Wat eten jullie met kerst?

24-05-2015 14:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij eten konijn!



Tot zover mijn grapjes.



Het volgende is aan de hand. Bij het opschonen van een mestvaalt zijn er 3 jonge, wilde konijntjes overgebleven. Moeder en/of 2 broertjes of zusjes zijn in dit strijdgeweld helaas gesneuveld. 3 bleven er over. Het antwoord van de dierenambulance vond ik lastig: 'daar komen we niet voor, de natuur zijn gang laten gaan en niet te veel over nadenken.' Dat lukte niet, dus ik heb ook de konijnenopvang gebeld voor advies.



Die gaven een totaal tegenstrijdig advies. Opvoeden met de fles, maar je ook realiseren dat je daarmee een bepaalde verantwoordelijkheid op je neemt. Ze kunnen zich daarna waarschijnlijk niet meer zelfstandig redden in de natuur, maar ze blijven die vrijheidsdrang wel houden. Verder gaan ze ze zich na 3 maanden voortplanten, met 5 maanden ruzie maken enz. Dus rekening houden met gescheiden rennen, genoeg bewegingsruimte, maar ook met het sociale aspect wat konijnen nodig hebben (dus elkaar kunnen zien en contact hebben).



Wij hebben besloten om de konijntjes te 'redden'. Ik weet nog steeds niet of we hier goed aan gedaan hebben of niet, maar we hebben ze nou eenmaal. En we willen zo goed mogelijk voor ze zorgen.



Alle tips zijn welkom en er valt behoorlijk wat te organiseren qua bewegingsruimte.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Je moet Meds even een PB sturen, die weet er veel vanaf.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat Meds hier komt reageren. Misschien hebben anderen ook wat aan haar adviezen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Wat lief van je!

Misschien toch een idee om ze, als ze wat ouder zijn, te herplaatsen bij konijnenliefhebbers?

Ik wil je wel helpen zoeken naar tehuizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 24 mei 2015 @ 14:31:

Je moet........f.



Ik 'moet' niks!





Hi, lieve MV hoe is het met je?
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 14:37:



[...]





Ik 'moet' niks!





Hi, lieve MV hoe is het met je?



Goed meis , heb je lang gemist. Ben erg benieuwd hoe het eigenlijk met jou is!!!!!!!



Ik ben zo benieuwd hoe het met konijnen is qua drang om naar buiten te gaan als ze wild zijn. Mijn eerste kat is in de bossen gevonden en die was niet binnen te houden. Tweede een jaar later was geen probleem.



Nu mijn jongste is ook een wilde kat geweest of een mishandelde die in de natuur is gezet, maar die taalt er niet naar om naar buiten te gaan, gelukkig maar want dat mag hij ook niet



Voor de zekerheid onderstaande tekst en foto verwijderd.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Is het geen optie op ze gewoon vrij te laten loslopen als ze groot genoeg zijn?

Eventueel met bijvoeren op een vaste plek op (de rand van) het erf.



Wilde dieren in gevangenschap is meestal geen succes. Zo blijf je in het midden.
Alle reacties Link kopieren
Haas
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MV er is een groot verschil in een huiskat die is gaan (moeten) zwerven of een konijn wat al generaties wild is natuurlijk.



Een echt wilde kat kun je ook geen huiskat van maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 24 mei 2015 @ 14:33:

Wat lief van je!

Misschien toch een idee om ze, als ze wat ouder zijn, te herplaatsen bij konijnenliefhebbers?

Ik wil je wel helpen zoeken naar tehuizen.

Het herplaatsen zou ook kunnen op de plek waar ze vandaan komen. Daar is ruimte en weiland zat. Ik ben alleen een beetje bang dat we ze al 'verknald' hebben. Ik vond het een enorm lastig dilemma. Of laten doodgaan of ze 'redden'. We hebben voor het laatste gekozen en ze gaan als een 'gekko'. Wierig, levendig, gezonde eetlust en lekker gezond stout.



Als het echter beter is dat ze op den duur naar een meer neutrale plek gaan dan sta ik daar uiteraard voor open. Volgens mij is de plek waar ze vandaan komen 1 grote inteelt bende!



En ik heb er te weinig verstand van. Het enige verstand wat ik te bieden heb is boerenverstand; 'ja, dan gaan ze dood. Dat is de natuur!'
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Wilde dieren in gevangenschap zijn ongelukkig.

Het is een poosje in geweest om een wolfhybride in huis te nemen (wolf/hond-kruising) maar zelfs dieren met weinig wolvengenen hebben heel andere eisen nodig dan een enorme tuin.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb ooit een "wild" nestje uit een ontsnapt tam konijn gehad. De ene helft werd heel tam, de andere helft bleef wild/schuw. Die drie hebben we dus weer losgelaten in het bos toen ze groot waren. Ik denk dat die zich prima gered hebben.



Ik zou dus gewoon kijken hoe het gaat. Je merkt het wel aan ze als ze wat groter worden.

Wat je dus niet moet doen is ze nu alweer buiten zetten. Nu hebben ze hulp nodig en die gaan ze nu van andere konijnen niet meer krijgen nu jij ze opgepakt hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bieb2.0 schreef op 24 mei 2015 @ 14:46:

Is het geen optie op ze gewoon vrij te laten loslopen als ze groot genoeg zijn?

Eventueel met bijvoeren op een vaste plek op (de rand van) het erf.



Wilde dieren in gevangenschap is meestal geen succes. Zo blijf je in het midden.

Dat is zeker een optie om ze weer vrij te laten, dat zou ik ook het liefste willen. Ook het voeren op een veilige plek is een optie. Ik weet alleen niet of het kan. Ben behoorlijk handelingsverlegen op het moment.



Ik ben het helemaal met je eens dat wilde dieren niet in gevangenschap horen. Vandaar ook mijn dilemma. Heb ik hier wel goed aan gedaan?
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden ook van iemand een jong konijn gekregen uit een mix van tam en wild konijn. Mijn konijn was wild kleur. Hij werd steeds wilder en begon op een gegeven moment mij aan te vallen als ik zijn voerbakje wilde vullen. Op dat moment hebben wij besloten het konijn uit te zetten bij familie in de tuin. Daar zaten al veel wilde konijnen, dus we hoopten dat hij daar gelukkig zou zijn. Bij ons thuis was hij echt een eenzame arme sodemieter.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 24 mei 2015 @ 14:53:

Wilde dieren in gevangenschap zijn ongelukkig.

Het is een poosje in geweest om een wolfhybride in huis te nemen (wolf/hond-kruising) maar zelfs dieren met weinig wolvengenen hebben heel andere eisen nodig dan een enorme tuin.

Ik wil wel even duidelijk maken dat ik absoluut niet de intentie heb gehad om wilde dieren tam te willen maken. Ik weet vanuit mijn boerderij achtergrond echt wel dat dit niet gaat lukken. Ik heb hier echer een keuze gemaakt waaraan ik twijfel. Ik zit in een handelingsverlegenheid waar ik goed advies goed kan bij gebruiken.



Ik heb een keuze gemaakt en het laatste wat ik wil is die beestjes nog meer tekort doen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Je hoeft er nu niet meer over na te denken, want je hebt ze nu al opgepakt. Als je ze nu buiten wilt zetten kan je ze net zo goed meteen de nek om draaien...



Breng ze gewoon groot tot ze zichzelf kunnen redden en kijk dan hoe ze zijn. Je merkt het echt vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze pas opgepakt, nadat ze uit de grijpmachine vielen die de mestvaalt aan het opruimen was.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
En vervolgens heb ik ze ook nog eens opgeraapt zonder ze zelf aan te raken, dus met het stro, de mest er om heen. Vervolgens heb ik de dierenambulance en de knijnenopvang gebeld voor advies.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Heb je geen hoekje ergens in een stal of schuur? Dan zitten ze beschut maar wel semi-buiten en raken ze niet teveel in handen? Voer je ze daar tot ze groot genoeg zijn en laat je ze dan los. Ik zou er niet te moeilijk over denken hoor. Je laat die kleintjes niet creperen en hoe ze erbij zitten als ze wat groter zijn zie je dan wel weer.
Mss kun je ze op de trein zetten??? En dan richting het zuiden graag, niet naar het Noorden!



Ik zou ze idd nu verder grootbrengen en dan plekje voor zoeken of vrij laten
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 24 mei 2015 @ 15:24:

Mss kun je ze op de trein zetten??? En dan richting het zuiden graag, niet naar het Noorden!



Ik zou ze idd nu verder grootbrengen en dan plekje voor zoeken of vrij latenZe zijn onderweg. Kun je vanaf een uur of 19 uur op het station staan om ze op te wachten? Ihildehuit en de discussiepuber komen ook mee om een oogje in het zeil te houden.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Zeeuwsmeisje; bedankt voor je advies. Ik ben echter bang dat we afgelopen week al verkeerde beslissingen hebben genomen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 15:28:

[...]



Ze zijn onderweg. Kun je vanaf een uur of 19 uur op het station staan om ze op te wachten? Ihildehuit en de discussiepuber komen ook mee om een oogje in het zeil te houden.NEEE naar het zuiden!!
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 24 mei 2015 @ 15:32:

[...]





NEEE naar het zuiden!!

Sorry! Te laat. Ik haal altijd het noorden en zuiden door de war.



Regel jij het verder even? De kosten voor de treinkaartjes maak ik wel naar je over.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 15:31:

Zeeuwsmeisje; bedankt voor je advies. Ik ben echter bang dat we afgelopen week al verkeerde beslissingen hebben genomen.



Ajo, maak je niet zo druk. Vertrouw op je boerenverstand. Breng die beestjes gewoon groot en zie dan verder.

Ik had ze ook niet laten creperen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven