Wat te doen met bejaard paard?

18-08-2015 10:50 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een kwestie waar ik al nachten van wakker lig.



Sinds mijn jeugd heb ik een paard waar ik erg aan gehecht ben. alleen is mijn situatie de afgelopen 3 jaar veranderd waardoor ik steeds moelijker voor hem kan zorgen. het stalgeld van de stal waar hij stond kon ik niet meer betalen en ik kon hem via een kennis goedkoop plaatsen. helaas heeft zij de huur opgezged.



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.



het paard is 27 jaar oud en niet meer te verkopen, ja misschien met mooie praatjes van mensen die hem een fijn thuis gaan bieden en helemaal fantastisch lijken te zijn maar die er dan toch dingen mee gaan doen die niet meer kunnen.



ik denk erover om hem in te slapen, maar ik heb het hier moeilijk mee.



wat zouden jullie doen?



ik ben al weken bezig met zoeken naar iets betaalbaars, maar kom er niet uit



ik weet wel dat je een dier voor he tleven neemt, maar wat als je er niet meer voor kunt zorgen? kan je dan beter ervroor kiezen om het te laten gaan? ik wil ook geen slechte baas worden omdat ik geen goede verzorging kan betalen.
http://www.paardenkamp.nl/over-de-paardenkamp/

Bejaardenhuis voor paarden
Alle reacties Link kopieren
Is de paardenkamp in Soest iets? Sterkte met je paard, ik snap dat je aan hem gehecht bent maar het is inderdaad niet te betalen vanuit de bijstand.
Go green, fuck a vegetarian
Ik heb zelf geen verstand van paarden, maar een kennis van mij ving vroeger privé paarden zoals het jouwe op, en die beesten hadden daar echt een mooie oude dag.



Misschien dat je op zoek kunt gaan naar een dergelijk initiatief? Zou hij op een kinderboerderij terecht kunnen, of zeg ik nu iets heel dom?
Alle reacties Link kopieren
Jij gaat hem laten inslapen omdat jij geen geld meer hebt?! Ben je helemaal gek geworden?!!!



Zet een oproep overal dat je onderdak zoekt voor dit paard om zijn laatste dagen door te brengen.

Bied aan mee te betalen aan de hoefsmid en laat hem GRATIS ophalen, niet verkopen.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ah kijk aan:). Maaique, doe niet zo hysterisch. Als je hem weg gaat geven heb je er niets meer over te zeggen, staat ie straks op een ongezellig veetransport naar Italie. Dat gunt ze hem vast niet.
oceanide wijzigde dit bericht op 18-08-2015 10:57
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Go green, fuck a vegetarian
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft een paard van 27 nog ijzers nodig? Bekappen is toch meer dan voldoende. Inslapen vind ik geen optie, en vindt maar eens een dierenarts die zomaar een gezond paard laat inslapen.



Hoeveel moeite heb je gedaan om je paard ergens anders te plaatsen? Er moet vast wel iemand in Nederland zijn, wie weet zelfs op dit forum, die je paard als gezelschapsdier wil hebben. Maar ja, dan moet je er geen geld aan willen verdienen.
Uit dezelfde link

Uw paard/pony komt in aanmerking voor een plaats in De Paardenkamp als:



het 20 jaar of ouder is;

het bovenaan de wachtlijst is gekomen en er een geschikte plaats op De Paardenkamp is vrijgekomen;



Zodra er plaats is voor uw paard, wordt u gebeld. Voorafgaand aan de komst van uw paard worden de nodige afspraken met u gemaakt o.a. over opname voorwaarden, inentingen etc.



Bij komst van uw paard/pony doet u officieel afstand van het dier. De Paardenkamp wordt vanaf dat moment eigenaar en daarmee verplichten wij ons om de volledige zorg van u over te nemen
Alle reacties Link kopieren
Bij 'n paardenbejaardenhuis moet je paard al jaaaaaren ingeschreven staan om in aanmerking te komen als ie idd oud is. Bovendien verwachten ze donaties ten tijde van je inschrijving en als ie er eenmaal staat, het is geen gratis manier om van je paard af te kunnen. Als je niemand kunt vinden in je omgeving die hem wil overnemen (gratis) zou ik 'm in laten slapen want dat is stukken humaner dan wanneer ie bij de handel terecht komt en op transport gezet wordt voor de slacht.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Oh, en stop natuurlijk accuut met het beslaan van je paard. Bekappen is voldoende als je er geen sport meer mee doet. Voor 'n beetje recreatief buitenrijden hebben ze geen ijzers nodig.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Slager?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
de paardenkamp heeft een wactlijst van 600 paarden, hij is dood als hij aan de beurt is



ik heb echt heel veel opties bekeken.



weggeven zoals maaike oppert is het domste wat je kunt doen, dan wordt hij naar het buitenland getransportteerd en geeslacht en eindigt zijn leven heel klot. ik ben daar wat minder geitenwollensokken in. ik ken genoeg horrorverhalen van liefhebebrs die dachten de gouden plek te hebben gevonden en vervolgens erachter kwamen dat hun paard de gigantische lijdensweg naar italie heeft afgelegd en daar in een slachthuis stierf.



ik wil wat te zeggen hebben over zijn lot en niet uit handen geven aan onbekenden. paardenhandel is heel smerig
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 18 augustus 2015 @ 10:58:

Oh, en stop natuurlijk accuut met het beslaan van je paard. Bekappen is voldoende als je er geen sport meer mee doet. Voor 'n beetje recreatief buitenrijden hebben ze geen ijzers nodig.zijn voorhoeven splijten zonder beslag. ik heb het geprobeerd zonder maar toen liep hij gelijk kreupel. is een kwaaltje die alle Uniformen hebben
Alle reacties Link kopieren
Een paard gratis laten ophalen is wel het stomste wat je kunt doen. De kans dat hij naar de slacht (of erger, buitenlands slachthuis) gaat is zeer groot.



ik heb ook een bejaard paard en wil deze graag zo oud als mogelijk laten worden bij mij. Mocht ik in jouw situatie terecht komen zal ik waarschijnlijk kiezen om hem te laten inslapen. Dat is moeilijk en wellicht voelt het ook niet eerlijk. Maar liever dit dan dat hij geslacht wordt of op transport naar een buitenlands slachthuis gaat.

Ik vind dat je je verantwoordelijkheid neemt als je hem laat inslapen, in plaats van hem aan z'n lot overlaten.
Alle reacties Link kopieren
http://www.bitmagazine.nl ... r-paardeneigenaren/30263/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij de Paardenkamp is de wachtlijst gesloten wegens overstelpende belangstelling.

http://www.paardenkamp.nl/over-de-paard ... achtlijst/
Alle reacties Link kopieren
jull; ik hoef helemaal geen geld te verdienen, waar lees je dat? ik ben zelfs bereid bij te dragen voor een plekje of adoptie.



de paardenhandel is een smerige wereld waarin je mensen met heel goede bedoeleing niet op hun blauwe ogen kunt vertrouwen. daarvoor heb ik teveel gezien
Alle reacties Link kopieren
quote:Maaique schreef op 18 augustus 2015 @ 10:54:

Jij gaat hem laten inslapen omdat jij geen geld meer hebt?! Ben je helemaal gek geworden?!!!



Zet een oproep overal dat je onderdak zoekt voor dit paard om zijn laatste dagen door te brengen.

Bied aan mee te betalen aan de hoefsmid en laat hem GRATIS ophalen, niet verkopen.De kans is groot dat iemand daar dan 'n slaatje uit slaat en het paard een zeer onplezierige dood tegemoet gaat. Gratis 'n paard ophalen en het gelijk doorverkopen aan de slacht. Wellicht op zo'n dieronvriendelijk transport naar Italie en als ie onderweg nog niet dood is neergevallen dan uiteindelijk daar geslacht. Een spuitje is 'n stuk diervriendelijker en je weet dan tenminste wat er met je dier is gebeurd.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je met een oude auto : die gaat naar de sloop.

Wat doe je met een oud paard : die gaat naar de slacht.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Dan is inslapen in dit geval het 'beste'
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
dank je wel beaugestes en redbull, dat is wel de nuchtere kijk die ik ook heb.



er zijn heel veel droomlokaties en zogenaamde goede samaritanen die alles voor het paard over hebben, maar in de praktijk is een paard gewoon duur en te duur voor mensen om kosteloos of belangloos een paard te houden waar ze niks mee kunnen. daar trap ik niet in.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 18 augustus 2015 @ 11:03:

Wat doe je met een oude auto : die gaat naar de sloop.

Wat doe je met een oud paard : die gaat naar de slacht.



Wat doe je met demente oma: die gaat naar een tehuis



😜
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou eens wat kinderboerderijen gaan bellen of die plek hebben. Ben je wel een dagje zoet mee denk ik, maar misschien heb je geluk.



Bij de kinderboerderij hier staat een bejaard paard en een pony. Eens in de maand mogen kinderen onder de 6 een paar minuten op 'rijden' (rondje door de wei).



Verder aaien en ze worden goed verzorgd.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rosmagazine.nl ... rging/krasse_knarren.html



Een onbezorgde oude paardendag is ook geen één groot feest, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Laat je paard inslapen of breng hem 's ochtends vroeg als eerste naar de slacht.



Er is een overschot aan oude paarden waarvan de baasjes niet meer willen/kunnen betalen dus een gratis plek voor hem vinden is bijna onmogelijk. En zelfs al vind je een plek, hij gaat vee-arts kosten krijgen.



Bovendien loop je inderdaad de levensgrote kans dat als je hem ergens anders zet, hij of alsnog aan het werk wordt gezet of inderdaad alsnog geslacht wordt.



Een paard is geen huisdier zoals een hond of een kat en geen lid van je gezin. Een hond of kat heb je voor het leven, een paard wisselt meestal vaker van eigenaar en dat is voor het paard ook niet erg. Jouw paard is 27 geworden, heeft een mooi leven gehad en nu is het tijd voor hem om te gaan. Houdt dat zelf in de hand, verman je en begeleid hem naar de veearts of de slacht voor het einde. Dat ben je aan hem verplicht.



Natuurlijk is het heel zuur dat zoiets banaals als geld de reden voor een eerder einde is. Maar het is wel de realiteit, jouw realiteit en als je het niet meer kunt betalen kies je voor de beste oplossing. Er zijn een boel mensen die hun paard al laten gaan zodra hij niet meer geschikt is voor werk, je hebt hem al een mooi pensioen gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven