Wat is er nou zo lastig aan huishouden?

15-01-2017 13:29 1130 berichten
Er zijn hier wel honderd topics op het forum over tegen aan kijken van huishouden. Of geen tijd hebben om het huishouden te doen. Mij gaat het makkelijk af ik vind het niet vervelend, het gaat juist heel snel.



Onze routine



We staan staan op als ik eerder moet werken dan droogt vriend de douche na.

Ik loop door naar het washok ( als de was heeft gedraaid) dan hang ik op of doe het in de droger. Het bed wordt gelucht en voordat we weggaan maakt een van ons het bed op. Dan ga ik naar beneden pak ik de vaatwasser uit en maak ik de wc's schoon. Onbijt maak ik en koffie en bespreken we de dag even. Voordat ik de deur ga maak ik een rondje door het huis om alle doekjes die gebruikt zijn in de badkamer en wc's in de was te doen en dan gaan we weg. Als ik vrij ben rij ik langs de supermarkt om verse groenten te halen voor het gerecht dat ik kook. Ik kom thuis loop naar de droger of de was om op te vouwen of in de droger te doen. Daarna heb ik uren om te relaxen en thee te drinken



Avondeten: ik kook meestal doordeweeks omdat ik eerder thuis ben. Ik duik de keuken in maak het eten en als vriend er is kunnen we samen aan tafel eten en praten over de dag. Daarna samen tafel opruimen en de keuken pannen afwassen, keuken stofzuigen tafel afnemen en alles is weer netjes en dan kunnen we de hele avond relaxen. Voordat we naar bed gaan ruimen we op wat we gebruikt hebben en ruimen we de vaatwasser in kussens recht op de bank en dan kijkt vriend of ik naar de wasmand of er wat gewassen moet worden en doen we in de wasmachine die dan s'nachts draait.



Weekend: we beginnen s'ochtends gelijk al zodat we s'middags er niet over hoeven na te denken de een strijkt de ander stoft,stofzuigt en dweilt het het hele huis . Badkamer Wc's schoonmaken doe ik omdat ik dat leuk vind. En de was kijken we samen naar.



We hebben zeeën van tijd over om met elkaar leuke dingen te doen en te relaxen. Ik zie geen moeite in het huishouden, het is heel makkelijk zelfs vind ik.
quote:Joni_de_tweede schreef op 15 januari 2017 @ 13:34:

[...]

Nee, maar met kinderen is het eerder smerig dan dat je alleen met je partner woont. Ik noem bv plakhandjes op het raam, die heb je niet zonder kinderen.



En bv het strijken.. Mijn moeder strijkt alles, beddengoed, spijkerbroeken, ik doe dat niet. Hooguit broeken en shirts.Ik ben gastouder geweest en heb hier kinderen over de vloer gehad. Bij mij mochten kinderen echt niet met bekers sjouwen door het huis. Alle eet en drinkmomenten aan tafel. Na de lunch stofzuigen en alle stoeltjes afnemen. Ik had geen last van plakhandjes en mijn huis bleef aardig netjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 15 januari 2017 @ 13:37:

[...]





Ik ben gastouder geweest en heb hier kinderen over de vloer gehad. Bij mij mochten kinderen echt niet met bekers sjouwen door het huis. Alle eet en drinkmomenten aan tafel. Na de lunch stofzuigen en alle stoeltjes afnemen. Ik had geen last van plakhandjes en mijn huis bleef aardig netjes.Maar die gaan 's avonds weer naar huis toe.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt ook pas vervelend als je dochter na het dweilen een glas ranja omgooit en je zoon het leuk vind om zijn duplo daarom te laten spetteren. Twee poepluiers tussendoor en er gaat alweer een halfuur van je relaxtijd af
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 15 januari 2017 @ 13:35:

[...]





Idd, ik lees zelfs van mensen die geen kinderen hebben dat ze hun huishouden niet op orde kunnen houden.Tja ik ben alleen en heb geen kinderen, maar toch ook wel moeite om alles op orde te houden. Niet iedereen heeft namelijk een goede gezondheid. En een mindere gezondheid(en heel, heel weinig energie na een dag werken) zorgt er wel voor dat het lastiger is.
quote:piepp schreef op 15 januari 2017 @ 13:36:

Nou ik zal maar even omschrijven hoe het hier gaat, misschien krijg je er dan een ander beeld bij.

Badkamer doen? Kind roert ondertussen met zijn handen door de wc pot waar ik net chloor in gedaan heb. Ik pak hem op, was zijn handen en zet hem in zijn kamer waar hij mag spelen met zijn speelgoed. Ik loop weer naar de badkamer om de douchecabine te doen. Ben net bezig, doe een stapje achteruit en sta per ongeluk op de vingers van kind. Troosten, kind weer naar zijn speelgoed brengen en ik ga weer verder. Drie tellen later staat kind achter mij en heeft alle badkamerkastjes uitgepakt. Kastjes weer inpakken en kind terugbrengen naar zijn speelgoed.

Ondertussen ruim ik nog wat op, en kind zit met kleding en al in de douchecabine. Waar nog wat spoorjes water lagen dus kleren en sokken nat, we doen even droge kleren aan.

Eigenlijk ben ik nu nog niet klaar met mijn badkamer en vind dat ik het met de franse slag gedaan heb, maar het is acceptabel en ik ben het zat dus ik stop.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis is het echt niet altijd spik en span ofzo. Hoeft ook niet vind ik
Je droogt de douche na? Wtf?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 15 januari 2017 @ 13:35:

[...]





Idd, ik lees zelfs van mensen die geen kinderen hebben dat ze hun huishouden niet op orde kunnen houden.



Ach hier 2 ft banen. 2 ft kinderen. Huisdieren. Tijd nodig voor Sport. Bestuurswerk etc.(en 3 uur werkster per week). No way dat ik elke dag het huis ga dweilen of alles strijken. Zonde van de tijd.

Ons huis is echt geen zwijnenstal.
Alle reacties Link kopieren
quote:mano28 schreef op 15 januari 2017 @ 13:35:

Ik snap niet dat je als huismoeder te weinig tijd kan hebben voor het huishouden,voor degene die kinderen hebben en niet of amper werken.

Ik werk 40 uur in de week en in de ploegen en elke dag sporten en ik heb ook tijd voor het huishoudenAls je werkt heb je alleen de ontbijt en diner rommel van het kind (en natuurlijk "gewoon" de badkamer en keuken etc.) Niet een die de hele dag aan de ramen zit, eet, kruimelt en knoeit. Meer thuis met het kind is ook meer troep.
Fijn dat er iets is waar je goed in bent. Gefeliciteerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:piepp schreef op 15 januari 2017 @ 13:36:

Nou ik zal maar even omschrijven hoe het hier gaat, misschien krijg je er dan een ander beeld bij.

Badkamer doen? Kind roert ondertussen met zijn handen door de wc pot waar ik net chloor in gedaan heb. Ik pak hem op, was zijn handen en zet hem in zijn kamer waar hij mag spelen met zijn speelgoed. Ik loop weer naar de badkamer om de douchecabine te doen. Ben net bezig, doe een stapje achteruit en sta per ongeluk op de vingers van kind. Troosten, kind weer naar zijn speelgoed brengen en ik ga weer verder. Drie tellen later staat kind achter mij en heeft alle badkamerkastjes uitgepakt. Kastjes weer inpakken en kind terugbrengen naar zijn speelgoed.

Ondertussen ruim ik nog wat op, en kind zit met kleding en al in de douchecabine. Waar nog wat spoorjes water lagen dus kleren en sokken nat, we doen even droge kleren aan.

Eigenlijk ben ik nu nog niet klaar met mijn badkamer en vind dat ik het met de franse slag gedaan heb, maar het is acceptabel en ik ben het zat dus ik stop.



Haha herkenbaar.

Om over huilen om de stofzuiger nog maar niet te spreken.
Alle reacties Link kopieren
En ik wil een vaatwasser
Tuurlijk kost huishouden niet superveel tijd, maar als je beiden werkt blijft er niet zo gek veel tijd over en als je kinderen hebt gaat thuis alles een tandje langzamer plus dat er nog een hele bups aan troep en was bijkomt en je in je vrije tijd nog naar sportclubjes etc aan het gaan bent met de kinderen.



Doordeweeks ga ik om 06:00 uur de deur uit en ben om 18:00 uur weer thuis. Man gaat om 07:00 uur met de kinderen de deur uit en zij zijn rond 17:00 uur weer thuis. Tegen de tijd dat we dan een gezonde maaltijd op tafel hebben getoverd, met de kinderen hebben gespeeld en ze in bed hebben gelegd is mijn puf wel zo'n beetje op. Op mijn vrije dag ga ik o.a. met oudste naar muziekles. In het weekend boodschappen, speelafspraakjes, soms een kinderfeestje, lekker eropuit met het gezin...



Ons strakke schema, handige zaterdagochtendroutine en immer schone huis hebben wel wat geleden onder het feit dat er nu kinderen zijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leggingdame28 schreef op 15 januari 2017 @ 13:36:

[...]





Maar heb je ook daadwerkelijk zelf kinderen?



Gelukkig niet,maar wel 2 honden die heel het jaar flink verharen.

En vriendinnen wel en die zitten ook heel de dag thuis en hebben tijd zat.

ik kan het niet begrijpen als je heel de dag thuis bent,en waarschijnlijk vroeg wakker dat je geen tijd hebt om even te stofzuigen of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Ttass30 schreef op 15 januari 2017 @ 13:37[/message]:

[...]





Ik ben gastouder geweest en heb hier kinderen over de vloer gehad. Bij mij mochten kinderen echt niet met bekers sjouwen door het huis. Alle eet en drinkmomenten aan tafel. Na de lunch stofzuigen en alle stoeltjes afnemen. Ik had geen last van plakhandjes en mijn huis bleef aardig netjes.





dan blijf je niet zitten met al die troep van school.

je hoeft geen kasten uit te mesten omdat ze steeds uit hun kleren groeien.

bedden verschonen, slaapkamers opruimen.

ik heb zelf echt een enorme hekel aan het huishouden, en met kinderen groeit de berg rotzooi enorm.
wij slapen nooit.
quote:piepp schreef op 15 januari 2017 @ 13:36:

Nou ik zal maar even omschrijven hoe het hier gaat, misschien krijg je er dan een ander beeld bij.

Badkamer doen? Kind roert ondertussen met zijn handen door de wc pot waar ik net chloor in gedaan heb. Ik pak hem op, was zijn handen en zet hem in zijn kamer waar hij mag spelen met zijn speelgoed. Ik loop weer naar de badkamer om de douchecabine te doen. Ben net bezig, doe een stapje achteruit en sta per ongeluk op de vingers van kind. Troosten, kind weer naar zijn speelgoed brengen en ik ga weer verder. Drie tellen later staat kind achter mij en heeft alle badkamerkastjes uitgepakt. Kastjes weer inpakken en kind terugbrengen naar zijn speelgoed.

Ondertussen ruim ik nog wat op, en kind zit met kleding en al in de douchecabine. Waar nog wat spoorjes water lagen dus kleren en sokken nat, we doen even droge kleren aan.

Eigenlijk ben ik nu nog niet klaar met mijn badkamer en vind dat ik het met de franse slag gedaan heb, maar het is acceptabel en ik ben het zat dus ik stop.





Zo herkenbaar. Ik durfde bijv de vaatwasser niet uit te ruimen met peuter in de buurt. Want dan wilden ze helpen en voor je het wist had er een zich gesneden aan een mes. Dan was het troosten, pleister zoeken, opvoedkundige waarschuwend praatje in de hoop dat ze ervan geleerd hadden. Wat natuurlijk nooit zo was.

Inruimen van de wasmachine was er ook zo een, maar dan omdat kind behulpzaam nog een rode sok propte bij de witte was.

Het meest efficiënt was om pas schoon te gaan maken als kind op bed lag. Maar ja, dan wilde je nou net ff lekker op de bank vallen.



Koken was ook zo eng. Continu opletten dat er geen pan voor de grijp stond.

Elke dag naar de super voor verse groente: ben je gek geworden? Dat is dus elke dag de strijd voor alle dingen die op kinderooghoogte schreeuwen: koop mij, koop mij.

Twee keer in de week is genoeg.

Daarnaast natuurlijk het Brigitte Kaandorp voorbeeld om de kinderen op de fiets te krijgen om naar de super te gaan.
Toen ik opgroeide was ons huis ook altijd netjes mijn moeder had drie kinderen en onze huis was echt spik en span. Ik zie dat zelfs op oude foto's terug. En mijn ouders werkte allebei.
Je werkt zo te lezen heel weinig. En geen kinderen of huisdieren. Mijn dag:



Uit bed, bed opmaken, broodtrommels maken, vaatwasser uitpakken, kinderen uit bed, kinderen wegbrengen en door naar werk, uit werk, koken, kind naar sport, kind uit sport, eten, kinderen naar bed, vaatwasser inpakken, was in de machine die wordt 2 weken later opgevouwen als de berg te hoog wordt.

Aanrecht leegruimen, zelf naar bed. Soms stofzuigen als er teveel zand of haren liggen of een doekje door het toilet. Schoonmaakster komt eens in de 2 welen, en het is hier heel acceptabel
En ik doe liever leuke dingen. En zelfs een wortelkanaalbehandling vind ik leuker
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 15 januari 2017 @ 13:44:

Toen ik opgroeide was ons huis ook altijd netjes mijn moeder had drie kinderen en onze huis was echt spik en span. Ik zie dat zelfs op oude foto's terug. En mijn ouders werkte allebei.Mijn moeder had een Mien dobbelsteen die elke week kwam schoonmaken.
Ik vind het huishouden gewoon niet interessant. Ik weet honderd leukere dingen te doen. Het geeft wel voldoening als ik gestofzuigd heb en het ziet er weer glad uit. Maar liever dan stofzuigen lees ik een boek of speel ik met kinderen.

Het is bij mij nooit super schoon maar niet ranzig. Heel soms zou ik wel wat meer huishoudgenen willen hebben... En dan wervel ik even enkele uurtjes door m'n huisje..
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 1
5 januari 2017 @ 13:44:

Toen ik opgroeide was ons huis ook altijd netjes mijn moeder had drie kinderen en onze huis was echt spik en span. Ik zie dat zelfs op oude foto's terug.



Hier ook!

Bij mijn vader thuis waren ze met zn 7en! Dat ging ook makkelijk,tegenwoordig hebben ze al moeite met 1 kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 15 januari 2017 @ 13:32:

[...]





Wat mis je? Ik heb zelfs onnodige dingen losgelaten.Ramen zemen, keukenkastjes aan de binnenkant, ijskast en vriezer schoonmaken, trappen stofzuigen, deuren een soppie, tuin/ balkon , dat soort dingen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is niet lastig, het is enorm saai. Het is tijd die ik liever besteed aan leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 januari 2017 @ 13:46:

[...]



Ramen zemen, keukenkastjes aan de binnenkant, ijskast en vriezer schoonmaken, trappen stofzuigen, deuren een soppie, tuin/ balkon , dat soort dingen.En de tuin bij houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven