Wat is het voordeel van een combi stoom oven?

27-04-2015 20:46 12 berichten
Ik wil een nieuw gasfornuis kopen en zag er één met een combi stoomoven in plaats van een gewone oven.

Mij is niet helemaal duidelijk wat je daar mee kunt doen (buiten de dingen die je met een normale oven doet) en wat het voordeel is boven een gewone oven.



Iemand die een combi stoomoven heeft en me er meer over kan vertellen?



(Het gaat om een vrijstaand gasfornuis van Steel waar dus een combi stoomoven in zit)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de stoomoven nog te weinig, maar het regenereren is fijn, dat is opwarmen met vocht, itt de magnetron waar het eten vaak droger wordt als je het opwarmt. Mijn man gebruikt hem voor de eerste rijs van het brood, ook fijn door het vocht wat circuleert. Risotto lukt ook goed en scheelt een hoop geroer. Alleen vergeet ik dat dan weer en sta weer ouderwets in een pan te roeren.

Daarnaast gebruiken we hem heel veel als kleine oven, de oven die eronder staat is aanmerkelijk groter, en verbruikt dus ook meer. Alles wat past gaat in de stoomoven. Maar grote ovenschalen passen er dus (bij mij althans ) niet in. Daar zou je naar moeten kijken, of de binnenruimte groot genoeg voor je is.
Ik gebruik hem vooral voor opwarmen van voedsel ikheb geen magnetron, verder inderdaad als kleine oven, ik geb er nog een grotere oven bij, ik kort eigenlijk het boekje eens goed doornemen. 😉 de groente doe ik bl allemaal nog ouderwets in de pan.
Ik ben er trouwens wel blij mee ik vind de warmte Vsn de magnetron echt niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik kan nu al niet meer zonder. We hebben hem nu 2 maanden. Bijna alles gaat erin, met of zonder stoom of overn functie. Zo zijn we nu verzot op risotto (recept op aanvraag), verder blijft door de combivasn hertelucht en stoom het vlees veel sappiger. En groente stonden, zo lekker. Smaken blijven veel beter bewaard.



Vanavond hadden we de een aardappelschotel en zoete puntpaprika in de stoomoven.
Ja ik ben wel benieuwd naar het recept met risotto 😊
Hoe lang doe jij de groente erin? Bij mij is het of te gaar of te hard ik vind het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Groente? Ik doe de broccoli een minuutje of 20 op 96°, enkel stoom. Dit ook voor sperciboontjes.



Risotto?

Uitje, paddenstoelen en knoflookje even aanfruiten, dan de risotto erbij. Ik doe voor 2 personen iets meer dan 100 gram, is echt als bijgerecht. Dit even aanbakken, dan vocht erbij. Witte wijn, bouillon, net wat je lekker vindt. Zo'n250 ml.

Zorg ervoor dat je een pan gebruikt die zo de stoomoven in kan.

Als het vocht kookt, pan zo in de stoomoven. En dan iets van een half uurtje (vanaf koude, niet voor verwarmde oven) op 96°. Halverwege even roeren. Als het vocht weg is, is bij ons de risotto goed (aeg oven).

Afmaken met wat paddenstoelen tapanade en wat Parmezaanse kaas erover.



Eet smakelijk!
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Het klinkt goed!



Kun je dan ook vlees afbakken? Zoals je ook wel op tv ziet? Dus even aanbraden in de koekenpan en dan met pan en al de oven in?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat doen we ook. Biefstuk of ander vlees. Van de week gaan we een keer gehaktballen proberen. Dus eerst aanbraden en dan in de stoomoven. Kijken of ik dan wel gehaktballen kan maken (is een van het weinige wat ik niet lekker kan maken).

Maar ook gewoon een beenham erin. Even aanbraden en dan met kern thermometer in de stoomoven.
Klinkt echt fijn ikdus.



Ik zal eens kijken hoever mijn budget reikt.
Bedankt voor het recept en de tips. Ik ga het proberen. 😊👍🏻

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven