Wat is er nou zo lastig aan huishouden?

15-01-2017 13:29 1130 berichten
Er zijn hier wel honderd topics op het forum over tegen aan kijken van huishouden. Of geen tijd hebben om het huishouden te doen. Mij gaat het makkelijk af ik vind het niet vervelend, het gaat juist heel snel.



Onze routine



We staan staan op als ik eerder moet werken dan droogt vriend de douche na.

Ik loop door naar het washok ( als de was heeft gedraaid) dan hang ik op of doe het in de droger. Het bed wordt gelucht en voordat we weggaan maakt een van ons het bed op. Dan ga ik naar beneden pak ik de vaatwasser uit en maak ik de wc's schoon. Onbijt maak ik en koffie en bespreken we de dag even. Voordat ik de deur ga maak ik een rondje door het huis om alle doekjes die gebruikt zijn in de badkamer en wc's in de was te doen en dan gaan we weg. Als ik vrij ben rij ik langs de supermarkt om verse groenten te halen voor het gerecht dat ik kook. Ik kom thuis loop naar de droger of de was om op te vouwen of in de droger te doen. Daarna heb ik uren om te relaxen en thee te drinken



Avondeten: ik kook meestal doordeweeks omdat ik eerder thuis ben. Ik duik de keuken in maak het eten en als vriend er is kunnen we samen aan tafel eten en praten over de dag. Daarna samen tafel opruimen en de keuken pannen afwassen, keuken stofzuigen tafel afnemen en alles is weer netjes en dan kunnen we de hele avond relaxen. Voordat we naar bed gaan ruimen we op wat we gebruikt hebben en ruimen we de vaatwasser in kussens recht op de bank en dan kijkt vriend of ik naar de wasmand of er wat gewassen moet worden en doen we in de wasmachine die dan s'nachts draait.



Weekend: we beginnen s'ochtends gelijk al zodat we s'middags er niet over hoeven na te denken de een strijkt de ander stoft,stofzuigt en dweilt het het hele huis . Badkamer Wc's schoonmaken doe ik omdat ik dat leuk vind. En de was kijken we samen naar.



We hebben zeeën van tijd over om met elkaar leuke dingen te doen en te relaxen. Ik zie geen moeite in het huishouden, het is heel makkelijk zelfs vind ik.
Er zijn best veel vrouwen in het westen die overmatig poetsen, imo, en niet alleen mijn ogen. OCD komt steeds meer voor, in allerlei vormen. Ik denk dat meerdere vrouwen in dit topic best de diagnose smetvrees hadden kunnen krijgen, in lichtere vorm dan. Daar hebben ze zelf dan wel geen last van, het milieu wel. Al die poetsmiddelen in het water, ik vind dat wel zorgelijk eigenlijk. Ter overpeinzing.



Ik wou dat ik al die energie van het overmatig poetsen, kon bundelen en opslaan. Ik denk dat we dan heel Nederland kunnen verlichten voor een jaar ofzo. Ook ter overpeinzing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 18 januari 2017 @ 13:39:

Er zijn best veel vrouwen in het westen die overmatig poetsen, imo, en niet alleen mijn ogen. OCD komt steeds meer voor, in allerlei vormen. Ik denk dat meerdere vrouwen in dit topic best de diagnose smetvrees hadden kunnen krijgen, in lichtere vorm dan. Daar hebben ze zelf dan wel geen last van, het milieu wel. Al die poetsmiddelen in het water, ik vind dat wel zorgelijk eigenlijk. Ter overpeinzing.



Ik wou dat ik al die energie van het overmatig poetsen, kon bundelen en opslaan. Ik denk dat we dan heel Nederland kunnen verlichten voor een jaar ofzo. Ook ter overpeinzing. Strak plan!
quote:Pantax schreef op 18 januari 2017 @ 13:02:

[...]





Met flexibele leidingen is dat tegenwoordig zo gepiept. Je moet alleen even wat sleuven frezen, maar ook dat is de moeite niet.



Goed idee, dat zal ik als argument gebruiken.



Ik zou de keuken wel willen laten plaatsen, dan kunnen zij wellicht ook wel de leidingen verleggen enzo. We kunnen het ook wel zelf, maar gemak dient de mens.



We hebben een geweldig groot gasfornuis en die blijft sowieso. Ik ken inductiekoken wel, erg makkelijk vond ik het. Maar dat is dus geen optie.
Alle reacties Link kopieren


Bedankt voor de tips betreft multitasking op de plee.



Misschien de hoge tegelwanden schoonmaken met een uitschuifbare tegelmop tijdens het pleebezoek.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:amarna schreef op 18 januari 2017 @ 13:05:

[...]





Ik kan inductie aanbevelen. Je moet, na op gas gekookt te hebben, weliswaar nieuwe pannen kopen, maar het is erg fijn qua constant temperatuur en je kookplaat is supersnel schoon.Ik heb inductie en vind het mwah, vooral omdat de bediening niet helemaal direct en traploos is (ik ben een lakse koker, ik kan niet anticiperen ). Maar het is beter voor het milieu en inderdaad veel makkelijker schoonmaken en pluspunt: mijn BK-pannen doen het na jaren op gas ook gewoon op inductie.
Het huis een dagelijkse vlugge ronde doen gaat goed.

Bij mij zijn het de extra klussen die ik soms verwaarloos zoals bv de keukenkastjes, badkamer tegels, achter kasten of kledingkasten, deuren, ramen.



Ik heb net een volledige grote Schoonm gedaan, alles op z'n kop en nu is het de bedoeling dat ik elke week of tweewekelijks oid steeds iets extra's bijhoudt.

Dit gebeurt ook netjes in het begin maar op eoa manier wordt het voornemen steeds minder fanatiek.

En dan moet ik weer een grote schoonmaak houden.

Heel vervelend vind ik dat van mezelf.
Heb ook een stoomreiniger, ideaal.
quote:Pantax schreef op 19 januari 2017 @ 13:07:

[...]





Ik heb inductie en vind het mwah, vooral omdat de bediening niet helemaal direct en traploos is (ik ben een lakse koker, ik kan niet anticiperen ). Maar het is beter voor het milieu en inderdaad veel makkelijker schoonmaken en pluspunt: mijn BK-pannen doen het na jaren op gas ook gewoon op inductie.Het je dan inductie of keramisch? Want met inductie kun je direct bedienen. Ik vind het ideaal, zou niet anders willen. Alles is sneller aan de kook, en het schoonmaken is ideaal.
Ik heb inductie, Neff, een vrij recente versie. Het bedienen gaat met de twistpad, maar daarbij moet ik eerst selecteren welke pit ik wil bedienen. Die vier seconden dat ik daarmee bezig ben, vind ik (ja, dat klinkt vast heel neurotisch) te lang als ik kook. Vooral als ik haastig het 'gas' wat lager wil zetten. Tegen de tijd dat ik kan bedienen reageert hij wel direct, maar het stuk daarvoor, daar erger ik me mateloos aan.



Nog zoiets, nu hebben ze die nieuwe Neff met kookzones, maar dan moet je tijdens het koken de pan verplaatsen naar een pruttelzone. Wie bedenkt nou zoiets? Ik wil gewoon direct tegen de zone onder de pan kunnen zeggen dat hij zachter moet, zonder met pannen te hoeven slepen. Is dat nou zo afwijkend? Gekke inductiemakers.
Oh, en ik wil ook geluid. Een zacht ruisje bij voorkeur, dat harder klinkt als de zone harder gaat. Gewoon, zodat je niet pas aan de schroeilucht ruikt dat het eten staat te verbranden.
Nee, inductie en ik zijn geen vriendjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 19 januari 2017 @ 13:07:

[...]





Ik heb inductie en vind het mwah, vooral omdat de bediening niet helemaal direct en traploos is (ik ben een lakse koker, ik kan niet anticiperen ). Maar het is beter voor het milieu en inderdaad veel makkelijker schoonmaken en pluspunt: mijn BK-pannen doen het na jaren op gas ook gewoon op inductie.



Mijn oude pannen (Ziegler, toch niet een van minste merken) deden het nog wel, maar werden toch niet zo gelijkmatig warm omdat van 23 jaar op gas koken de bodem toch iets kromgetrokken was.

Ook mijn BK braad- en koekenpannen heb ik vervangen.



Het enige nadeel van inductie vind ik dat ik geen wokbrander meer heb.
quote:-Isa- schreef op 18 januari 2017 @ 12:58:

[...]





We zijn druk aan het sparen voor een nieuwe keuken, maar we hebben wat discussie over de soort koken. Vooral de indeling is een dingetje. Ik wil graag de indeling anders, want dan heb ik meer werkruimte, maar vriend heeft geen zin om alle leidingen, gasaanvoer en de afvoer te moeten verplaatsen. Zit ook weer wat in, dus we discussiëren nog even verder.Over een aantal jaren kan er niemand meer op gas koken. Was pas op het nieuws.
quote:-Isa- schreef op 18 januari 2017 @ 12:58:

[...]





We zijn druk aan het sparen voor een nieuwe keuken, maar we hebben wat discussie over de soort koken. Vooral de indeling is een dingetje. Ik wil graag de indeling anders, want dan heb ik meer werkruimte, maar vriend heeft geen zin om alle leidingen, gasaanvoer en de afvoer te moeten verplaatsen. Zit ook weer wat in, dus we discussiëren nog even verder.Ik adviseer je om inductie te kiezen. Het is teminste veiliger dan gas.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat voel ik mij lui en laks vergeleken bij jullie! !

Ik houd echt niet van poetsen! !



Ik mag bijna mijn nieuwe badkamer in gebruik gaan nemen. De 35 jaar oude badkamer is er hier helemaal uitgebroken, en nu dus een mooie nieuwe!



Jullie nog goede tips om hem ook mooi te laten? ?

Hoogglans wit met antraciet combineerd en een glazen douchewand.
quote:pipootje schreef op 21 januari 2017 @ 17:09:

[...]





Over een aantal jaren kan er niemand meer op gas koken. Was pas op het nieuws.Ja dat zeggen ze. Eerst maar eens zien of het niet net zo gaat als met electrisch rijden.
Alle reacties Link kopieren
Tja, zo ging het hier ook ongeveer toen we geen kinderen hadden. Nu heb ik soms het idee als ik de was zie dat hier meer mensen wonen dan ik ken. Draai jij trouwens iedere dag een was met 2 personen, dat is wel heel veel. En nu zijn het pubers dat is nog erger. Die bakken eieren tussen de middag enzo, pff. En blijken dan een eigen wasverzameling op hun kamer te hebben, als jij net de wasmachine hebt aan gezet. En als je door je rug gegaan bent blijken ze het beide een goed idee te vinden om de teamtas mee te nemen op dezelfde zaterdag om te wassen. Of er breekt opeens eentje zijn pols bij de voetbal, waardoor je de halve zaterdag op de SEH zit en daarna 6 weken taxi mag spelen op de meest onverwachte momenten ("nee mw, de groeschijf kan beschadigd zijn, hij mag er echt niet op vallen"), daar gaat je ochtendroutine.

En trouwens samen eten en de tafel afruimen en dan een lange avond, bestaat dat? Hier eet er eentje om 17 uur ivm training, 2 om ca. 18.30 en eentje om 20.30 uur ivm altijd laat thuis van werk. Dus tegen de tijd dat de etensboel weg geruimd is is het bijna bedtijd.

Wat een overzichtelijk leven hebben jullie zo. Is dat niet saai? Klinkt een beetje als oude mensen.

Oh die douche nadrogen (vroeg iemand naar) doen wij ook, zelfs de kinderen. Is ongeveer het enige dat ik erin gedrild heb gekregen. Ik haal ze gewoon uit bed als ze het niet gedaan hebben. Scheelt zo enorm veel schoonmaakwerk met een glazen wand, als iedereen die gelijk even droog trekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 21 januari 2017 @ 18:01:

Tja, zo ging het hier ook ongeveer toen we geen kinderen hadden. Nu heb ik soms het idee als ik de was zie dat hier meer mensen wonen dan ik ken. Draai jij trouwens iedere dag een was met 2 personen, dat is wel heel veel. En nu zijn het pubers dat is nog erger. Die bakken eieren tussen de middag enzo, pff. En blijken dan een eigen wasverzameling op hun kamer te hebben, als jij net de wasmachine hebt aan gezet. En als je door je rug gegaan bent blijken ze het beide een goed idee te vinden om de teamtas mee te nemen op dezelfde zaterdag om te wassen. Of er breekt opeens eentje zijn pols bij de voetbal, waardoor je de halve zaterdag op de SEH zit en daarna 6 weken taxi mag spelen op de meest onverwachte momenten ("nee mw, de groeschijf kan beschadigd zijn, hij mag er echt niet op vallen"), daar gaat je ochtendroutine.

En trouwens samen eten en de tafel afruimen en dan een lange avond, bestaat dat? Hier eet er eentje om 17 uur ivm training, 2 om ca. 18.30 en eentje om 20.30 uur ivm altijd laat thuis van werk. Dus tegen de tijd dat de etensboel weg geruimd is is het bijna bedtijd.

Wat een overzichtelijk leven hebben jullie zo. Is dat niet saai? Klinkt een beetje als oude mensen.

Oh die douche nadrogen (vroeg iemand naar) doen wij ook, zelfs de kinderen. Is ongeveer het enige dat ik erin gedrild heb gekregen. Ik haal ze gewoon uit bed als ze het niet gedaan hebben. Scheelt zo enorm veel schoonmaakwerk met een glazen wand, als iedereen die gelijk even droog trekt.





Maar... dat er voor niks meer een vaste tijd is, is toch wat we zélf zo graag wilden? Vooral alles lekker vrij en zoek het maar uit.



Ik ben heus nog niet stokoud, maar sportclubs en andere verenigingen begonnen pas vanaf 1900 uur met training of clubavonden, en vaak zelfs nog een uurtje later, omdat men destijds snapte dat het niet handig was de training rond etenstijd te plannen.



Dus dan kon je gewoon met het hele gezin om 1800/1830 uur aan tafel, rustig eten en daarna kon het zijn dat er iemand naar een club of een training ging, maar geen mens haalde het in zijn hoofd om die training dan om 17.30 uur te plannen ofzo... want dan kwam er gewoon niemand opdagen.



Wat ik bedoel, daar ben je toch zélf bij als consument, en als die trainingstijd niet klopt met jouw ritme, dan is het toch over en uit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:08:

[...]

Maar... dat er voor niks meer een vaste tijd is, is toch wat we zélf zo graag wilden? Vooral alles lekker vrij en zoek het maar uit.



Ik ben heus nog niet stokoud, maar sportclubs en andere verenigingen begonnen pas vanaf 1900 uur met training of clubavonden, en vaak zelfs nog een uurtje later, omdat men destijds snapte dat het niet handig was de training rond etenstijd te plannen.



Dus dan kon je gewoon met het hele gezin om 1800/1830 uur aan tafel, rustig eten en daarna kon het zijn dat er iemand naar een club of een training ging, maar geen mens haalde het in zijn hoofd om die training dan om 17.30 uur te plannen ofzo... want dan kwam er gewoon niemand opdagen.



Wat ik bedoel, daar ben je toch zélf bij als consument, en als die trainingstijd niet klopt met jouw ritme, dan is het toch over en uit?

Dat heeft niks te maken met snappen dat mensen als gezin willen eten hoor! In mijn tijd werd er ook al om die tijden getraind. Heeft te maken met de ruimte die beschikbaar is, de trainers die beschikbaar zijn, en de leeftijd van de kinderen.



Ik plan dit bij onze vereniging voor de jeugd. Voor de F en E vinden ouders 19.00 uur trainen te laat, dan zijn kinderen niet voor 20.00 uur klaar. Terwijl voor die leeftijd (6 t/m 10) voor de meeste kinderen bedtijd nog voor of om 20.00 uur valt. Trainers hebben gewoon een baan of school dus vóór 18.00 uur en uur trainen daar hebben we geen trainers voor beschikbaar.

Dan hebben we nog het probleem van de zaalruimte die we huren. Hele zaal is groot genoeg voor 25 F of E spelers. Maar bij de volwassenen is 12 echt de max. De laatste training mag niet later dan 21.00 uur beginnen. Bij buiten trainen hebben we rekening te houden met de lichtmasten. Velden zonder mast kun je in het donker niet gebruiken.



Weet je, we kunnen niet eens rekening houden met zoiets als etenstijd. Wij hopen dat kinderen het zo leuk vinden dat ouders hun etenstijd aanpassen aan trainingstijden.
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:08:

[...]





Maar... dat er voor niks meer een vaste tijd is, is toch wat we zélf zo graag wilden? Vooral alles lekker vrij en zoek het maar uit.



Ik ben heus nog niet stokoud, maar sportclubs en andere verenigingen begonnen pas vanaf 1900 uur met training of clubavonden, en vaak zelfs nog een uurtje later, omdat men destijds snapte dat het niet handig was de training rond etenstijd te plannen.



Dus dan kon je gewoon met het hele gezin om 1800/1830 uur aan tafel, rustig eten en daarna kon het zijn dat er iemand naar een club of een training ging, maar geen mens haalde het in zijn hoofd om die training dan om 17.30 uur te plannen ofzo... want dan kwam er gewoon niemand opdagen.



Wat ik bedoel, daar ben je toch zélf bij als consument, en als die trainingstijd niet klopt met jouw ritme, dan is het toch over en uit?Tsja, als de club honderden leden heeft, verdeeld over tientallen teams, dan zullen er altijd teams op onhandige tijden trainen, iets met optimale capaciteitbenutting. En met wat jongere kinderen kan je niet pas om 19.00 uur starten met sporten, want dan liggen ze veel te laat in bed. Dus heb je jonger en ouder door elkaar, dan kan het zijn dat je vanaf 16.30 tot 20.30 geen rust hebt, qua eten. En zijn ze ouder, dan beginnen ze na de training opnieuw met eten. Zit je alsnog met een niet opgeruimde keuken. Maar hoe erg is dat? Ik ga mijn kind toch geen sport onthouden omdat ik anders te lang naar mijn zin met een onopgeruimde keuken zit?
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 21 januari 2017 @ 18:34:

[...]



Dat heeft niks te maken met snappen dat mensen als gezin willen eten hoor! In mijn tijd werd er ook al om die tijden getraind. Heeft te maken met de ruimte die beschikbaar is, de trainers die beschikbaar zijn, en de leeftijd van de kinderen.



Ik plan dit bij onze vereniging voor de jeugd. Voor de F en E vinden ouders 19.00 uur trainen te laat, dan zijn kinderen niet voor 20.00 uur klaar. Terwijl voor die leeftijd (6 t/m 10) voor de meeste kinderen bedtijd nog voor of om 20.00 uur valt. Trainers hebben gewoon een baan of school dus vóór 18.00 uur en uur trainen daar hebben we geen trainers voor beschikbaar.

Dan hebben we nog het probleem van de zaalruimte die we huren. Hele zaal is groot genoeg voor 25 F of E spelers. Maar bij de volwassenen is 12 echt de max. De laatste training mag niet later dan 21.00 uur beginnen. Bij buiten trainen hebben we rekening te houden met de lichtmasten. Velden zonder mast kun je in het donker niet gebruiken.



Weet je, we kunnen niet eens rekening houden met zoiets als etenstijd. Wij hopen dat kinderen het zo leuk vinden dat ouders hun etenstijd aanpassen aan trainingstijden.OK. Zowel mijn broer als ik zaten destijds op sport en andere clubs, maar we hoefden nooit rond 1800 uur op te draven. Sommige clubs waren direct na school dus dan was je om 1800 uur weer thuis, en andere clubs begonnen op zijn vroegst rond 19.00/19.30 uur. En ik neem aan dat ook destijds de trainers beschikbaar moesten zijn, of de clubleiders, maar op de één of andere manier werkte dat gewoon.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kan me niet anders heugen dan dat er ook rond etenstijd getraind en gespeeld werd. Dat was bij ons thuis vroeger de reden dat er een magnetron kwam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 18:40:

Ik kan me niet anders heugen dan dat er ook rond etenstijd getraind en gespeeld werd. Dat was bij ons thuis vroeger de reden dat er een magnetron kwam.De armoede van deze tijd. De gezamenlijke maaltijd inruilen voor een magnetron, en dan ieder voor zich en geen sociaal contact meer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:41:

[...]





De armoede van deze tijd. De gezamenlijke maaltijd inruilen voor een magnetron, en dan ieder voor zich en geen sociaal contact meer.

Deze tijd? Ik heb het over 30 jaar geleden ofzo.

Gelukkig ben ik in staat om ook buiten de maaltijd om sociaal contact te hebben en hen ik dat mijn kind ook geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven