Wanneer kat in laten slapen?

07-08-2014 20:05 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja de titel zegt het al. :(



Twee maanden terug heeft de DA een tumor geconstateerd bij mijn lieverd. Dit bleek lymfeklierkanker te zijn. Had hier al eerder een topic over geopend maar dit is toch een nieuwe vraag en meteen een update. Bedankt voor degenen die toen advies en lieve woorden hebben gegeven.



Ik heb toen gekozen voor behandeling met chemo en prednison omdat ik de hoop had dat zij misschien toch bij dat kleine percentage kon behoren wat weer beter wordt of iig nog wat jaartjes een fijn leven kan hebben.



Na twee weken leek het aan te slaan, maar afgelopen donderdag werd duidelijk dat de tumor toch weer terug was op formaat. Erg slecht geslapen deze week.



Na heel wat tranen en het besef dat ik mijn pluizebolletje straks moet gaan missen vertoond ze vandaag sinds twee maanden wat tekenen



Ze had veel moeite met poepen vandaag ( constipatie) en heeft overgegeven.

Maar verder is ze nog heel aanhankelijk, ze maakt me meerdere malen per nacht wakker om verliefd te staren en aandacht te krijgen. En dan knort ze hevig, elke keer als ze aandacht krijgt. Anders niet.

Ze is verder nog prima helder. En ze eet ook goed, maar dat zal ook de prednison zijn.



Shit ik wil dr nog lang niet kwijt. Zit echt te janken nu. Ze ligt op schoot te slapen.



Aan de andere kant valt haar vacht uit vanwege de chemo. En vertoond ze de eerste tekenen van het einde.



Hoe maak ik nu de juiste afweging? Ben ik niet te vroeg? Wil ook niet dat ze nodeloos lijdt.



Wat als ze gewoon een mindere dag of twee heeft en nog een paar maanden prima mee kan verder?



Zucht
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze nog knort en levendige momenten heeft zal ik er nog in leven houden. Het moment dat ik mijn kat in heb laten slapen was het moment dat ze in de bosjes bijna levenloos lag te zijn en toen ik er op tilde en als een plumpudding uit elkaar viel (wel was dit een beetje opeens, had moeite met ademhalen door hartspier die dikker werd).



Sterkte TO......
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen vaak als het moment daar is herken je het wel, vertrouw daarop. Maar denk niet aan jezelf, maar vooral aan de kat (klinkt onaardig maar je begrijpt vast wat ik bedoel).
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een cliché, maar het is echt zo: Als het tijd is, weet je het gewoon...



Sterkte
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
quote:beauuu schreef op 07 augustus 2014 @ 20:11:

Zolang ze nog knort en levendige momenten heeft zal ik er nog in leven houden. Het moment dat ik mijn kat in heb laten slapen was het moment dat ze in de bosjes bijna levenloos lag te zijn en toen ik er op tilde en als een plumpudding uit elkaar viel (wel was dit een beetje opeens, had moeite met ademhalen door hartspier die dikker werd). .

Dat zou voor mij al te ver heen zijn.

Het gevoel dat ik mijn huisdier zo lang moet laten lijden.



Ik heb nu 2 honden moeten laten inslapen, het het moment dat ik pijn in de ogen zag was het voor mij direct duidelijk.

Nu zijn mijn beestjes allemaal oud geworden.

Hond die ik nu heb is ook 14.



Maar als er nu iets ernstigs geconstateerd zou worden wat niet goed te genezen is, dan zou ik zelf niet eens aan chemo en prednison beginnen.

Waarom het leven van het beestje verlengen als hij er toch geen lol meer aan heeft?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:beauuu schreef op 07 augustus 2014 @ 20:13:

Ze zeggen vaak als het moment daar is herken je het wel, vertrouw daarop. Maar denk niet aan jezelf, maar vooral aan de kat (klinkt onaardig maar je begrijpt vast wat ik bedoel).



Dat probeer ik zeker te doen. Maar zoals nu ook, ze lijkt nu weer nergens last van te hebben.



Maar als ze levenloos in dr mandje zou liggen zoals die van jou in de bosjes dan vind ik zelf dat ik veels te laat ben geweest. Ze mag van mij geen pijn hebben.



Maar bij jou kwam het onverwachts dus dat snap ik dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hè TO

Mijn eerste hondje had een tumor aan zijn enkel

Het moment dat ik hem aan het borstelen en hij trok van pijn vertrokken zijn poot weg wist ik het...nu is het genoeg
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Summerdance schreef op 07 augustus 2014 @ 20:15:

[...]



Dat zou voor mij al te ver heen zijn.

Het gevoel dat ik mijn huisdier zo lang moet laten lijden.



Ik heb nu 2 honden moeten laten inslapen, het het moment dat ik pijn in de ogen zag was het voor mij direct duidelijk.

Nu zijn mijn beestjes allemaal oud geworden.

Hond die ik nu heb is ook 14.



Maar als er nu iets ernstigs geconstateerd zou worden wat niet goed te genezen is, dan zou ik zelf niet eens aan chemo en prednison beginnen.

Waarom het leven van het beestje verlengen als hij er toch geen lol meer aan heeft?



Tja de hoop dat ze toch 1 van de weinigen zou zijn. Moest het proberen. Helaas heeft het niks geholpen, maar dat is allemaal achteraf. Alleen heeft ze er nu nog wel lol in. Althans iig tot vandaag en zo lijkt het. Ze is nog vrolijk en graag bij me. Het is een schootkatje en daar kan ze echt van genieten al die aandacht. Ze is heel helder en ligt nu al weer op mijn buik te knorren.



Wat als ze nog maanden mee kan met af en toe een dagje ongemak?
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 07 augustus 2014 @ 20:14:

Het klinkt als een cliché, maar het is echt zo: Als het tijd is, weet je het gewoon...



Sterkte





Dank je



Ik hoop het.
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 07 augustus 2014 @ 20:28:





Wat als ze nog maanden mee kan met af en toe een dagje ongemak?

Dat heb je echt heel snel in de gaten

De vreselijke moeilijkheid is om dan te handelen

En jezelf op de tweede plaats zetten

Want natuurlijk wil je je frummel zo lang mogelijk bij je hebben

Maar echt, de blik in zijn of haar ogen zegt het wel..echt!



Tot die tijd, lekker verwennen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Allereerst: sterkte!



Staar je niet blind op spinnen, dat doen ze ook als ze zich heel beroerd voelen. Om zichzelf gerust te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Katten spinnen ook als ze pijn hebben of stervende zijn TO.

Persoonlijk zou ik de kat in laten slapen.



Sterkte
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
http://m.goeievraag.nl/vraag/355470?from=www
http://www.dierenbox.nl/h ... tten-gedrag-en-betekenis/
Je kunt ook naar haar kussentjes kijken. Als die wit zijn trekt de tumor letterlijk het leven uit je poes.



Verdrietig joh, verwen haar maar lekker nog!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 07 augustus 2014 @ 20:42:

Katten spinnen ook als ze pijn hebben of stervende zijn TO.

Persoonlijk zou ik de kat in laten slapen.



Sterkte



Dat van dat spinnen weet ik Tickel. Echter doet ze het echt alleen als ik haar op bepaalde manieren aai en ze bij/ op mij ligt. Daarom denk ik dat ze het dus nog wel naar dr zin heeft. Bedankt voor de hugs



Maar ze valt wel af, dat in combi met de kaalheid en vandaag dus moeite met poepen en overgeven denk ik er serieus over na haar zaterdag in te laten slapen. Ze heeft namelijk ook nog chronische niesziekte dus verstand zegt dat dat eigenlijk het beste voor haar is



Ondanks dat ze dus heldere momenten/ dagen heeft.



@ madrefamillia, dank je
Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 07 augustus 2014 @ 20:54:

[...]





Dat van dat spinnen weet ik Tickel. Echter doet ze het echt alleen als ik haar op bepaalde manieren aai en ze bij/ op mij ligt. Daarom denk ik dat ze het dus nog wel naar dr zin heeft. Bedankt voor de hugs



Maar ze valt wel af, dat in combi met de kaalheid en vandaag dus moeite met poepen en overgeven denk ik er serieus over na haar zaterdag in te laten slapen. Ze heeft namelijk ook nog chronische niesziekte dus verstand zegt dat dat eigenlijk het beste voor haar is



Ondanks dat ze dus heldere momenten/ dagen heeft.



@ madrefamillia, dank je

Mijn persoonlijke mening, ze heeft een behandeling gehad die de kwaliteit van leven zou kunnen verbeteren. Deze heeft niet geholpen en is best belastend voor een (katten) lichaam. Ze kan nu niet kakken, kotst, wordt kaal en valt af. Ik denk echt dat het beestje zijn/haar beste tijd heeft gehad. Ik zou het niet nog langer aankijken met het risico dat ze nog meer te lijden krijgt.





Komt misschien wat cru over, maar ik spreek uit ervaring.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik lag bij mijn kat op de bank. Toen stond hij ineens op, gaf mij een kopje, drukte zijn neus tegen mijn neus en begon te spinnen.Tot die tijd had ik hoop dat het goed kwam, maar toen wist ik: dit was het. Die middag heb ik de dierenarts laten komen



Ik ben hartstikke nuchter en daarom verraste dit me zo. Echt, vertrouw op je gevoel
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
Nee Tickel is niet cru, moet het horen.

Moet aan mijn beestje denken, die isdhet belangrijkst.



Ze heeft uiteindelijk wel gepoept hoor, en een flinke ook. Pfft.

Maar ja het duurde wel heel lang en paar pogingen en ze had er last van. Kon ik zien omdat ik eerder thuis was. Normaal ligt er al een drolletje in de bak te wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blue_Yoshi schreef op 07 augustus 2014 @ 21:03:

Ik lag bij mijn kat op de bank. Toen stond hij ineens op, gaf mij een kopje, drukte zijn neus tegen mijn neus en begon te spinnen.Tot die tijd had ik hoop dat het goed kwam, maar toen wist ik: dit was het. Die middag heb ik de dierenarts laten komen



Ik ben hartstikke nuchter en daarom verraste dit me zo. Echt, vertrouw op je gevoel



Ach

Alle reacties Link kopieren
quote:broodtrommel schreef op 07 augustus 2014 @ 21:05:

Nee Tickel is niet cru, moet het horen.

Moet aan mijn beestje denken, die isdhet belangrijkst.



Ze heeft uiteindelijk wel gepoept hoor, en een flinke ook. Pfft.

Maar ja het duurde wel heel lang en paar pogingen en ze had er last van. Kon ik zien omdat ik eerder thuis was. Normaal ligt er al een drolletje in de bak te wachten.

Is al een tijdje geleden van de mijne.



Katten en (epileptische) aanvallen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 weken geleden mijn kat in moeten laten slapen om dezelfde reden. Had ik al 16 jaar (dus kan me eigenlijk niet anders herinneren) en dat viel me echt zwaar. Mijn vader is dierenarts en zodoende heb ik het zo lang mogelijk kunnen rekken. Maar bij mij was de toon gezet toen 'ie niet meer wilde eten of drinken. En toen heb ik 'm ook binnen een dag in laten slapen. Dat vind ik toch wel een van de belangrijkste tekenen.



Kijk zelf naar wat voor verschijnselen je ziet en bedenk hoe waardig het is om je kat dan nog te laten leven. Niet goed ontlasting kwijt kunnen is óók heel erg naar en ook daar kan een kat erg aan lijden. Dus rek het niet te lang enkel voor jezelf, want bijna alle gevolgen van kanker (constipatie/niet eten/pijn/stress/ontstekingen) kunnen op zichzelf óók nog eens veel schade aanrichten..
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het gewoon weet. Ik heb het altijd zo ervaren dat ik mijn kat gewoon 'begreep' en dat dat dan het einde was.



In ieder geval heel veel sterkte
She needed a hero. So that's what she became.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames. Het besluit is genomen.



Ik ga morgenvroeg als ik op mijn werk zit de dierenarts bellen voor een afspraak om haar zaterdag in te laten slapen.



Ik denk dat het tijd is idd. Ze zat me net iets te sneu op haar kussen. Nu weer op schoot.



Ga morgen gewoon eerder weg van werk en breng de middag en de zaterdagochtend met mijn lieverd door. Knuffel dr nog even extra veel. En ga me erop voorbereiden. Het is goed zo.



Hopelijk heeft ze bij mij een liefdevol en plezierig thuis gehad.



Bedankt allemaal.



Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, dus alleen even een

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven