veel blaft en vinden ze daardoor dat ze er weinig van mogen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Als hij aangeeft te weigeren dit aan te pakken, dan zou ik het luchtige van jullie gesprekken maar eens gaan weglaten.
Dus buurman vind dat hij tot rust mag komen ten koste van al zijn buren.



Moet niet gekker worden. Ik zou zijn muziek opnemen en dat dan een uurtje nadat hij is gaan slapen gaan afspelen, kijken of hij dan ook nog zo rustig is



( niet doen hoor! Ik ben een kreng in het bedenken van dit soort acties, maar voer ze nooit uit ).
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat de vorige bewoners daarom zijn verhuisd... valt het dan niet onder een verborgen gebrek?
Tjongejonge, wat ben je keurig. Typisch een mens waar je lekker overheen kan walsen, letterlijk in dit geval.

Als je dagelijks de politie belt dan krijgt hij een paar keer een waarschuwing en als hij daar niet naar luistert, dan wordt het orgel in beslag genomen. Zo werkt het hier in Rotterdam.

Laat je niet zo ringeloren joh, vecht voor het welzijn van je gezin, vooral je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jolien82 schreef op 19 september 2016 @ 09:26:

[...]



Jawel. We hebben er wel luchtige gesprekjes over gevoerd. Maar dat heeft hij tot nu toe nog niet echt opgepakt.Waarom luchtig en niet serieus?
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 september 2016 @ 10:05:

Tjongejonge, wat ben je keurig. Typisch een mens waar je lekker overheen kan walsen, letterlijk in dit geval.

Als je dagelijks de politie belt dan krijgt hij een paar keer een waarschuwing en als hij daar niet naar luistert, dan wordt het orgel in beslag genomen. Zo werkt het hier in Rotterdam.

Laat je niet zo ringeloren joh, vecht voor het welzijn van je gezin, vooral je kinderen.Ik zou toch eerst serieus met de buurman oraten ipv direkt de politie op zijn dak sturen
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Nodig de buurman uit voor een kop koffie en zeg wa je zelf in je OP zegt: "Zeg buurman, wij kunnen elkaar amper verstaan als je speelt, onze kinderen slapen er niet goed van, kortom, we hebben er last van. Prima dat je een hobby hebt maar we zouden graag zien dat je speelt op een moment dat we er geen last van hebben, bijvoorbeeld als we niet thuis zijn."



Helpt dat niet, dan kan je de trukendoos van geluidsopnames en wijkagent open gaan trekken, maar ga eerst eens met de beste man in gesprek. En dan vooral niet lief en beleefd blijven. Je hoeft hem niet uit te kafferen maar je ervaart een probleem, dat mag je ook gewoon duidelijk zeggen.
quote:SuzanneSuus schreef op 19 september 2016 @ 10:07:

[...]





Ik zou toch eerst serieus met de buurman oraten ipv direkt de politie op zijn dak sturenHij heeft al aangegeven dat hij niet van plan is om te stoppen, dat lijkt me een duidelijke boodschap dat er niet over te praten valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:cerulli schreef op 19 september 2016 @ 10:08:

Nodig de buurman uit voor een kop koffie en zeg wa je zelf in je OP zegt: "Zeg buurman, wij kunnen elkaar amper verstaan als je speelt, onze kinderen slapen er niet goed van, kortom, we hebben er last van. Prima dat je een hobby hebt maar we zouden graag zien dat je speelt op een moment dat we er geen last van hebben, bijvoorbeeld als we niet thuis zijn."



Helpt dat niet, dan kan je de trukendoos van geluidsopnames en wijkagent open gaan trekken, maar ga eerst eens met de beste man in gesprek. En dan vooral niet lief en beleefd blijven. Je hoeft hem niet uit te kafferen maar je ervaart een probleem, dat mag je ook gewoon duidelijk zeggen.

Dit doen. Duidelijk zijn over de overlast die jullie ervaren. Niet luchtig, niet proberen het vriendelijk te brengen, daar wordt het vaak niet duidelijker van. Gewoon zeggen waar het op staat.



En nog iets voor de trukendoos (want ik denk niet dat de buurman ineens het licht gaat zien): die huiskamerconcerten konden wel eens in strijd zijn met het bestemmingsplan, vraag dat even na bij de gemeente. Een woonhuis is niet bedoeld voor regelmatig/structureel geven van concerten.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je het hebt geprobeerd op een luchtige en tactische manier, dan blijft er helaas niets anders over dan de wat directere manier (voordat je de wijkagent etc inschakeld).



Kortom buurman uitnodigen; aangeven dat dit echt niet gaat. Kijken of je duidelijke afspraken kunt maken en is dit niet mogelijk dan verdere stappen ondernemen. Ik persoonlijk zou dit dan ookal aangeven tijdens dit gesprek. Orgel spelen 's ochtends vroeg kan best met een koptelefoon op of anders moet hij maar een speciale kamer isoleren of zo (hebben onze buren verderop in de straat ook gedaan, omdat zoonlief fanatiek drumt).
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Ik had na 1 dag al 'geklaagd'.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt asociaal van jullie buurman. Een orgel maakt echt heel veel lawaai. Denk ook dat de vorige bewoners hierom zijn weggegaan, geef ze geen ongelijk. Maar hij verpest nu wel jullie woongenot dus zou het zeker aankaarten, de subtiele hints werken niet dus nu maar even duidelijk zijn. Zoals eerder gezegd; verzamel bewijs en confronteer hem hiermee. Snap niet dat zo'n man niet in een vrijstaand huis ergens op de hei gaat wonen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven