Wasmysterie... wie helpt het oplossen?

15-07-2012 18:00 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies,



Ik zit dus even met een wasmysterie waar ik maar niet uitkom. Wellicht hebben jullie enig idee??



Deze week voor de vierde keer een shirtje ontdekt met mysterieuze bleekvlekken erin (dus plekken waar de kleur vervaagd/vergeeld is) en ik kom er maar niet achter waar het aan ligt. De vorige keren was het elke keer kleding waarvan ik dacht: jammer maar soit. Dit keer was het echter een mooi shirtje wat ik regelmatig ook naar werk ed aantrek, dus baalde behoorlijk. Ik heb het donderdag nog aangehad en voor zover ik kon nagaan is het zonder de vlekken de wasmand ingegaan. Nu trek ik het dus net uit de wasmand en zitten die rare plekken erin. .



Conclusie zou logisch moeten zijn: het ligt aan de wasmand. Maar ik heb deze plekken eerder deze week ook op een trui ontdekt die niet in de wasmand heeft gelegen, maar een tijdje op een krukje naast het bed. Verder op een shirtje dat ik al gewassen had (maar mogelijk met de plekken erin de wasmand in is gegaan, dat zou kunnen) en op mijn dekbedovertrek (dat had ik al een maand eerder ontdekt).



Voor zover ik weet zaten er geen rare dingen in de wasmand die ik met chemische zaken heb behandeld. Het enige wat er in de wasmand zit, zijn zweetshirts van het sporten. Maar het lijkt me gek dat dat deze plekken veroorzaakt.



Ik begrijp dat jullie het misschien ook niet kunnen verklaren, maar wellicht heeft iemand een ingeving waar ik nog niet aan gedacht heb?



Tot die tijd heb ik de binnenkant van de wasmand maar even bedenkt met een vuilniszak...
Alle reacties Link kopieren
Ik had rare vlekken in dingen die ik over een stoel had laten drogen..

Wat voor wasrek gebruik je, en heb je knijpers oid?
Dit vond ik op Oma's Vlekkengids:



Transpiratie:

Zweetvlekken zijn haast niet weg te krijgen. Zweet tast niet alleen de kleur aan waarmee het in aanraking komt maar ook de stof zelf.

Algemene volgorde van aanpak: handwarm water, ammonia (5%), waterstofperoxide (3%)

Ongekleurde kookechte katoenen en linnen stoffen uitkoken in een stevig sop en nabehandelen met verdund bleekwater (10%).

Gekleurde katoenen, linnen, wollen, zijden en

synthetische stoffen wassen we in zout (5%) en water (95%) en spoelen we na in een handwarm sopje

Als deze behandelingen geen resultaat hebben opgeleverd, is er niets meer aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ook geen dweiltje in de wasmand gegooid?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik in principe een standaard hangrek. Als het mooi weer is hang ik het buiten op (maar haal het binnen als het droog is). In het geval van het mooie shirtje had ik het sowieso nog niet gewassen of laten drogen overigens. Maar het was in de wasmand wel wat vochtig geworden door mijn sportshirts. Misschien moet ik dat voortaan maar scheiden...
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 15 juli 2012 @ 18:04:

Ook geen dweiltje in de wasmand gegooid?Nope. Vaatdoekjes gooi ik altijd weg en ik heb een sponsdweil.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij lekte een fles schoonmaakmiddel, dat boven de wasmand, op een plank stond. Heb ik veel kleding mee verziekt.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Alle reacties Link kopieren
quote:kookwekkertje01 schreef op 15 juli 2012 @ 18:08:

Bij mij lekte een fles schoonmaakmiddel, dat boven de wasmand, op een plank stond. Heb ik veel kleding mee verziekt.Dat is inderdaad flink balen zeg!!! Ik probeer het nu ook zo snel mogelijk op te lossen, voordat ik nog meer kleding kan weggooien. Ik baal er echt van, zeker nu ik niet weet waar het vandaan komt. Gelukkig kan het dit bij mij niet zijn, mijn wasmand staat in de kledingkast...
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf meedenken.... Vind het ook vreemd.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Alle reacties Link kopieren
Ligt het misschien aan je wasmachine ? Heb je een keertje eerder er wat bleekmiddel ingedaan ? Misschien een keer een programma op 90° draaien zonder wasgoed ?

Anders zou ik het ook niet weten, eerlijk gezegd...
Alle reacties Link kopieren
Is het niet "weer" wat er in zit.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepexx schreef op 15 juli 2012 @ 18:19:

Is het niet "weer" wat er in zit.Hoe bedoel je dat precies? Dat het nat is van de regen??
Alle reacties Link kopieren
Geen bleek/chloor samen met een borstel gebruiken. Kan dat het zijn? Of een doekje uitwringen bij het schoonmaken?
Alle reacties Link kopieren
Welk waspoeder gebruik je? ( persil toevallig?) Ik heb namelijk in t verleden ook mysterieuze vlekken in de was gehad . Er bleek poeder niet goed op gelost te zijn. Dat bleef in klonten achter in de kleding en dat veroorzaakte die bleek vlekken.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een kat die je iets wilt duidelijk maken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:dignity schreef op 15 juli 2012 @ 18:20:

[...]





Hoe bedoel je dat precies? Dat het nat is van de regen??Dat betekent dat je wasgoed is gaan schimmelen. Dat geeft ook nare vlekken die er niet meer uit gaan! Lijkt mij best waarschijnlijk aangezien je zegt dat het een beetje vochtig is in je wasmand...
Alle reacties Link kopieren
quote:cherryoncream schreef op 15 juli 2012 @ 18:21:

Welk waspoeder gebruik je? ( persil toevallig?) Ik heb namelijk in t verleden ook mysterieuze vlekken in de was gehad . Er bleek poeder niet goed op gelost te zijn. Dat bleef in klonten achter in de kleding en dat veroorzaakte die bleek vlekken.Ik gebruik vloeibaar wasmiddel van AH huismerk. En ik twijfel dus of het aan het wassen ligt, omdat het mooie shirtje in dit geval dus nog niet gewassen was, maar alleen twee dagen in de wasmand heeft gelegen.
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt niet toevallig een wasmiddel voor de witte was?
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 15 juli 2012 @ 18:20:

[...]





Hoe bedoel je dat precies? Dat het nat is van de regen??





Weer is een schimmel die wordt gecreërd door nat (was)goed te lang in een wasmand te leggen.

Andere droge kledingstukken kunnen hierdoor ook aangetast worden.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
quote:cellista schreef op 15 juli 2012 @ 18:24:

[...]



Dat betekent dat je wasgoed is gaan schimmelen. Dat geeft ook nare vlekken die er niet meer uit gaan! Lijkt mij best waarschijnlijk aangezien je zegt dat het een beetje vochtig is in je wasmand...Hmm. Dat is een optie waar ik nog niet over nagedacht had. Kan dat ook al na twee dagen ontstaan? Dan is het dus toch beter om de sportwas voortaan te scheiden van de rest van de was....
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 15 juli 2012 @ 18:24:

Je gebruikt niet toevallig een wasmiddel voor de witte was?Alleen voor de witte was. Maar kan dat kwaad dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:pepexx schreef op 15 juli 2012 @ 18:25:

[...]





Weer is een schimmel die wordt gecreërd door nat (was)goed te lang in een wasmand te leggen.

Andere droge kledingstukken kunnen hierdoor ook aangetast worden.Ja, maar dan krijg je toch zwarte puntjes in de stof en geen bleekvlekken?
Alle reacties Link kopieren
quote:dignity schreef op 15 juli 2012 @ 18:27:

[...]





Alleen voor de witte was. Maar kan dat kwaad dan?Ja, ik gebruikte vroeger wel eens een wasmiddel voor de witte was voor bont, en dat kwam er dan wel eens met bleekvlekken uit. Zat dus kennelijk een witmaakmiddel (bleekmiddel) in de waspoeder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 15 juli 2012 @ 18:29:

[...]



Ja, ik gebruikte vroeger wel eens een wasmiddel voor de witte was voor bont, en dat kwam er dan wel eens met bleekvlekken uit. Zat dus kennelijk een witmaakmiddel (bleekmiddel) in de waspoeder.



Ah ok. Nee, ik gebruik dat alleen voor de witte was en een handwas voor witthe of lichtbonte beha's eigenlijk.



Voorlopig vind ik de schimmel nog de meest logische verklaring tot nu toe denk ik. Vooral ook omdat ik vermoed dat het niet aan het wassen ligt, omdat de laatste keer de vlekken zijn ontstaan tussen het in de wasmand doen en het wassen...



Dank iig alvast voor het meedenken allemaal! Andere ingevingen blijven welkom of course. Voorlopig ga ik dus iig de sportwas even scheiden van de rest. Morgen daarvoor even een aparte wasmand kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 15 juli 2012 @ 18:27:

[...]



Ja, maar dan krijg je toch zwarte puntjes in de stof en geen bleekvlekken?Zwarte puntjes inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven