Wat is eerlijk: Kat meeverhuizen of niet?

06-02-2016 04:05 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik het huis uit (van bovenwoning naar dubbel bovenwoning). Thuis hebben we een kat die in april 10 jaar wordt. De kat is 'officieel' mijn kat (heb haar vlak voor mijn verjaardag gekregen), maar we verzorgen haar eigenlijk allemaal (eten, kattenbak, aandacht etc.). Mijn moeder is, net zoals ik, ook erg gehecht aan haar.



Mijn probleem: ik word echt heel depri bij de gedachte om haar niet mee te nemen. Mensen om me heen zeggen 'Neem gewoon een nieuwe/andere', maar voor mij is ze niet vervangbaar. Ik zit in dubio omdat mijn moeder ook aan haar gehecht is en zij dus ook verdrietig wordt bij de gedachte dat ik haar meeneem. We zijn het er dus nog niet over eens of ik haar meekrijg (ze heeft eerder toegezegd dat ik haar mee mocht nemen, maar ze is die uitspraak nu ineens 'vergeten'. Helaas komt dit gedrag wel vaker voor bij haar).



Ik snap dat ze voor mijn moeder ook niet vervangbaar is. Ook zit ik ermee dat ik het ergens zielig vind om haar uit haar vertrouwde omgeving weg te halen. Aan de andere kant denk ik dat ze goed kan wennen, want ze trekt eigenlijk altijd het meeste naar mij (slaapt 9 van de 10 keer bij mij en ik geef haar iedere dag veel aandacht, liefde en verzorging zodra ik thuis ben).



Iemand ervaring met bovenstaande situatie of iets vergelijkbaars? Wat is eerlijk tegenover haar? En natuurlijk tegenover mijn moeder. Het is lastig om haar aan haar woord te houden als ze die uitspraak is vergeten. Mijn vader vindt het overigens prima als ik poes meeneem naar nieuwe huis.



Ik geloof wel dat ze goed kan wennen in het nieuwe huis. Mocht het echt niet lukken en als ik haar ongelukkig zie worden, breng ik haar wel terug naar mijn ouders. Kat is overigens een binnenkat en in het nieuwe huis ook geen tuin.



Als ik haar echt niet mee krijg laat ik diep in mijn hart liever het huis aan me voorbij gaan, terwijl het wel echt tijd wordt (voor mij in ieder geval) om eruit te gaan. Maar ik wacht liever dan tot poes er niet meer is, dan haar hier achterlaten. Moet er echt niet aan denken.



Update:

Overigens wordt door mijn ouders advies van dierenarts soms genegeerd. Zo had ze huidproblemen en moest naar ander voer. Omdat er nog oud voer stond werd dit (alleen door mijn ouders, niet door mij) soms nog gegeven tussendoor en dat allemaal onder het mom van het is zo zonde om weg te gooien. Financieel totaal onnodig.. Ik haalde dat dan weg zodra ik erachter kwam.

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 153

Poes meeverhuizen naar nieuwe woning (24%)
Poes in vertrouwde omgeving laten (76%)
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel al voor de vele reacties. Werkt verhelderend want ik sta er te gevoelig in. Toch heb ik wel nog wat dingetjes die meetellen die ik nog niet in op had verwerkt.



Ik ben overigens 23 en heb een vriend, we gaan in het nieuwe huis samenwonen. Kwa ruimte ga ik nu van een bovenwoning met balkon naar een dubbele bovenwoning balkon. Poes kon hier sowieso al niet naar buiten (behalve balkon en dat mag bij ons ook als ze meegaat).



Uiteraard is het huis laten schieten in de praktijk eigenlijk geen optie, maar wel voor mijn gevoel.



Op de vraag waar poes meer aandacht krijgt: dat zal in het nieuwe huis zijn. Ik studeer nu nog (eind juli klaar) en ga daarna parttime werken. Vriend werkt tot 12 uur buiten de deur voor een baas en zal daarna de hele dag thuis werken voor zichzelf. Beide ouders werken fulltime.



Als ik kijk naar de vertrouwde omgeving is dat echt wel een belangrijk punt om haar hier te laten.



Aan de andere kant ben ik degene die zich het meeste zorgen maakt om haar gezondheid (ze heeft wat huidproblemen gehad) en dat opgelost door ander voer en zalmolie op advies van dierenarts. Vervolgens wordt dat advies door beide ouders gewoon genegeerd tussendoor want er was nog voer van oud merk en het was immers zonde om weg te gooien (ouders zijn nogal zuinig). Is overigens niet nodig om te bezuinigen, ze verdienen beide ruim voldoende.



Ik vind dat zielig (haat het ook als ze dat soort dingen doen) en haal dat eten dan gelijk weg. Ik vind dat je dat niet kan maken. Het is dat ik haar uberhaupt meeneem naar de dierenarts want ouders zijn meer van zolang ze nog eet gaat het goed. Ze zijn gewoon harder ingesteld (of ik gewoon te soft).



Het is niet zo dat ze echt slecht voor haar zijn (hoewel ik dat eigenlijk wel vind als je advies van dierenarts negeert vanwege geld terwijl het er gewoon is), maar ik heb voor mijn gevoel meer voor haar over in de zin van geld en kijken wat het beste is voor de kat. Ik ben bang dag als zij op haar oude dag problemen krijgt mijn ouders er weinig mee doen of veel te laat wat gaan doen. Aandacht krijgt ze wel voldoende, maar daar genees je geen huidklachten mee.



Als het gaat om de kattenbak verschonen dat doen mijn moeder en ik eigenlijk samen. Ene keer ik andere keer zij.



In ieder geval al bedankt voor de reacties, helpt me om alles in beter perspectief te zetten. Ben wel benieuwd wat de meningen zijn na bovenstaande informatie.



Ik wil juist niet egoïstisch zijn tegenover de kat, maar wil wel dat als ze wat mankeert op haar oude dag daar wat mee gedaan wordt. Ondanks de kosten en tijd die je kwijt bent bij een dierenarts.quote:vandale schreef op 06 februari 2016 @ 09:11:

Wat een rare vraagstelling: wat is eerlijk?

Je vraag zou moeten zijn: wat is het best voor de kat?



Antwoord daarop is, daar waar hij de rest van zijn leven het meest aandacht en comfort krijgt.



Waar kan hij naar buiten, wie is het meest thuis (de komende 10 jaar!). Wat doe je tijdens vakanties, mag je moeder dan ineens wel oppassen?



Als je een echte dierenvriend bent, handel je in het belang van de kat en ik denk zomaar dat hij lekker thuis wil blijven.Zo is mijn vraagstelling niet bedoeld, verkeerde keuze dan gemaakt m.b.t. woord eerlijk. Daar bedoel ik ook mee wat in het belang is van poes. En ja, vakanties daar heb je gelijk in dan zou mijn moeder degene zijn die haar eten komt geven etc, maar mijn ouders gaan andersom 3 keer per jaar meerdere weken op vakantie. Als ik alleen naar vakanties zou kijken, ga ik minder op vakantie en minder lang. Is overigens geen reden om haar wel/niet mee te nemen. Ik denk echt oprecht dat ze bij ons meer krijgt in alle opzichten dan bij mijn ouders.
'We should all start to live before we get too old.'
Oh, maar dan wordt het al anders. Het klonk alsof je 'op kamers' ging.

Op basis van jouw laatste post zou ik haar dan meeverhuizen.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 06 februari 2016 @ 13:37:

Oh, maar dan wordt het al anders. Het klonk alsof je 'op kamers' ging.Ik heb het gelijk even aangepast in de op.
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
Kat meenemen.



Ik had gestemd op thuis laten maar nu je meer details hebt gegeven zeg ik meenemen!
Prrrr, mauw miawwwww.
katten hechten erg aan omgeving hoewel mensen graag anders denken
dus laten
Alle reacties Link kopieren
quote:Jane-Ice schreef op 06 februari 2016 @ 13:42:

Kat meenemen.



Ik had gestemd op thuis laten maar nu je meer details hebt gegeven zeg ik meenemen!



Ja ik begrijp echt niet hoe je adviezen van een dierenarts kan negeren vanwege het zonde vinden van oud merk voer weggooien. Financieel kon het. En ze had echt last van haar huid (veel jeuk en likken). Het was ook niet zo dat we het voer alleen bij de dierenarts konden kopen, dus extra veel geld verdienen vanuit dierenarts.



Als iemand ergens allergisch voor is of ergens niet tegen kan, geef je ze dat toch ook niet te eten onder het mom van we willen niet weggooien. Voor mij is een dier evenveel waard in tijd en geld als een mens. Voor ouders niet.
'We should all start to live before we get too old.'
Katten hechten zich aan het huis en de omgeving dus als je echt aan de poes wil denken laat je haar bij je moeder.
Op basis van je laatste post zou ik nogmaals met je moeder in gesprek gaan om haar toch mee te nemen



Hoewel katten inderdaad meer aan omgeving hechten, dan aan mensen, hoe graag we ook anders willen geloven, zijn ze ook van adel en hechten ze vooral aan omgevingen waar ze goed (beter) verzorgd worden.
quote:beautygoodies schreef op 06 februari 2016 @ 13:48:

[...]



. Voor mij is een dier evenveel waard in tijd en geld als een mens. Voor ouders niet.Er van uitgaan dat je ouders het beste voor hebben voor de kat, hebben ze gelijk met de instelling dat er ook grenzen zijn aan geld uitgeven aan medische behandelingen, een kat is een dier, en een dier kan je niet vergelijken met mensen.
Overigens over dat omgevingsding: mijn kat gaat weleens naar het huis van mijn moeder (ofwel als ik daar ga logeren neem ik haar mee, ofwel als ik een paar dagen op vakantie ben logeert ze daar). Ik ben er dus soms bij die paar dagen en soms niet. Als ik er ben hangt ze aan me, zoals thuis, als ik er niet ben is ze ook blij en hangt ze aan mn moeder.



Mijn kat heeft nog nooit stressgedrag vertoond bij deze verhuizinkjes. Ze stapt daar uit dr reismandje, loopt een rondje en gaat liggen maffen. Dit is vanaf de allereerste keer zo, ze vertoond gewoon exact hetzelfde gedrag als thuis. Mijn kat is dus echt absoluut niet gehecht aan omgevingen (en blijkbaar ook niet aan mensen) en het is helemaal niet zielig.



Maar goed, dat weet je pas als je t probeert.
quote:Elisabeth1988 schreef op 06 februari 2016 @ 13:54:

Op basis van je laatste post zou ik nogmaals met je moeder in gesprek gaan om haar toch mee te nemen



Hoewel katten inderdaad meer aan omgeving hechten, dan aan mensen, hoe graag we ook anders willen geloven, zijn ze ook van adel en hechten ze vooral aan omgevingen waar ze goed (beter) verzorgd worden.?
Alle reacties Link kopieren
quote:WD-40 schreef op 06 februari 2016 @ 13:56:

[...]



Er van uitgaan dat je ouders het beste voor hebben voor de kat, hebben ze gelijk met de instelling dat er ook grenzen zijn aan geld uitgeven aan medische behandelingen, een kat is een dier, en een dier kan je niet vergelijken met mensen.



Nee dat snap ik en respecteer ik als mensen zo denken, maar dat is wel voor iedereen anders. Zo kan ik geen respect opbrengen voor het negeren van voedingsadvies in belang van een kat.



Ik zou alles doen mits uitzicht voor poes goed is en alles zo pijnloos mogelijk. En ik denk niet dat ik de enige ben die er zo over denkt.



Mocht er wat ernstigs zijn met poes en is het beter om haar in te laten slapen, dan zou ik die keuze (hoe moeilijk ook maken) in het belang van haar.



Maar zou jij ook het oude merk voer blijven geven? Puur omdat het geen mens is en je het zonde vindt om weg te gooien? Dat zijn (denk ik) grenzen die niet nodig zijn.
'We should all start to live before we get too old.'
Op basis van je laatste post ben ik nu geneigd om te zeggen dat je haar beter mee kan nemen. Ik had op basis van je OP het idee dat je op kamers gaat.



Overigens kunnen niet alle katten goed tegen verhuizingen. Mijn katten (zes verschillende door de jaren heen) schoten allemaal flink in de stress en in het beste geval zag ik ze een week niet. Twee katten zijn terug gelopen naar oude buurt, ondanks dat ze twee maanden binnen bleven.
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 februari 2016 @ 14:04:

[...]



?



Komt op mij over dat kat het beter gaat hebben bij TO thuis dan bij de ouders

en katten zijn gewoon de koning of de koningin van het huishouden

in het nieuwe huis van TO zijn de bediendes veel vaker thuis en wordt er beter gekookt

Dat heeft echt wel invloed op zo'n kat hoor
Alle reacties Link kopieren
De kat meenemen. Als je ouders moeilijk doen, gewoon voet bij stuk houden: het is MIJN kat, want ik heb 'm gekregen. Daar kunnen ze niks tegenin brengen.



Ik heb het idee dat de kat beter af is bij jou dan bij je ouders.



Mijn katten wonen ook bij mijn ouders, omdat ze het daar qua wonen veel beter hebben (op het platteland), dus het zou zielig zijn als ik ze mee zou nemen naar de stad. Ik kom elk weekend naar huis. Maar laatst was er eentje heel erg ziek, en had mijn moeder haar niet naar de dierenarts gebracht. Toen ik op vrijdagavond thuiskwam, was ze er zeer ernstig aan toe (het bleek dat ze al sinds maandag ziek was). Op zaterdagochtend naar de dierenarts gebracht, en het bleek dat ze bijna dood was gegaan (ze had superhoge koorts en was totaal uitgedroogd). Als ik haar niet naar de dierenarts had gebracht was ze overleden.



Jouw ouders klinken een beetje hetzelfde als het om de dierenarts gaat. Plus ze krijgt bij jou veel meer aandacht schrijf je. Bovendien klinkt het alsof jij meer om de kat geeft dan je moeder, dus gewoon meenemen hoor!
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
quote:beautygoodies schreef op 06 februari 2016 @ 14:05:

[...]



.



Mocht er wat ernstigs zijn met poes en is het beter om haar in te laten slapen, dan zou ik die keuze (hoe moeilijk ook maken) in het belang van haar.



Maar zou jij ook het oude merk voer blijven geven? Puur omdat het geen mens is en je het zonde vindt om weg te gooien? Dat zijn (denk ik) grenzen die niet nodig zijn.De blikken die ik overhad zijn weggegeven, maar anders moet je maar gewoon mee betalen als de kat speciaal voer nodig heeft. En ( mijn mening) dierenartsen geven nog al snel als advies om ander voeding te gaan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de laatste info zou ik haar wel meenemen. Mijn ouders vreten nog liever droog brood dan dat ze een beest onnodig laten lijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:WD-40 schreef op 06 februari 2016 @ 14:29:

[...]



De blikken die ik overhad zijn weggegeven, maar anders moet je maar gewoon mee betalen als de kat speciaal voer nodig heeft. En ( mijn mening) dierenartsen geven nog al snel als advies om ander voeding te gaan gebruiken.



Meebetalen heb ik aangeboden vanaf het begin en hoefde niet. Wilde mijn moeder absoluut niet hebben. Als ik geld ervoor zou overmaken, zou ze dat gewoon terug storten. Dat is juist het dubbele, geen geld willen aannemen maar wel willen bezuinigen op die paar euro's van het oude merk. Oude merk voer werd gewoon verstopt, zodat ik het niet weg kon gooien. Alleen als ik zag dat het in haar voerbak zat kon ik het dus weggooien.



Andere dingen zoals zalmolie, nieuwe voerbakken, nieuwe kattenbak haal ik zelf altijd al. Zo kon poes ook niet tegen plastic voerbakjes, daar kreeg ze wondjes van onder haar bekje en heb ik ze vervangen (ouders geloofden er niet zo in, ook niet na informatie als bewijs). Ik vind het fris om de kattenbak te vervangen om de zoveel tijd want de lucht gaat soms in het plastic zitten. Ouders vinden alles zonde om weg te gooien.



Het zijn de kleine dingen waardoor ik denk dat ze beter af is bij ons. Elk eten wat ik geef gaat in een schone bak. Ouders doen het nog weleens in de voerbak die er dan al staat. Als ik dan zeg wij eten toch ook niet van een vies bord, word ik raar aangekeken. Natvoer dat al een paar uur staat, gooi ik weg en vervang ik omdat ik het niet fris vind. Misschien ben ik zwaar overdreven daarin maar ik gun haar gewoon het beste kwa eten.



Zoals ik al eerder zei, geld is voor mij geen probleem als het om de kat gaat. Als poes beter wordt van voer dat 3 keer zo duur is, betaal ik dat zo. En haar huid werd ook echt beter dus wat dat betreft ben ik blij dat de dierenarts dat als eerste heeft aangeraden.



Ik denk gewoon heel anders dan mijn ouders en het hoeft niet allemaal op mijn manier want ik kan ook fout zitten, maar ik stel het welzijn van de kat wel altijd voorop en ga niet om een paar euro's moeilijk doen over voer of nieuwe spullen.
'We should all start to live before we get too old.'
quote:beautygoodies schreef op 06 februari 2016 @ 14:56:

[...]





Andere dingen zoals zalmolie, nieuwe voerbakken, nieuwe kattenbak haal ik zelf altijd al. Zo kon poes ook niet tegen plastic voerbakjes, daar kreeg ze wondjes van onder haar bekje en heb ik ze vervangen (ouders geloofden er niet zo in, ook niet na informatie als bewijs). Ik vind het fris om de kattenbak te vervangen om de zoveel tijd want de lucht gaat soms in het plastic zitten. Ouders vinden alles zonde om weg te gooien.

Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Ik krijg steeds meer het idee dat je steeds aan het argumenteren bent met je ouders dat je het beter weet.
Wat een onzin dat als je je kat hebt gekregen, dat hij dan bij vertrek ouderlijk huis ineens niet meer van jou zou zijn.



Zo te lezen pas jij er beter op en ik zou haar meenemen. Een kat went echt wel in een nieuw huis, in de meeste gevallen wel. En zo niet, terugbrengen kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:WD-40 schreef op 06 februari 2016 @ 14:59:

[...]



Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Ik krijg steeds meer het idee dat je steeds aan het argumenteren bent met je ouders dat je het beter weet.



Als je Googled op kattenacné, krijg je het advies om plastic bakjes te vervangen in glas of keramiek. Dat je er nog nooit van heb gehoord wil niet zeggen dat ik het beter zou weten of dat het niet bestaat. Ik doe gewoon veel onderzoek op internet als er wat met poes is en als die dingen niet helpen ga ik naar een dierenarts.



Gelukkig hoeven wij het niet met elkaar eens te zijn. Ik leg gewoon mijn kant van het verhaal uit en dat zijn inderdaad mijn argumenten. Ik vind het gewoon zielig als een kat wondjes heeft op haar rug en als ze last krijgt van zwarte puntjes onder haar kin. Daar wil ik dan wat aan doen, mijn ouders denken het zal wel zolang ze eet. Dus inderdaad moet ik dan degene zijn die de argumenten inbrengt want ouders doen niet veel met problemen van poes.



Ik ben er trouwens over uit. Poes gaat mee! Verhuizing zelf zit wel goed denk ik en als het niet gaat en ze niet kan wennen breng ik haar terug en zal ik de kleine dingen in de gaten houden. Dankjewel allemaal voor jullie reacties.
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kat thuis gelaten, ik woon nu in een appartement en mijn kat kan bij mijn ouders heerlijk naar buiten!



Van een buiten kat kun je geen binnen kat maken, ze is inmiddels ookal 15 jaar oud dus wil haar die stress ook niet bezorgen!
meenemen! Poes heeft het beter bij jou. En katten wennen wel aan een nieuwe omgeving.
quote:Veeanne1 schreef op 06 februari 2016 @ 15:13:

Ik heb mijn kat thuis gelaten, ik woon nu in een appartement en mijn kat kan bij mijn ouders heerlijk naar buiten!



Van een buiten kat kun je geen binnen kat maken, ze is inmiddels ookal 15 jaar oud dus wil haar die stress ook niet bezorgen!Maar TO gaat van een bovenwoning met balkon naar een grotere bovenwoning met balkon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven