Wat is er nou zo lastig aan huishouden?

15-01-2017 13:29 1130 berichten
Er zijn hier wel honderd topics op het forum over tegen aan kijken van huishouden. Of geen tijd hebben om het huishouden te doen. Mij gaat het makkelijk af ik vind het niet vervelend, het gaat juist heel snel.



Onze routine



We staan staan op als ik eerder moet werken dan droogt vriend de douche na.

Ik loop door naar het washok ( als de was heeft gedraaid) dan hang ik op of doe het in de droger. Het bed wordt gelucht en voordat we weggaan maakt een van ons het bed op. Dan ga ik naar beneden pak ik de vaatwasser uit en maak ik de wc's schoon. Onbijt maak ik en koffie en bespreken we de dag even. Voordat ik de deur ga maak ik een rondje door het huis om alle doekjes die gebruikt zijn in de badkamer en wc's in de was te doen en dan gaan we weg. Als ik vrij ben rij ik langs de supermarkt om verse groenten te halen voor het gerecht dat ik kook. Ik kom thuis loop naar de droger of de was om op te vouwen of in de droger te doen. Daarna heb ik uren om te relaxen en thee te drinken



Avondeten: ik kook meestal doordeweeks omdat ik eerder thuis ben. Ik duik de keuken in maak het eten en als vriend er is kunnen we samen aan tafel eten en praten over de dag. Daarna samen tafel opruimen en de keuken pannen afwassen, keuken stofzuigen tafel afnemen en alles is weer netjes en dan kunnen we de hele avond relaxen. Voordat we naar bed gaan ruimen we op wat we gebruikt hebben en ruimen we de vaatwasser in kussens recht op de bank en dan kijkt vriend of ik naar de wasmand of er wat gewassen moet worden en doen we in de wasmachine die dan s'nachts draait.



Weekend: we beginnen s'ochtends gelijk al zodat we s'middags er niet over hoeven na te denken de een strijkt de ander stoft,stofzuigt en dweilt het het hele huis . Badkamer Wc's schoonmaken doe ik omdat ik dat leuk vind. En de was kijken we samen naar.



We hebben zeeën van tijd over om met elkaar leuke dingen te doen en te relaxen. Ik zie geen moeite in het huishouden, het is heel makkelijk zelfs vind ik.
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:37:

[...]

OK. Zowel mijn broer als ik zaten destijds op sport en andere clubs, maar we hoefden nooit rond 1800 uur op te draven. Sommige clubs waren direct na school dus dan was je om 1800 uur weer thuis, en andere clubs begonnen op zijn vroegst rond 19.00/19.30 uur. En ik neem aan dat ook destijds de trainers beschikbaar moesten zijn, of de clubleiders, maar op de één of andere manier werkte dat gewoon.

Hoe weet nog hoe trainde toen je zo jong was? Houd jij dagboeken bij dan?



Soms lukt het bij ons ook om een trainer om vijf uur te hebben. Die werkt dan bijvoorbeeld in ons dorp. Maar helaas voor de sport gebeurt dat minder vaak dan 40 jaar geleden. En ook zijn er meer regels. Er moeten twee volwassenen bij de club zijn om met een team te kunnen trainen. Iemand met EHBO, iemand met een trainers opleiding. En kinderen zitten om 17.00 soms ook nog op de BSO of zo. Dat is dus meestal echt niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 21 januari 2017 @ 18:45:

[...]



Hoe weet nog hoe trainde toen je zo jong was? Houd jij dagboeken bij dan?



Soms lukt het bij ons ook om een trainer om vijf uur te hebben. Die werkt dan bijvoorbeeld in ons dorp. Maar helaas voor de sport gebeurt dat minder vaak dan 40 jaar geleden. En ook zijn er meer regels. Er moeten twee volwassenen bij de club zijn om met een team te kunnen trainen. Iemand met EHBO, iemand met een trainers opleiding. En kinderen zitten om 17.00 soms ook nog op de BSO of zo. Dat is dus meestal echt niet mogelijk.Klopt. Wij waren gewoon om 1600 uur klaar op school en konden dan lekker naar de sportclub, of andere vereniging, en gewoon op tijd thuis zijn voor eten... wij zaten niet nog eens 1 of 2 uur verplicht gevangen op school na schooltijd...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 21 januari 2017 @ 17:17:

[...]





Ik adviseer je om inductie te kiezen.



+1

Inductie is de max!
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:41:

[...]

De armoede van deze tijd. De gezamenlijke maaltijd inruilen voor een magnetron, en dan ieder voor zich en geen sociaal contact meer.

De rijkdom van deze tijd! Ik kreeg 35 jaar geleden een warm gehouden prak uit de oven. Of mijn moeder kookte alles half gaar en ging dan nog iets af maken voor het kind dat thuis kwam.



Mijn man en kinderen bedienen zelf de magnetron en vaak toch wel met twee tegelijk. Of ik ga er effe bij zitten met koffie of thee.
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:47:

[...]





Klopt. Wij waren gewoon om 1600 uur klaar op school en konden dan lekker naar de sportclub, of andere vereniging, en gewoon op tijd thuis zijn voor eten... wij zaten niet nog eens 1 of 2 uur verplicht gevangen op school na schooltijd...Dat kon natuurlijk, omdat al die moeders de hele dag thuis zaten en wel een training konden geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 21 januari 2017 @ 18:51:

[...]



De rijkdom van deze tijd! Ik kreeg 35 jaar geleden een warm gehouden prak uit de oven. Of mijn moeder kookte alles half gaar en ging dan nog iets af maken voor het kind dat thuis kwam.



Mijn man en kinderen bedienen zelf de magnetron en vaak toch wel met twee tegelijk. Of ik ga er effe bij zitten met koffie of thee.Maar waar is de gezamenlijke avondmaaltijd dan gebleven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 18:52:

[...]



Dat kon natuurlijk, omdat al die moeders de hele dag thuis zaten en wel een training konden geven.En nu zijn we als mens gelukkiger omdat dat niet meer kan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 18:52:

[...]

Dat kon natuurlijk, omdat al die moeders de hele dag thuis zaten en wel een training konden geven.Tja, een trainersbrevet, een VOG, een EHBOdiploma zijn allemaal zo overrated.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 19 januari 2017 @ 14:59:

Nog zoiets, nu hebben ze die nieuwe Neff met kookzones, maar dan moet je tijdens het koken de pan verplaatsen naar een pruttelzone. Wie bedenkt nou zoiets? Ik wil gewoon direct tegen de zone onder de pan kunnen zeggen dat hij zachter moet, zonder met pannen te hoeven slepen. Is dat nou zo afwijkend? Gekke inductiemakers.



Maar al die dingen hebben op zich niks met inductie te maken, maar met het ontwerp van je kookplaat.

Ik bedien gewoon iedere pit apart, en over pruttelzones heb ik nog nooit gehoord.
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:56:

[...]





En nu zijn we als mens gelukkiger omdat dat niet meer kan?Dat wat niet meer kan?
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 18:56:

[...]

En nu zijn we als mens gelukkiger omdat dat niet meer kan?Ja, mijn kinderen zijn gelukkiger in hun sport dan ik destijds in de mijne. De training is professioneler, veiliger en daardoor echt echt beter dan toen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 18:58:

[...]



Dat wat niet meer kan?Gewoon als kind naar huis kunnen na een dag school in plaats van nog 2 uur op een opvang te gaan hangen... en sociaal leven/clubleven meer plaats te kunnen geven binnen het eigen gezinsleven zonder dat het betekent dat je óók na een lange dag werk/school/BSO nog gescheiden roosters moet aanhouden. Gewoon weer om 1800 uur ofzo met zijn allen aan tafel kunnen zitten elke dag, daarna afwas doen en de avond als gezin te kunnen doorbrengen, in plaats van af en toe een half uurtje "quality time" te moeten plannen... dat soort dingen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 21 januari 2017 @ 19:00:

[...]



Ja, mijn kinderen zijn gelukkiger in hun sport dan ik destijds in de mijne. De training is professioneler, veiliger en daardoor echt echt beter dan toen.Dat kan. Maar zouden je kinderen het echt vervelend vinden als ze die professionele, veiligere en betere begeleiding zouden krijgen om 1600 uur, of om 19.30 uur, in plaats van op een tijd die je als gezin samen zou kunnen doorbrengen, bijvoorbeeld aan de gezamenlijke avondmaaltijd?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:03:

[...]





Gewoon als kind naar huis kunnen na een dag school in plaats van nog 2 uur op een opvang te gaan hangen... en sociaal leven/clubleven meer plaats te kunnen geven binnen het eigen gezinsleven zonder dat het betekent dat je óók na een lange dag werk/school/BSO nog gescheiden roosters moet aanhouden. Gewoon weer om 1800 uur ofzo met zijn allen aan tafel kunnen zitten elke dag, daarna afwas doen en de avond als gezin te kunnen doorbrengen, in plaats van af en toe een half uurtje "quality time" te moeten plannen... dat soort dingen...

Ohh, we gaan weer bitchen op de bso's.



Ik ben elke avond om 18 uur thuis en mijn kind ook. Wij eten nooit aan tafel. Erg hè?
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:04:

[...]

Dat kan. Maar zouden je kinderen het echt vervelend vinden als ze die professionele, veiligere en betere begeleiding zouden krijgen om 1600 uur, of om 19.30 uur, in plaats van op een tijd die je als gezin samen zou kunnen doorbrengen, bijvoorbeeld aan de gezamenlijke avondmaaltijd?Zou allemaal kunnen als de club trainers kon betalen voor die taak. En dat zou kunnen als de sport ipv 180 euro per jaar 700 per jaar zou kosten per kind. Hè dan hebben we ineens geen team meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:03:

[...]





Gewoon als kind naar huis kunnen na een dag school in plaats van nog 2 uur op een opvang te gaan hangen... en sociaal leven/clubleven meer plaats te kunnen geven binnen het eigen gezinsleven zonder dat het betekent dat je óók na een lange dag werk/school/BSO nog gescheiden roosters moet aanhouden. Gewoon weer om 1800 uur ofzo met zijn allen aan tafel kunnen zitten elke dag, daarna afwas doen en de avond als gezin te kunnen doorbrengen, in plaats van af en toe een half uurtje "quality time" te moeten plannen... dat soort dingen...



Ik maak bezwaar tegen jouw gebruik van het woord gewoon, beide keren.



Verder vraag ik me af of jij er rekening mee gehouden hebt dat:

Scholen niet allemaal meer tot 15:30 duren, maar 14:00 inmiddels voor veel scholen een normale eindtijd is.

Veel huishoudens inmiddels in het bezit zijn van een afwasmachine.

Er ook andere mogelijkheden dan 18:00 bij het avondeten zijn voor een dagelijks gezinsmoment.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 19:04:

[...]



Ohh, we gaan weer bitchen op de bso's.



Ik ben elke avond om 18 uur thuis en mijn kind ook. Wij eten nooit aan tafel. Erg hè?Ik was als kind elke dag om 1600 uur thuis. Fijn hè? En dan kon ik lekker ravotten buiten met de buurkinderen, of, als ik daar geen zin in had, lekker op mijn eigen kamer aanklooien, of languit op de bank een boek lezen, gewoon thuis. Erg hè? En daarna gewoon lekker met zijn allen eten, gezellig. Wat een ellende...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:17:

[...]





Ik was als kind elke dag om 1600 uur thuis. Fijn hè? En dan kon ik lekker ravotten buiten met de buurkinderen, of, als ik daar geen zin in had, lekker op mijn eigen kamer aanklooien, of languit op de bank een boek lezen, gewoon thuis. Erg hè? En daarna gewoon lekker met zijn allen eten, gezellig. Wat een ellende...

Wat zit je nu raar te doen?

Je hebt geen idee hoe het in mijn huishouden is.



Maar fijn voor jou.

Wie probeer je te overtuigen met te pas en te onpas te vertellen hoe fantastisch jouw jeugd was?
quote:feow schreef op 21 januari 2017 @ 19:16:

[...]





Ik maak bezwaar tegen jouw gebruik van het woord gewoon, beide keren.



Verder vraag ik me af of jij er rekening mee gehouden hebt dat:

Scholen niet allemaal meer tot 15:30 duren, maar 14:00 inmiddels voor veel scholen een normale eindtijd is.

Veel huishoudens inmiddels in het bezit zijn van een afwasmachine.

Er ook andere mogelijkheden dan 18:00 bij het avondeten zijn voor een dagelijks gezinsmoment.Je vergeet het inpandig toilet.
Ey, Pejeka. Mijn kind is vorig jaar en het jaar daarvoor een "sleutelkind" geweest. En na de zomer gebeurt dat waarschijnlijk weer. Ziellig hè? Moeders moet geld verdienen/studeren. Kunnen we waarschijnlijk niet eens om 18u eten.





Moet ik vast een therapeut zoeken?
anoniem_64d3d1ca059af wijzigde dit bericht op 21-01-2017 19:23
Reden: typoooooo
% gewijzigd
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:17:

[...]





Ik was als kind elke dag om 1600 uur thuis. Fijn hè? En dan kon ik lekker ravotten buiten met de buurkinderen, of, als ik daar geen zin in had, lekker op mijn eigen kamer aanklooien, of languit op de bank een boek lezen, gewoon thuis. Erg hè? En daarna gewoon lekker met zijn allen eten, gezellig. Wat een ellende...

Ravotten buiten met vriendjes.. check!

Languit op de bank lezen.. check!

Knutselen..check!

Koekjes bakken,,check!

Toneelstuk maken..check!

En zo kan ik nog wel even doorgaan hoe "vreselijk" een bso is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 19:20:

[...]



Wat zit je nu raar te doen?

Je hebt geen idee hoe het in mijn huishouden is.



Maar fijn voor jou.

Wie probeer je te overtuigen met te pas en te onpas te vertellen hoe fantastisch jouw jeugd was?Niemand. Ik vertel hoe fijn ik mijn jeugd vond. En als jouw kind het helemaal heerlijk vind elke dag tot 1800 uur op de BSO te zitten in plaats van lekker thuis, nou, prima toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Phaedra_ schreef op 21 januari 2017 @ 19:20:

[...]

Wat zit je nu raar te doen?

Je hebt geen idee hoe het in mijn huishouden is.



Maar fijn voor jou.

Wie probeer je te overtuigen met te pas en te onpas te vertellen hoe fantastisch jouw jeugd was?Hoe harder mensen roepen hoe goed iets was of is hoe meer ik twijfel.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:17:

[...]





Ik was als kind elke dag om 1600 uur thuis. Fijn hè? En dan kon ik lekker ravotten buiten met de buurkinderen, of, als ik daar geen zin in had, lekker op mijn eigen kamer aanklooien, of languit op de bank een boek lezen, gewoon thuis. Erg hè? En daarna gewoon lekker met zijn allen eten, gezellig. Wat een ellende...



Klinkt best goed.

Maar als n=1, dan levert dit dus geen aardige mensen die open kunnen en/of willen staan voor andere manieren die ook goed zijn op.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:pejeka schreef op 21 januari 2017 @ 19:22:

[...]





Niemand. Ik vertel hoe fijn ik mijn jeugd vond. En als jouw kind het helemaal heerlijk vind elke dag tot 1800 uur op de BSO te zitten in plaats van lekker thuis, nou, prima toch?Waar haal jij vandaan dat mijn kind elke dag tot 18uur op de bso zit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven