Wasbak verstopt snel

03-05-2016 08:36 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn wasbak verstopt echt heel snel. Ik hoef maar even de kraan open te laten terwijl ik bijvoorbeeld mijn tanden poets en de wasbak loopt al over. Hebben meerdere mensen hier last van en wat kan ik eraan doen?
De wasbak ontstoppen? Of is dat te simpel?
Je sifon legen. En gebruik een emmer voor er onder, handschoenen en een knijper voor op je neus.
Alle reacties Link kopieren
Verstopt 'ie snel? Dus als je er ontstopper doorheen hebt gegooid, is 'ie snel opnieuw verstopt? Of zit 'ie gewoon verstopt en moet je er een keertje caustic soda ofzo doorheen gooien?
Oh dear, how sad, never mind.
Aangezien je dat niet zelf kan bedenken ga ik er even vanuit dat je niet weet wat het is. Excuses als dat niet zo is natuurlijk.

Dit is een sifon:



Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 03 mei 2016 @ 08:39:

Je sifon legen. En gebruik een emmer voor er onder, handschoenen en een knijper voor op je neus.Heb ik nog nooit gedaan. Gewoon af en toe wat caustic soda.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Soms is de afvoer niet goed aangelegd en blijft dat zo.

En soms moet je gewoon ontstoppen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt trouwens ook ontstopper op basis van zwavelzuur. Ook goed spul!
Oh dear, how sad, never mind.
Je kunt er ook een trekveer doorheen rausen. Of lol hebben met een ouderwetse plopper, die zijn allebei wat minder spannend voor het milieu en doorgaans ook wel effectief. Of inderdaad gewoon het sifon legen. Wel goed onthouden waar de rubbertjes zaten anders gaat 'ie lekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 03 mei 2016 @ 08:50:

Je kunt er ook een trekveer doorheen rausen. Of lol hebben met een ouderwetse plopper, die zijn allebei wat minder spannend voor het milieu en doorgaans ook wel effectief. Of inderdaad gewoon het sifon legen. Wel goed onthouden waar de rubbertjes zaten anders gaat 'ie lekken.Caustic soda en zwavelzuur zijn slecht voor het milieu?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Sifon leegmaken is de eerste stap. Waarschijnlijk zit er een kluit half vergaan haar met resten tandpasta en zeep in, wat er voor zorgt dat water bijna niet meer weg kan.

Vandaar dat er ook geadviseerd wordt een wasknijper op je neus te zetten .
Zo'n trekveer kost je 1x een klein bedrag bij de gamma of praxis en helpt echt beter dan die flesjes meuk.

Maar TO ik zou eerst beginnen met het sifon.
Koop een veilig ontstoppingsmiddel bij de drogist. Gooi daarna regelmatig wat soda in je afvoer en spoel dit door met kokend water.

Gebruik geen ontstopper op basis van zwavelzuur, dit kan je leidingen aantasten, dan ben je nog verder van huis.
De afvoer van mijn wastafel ligt een flink stuk horizontaal en raakt daardoor ook snel verstopt. Ik gooi hier regelmatig wat van dat ontstoppingspoeder in en als dat goed is weggespoeld ga ik nog even met een plopper aan de slag. Zo voorkom ik dat de wasbak echt verstopt raakt. Soms help dat niet en dan moet ik de sifon losdraaien en leeg maken. De dikke brei die je er dan uithaalt, niet door een andere wasbak spoelen want dan raakt die ook verstopt. Die prut kan wel door de wc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Die prut kan wel door de wc.Beter nog gelijk in je container/afvalbak/zak deponeren. Je wc kan namelijk ook verstopt raken van die brij.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hier ook snel last van, oplossing bleek bij ons simpel!

Alle tandpasta, zeep etc bleef plakken door alleen gebruik van koud in de wasbak, nu we af en toe flink heet water laten lopen nergens meer last van!
Alle reacties Link kopieren
Ook af en toe koffiedrap met kokend water door het putje spoelen helpt verstoppingen voorkomen.



Het is vooral het afgietsel van aardappels die de boel laat verstoppen. Dit moet je af en toe dus reinigen. Kan met soda en dus ook koffiedrap.
En TO kan je wat met onze tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 03 mei 2016 @ 09:13:

Ook af en toe koffiedrap met kokend water door het putje spoelen helpt verstoppingen voorkomen.



Het is vooral het afgietsel van aardappels die de boel laat verstoppen. Dit moet je af en toe dus reinigen. Kan met soda en dus ook koffiedrap.Te veel koffiedrab is ook niet goed; toen wij systematisch de drab uit de espressomachine (denk gemiddeld 10 koppen per dag) door de gootsteen gooiden, verstopte die juist - dat hadden we echt niet zelf kunnen bedenken
Alle reacties Link kopieren
quote:MonicaG schreef op 03 mei 2016 @ 09:29:

[...]





Te veel koffiedrab is ook niet goed; toen wij systematisch de drab uit de espressomachine (denk gemiddeld 10 koppen per dag) door de gootsteen gooiden, verstopte die juist - dat hadden we echt niet zelf kunnen bedenken



Klopt!!! Goed dat je het zegt.

Wij doen dat eens per maand/twee maanden. En we wisselen af met soda. Sindsdien geen verstopping meer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Soda en kokend water, wonderlijk voor mij.
Heb ook gehad tijd terug, ook steeds onstoppen, van dat spul er door. Niks hielp. En het bleef stinken. Toen woningstiching gebeld, die hebben eerst sifon leeggemaakt en toen moest het verholpen zijn, nou nee. Toen weer woningstichting gebeld, ik zei er komt ook een rioolputlucht vandaan. In de kruipruimte geweest, ja hoor een lekkage erbij en toen zagen ze dat mijn leiding bij de laatste renovering niet was aangesloten. Dus een nieuwe aanleg gemaakt via de slaapkamermuur naar buiten en dan zo in afvoerputje.

Daarna nooit meer last gehad. Nu zijn deze huizen vrij oud, van na de 2e Wereld Oorlog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 03 mei 2016 @ 09:17:

En TO kan je wat met onze tips?Druk met haar sifon in de weer
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lang haar? Zorg ervoor dat die niet in de sifon terecht komen.

Dat raakt verstrikt en alle rommel blijft er achter hangen. Eerst haren borstelen voordat je het gaat wassen. Daaraan blijft vet en zeep hangen. Verstopt niet alleen maar gaat ook stinken.



Ik heb een simpel stukje van harde maar flexibel ding waaraan gordijn werd opgehangen.

Er zit zo'n ringetje aan en dat past bij mij precies door de gaten.

Oude haaknaald? Oppassen dat je niets verbuigt, maar dan haal je de verstopping weg zonder agressieve rommel. Hoef je het misschien nog maar 1 keer per jaar te doen.
Wat ik deed toen mijn wasbak problemen gaf:

- kokend water (rechtstreeks uit de waterkoker) in de gootsteen mikken. Daarna aan de buizen eronder voelen of het overal warm werd.

- toen dat niet het geval bleek, heb ik er huismerk ontstopper van de supermarkt in gedaan. Nacht laten weken, dag erna met kokend water spoelen. Probleem was opgelost en komt al twee jaar niet terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven