Wat is eerlijk: Kat meeverhuizen of niet?

06-02-2016 04:05 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik het huis uit (van bovenwoning naar dubbel bovenwoning). Thuis hebben we een kat die in april 10 jaar wordt. De kat is 'officieel' mijn kat (heb haar vlak voor mijn verjaardag gekregen), maar we verzorgen haar eigenlijk allemaal (eten, kattenbak, aandacht etc.). Mijn moeder is, net zoals ik, ook erg gehecht aan haar.



Mijn probleem: ik word echt heel depri bij de gedachte om haar niet mee te nemen. Mensen om me heen zeggen 'Neem gewoon een nieuwe/andere', maar voor mij is ze niet vervangbaar. Ik zit in dubio omdat mijn moeder ook aan haar gehecht is en zij dus ook verdrietig wordt bij de gedachte dat ik haar meeneem. We zijn het er dus nog niet over eens of ik haar meekrijg (ze heeft eerder toegezegd dat ik haar mee mocht nemen, maar ze is die uitspraak nu ineens 'vergeten'. Helaas komt dit gedrag wel vaker voor bij haar).



Ik snap dat ze voor mijn moeder ook niet vervangbaar is. Ook zit ik ermee dat ik het ergens zielig vind om haar uit haar vertrouwde omgeving weg te halen. Aan de andere kant denk ik dat ze goed kan wennen, want ze trekt eigenlijk altijd het meeste naar mij (slaapt 9 van de 10 keer bij mij en ik geef haar iedere dag veel aandacht, liefde en verzorging zodra ik thuis ben).



Iemand ervaring met bovenstaande situatie of iets vergelijkbaars? Wat is eerlijk tegenover haar? En natuurlijk tegenover mijn moeder. Het is lastig om haar aan haar woord te houden als ze die uitspraak is vergeten. Mijn vader vindt het overigens prima als ik poes meeneem naar nieuwe huis.



Ik geloof wel dat ze goed kan wennen in het nieuwe huis. Mocht het echt niet lukken en als ik haar ongelukkig zie worden, breng ik haar wel terug naar mijn ouders. Kat is overigens een binnenkat en in het nieuwe huis ook geen tuin.



Als ik haar echt niet mee krijg laat ik diep in mijn hart liever het huis aan me voorbij gaan, terwijl het wel echt tijd wordt (voor mij in ieder geval) om eruit te gaan. Maar ik wacht liever dan tot poes er niet meer is, dan haar hier achterlaten. Moet er echt niet aan denken.



Update:

Overigens wordt door mijn ouders advies van dierenarts soms genegeerd. Zo had ze huidproblemen en moest naar ander voer. Omdat er nog oud voer stond werd dit (alleen door mijn ouders, niet door mij) soms nog gegeven tussendoor en dat allemaal onder het mom van het is zo zonde om weg te gooien. Financieel totaal onnodig.. Ik haalde dat dan weg zodra ik erachter kwam.

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 153

Poes meeverhuizen naar nieuwe woning (24%)
Poes in vertrouwde omgeving laten (76%)
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
Waarom probeer je het niet een tijdje zonder poes. Het is niet zo dat je haar helemaal niet meer kunt opzoeken en een vertrouwde omgeving is nu eenmaal de beste voor een kat. Als blijkt dat poes je mist of jij nachtenlang huilend in bed ligt kan ze altijd nog met haar koffertje de overstap maken.



Niet uit huis gaan omwille van poes > niet doen. Lekker op eigen benen staan hup! Je kan het, je legt nu teveel zwaarte op het meenemen van poes.
Meenemen. Jouw kat, en wennen aan een nieuwe omgeving kan prima.
Alle reacties Link kopieren
Zelfse verhal gehad 2 jaar terug. De kat is thuis gebleven



Thuis had poes aandacht. Vertrouwd. Dr eigen troep en maatjes. Ondanks dat ze kwam als ik thuis kwam. In mijn bed sliep. Met me mee liep naar de super. We deden alles.



Poes wilde buiten. En dat ging niet bij mij.



En je huis laten schieten? Ga is even heel gauw!! Nog 11 jaar bij pa en ma bivakeren voor een kat?
De kat in zijn vertrouwde huis laten. Je moet niet zo egoistisch doen.
Alle reacties Link kopieren
Tja lastig, kat went heus wel aan de nieuwe omgeving. Ben zelf 6 maanden weg en katten logeren bij iemand. Die zijn heel eenkennig, maar binnen 2 dagen waren ze gewent daar. Toen ik zelf uit huis ging heb ik 'mijn' kat thuis gelaten. Vond ik wel zo lief voor de kat aangezien ik in een inimini kamertje ging wonen.
Kat niet mee verhuizen en zelf die woning aan nemen.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan toen ik een huis kreeg aangeboden. Kat hing ook helemaal aan mij. Ik heb toen de kat bij mijn ouders gelaten en ben zelf opzoek gegaan naar een ander lief duo.

De kat die ik bij mijn ouders heb achter gelaten is nog steeds erg gelukkig en zocht al snel een nieuw bed om op te slapen en nu is mijn vader zijn lieveling.
Bij mij is het destijds niet eens in me opgekomen om de kat mee te nemen. Die kat woonde bij mn ouders, klaar. Ook al was het officieel mijn kat. Ik ging naar een kamer, dat had ik die arme kat echt niet aangedaan. Misschien ga jij naar een groter huis.



Waar krijgt ze straks meer aandacht, bij jou of je ouders? Als je haar bij je ouders laat, zie je haar daar toch gewoon nog? Voor mijn gevoel is dit een van de 'gezinsdingen' die nou eenmaal achterblijven als je het huis uit gaat.
De kat heeft niets aan de boodschap dat hij van jou is, hoe lullig dat ook klinkt. Dat beestje ziet dat zelf niet zo. Ik zou m absoluut in eigen omgeving laten en geen stress aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je kat beter bij je ouders in de vertrouwde omgeving laten, je zult het beestje dan toch nog regelmatig zien. Ga alsjeblieft wel gewoon op jezelf en laat het huis niet schieten om een kat. Die kat kan nog wel 10 jaar leven en zo lang wil je echt niet meer thuis wonen denk ik. Het went wel hoor en je kunt ook zelf een huisdier nemen waar je ongetwijfeld net zo dol op zult zijn.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Ik zou het beestje thuis laten bij je ouders en niet een iegen huis laten schieten om een kat.



Katten hechten zich aan de plek waar ze wonen en aan degene die ze eten geeft, maar niet aan de mens als persoon. Hij kan pima zonder jou, maar krijgt stress als je hem mee verhuist.



Kortom: verhuis! Je kan zelf ook een huisdiertje aanschaffen!
Alle reacties Link kopieren
veel katten hechten zich echt wel aan een specifiek persoon hoor. Dochter woont hier nog in huis een heeft een kat. Onlangs heeft dochter twee keer in het ziekenhuis gelegen. Er werd prima gezorgd voor de kat alhier maar desondanks was hij toch helemaal van slag en heeft al die dagen 'lopen zoeken'.

Heb zelf toen ik ging studeren destijds mijn hond en kat meegenomen. Kat is daarna ook een aantal keren nog meeverhuisd en dat is altijd prima gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Bij je ouders laten Katten hechten meer aan de omgeving dan aan mensen. Het is gewoonte voor de kat om bij jou te slapen, daar gaat ze 1 uur last van hebben en dan kiest ze een nieuwe "gewoonte". Jij bent een mens, die zich wel hecht. Dus jij hebt iets meer dan 1 uur "last". Maar als je weet dat je kat in goede handen is, het beste thuis heeft dat het kan hebben en dat je altijd weer naar haar terug kan, lijkt me dat de beste oplossing.



Jij gaat je nieuwe huis inrichten en zelf wennen. Als je helemaal gesetteld bent, komt er vast ook een huisdier dat bij jouw huis hoort....
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Je haalt haar uit haat vertrouwde omgeving op haar oude dag. Belang van poes staat voorop hoop ik? Niet van wie ze officieel is toch?
Alle reacties Link kopieren
Kat lekker thuis laten. Neem aan dat je gewoon wekelijks bij je ouders over de vloer blijft komen dus dan kun je je kat 'n knuffel geven.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het nog eens met je moeder en vraag haar wat ze wilt. Ik zeg niet dat je de kat niet uit zijn vertrouwde omgeving moet halen, een kat went vanzelf aan de nieuwe omgeving. Wel is de vraag, kan de kat zich hetzelfde gedragen als nu, dus naar buiten als zij wilt, krijgt ze voldoende ruimte.



Toen ik het huis uitging heb ik ook 1 van de 2 katten meegenomen, wel degene die ik eigenlijk niet meewilde hebben, maar toch. De 2 dames konden het niet met elkaar vinden en ik ging naar een flat, de dame die ik meenam wilde niet naar buiten, terwijl die andere dat wel wilde. Daarna ben ik nog 2 keer verhuisd en is de dame meeverhuist, ging altijd goed.



Daarbij kan je altijd nog kijken als je het huis uit bent, hoe de kat reageert, als zij je gaat zoeken, dan zal het voor je moeder ook duidelijk worden dat de kat bij jou hoort en anders ga je gewoon wat vaker op bezoek om haar te knuffelen.
Ik zou de kat meenemen. Ik heb zelf al 15 jaar katten en geloof mij, zij hechten meer aan een persoon dan aan een omgeving.

Ik ben ook eens moeten verhuizen en heb mijn kat meegenomen, die was binnen 2 dagen helemaal gewend, had gewoon zijn spulletjes meegenomen waar zijn geur aan zat en dat ging prima, was overigens ook geen buitenkat maar ik heb nooit buitenkatten.



Momenteel heb ik 2 broertjes van 8 maanden en eentje hecht heel erg aan mij eentje heel erg aan mijn man, dat is duidelijk te merken.



Natuurlijk is het voor jouw moeder ook niet leuk maar het is jouw kat dus ik zou hem gewoon meenemen.
Kat daarlaten en vaak langsgaan.
Alle reacties Link kopieren
Katten hechten zich over het algemeen echt meer aan een plek dan aan een mens. Niet dat je niet bijzonder voor haar bent, maar een verhuizing is heel heftig voor de gemiddelde kat. Zou verder afwegen hoeveel je thuis bent. Als je ouders meestal thuis zijn en jij overdag weg dan zou ik het haar gunnen om te blijven waar ze meer aandacht krijgt.
Kat daar laten. Jij gaat op jezelf wonen, dus als jij weg bent is kat alleen. Kat woont prima waar ze woont en bij jou zullen de komende jaren wel meer veranderingen gaan plaatsvinden. Krijg je een vriend die niet zo van katten houdt, of wel, maar dan ben je ook vask bij hem en dus niet thuis, weer verhuizen (de meeste mensen blijven niet zolang in de eerste woning waar ze op zichzelf wonen).

Laat die kat lekker bij jouw ouders wonen, 't is niet dat ze liefde tekort gaat komen.
Ik zou kat alleen meenemen als jij vaker thuis bent dan je ouders. Dus bij wie krijgt hij de meeste aandacht?
quote:paresseuse schreef op 06 februari 2016 @ 07:59:

Kat daar laten. Jij gaat op jezelf wonen, dus als jij weg bent is kat alleen. Kat woont prima waar ze woont en bij jou zullen de komende jaren wel meer veranderingen gaan plaatsvinden. Krijg je een vriend die niet zo van katten houdt, of wel, maar dan ben je ook vask bij hem en dus niet thuis, weer verhuizen (de meeste mensen blijven niet zolang in de eerste woning waar ze op zichzelf wonen).

Laat die kat lekker bij jouw ouders wonen, 't is niet dat ze liefde tekort gaat komen.Dit.
Bij je ouders laten. Kat is aan die omgeving gewend, jij kunt hem neem ik aan nog vaak genoeg zien en je hebt niet de nadelen van het hebben van een huisdier.
Kat niet meenemen, kat is gewend waar hij nu woont. Gewoon vaak opzoeken. En neem na een tijdje als je er gewend aan bent zelf een nieuwe kat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat en ik zijn 5 keer verhuisd, dat ging altijd prima. Nieuwe omgeving is weer leuk om alles te ontdekken.

Mijn kat is wel heel makkelijk, die vind zijn reismand leuk, de auto leuk, en ik nam hem ook wel eens mee als ik bij mijn ouders langs ging. Als je kat wel stresst bij zulke dingen is het even een paar uurtjes wennen, maar ze zijn zo gewend hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven