Wat hoort bij welke was?

11-06-2010 09:51 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het halve internet te hebben afgespeurd vraag ik me nog steeds wat af.



Hoe wassen jullie?? En hoe sorteren jullie de was??



Ik sorteer nu eigenlijk op gekleurd, wit en donker. Als ik genoeg heb verzameld dan gaat de was aan op 30 a 40 graden.



Maar goed, nu heb ik bijvoorbeeld een blouse van vriend, een licht blauwe werkblouse. De kraag is altijd vies en krijg ik eigenlijk nooit schoon als ik hem mee was tussen mijn andere gekleurde was op 30 of 40 graden.

Nu weet ik dat een blouse best op 60 gewassen kan worden maar zet ik dan een hele wasmaschine aan voor 1 blouse? Ik gebruik het standaard programma, of kan ik beter een ander gebruiken?



Zo heb ik ook wel veel was waar zowel gekleurd als wit in voorkomt (een roze polo met witte kraag bijvoorbeeld).

Nu gaat ie bij mij in de gekleurde was op 30 graden. Maar ik ben toch bang dat dat wit op den duur niet meer echt wit zal blijven.

Hoe doen jullie dit?



In de witte was gaat de witte kleding, maar vaak zit er in de witte kleding wel een streepje met kleur. Hoe wassen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex gooit alles bij elkaar en ook alles in de droger. Horror

Heb hem toen subtiel gemeld niet goedbedoeld ook mijn kleding te wassen. We woonden niet samen.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijde 1 wasmiddel gebruikt, gewoon voor witte kleding. Maar dat was op den duur niet zon succes.

Ik had een grijs rokje en telkens als ik hem waste werd ie lichter.

Kwam dus door de witte waspoeder. Hierin zit bleek verwerkt waardoor mijn kleding elke wasbeurt lichter werd.

Dat doe ik dus al niet meer.



In donkere wasmiddel zit dit niet en in gekleurd hangt het af van het merk.

Dus ik gebruik 3 soorten wasmiddel, al komt het vaak voor dat donker ook gewoon mee gaat bij de gekleurde was hoor. Maar dus niet meer met een waspoeder voor witte kleding.
Alle reacties Link kopieren
En hoe doen jullie dat met strijken? Als ik bijvoorbeeld de roze polo strijk heb ik het gevoel dat ie paarsig word.

Hebben jullie dit ook?

Als ik hem dan weer draag valt het volgens mij niet op maar telkens tijdens het strijken denk ik, daar gaat de kleur!!
Alle reacties Link kopieren
quote:kloontje schreef op 11 juni 2010 @ 10:38:

En inderdaad, wat te doen met een gestreept wit/ blauw shirt?

Was je die nou bij gekleurd of bij wit?





Ik gooi er zo'n doekje bij. Hmmm iets van colour catcher ofzo heet het. Dat helpt wel wat.

Oh en bij de gekleurde was. Niet bij de donkere (want wasmiddel voor donkere was, maakt het donker en dus ook die witte streepjes).
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
quote:kloontje schreef op 11 juni 2010 @ 10:38:

En inderdaad, wat te doen met een gestreept wit/ blauw shirt?

Was je die nou bij gekleurd of bij wit?





Tja, dat zijn zo van de levensvragen waar geen antwoord op is .



Ik sta vaak genoeg te dubben waarbij ik dergelijk textiel doe. Dan schat ik de procentuele oppervlakte van de kleur in, verander nog es van sorteerhoop en de volgende keer gooi ik het bij de witte was
Alle reacties Link kopieren
quote:kloontje schreef op 11 juni 2010 @ 10:43:

En hoe doen jullie dat met strijken? Als ik bijvoorbeeld de roze polo strijk heb ik het gevoel dat ie paarsig word.

Hebben jullie dit ook?

Als ik hem dan weer draag valt het volgens mij niet op maar telkens tijdens het strijken denk ik, daar gaat de kleur!!Dan staat je strijkbout misschien iets te heet.
Alle reacties Link kopieren
oh, ja, kloontje, dat heb ik ook wel eens, bijv. bij een rood tshirt ofzo. trekt als het afgekoeld is wel weer bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iris27 schreef op 11 juni 2010 @ 10:43:

[...]





Ik gooi er zo'n doekje bij. Hmmm iets van colour catcher ofzo heet het. Dat helpt wel wat.

Oh en bij de gekleurde was. Niet bij de donkere (want wasmiddel voor donkere was, maakt het donker en dus ook die witte streepjes).colour catcher geloof ik niet in. dat van dat donker wasmiddel is mss wel een idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:kloontje schreef op 11 juni 2010 @ 10:43:

En hoe doen jullie dat met strijken? Als ik bijvoorbeeld de roze polo strijk heb ik het gevoel dat ie paarsig word.

Hebben jullie dit ook?

Als ik hem dan weer draag valt het volgens mij niet op maar telkens tijdens het strijken denk ik, daar gaat de kleur!!



In het label van kleding staat zo'n tekentje voor het strijken. Misschien heb je je strijkbout op een verkeerde stand staan?

Oh en strijken aan de binnenkant he?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Bonte was (bh's, slips, boxers van vriend, t-shirtjes, katoenen broeken, truien, vestjes, sokken, jurkjes etc.) op dertig graden.

Zwarte was (bh's, slips, boxers, sokken, t-shirtjes, vestjes, truien, jurkjes, etc.) op dertig graden.

Handdoeken, theedoeken, badhandoeken (alle kleuren doorelkaar) op 60 graden

Beddengoed (altijd één set van dekbedovertrek + twee slopen en het onderlaken) op 40 graden.

Hardloopkleding, kort programma, op 30 graden (vloeibaar wasmiddel).

Molton van het bed, kookwas.



Wasmachine niet te vol, niet teveel waspoeder, alles binnenstebuiten. Alles wordt op deze manier fris en schoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bagheera schreef op 11 juni 2010 @ 10:43:

[...]





Tja, dat zijn zo van de levensvragen waar geen antwoord op is .



Ik sta vaak genoeg te dubben waarbij ik dergelijk textiel doe. Dan schat ik de procentuele oppervlakte van de kleur in, verander nog es van sorteerhoop en de volgende keer gooi ik het bij de witte was Briljant!
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog een tip tegen gekreukte was: doe je machine niet te vol. Op zo'n 2/3 werkt het beste.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Alle reacties Link kopieren
quote:Bagheera schreef op 11 juni 2010 @ 10:43:

[...]





Tja, dat zijn zo van de levensvragen waar geen antwoord op is .



Ik sta vaak genoeg te dubben waarbij ik dergelijk textiel doe. Dan schat ik de procentuele oppervlakte van de kleur in, verander nog es van sorteerhoop en de volgende keer gooi ik het bij de witte was



Ja, dat doe ik ook!



Verder had ik twee wasmiddelen: wit en bont, maar sinds ik ergens een grootverpakking professioneel wasmiddel voor beide op de kop heb getikt, heb ik er nog maar eentje. Wel 50 kilo, dus in hoeveelheid kan ik in ieder geval meedoen
Alle reacties Link kopieren
Witte was op 60 graden en soms op 90. Donkere was (ondergoed, handdoeken, beddegoed) op 60 graden en bovenkleding meestal op wolwas 30 graden en als het vies is op 40 graden katoenwasprogramma en als het heel vies is op 60 graden.



Een lichtblauwe blouse doe ik dus op 60 graden bij de witte was. dan wordt het wel schoon. Met wassen op 30 of 40 graden worden kragen e.d. niet goed schoon. Die moet je sowieso van te voren met dubro ofzo inwrijven om ze schoon te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ik sorteer alles op kleur.....



groen/blauwe was-> 30 graden kort programma

roze/rode/paars/oranje was-> 30 graden kort programma

donkere was plus spijkerbroeken-> 30 graden lang programma

witte uniform overhemden plus witte T-shirts -> kragen en manchetten van te voren insmeren met shout-> 30 graden lang programma

handdoeken, theedoeken ed gooi ik bijelkaar-> 60 graden lang programma

en dan nog de gewone witte was.-> 60 graden kort programma

beddengoed gooi ik per set in de trommel en wordt gewassen op 60 graden kort programma



Draag zelf veel roze en paars en heb twee dochters die veel was met zich mee brengen (met dit weer minimaal 2 keer per dag schone kleren) Lief heeft door de week een uniform. Als hij pieperdienst heeft heb ik er nog een "brandwas" bij die ik apart was op 60 graden anders stinkt het de keet uit (Lief is brandweerman)
Alle reacties Link kopieren
Hi Ringel! Krijg je die brandlucht dan nog wel uit je machine? Dat is zo'n hardnekkige lucht.
Alle reacties Link kopieren
Bagheera, als Vanish niet helpt dan helpt niets meer vrees ik.



Hier alles op 30 of 40 en daarna de droger in. Zijn de bacteriën ook dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik was beddengoed eigenlijk meestal op 30 graden Is dat eigenlijk niet warm genoeg?

Wij hebben oa rode dekbedhoezen en slopen en daarbij een donkerblauw hoeslaken. De rode dingen gooi ik dan bij elkaar in de machine maar dan is ie nog niet vol, dus gaan er ook nog wat rode t-shits ofzo bij. En het hoeslaken gaat samen met andere donkere was.

Handdoeken, vaatdoekjes, dweilen enzo gaan allemaal bij elkaar op 60 graden.
40c bont:

spijkerbroeken, truitjes, bh's, truien, vesten



40c licht:

witte / grijze kleding, blousjes (ook met streepjes, afhankelijk wat het grootste gedeelte beslaat: wit/bont)



60c:

handdoeken, onderbroeken, sokken, beddegoed



Alleen beddegoed gaat in de droger, de rest hang ik braaf op.
quote:Yeti80 schreef op 11 juni 2010 @ 11:50:

Ik was beddengoed eigenlijk meestal op 30 graden Is dat eigenlijk niet warm genoeg?

Enig idee hoeveel bacterieen er in je beddegoed zitten???
ik heb maar 1 wasmiddel, datgene wat er in de aanbieding is!
Oja en hier gaat alles, behalve BH's, in de droger.
Alle reacties Link kopieren
hier ook kaatje. Als ik het zo lees bij sommige, hebben jullie een dagtaak aan de was. Daar heb ik met 2 kids echt geen zin en tijd voor Alles hup in de machine en eigenlijk ook wel alles de droger in. Heel af en toe een shirtje dat ik ophang. Ohja ik draai toch een aparte was: dew werkkleren van man. Hij werkt met vis en stinkt echt de toko uit, dus dat gaat meteen bij thuiskomst de was in. Verder alleen een kleurenwasmiddel, geen wasmiddelen voor elke kleur/stof etc.
Alle reacties Link kopieren
Maar wassen jullie beddengoed ook op 60 graden als er op het etiket 40 graden staat?

En dan de donkerblauw gewoon bij rood gooien?
Alle reacties Link kopieren
quote:Yeti80 schreef op 11 juni 2010 @ 12:09:

Maar wassen jullie beddengoed ook op 60 graden als er op het etiket 40 graden staat?

En dan de donkerblauw gewoon bij rood gooien?ja en ja, nadat het een paar keer gewassen is kunnen alle donkere kleuren bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven