Wanneer is een nieuwe keuken/badkamer rendabel?

17-10-2016 20:29 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden heb ik een hypotheekvrij huis geerfd in een dorp waar ik niets mee heb. Het huis was in slechte staat en in mijn toenmalige flatje was ik ook niet happy dus ben ik er in gaan wonen met het idee het intussen wat op te knappen zodat het bij verkoop meer waard zou zijn. In de tussentijd heb ik mijn vriend leren kennen, wat al vrij snel vrij serieus werd: na een paar maanden trok hij bij me in. Samen hebben we het opknapwerk afgemaakt en er echt een thuis van gemaakt. Alleen de keuken en badkamer zijn nog een doorn in het oog. Keuken is bijna 10 jaar oud en begint gewoon echt kapot te gaan. Apparatuur doet het nog maar half, kastdeurtjes zijn verzakt, dat werk. Badkamer is nog dezelfde als bij de oplevering ruim 40 jaar geleden. Op zich prima, maar erg lelijk en ik kan maar niet wennen aan het douchen in de badkuip. Liever zou ik een losse douche en bad willen hebben. We hebben de beschikking over een aardig spaarpotje en zouden beide dus kunnen laten vervangen.



Echter willen wij op termijn wel verhuizen. Zoals gezegd vinden wij het dorp waar we wonen niet zo fijn. Liever zouden we naar een stad een stuk verderop verhuizen, dichter bij het werk van mijn vriend en mijn opleiding en waar ook veel vrienden en familie wonen. Ik heb alleen een nogal dure smaak en de huizen die ik mooi vind zijn vaak boven ons budget. Dit huis inruilen voor een vergelijkbaar matig huis vind ik ook zonde van het geld, als ik ga verhuizen wil ik wel gelijk mijn droomhuis! Als ik klaar ben met mijn opleiding en een fulltime baan heb, kunnen we zo'n huis makkelijk betalen. Dit duurt waarschijnlijk nog minimaal 4 jaar, en als ik geen baan kan vinden nog langer. Het hoeft niet zo lang te duren, er staan ook weleens prachtige en nu al betaalbare huizen op Funda, echter zijn die vaak binnen een week verkocht. We willen over een jaar of 2 actief gaan zoeken naar een ander huis, en als we mazzel hebben en zo'n huis kunnen krijgen, kunnen we zo maar eerder verhuizen dan over 4+ jaar pas. Maar het kan natuurlijk ook allemaal tegenzitten en wie weet wonen we hier over 8 jaar nog... In dat laatste geval zou ik absoluut een nieuwe keuken of badkamer laten plaatsen, maar als we over 2 jaar al zouden verhuizen zou ik dat toch zonde vinden. Al brengen een fatsoenlijke badkamer en keuken wel vaak meer op bij verkoop, en maken het huis sowieso aantrekkelijker.



Wanneer is het nou rendabel om een nieuwe badkamer en keuken te laten plaatsen?



(Ik heb overigens een vrij dure smaak en mijn hobby is koken. De huidige keuken is van alle gemakken voorzien wat dat betreft. Ik zou niet een budget keuken of badkamer willen hebben die goedkoop en nieuw is, maar moeten inleveren op apparatuur en looks.)
Ik vind het eerlijk gezegd verbazingwekkend dat een keuken van nog geen 10 jaar oud uit elkaar valt.



Onze keuken is 11 jaar en nog in perfecte staat .
Nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen pasklare rekensommetjes voor je maar als je het mij vraagt is het erg de moeite waard. Ikea keuken, laten monteren, badkamer verbouwing zal in totaal tussen de 15 en 20 K kosten. Dat haal je er ws wel uit bij de verkoop en tussentijds heb je meer woonplezier.
Verbeteringen aan je huis moet je in de eerste plaats voor je eigen woonplezier doen. Het enige dat een huis echt structureel meer waard maakt is meer vierkante meters creëeren.



Bijkomend voordeel is dat je nooit meer wakker ligt van non-issues zoals een keuken die niet helemaal naar je smaak is.
Geen idee wat economische rentabiliteit betreft, maar iets dat je zo vaak gebruikt en waar je je zo aan ergert zou ik gewoon vervangen. Zoals ik begrijp kun je je dat best veroorloven, dus ik zou zeggen gun jezelf die luxe en ga ervan genieten ook al is het maar voor 2 jaar.
quote:gizzmo-returns schreef op 17 oktober 2016 @ 20:32:

Ik vind het eerlijk gezegd verbazingwekkend dat een keuken van nog geen 10 jaar oud uit elkaar valt.



Onze keuken is 11 jaar en nog in perfecte staat .Dat ook inderdaad. Een goede keuken zou wel langer dan 10 jaar mee moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:paper-note schreef op 17 oktober 2016 @ 20:35:

Geen idee wat economische rentabiliteit betreft, maar iets dat je zo vaak gebruikt en waar je je zo aan ergert zou ik gewoon vervangen. Zoals ik begrijp kun je je dat best veroorloven, dus ik zou zeggen gun jezelf die luxe en ga ervan genieten ook al is het maar voor 2 jaar.Dit.
quote:Portishead schreef op 17 oktober 2016 @ 20:34:

Ik heb geen pasklare rekensommetjes voor je maar als je het mij vraagt is het erg de moeite waard. Ikea keuken, laten monteren, badkamer verbouwing zal in totaal tussen de 15 en 20 K kosten. Dat haal je er ws wel uit bij de verkoop en tussentijds heb je meer woonplezier.Dat wil TO niet, want stel je voor dat ze dan nog 8 jaar in een ikea keuken zou moeten koken. Het moet wel een "droomkeuken" zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 17 oktober 2016 @ 20:32:

Ik vind het eerlijk gezegd verbazingwekkend dat een keuken van nog geen 10 jaar oud uit elkaar valt.



Onze keuken is 11 jaar en nog in perfecte staat .



+1



Een keuken zou eigenlijk pakweg 25-30 jaar mee moeten gaan. Apparatuur kan wat nalaten, onze afwasmarie heeft wel eens kuren en de oven is inmiddels een keer voorzien van een nieuw verwarmingselement. Maar voor de rest is met mijn keuken echt helemaal niks mis.



Maar, mocht je toch een nieuwe willen, onthoud dan dat het géén meerwaarde heeft. Je investeert 20.000 en dan wordt het huis hooguit 20.000 meer waard. Als je het zo laat, dan kan een koper afdingen omdat het nog gedaan moet worden én het dan naar eigen zin doen. Als je echt binnen vijf jaar weg wilt zou ik er dus niet aan beginnen.



(Prijs voor een compleet nieuwe badkamer ligt tussen de 5000 en 15000 euro, mits je geen gouden kranen en marmeren vloeren wilt).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou het laten vervangen, op korte termijn ook. Niet alleen voor je eigen woongenot maar ook omdat dat de verkoop straks bevordert. Al is jouw keuken of badkamer misschien smaakgevoelig, als potentiële koper is het fijn om te kopen als je weet dat je niet per direct alles moet vervangen. En jij hebt er intussen je optimale woongenot van gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 oktober 2016 @ 20:37:

[...]





Dat wil TO niet, want stel je voor dat ze dan nog 8 jaar in een ikea keuken zou moeten koken. Het moet wel een "droomkeuken" zijn.Ik heb niks tegen Ikea hoor, heb er al zitten kijken zelfs . Maar ik wil geen 'goedkoop' elektrisch kookplaatje maar een gasfornuis met minimaal 5 pitten en goede, dubbele oven, vriezer en koelkast met voldoende ruimte ed. Zelfde voor de badkamer: als ik het dan laat vervangen wil ik wél een echt fijne douche en fatsoenlijk bad. Als ik er dan veel geld aan uitgeef wil ik er wel meer plezier van hebben dan nu en niet steeds denken 'wat zou een grotere douche fijn zijn' oid. Ik weet van mezelf dat ik me groen en geel zou ergeren aan zo'n plastic aanrechtblad bijvoorbeeld, ik hou daar gewoon niet van. Zou het ook zonde van mijn geld vinden om toch zo'n blad te nemen alleen maar vanwege de kosten.
Alle reacties Link kopieren
jij hebt wel erg dure wensen voor iemand die nog naar school gaat.........



ooit gehoord van de "tering naar nering zetten?
Nou, waarom doe je dan moeilijk? Neem gewoon de keuken die je wilt als je het je kunt veroorloven.



Als je geld wilt verdienen met je spaargeld moet je sowieso iets anders doen dan het in welk huis dan ook steken. Dus stop met nadenken of het rendabel is of niet. Als je het je kunt veroorloven en je word er gelukkig van: doen.
Alle reacties Link kopieren
En de vorige bewoners waren nogal op de centen (vandaar de hoge erfenis). Keuken nu is een cheap ass keuken, al zit er wel een fantastisch fornuis en koffiemachine in. Maar het plastic van de kastjes bladdert af, plint is gebroken, vaatwasser stuk etc. Nergens meer garantie op natuurlijk.



Ik probeer het vooral voor mezelf recht te praten. Iedereen in mijn omgeving zegt dat het zo zonde zou zijn om voor 15.000+ euro alles te vervangen als ik misschien over 2 jaar weg ben hier.



En ik weet ook wel dat het het huis niet meer waard maakt, maar de makelaar zei (toen ik het huis liet taxeren) dat een huis met goede keuken en badkamer sneller verkoopt, meer in trek is en op die manier waard: mensen zijn sneller enthousiast en daarom eerder bereid de vraagprijs te betalen ook ivm mogelijke mede geïnteresseerden. Op die manier meer waard dus.
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 20:51:

[...]





Ik heb niks tegen Ikea hoor, heb er al zitten kijken zelfs . Maar ik wil geen 'goedkoop' elektrisch kookplaatje maar een gasfornuis met minimaal 5 pitten en goede, dubbele oven, vriezer en koelkast met voldoende ruimte ed. Zelfde voor de badkamer: als ik het dan laat vervangen wil ik wél een echt fijne douche en fatsoenlijk bad. Als ik er dan veel geld aan uitgeef wil ik er wel meer plezier van hebben dan nu en niet steeds denken 'wat zou een grotere douche fijn zijn' oid. Ik weet van mezelf dat ik me groen en geel zou ergeren aan zo'n plastic aanrechtblad bijvoorbeeld, ik hou daar gewoon niet van. Zou het ook zonde van mijn geld vinden om toch zo'n blad te nemen alleen maar vanwege de kosten.De apparatuur hoeft niet van IKEA te zijn he. Ik ken legio mensen met een IKEA keuken, en A merk aparatuur er in. Qua degelijkheid van de kasten hoef je niet naar een dure keukenzaak, gelamineerd MDF is gelamineerd MDF. IKEA is ook nog eens beter met garantie is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
quote:Magick88 schreef op 17 oktober 2016 @ 20:54:

jij hebt wel erg dure wensen voor iemand die nog naar school gaat.........



ooit gehoord van de "tering naar nering zetten?



Dus omdat ik naar school ga moet ik maar een studentenleven gaan leiden? Ik heb jaren gewerkt, woon al jaren op mezelf. Ben geen 18 meer. Als ik een nieuw huis koop, wordt dat het huis waarin mijn kinderen gaan opgroeien. Dat wil ik dan direct goed doen en niet halfbakken. Nu ook: waarom zou ik genoegen nemen met minder als ik het makkelijk kan betalen om het gelijk goed te doen zodat ik er oprecht van kan genieten?



Voor de beeldvorming: vriend en ik zijn al volwassen, dit is mijn tweede studie na jaren te hebben gewerkt in een werkveld wat me toch niet ligt. We hebben trouwplannen en willen over een paar jaar aan kinderen beginnen. Ik studeer misschien, maar hoef geen studentenleven meer.
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 20:56:

En de vorige bewoners waren nogal op de centen (vandaar de hoge erfenis). Keuken nu is een cheap ass keuken, al zit er wel een fantastisch fornuis en koffiemachine in. Maar het plastic van de kastjes bladdert af, plint is gebroken, vaatwasser stuk etc. Nergens meer garantie op natuurlijk.



Ik probeer het vooral voor mezelf recht te praten. Iedereen in mijn omgeving zegt dat het zo zonde zou zijn om voor 15.000+ euro alles te vervangen als ik misschien over 2 jaar weg ben hier.



En ik weet ook wel dat het het huis niet meer waard maakt, maar de makelaar zei (toen ik het huis liet taxeren) dat een huis met goede keuken en badkamer sneller verkoopt, meer in trek is en op die manier waard: mensen zijn sneller enthousiast en daarom eerder bereid de vraagprijs te betalen ook ivm mogelijke mede geïnteresseerden. Op die manier meer waard dus.Ik zou trouwens dan wel willen adviseren om alles zo neutraal mogelijk te houden met het oog op een evt verkoop. Dus wel voorzien van de gemakken die je zelf fijn vind, maar in een neutrale kleur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 17 oktober 2016 @ 20:57:

[...]





De apparatuur hoeft niet van IKEA te zijn he. Ik ken legio mensen met een IKEA keuken, en A merk aparatuur er in. Qua degelijkheid van de kasten hoef je niet naar een dure keukenzaak, gelamineerd MDF is gelamineerd MDF. IKEA is ook nog eens beter met garantie is mijn ervaring.Dat is inderdaad waarom ik al bij Ikea heb gekeken, dat heb ik ook gehoord. Alleen wil ik wel een natuurstenen werkblad, maar dat kan ook wel los volgens mij. Dat apparatuur ook los kan heb ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Heb me er ook nog totaal niet verdiept
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 oktober 2016 @ 20:56:

Als je geld wilt verdienen met je spaargeld moet je sowieso iets anders doen dan het in welk huis dan ook steken. Dus stop met nadenken of het rendabel is of niet. Als je het je kunt veroorloven en je word er gelukkig van: doen.

Dit.



Maar voor twee jaar zou ik de moeite niet nemen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 17 oktober 2016 @ 20:59:

[...]





Ik zou trouwens dan wel willen adviseren om alles zo neutraal mogelijk te houden met het oog op een evt verkoop. Dus wel voorzien van de gemakken die je zelf fijn vind, maar in een neutrale kleur.Ja dat had ik wel al bedacht. Alleen dat wat tegenwoordig standaard is, witte hoogglans kastjes met zwart hoogglans blad, vind ik zó lelijk. Maar gelukkig heb ik geen rare smaak, ik hoef geen paarse keuken ofzo
Nog 1 gratis tip; je leeft nu. Het heeft geen enkele zin om dingen te doen en laten in het kader van; later gaan we misschien....



Later is er niet, er is alleen nu.
Alle reacties Link kopieren
Een keuken en badkamer plaatsen kost geld en levert niets extra's behalve wooncomfort voor de eigenaar op.

Dat is gewoon een feit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mimarr schreef op 17 oktober 2016 @ 21:02:

[...]





Ja dat had ik wel al bedacht. Alleen dat wat tegenwoordig standaard is, witte hoogglans kastjes met zwart hoogglans blad, vind ik zó lelijk. Maar gelukkig heb ik geen rare smaak, ik hoef geen paarse keuken ofzo Tweede gratis tip; ga eerst eens kijken. Je zit vol met aannames en vooroordelen, gaat helemaal nergens over. Ook in 'neutraal' heb je veel keuze, je moet alleen wel kiezen; of je neemt een peperdure keuken helemaal naar je wens, of je neemt een wat goedkopere keuken met het oog op verhuizing en genoegen met zaken die misschien niet je eerste keus zouden zijn,
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 17 oktober 2016 @ 21:05:

[...]





Tweede gratis tip; ga eerst eens kijken. Je zit vol met aannames en vooroordelen, gaat helemaal nergens over. Ook in 'neutraal' heb je veel keuze, je moet alleen wel kiezen; of je neemt een peperdure keuken helemaal naar je wens, of je neemt een wat goedkopere keuken met het oog op verhuizing en genoegen met zaken die misschien niet je eerste keus zouden zijn,Klopt ook hoor. Heb gelukkig een vrij neutrale smaak . Misschien inderdaad een idee om eens wat zaken binnen te lopen. Kan ik gelijk eventueel offertes laten opstellen. Toch makkelijker beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven