Wat is verstandig - huren, kopen?

16-12-2014 10:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje zit ik te denken wat nou verstandig is om te gaan doen.

Ik woon nu in een studio in een grote stad. Ik heb een vast contract maar verdien niet heel erg veel. Ongeveer 30.000 bruto per jaar. Ben alleenstaand, ben eind twintig, geen rammelende eierstokken en heb geen spaargeld (ik moet eerst e.e.a. afbetalen en vanaf februari kan ik weer gaan sparen).

Nu is mijn plan om binnen 2 jaar een beter betaalde baan te zoeken. Maar het risico is dan wel dat dat niet gelijk een vast contract wordt. En dan kan je geen huis meer kopen. En als ik nu zou kijken naar een huis, kan ik in deze stad in mijn eentje maar iets heel kleins kopen. Ik wil natuurlijk niet de komende tien jaar in deze studio zitten, waar ieder jaar ook nog eens huurverhoging bij komt. Over 2 jaar vind ik dus eigenlijk dat de prijs die ik hiervoor betaal te hoog wordt.

Voor een huis via de woningbouw kom ik nog niet in aanmerking, omdat ik niet lang genoeg sta ingeschreven.



Wat zijn jullie tips/adviezen wat betreft deze situatie? In deze functie blijven en toch een klein appartementje kopen en dan voor een nieuwe functie rondkijken? Of gaan voor een nieuwe functie en misschien nog 3/4 jaar in deze studio blijven in de hoop dat ik een vast contract daar ga krijgen?
Het ligt er aan in welke stad je zit. In bepaalde steden o.a. in Rotterdam zijn er woningbouwverenigingen die huizen verkopen met een servicecontract, dat kunnen grote huizen zijn en die heb je al vanaf zo'n 275 euro in de maand. Ook heb je een terugkoopgarantie, dus je zit nooit met een restschuld, want je krijgt er hetzelfde voor als waarvoor je het hebt gekocht. Kijk daar eens naar.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn er nog veel meer opties. Waarom niet op zoek naar een nieuwe baan en nog even lekker blijven zitten in deze studio?



Je leven kan tussen eind 20 en midden 30 nog zo ontzettend veranderen. Je kunt wel een man en een kind hebben, alles is mogelijk.
Ik zou zeker niet gaan kopen. Misschien wil je over vijf jaar namelijk wel (al dan niet met een partner?) een groter huis gaan kopen en moet je dit weer verkopen. Zou alleen iets gaan kopen als je de kans redelijk inschat dat je er nog wel 15-30 jaar zou kunnen wonen, ook met een partner of kind (tenzij je er vrij zeker van bent dat je nooit wil samenwonen of kinderen wil).



Moet je een kleine woning/appartement namelijk verkopen dan sta je met 3000 anderen in je woonplaats maaaaandenlang op funda, tenzij je bereid bent tien- of tigduizenden euro's verlies op je te nemen bij verkoop.
Onze wbv heeft een samenwerkingsverband met de gemeente: zij bieden oudere woningen onder de marktprijs aan die je vervolgens kunt financieren met startersleningen waarbij de gemeente garant staat. Is er zoiets niet in jouw stad?

Dat zou een hele mooie optie voor je zijn!
Alle reacties Link kopieren
Dat waar Cateautje het over heeft heet in Eindhoven Slimmerkopen. In andere steden bestaat zoiets ook. Houdt wel rekening met het feit dat de woningen vaak goedkoop zijn, maar dat ze ook vaak opgeknapt moeten worden. Een vriendin van mij had een tussenwoning via Slimmerkopen. Paar jaar later kon ze het terug verkopen aan de woningbouw maar mooi dat zij wel een kleine schuld had want het huis was minder waard geworden ofzo, weet niet meer precies hoe en wat maar het is geen garantie dat je geen schuld hebt, wel dat de woningbouw het zeker terug koopt.
quote:Katherina schreef op 16 december 2014 @ 11:10:

Onze wbv heeft een samenwerkingsverband met de gemeente: zij bieden oudere woningen onder de marktprijs aan die je vervolgens kunt financieren met startersleningen waarbij de gemeente garant staat. Is er zoiets niet in jouw stad?

Dat zou een hele mooie optie voor je zijn!Die hebben wij hier ook, maar dat zijn opknappertjes. Is dat bij jou ook?
quote:minnimouse schreef op 16 december 2014 @ 11:11:

Dat waar Cateautje het over heeft heet in Eindhoven Slimmerkopen. In andere steden bestaat zoiets ook. Houdt wel rekening met het feit dat de woningen vaak goedkoop zijn, maar dat ze ook vaak opgeknapt moeten worden. Een vriendin van mij had een tussenwoning via Slimmerkopen. Paar jaar later kon ze het terug verkopen aan de woningbouw maar mooi dat zij wel een kleine schuld had want het huis was minder waard geworden ofzo, weet niet meer precies hoe en wat maar het is geen garantie dat je geen schuld hebt, wel dat de woningbouw het zeker terug koopt.Dat wat ik bedoel is een terugkoopgarantie voor dezelfde prijs. Zo heeft een vriendin van mij een woning uit de jaren 90 en daar hoefde niets aan opgeknapt te worden.
Alle reacties Link kopieren
OK dan heb ik je verkeerd begrepen, Cateautje.
Wat ook zo fijn is is dat er een servicecontract bij zit, dus het huis wordt dan ook onderhouden, daar hoef je zelf niets aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou eens informeren bij je woningbouw vereniging.

Kans is dat zij misschien meer opties hebben, zoals kopen en evt huren.
quote:Cateautje schreef op 16 december 2014 @ 11:11:

[...]



Die hebben wij hier ook, maar dat zijn opknappertjes. Is dat bij jou ook?



Ja, dat zijn erg vaak opknappertjes. De wbv doet ze van de hand omdat het onderhoud te groot wordt. Er gaan hier hele blokken in de verkoop en als je er dan eentje treft waar sinds 1970 één huurder in heeft gezeten dan heb je kans dat je alles moet doen. Nog geen cv, enkel glas, niet geisoleerd... Maar soms valt het best mee.



Een vriendin had een heel charmant huisje (echt een huisje) voor 84.000 euro gekocht. Leuk glas in lood, een achtertuin van 25m. diep, mooie oude voordeur. Echt heel schattig. Gelukkig had er een timmerman in gewoond die in de loop der jaren de boel wel geïsoleerd had. Ze heeft zelf in de woonkamer en haar slaapkamer dubbel glas laten zetten, want het tocht wel heel erg door. Volgend jaar gaat ze keuken en badkamer vervangen. Ik wil maar zeggen: je kunt er echt geluk mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Handige tips al zo snel! Merci Ja ik kijk eigenlijk alleen op funda voor huizen dus ik kan zeker eens kijken naar verenigingen die dat soort huizen aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog wat vrijheid wilt houden voor veranderingen, zeg ik huren.
..popcorn?
Ik zou lekker blijven huren. Onderschat niet de extra kosten van een koophuis!

Bovendien ben je nu singel en heb je geen kinderwens maar dat kan natuurlijk allemaal veranderen... ik zou pas gaan kopen als je minimaal 5 jaar in de nieuwe woning wil wonen anders kost het je meer (denk aan verhuizen en kosten koper etc..) dan huren.
Alle reacties Link kopieren
Wie huurt heeft veel minder taken en zorgen en kan makkelijk verhuizen. Ik zou de luxe dat alles voor je gedaan wordt en je nergens aan vast zit, mits de huur betaalbaar blijft, niet zomaar opgeven om aan een huis vast te zitten. Maar dit is natuurlijk wel heel persoonlijk: er zijn ook mensen die zich juist prettig voelen bij het idee dat ze een huis bezitten.
Alle reacties Link kopieren
Oke bedankt voor de tips! Ik ga nog eens goed wikken en wegen verder
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in elk geval niet zou doen is een huis kopen waar je sowieso maar een paar jaar wilt blijven. Met 30000 bruto kom je in sommige steden (Amsterdam, Utrecht) echt niet zo ver. En om dan iets te kopen wat eigenlijk te klein is, of op een plek waar je eigenlijk niet wilt wonen, is niet handig. Dan kun je beter wachten tot je iets meer verdient.

En waarom zou je met een tijdelijk contract geen huis kunnen kopen? Als je een intentieverklaring krijgt kan dat best hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven