warm wit op de muur, geen RAL 9010

11-02-2016 20:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein arbeidershuisje. Het ligt op het westen. Dus er is geen direct zonlicht. De muren zijn nu geschilderd in RAL 9010 en ik vind het te grauw. Weet iemand een oplossing. Een mooie warme kleur wit op de muur? Ik heb geen idee.



Verder zijn mijn meubels: zwarte piano, licht grijze bank, houten tafel met wit onderstel. Neutraal dus....



Weet iemand de perfecte kleur voor op mijn muren?
Je kan gewoon een emmer witte latex kopen en dat mengen met oker mengverf, als je dat niet te heftig doet, dan krijg je eierschaal, dat is een hele lichte cremekleur.
Ral 9001?
Ral 9001 dan.
Gewoon wit? Ik vind dat de mooiste wit.
Dat is ook niet creatief.
Ja ik weet de perfecte kleur. Ik heb ook een klein antiek arbeidershuisje, met balkenplafond, openhaard, eiken parketvloer, met een zwarte piano, zandkleurige banken, teakhouten meubelen, antieke kroonluchter boven de eettafel, cremewitte kozijnen en op de muur heb ik....



Monaco beige.



Een zachte kleur (in Monaco is het zonnig weer), die licht is en heel warm. Verkrijgbaar bij de verfspeciaalzaak.



Echt heel veel mensen vragen welke kleur ik op de muur heb omdat het zo'n mooie kleur is.
Alle reacties Link kopieren
9010 is standaard wit, creme is juist minder wit (RAL 9001), RAL 9002 is grijswit. Als je minder grauw wilt, moet je dus juist de andere kant opgaan: je komt dan op RAL 9016 (verkeerswit), maar je loopt het risico dat je huis gaat lijken op een tandartspraktijk.



Iets anders om aan te denken: toen de verf op de muur kwam, was hij RAL 9010. Is hij misschien inmiddels gewoon verkleurd? Als dat het geval is, zou RAL 9010 misschien toch wel de juiste kleur kunnen zijn - alleen wordt het nu gewoon tijd om weer eens te schilderen.



Andere optie: helemaal weg van wit, en heel dapper een stevige kleur op één of meer muren. Zolang je dat doet met latex en van het houtwerk afblijft, zijn ongelukkige keuzes snel genoeg hersteld.En hoe is je verlichting? Is ook een echte sfeermaker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor zo wit mogelijk gaan en dan een muur in een mooie accentkleur, niet te opvallend/te donker.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een arbeidershuisje uit begin vorige eeuw met niet al te veel licht. Ik vond RAL 9010 ook te grauw en heb nu een roomwitte verf van Histor met de naam 'Eerlijk'. Het zit zowel op het houten plafond als op de meeste muren.
Ik vind hier dingen van.
Het is maar wat je wil bereiken qua uitstraling in je huis.



Ik heb eens gelezen dat als je een klassieke uitstaling wil je juist alle muren in dezelfde kleur moet doen. En als je een jeugdige uitstraling wil, 1 muur in een accentkleur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kleurenkaart van farrow & ball opvragen. Prachtige kleuren met een mooi mat effect. Zeker mooi als je ook het houtwerk in een accentkleur doet. Kijk maar eens op de website
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tips al! "Monacobeige" en "Eerlijk" klinken goed! Helaas heb ik geen balken, het plafond is gerenoveerd.



Farrow & Ball vind ik een prachtig merk. Maar de goede wit zit er voor mij niet bij.



Een muur in een accentkleur vind ik in dit kleine huisje niet passen. Voor het oog krijgt dan toch de hele kamer die kleur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de allerlichtste tint roze. Niet schrikken, ik houd ook niet van roze, maar zo subtiel op de muur vind ik het de beste kleur ooit. Het is warm en helder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbs schreef op 11 februari 2016 @ 20:10:

Ja ik weet de perfecte kleur. Ik heb ook een klein antiek arbeidershuisje, met balkenplafond, openhaard, eiken parketvloer, met een zwarte piano, zandkleurige banken, teakhouten meubelen, antieke kroonluchter boven de eettafel, cremewitte kozijnen en op de muur heb ik....



Monaco beige.



Een zachte kleur (in Monaco is het zonnig weer), die licht is en heel warm. Verkrijgbaar bij de verfspeciaalzaak.



Echt heel veel mensen vragen welke kleur ik op de muur heb omdat het zo'n mooie kleur is.Oh wat klinkt jouw huisje mooi! Welke kleur heb je precies op de kozijnen? De lichtere variant van monacobeige? En heb je matte verf of "gewone"? Ik wil ook die complimenten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind RAL 1013 ook altijd wel mooi. Wordt ook wel parelwit genoemd, zit een hele lichte gele ondertoon in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 11 februari 2016 @ 20:51:

Ik heb de allerlichtste tint roze. Niet schrikken, ik houd ook niet van roze, maar zo subtiel op de muur vind ik het de beste kleur ooit. Het is warm en helder.Klinkt ook goed, heb je nog een kleurnaam of nummer?
Alle reacties Link kopieren
quote:maaike_92 schreef op 11 februari 2016 @ 20:53:

Ik vind RAL 1013 ook altijd wel mooi. Wordt ook wel parelwit genoemd, zit een hele lichte gele ondertoon in.Die heb ik nog nooit in het echt gezien helaas.
quote:Rasonkel schreef op 11 februari 2016 @ 20:52:

[...]





Oh wat klinkt jouw huisje mooi! Welke kleur heb je precies op de kozijnen? De lichtere variant van monacobeige? En heb je matte verf of "gewone"? Ik wil ook die complimenten



Ja ik ben heel blij met hoe mijn huisje geworden is!

Op de kozijnen weet ik niet welke kleur er op zit. Dat zat er al op, en ik vond het mooi. Het is een matte cremewit.

In mijn vorige huis, ook oud, had ik ook Monaco Beige op de muur en de kozijnen/balken/deuren in hoogglans net van het wit af.



Dat vond ik nog mooier, heel fris, helder en warm. Maar omdat ik veel hout heb en niet zo'n zin om te schilderen, heb ik dat hier nog niet gedaan, maar zou dat wel graag nog willen. Maar die mat cremewit vind ik ook mooi.



Ik vind dat zeer lichtroze ook mooi klinken, en de kleur Eerlijk ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasonkel schreef op 11 februari 2016 @ 20:54:

[...]





Klinkt ook goed, heb je nog een kleurnaam of nummer?



Nee, sorry, ik heb een paar van die kleurstaaltjes bij de karwei gehaald en daar de een na lichtste variant van op de muur gesausd. Het is een beetje helder roze, dus niet babyroze ofzo, meer de fuchsia achtige roze en dan met heel veel wit gemengd.



Een beetjeZoiets als ik de lamp aanheb, dan is het roze niet meer te zien, maar als de zo'n schijnt juist weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu: jouw avatar en dan een aantal tinten lichter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 11 februari 2016 @ 21:02:

[...]





Nee, sorry, ik heb een paar van die kleurstaaltjes bij de karwei gehaald en daar de een na lichtste variant van op de muur gesausd. Het is een beetje helder roze, dus niet babyroze ofzo, meer de fuchsia achtige roze en dan met heel veel wit gemengd.



Een beetjeZoiets als ik de lamp aanheb, dan is het roze niet meer te zien, maar als de zo'n schijnt juist weer wel.Dank je wel voor je link en de omschrijving. Daar kan ik wel iets mee!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbs schreef op 11 februari 2016 @ 21:01:

[...]





Ja ik ben heel blij met hoe mijn huisje geworden is!

Op de kozijnen weet ik niet welke kleur er op zit. Dat zat er al op, en ik vond het mooi. Het is een matte cremewit.

In mijn vorige huis, ook oud, had ik ook Monaco Beige op de muur en de kozijnen/balken/deuren in hoogglans net van het wit af.



Dat vond ik nog mooier, heel fris, helder en warm. Maar omdat ik veel hout heb en niet zo'n zin om te schilderen, heb ik dat hier nog niet gedaan, maar zou dat wel graag nog willen. Maar die mat cremewit vind ik ook mooi.



Ik vind dat zeer lichtroze ook mooi klinken, en de kleur Eerlijk ook.Ik heb nu ral 9010 op de kozijnen en deuren en dat zit er nog goed op. Dat gaat dan ook vast samen met monacobeige. Ik zou er heel graag een foto van zien, maar als je dat niet wilt ivm privacy snap ik het ook hoor!
quote:Rasonkel schreef op 11 februari 2016 @ 21:11:

[...]





Ik heb nu ral 9010 op de kozijnen en deuren en dat zit er nog goed op. Dat gaat dan ook vast samen met monacobeige. Ik zou er heel graag een foto van zien, maar als je dat niet wilt ivm privacy snap ik het ook hoor!



Dat is goed, maar dan liever over mail inderdaad. Het is nu donker dus kan nu geen foto nemen en morgen ben ik werken.

Maar zaterdag moet lukken! Als je me een PB stuurt (moet die functie nog wel openzetten) met een emailadres zal ik je van het weekend een foto sturen van de muren.



Mag gewoon ene flauwekulmailadres zijn natuurlijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
ik vind 1013 mooi op de muur (zeker in combinatie met 9010 als houtwerk of plafond)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven