Wat te doen met bejaard paard?

18-08-2015 10:50 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb een kwestie waar ik al nachten van wakker lig.



Sinds mijn jeugd heb ik een paard waar ik erg aan gehecht ben. alleen is mijn situatie de afgelopen 3 jaar veranderd waardoor ik steeds moelijker voor hem kan zorgen. het stalgeld van de stal waar hij stond kon ik niet meer betalen en ik kon hem via een kennis goedkoop plaatsen. helaas heeft zij de huur opgezged.



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.



het paard is 27 jaar oud en niet meer te verkopen, ja misschien met mooie praatjes van mensen die hem een fijn thuis gaan bieden en helemaal fantastisch lijken te zijn maar die er dan toch dingen mee gaan doen die niet meer kunnen.



ik denk erover om hem in te slapen, maar ik heb het hier moeilijk mee.



wat zouden jullie doen?



ik ben al weken bezig met zoeken naar iets betaalbaars, maar kom er niet uit



ik weet wel dat je een dier voor he tleven neemt, maar wat als je er niet meer voor kunt zorgen? kan je dan beter ervroor kiezen om het te laten gaan? ik wil ook geen slechte baas worden omdat ik geen goede verzorging kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 18:46:

Quote;



ik heb altijd goed voor hem gezorg, hoefijzers, medicatie. nooit een probleem geweest. paard ging altijd voor. Nu ben ik door omstandigheden met geld in een maandinkomen onder bijstandsnivo gekomen, ongeveer 800 euro per maand. het paard kost mij 150 euro plus eens in de zes weken nieuw beslag ed.



een nieuwe plek gaat meer kosten, om en nabij de 250 euro en ik kan dit niet meer ophoesten.Een paar pagina´s terug komen we uit op de maandelijkse behoeftes van het paard en bij elkaar opgeteld, dus stalbenodigdheden zoals vlas, voer, medicijnen, tandarts en hoefsmid komt ze maandelijks uit op 250 euro. En dat is dus bovenop de stalhuur. Dus mocht het paard ergens gratis komen te staan, dan nóg is ze 250 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de manege waren er wel 'n stel bovengemiddeld rijk en van één meisje waren de ouders loaded. Die had 10 wedstrijdpaarden in pension staan en had privéles van Sjefke Jansen (en volgens het circuit had ze er zelfs 'n verhouding mee gehad) en op haar 18 mocht ze op reis naar een of ander Caribisch eilandje wat maar uit één straat bestond om daar binnen 'n week 'n rijbewijs te halen en thuis stond haar jeep al klaar. Dat was wel aardig extreem. Vond persoonlijk vooral de dressuurruiters vaak kakkers. Ik had meer met de springruiters. Die gingen veel minder zeikerig met hun paarden om en waren in de omgang ook meer mijn mensen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen die slipjachten rijden. De hebben hun paarden ook in peperdure pensionstallingen staan. Maar dat is toch weer ander volk dan degenen met paarden met wie dagelijks in aanraking kom. En elke sport heb je een groepje rijken.



Alleen voor autoracen heb je heel veel geld nodig. Het hebben van een eigen paard is voor bijna iedereen mogelijk. Alleen moet je er gewoon veel voor doen, en ook veel voor laten. Maar dat is een keuze. Ik vind het mooi dat die keuze er in ieder geval is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen die een jong paard hadden. Prachtig paard, maar met rijden een loeder. Altijd problemen. Ook veel dierenarts bij geweest. Uiteindelijk, na veel dure onderzoeken en behandelingen bleek het paard blijvende rugproblemen te hebben. Toen was het 10 jaar oud.

Zij konden het ook niet over hun hart verkrijgen om het dier te laten inslapen of slachten.



Dus naar een pensioenstal, zoiets als hier ook aangeboden werd. 150,- euro per maand. Beest is 24 geworden. Dat heeft ze dus ruim 25.000 euro gekost. Dierenarts rekeningen niet meegerekend.



En in het begin is het nog leuk en ga je eens in de zoveel tijd een appel voeren en kijken hoe hij stoer loopt te doen in de kudde. Maar dat verwatert. Ze kregen een nieuw paard waar ze heel veel plezier mee hebben en dat wel gezond was en bleef.



Het oude paard bezochten ze nog 1 keer per jaar, het herkende hun niet meer en zij moesten erg hun best doen om hem in de kudde te herkennen. Hij had een vlekje onder zijn lip, dat was dan nog zijn herkenningspunt. Het beest takelde ook af. Geen bespiering meer, steeds moeilijker uit zijn wintervacht komen. Hij heeft 14 jaar een luizenleven gehad, op de wei met zijn kameraadjes. Maar daar hing dus een torenhoog prijskaartje aan.



Veel mensen willen en kunnen dat niet betalen. En dat vind ik super logisch. Met dat geld kun je een heleboel andere goede dingen doen en mensen of dieren ondersteunen (een vluchteling bijvoorbeeld, die door oorlog huid en haard moet achterlaten, waarvan sommige mensen die hier lopen te janken over de slacht, vinden dat ze maar moeten oprotten en hier wegblijven, maar goed dat is offtopic).



Een hond heb je in je huis. Als het oud of ziek is, laat het zich door jou op zijn gemak stellen. Het vertrouwt jou en rekent op je.

Een paard weet naar en tijdje niet eens meer wie je bent.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
quote:Gatti schreef op 20 augustus 2015 @ 20:36:

Het paard is 27, heeft als Grand Prix paard genoeg belastend werk gedaan. Gun hem gewoon zijn rust ipv met hem rond te zeulen.

T.O. maakt echt geen verkeerde keuze.



Mocht ik bejaard zijn, zonder tanden in mijn mond, moeilijk lopend door de artrose, enigszins seniel waarschijnlijk (verlatingsangst) qdan hoop dat iemand mij een spuitje zou geven ipv maar door te modderen.belachelijk. je kan helemaal niet beoordelen hoe jij je voelt in die situatie en wat de kwaliteit van je leven is met een beetje artrose of als je zou gaan dementeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2015 @ 22:36:

[...]



belachelijk. je kan helemaal niet beoordelen hoe jij je voelt in die situatie en wat de kwaliteit van je leven is met een beetje artrose of als je zou gaan dementeren.



Belachelijk nog wel.

Natuurlijk kan ik daar wel een mening over hebben voordat ik dementeer. Als je dementeert dan telt je mening helaas niet meer. En ja daar heb ik ervaring mee. Nee, uiteraard niet zelf.



De benen van een paard zijn ontzettend belangrijk, ze moeten tenslotte 600 kg dragen. Problemen met die benen, artrose zijn niet zo makkelijk te behandelen zoals bij mensen. Een paard kan niet even gaan zitten uitrusten. Een paard staat 't grootste gedeelte van de dag op die benen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 20 augustus 2015 @ 23:01:

[...]





Belachelijk nog wel.

Natuurlijk kan ik daar wel een mening over hebben voordat ik dementeer. Als je dementeert dan telt je mening helaas niet meer. En ja daar heb ik ervaring mee. Nee, uiteraard niet zelf.



De benen van een paard zijn ontzettend belangrijk, ze moeten tenslotte 600 kg dragen. Problemen met die benen, artrose zijn niet zo makkelijk te behandelen zoals bij mensen. Een paard kan niet even gaan zitten uitrusten. Een paard staat 't grootste gedeelte van de dag op die benen.



Precies.

Plus een mens kan een pijnstiller nemen. Een paard op de wei niet: die loopt zich kapot als hij geen pijngrens meer heeft.

Als mens kun je die pijn bovendien nog wat relativeren en verheug je je wellicht op de kleinkinderen die op bezoek komen.



Als paard niet meer goed kunnen bewegen is een doodvonnis, dus enorme stress. Bovendien wordt een paard met kwalen uitgestoten uit de kudde, mag pas als laatste (of niet) eten etc.etc. En dan moet je ook nog maar weer zien of je de winter doorkomt met je afgesleten tanden.
quote:iones schreef op 20 augustus 2015 @ 22:05:

[...]



Een paar pagina´s terug komen we uit op de maandelijkse behoeftes van het paard en bij elkaar opgeteld, dus stalbenodigdheden zoals vlas, voer, medicijnen, tandarts en hoefsmid komt ze maandelijks uit op 250 euro. En dat is dus bovenop de stalhuur. Dus mocht het paard ergens gratis komen te staan, dan nóg is ze 250 euro kwijt.



Oké...

Maar punt is een beetje dat er in de eerste posts ook helemaal niet gesproken werd over gezondheid.

Het ging puur over het niet meer kunnen opbrengen van de kosten, niet over kwaaltjes en gezondheid.

En dan na veel commentaar e.d. komen er steeds dingen bij. Zowel qua kosten als qua gezondheid (ja, maar hij heeft dit.... En dat.......).

Dat geeft me gewoon een beetje een raar gevoel.
Een paard met gezondheidsproblemen is een heel ander verhaal.

Maar in het begin van het topic was dat totaal geen issue en ging het om een paard dat zich nog prima voelde. Het ging puur om de kosten die niet meer opgebracht konden worden..
quote:Gatti schreef op 20 augustus 2015 @ 23:01:

[...]





Belachelijk nog wel.

Natuurlijk kan ik daar wel een mening over hebben voordat ik dementeer. Als je dementeert dan telt je mening helaas niet meer. En ja daar heb ik ervaring mee. Nee, uiteraard niet zelf.



De benen van een paard zijn ontzettend belangrijk, ze moeten tenslotte 600 kg dragen. Problemen met die benen, artrose zijn niet zo makkelijk te behandelen zoals bij mensen. Een paard kan niet even gaan zitten uitrusten. Een paard staat 't grootste gedeelte van de dag op die benen.Belachelijk je. Nu draai door dementie te noemen maar je had het over een artrose en een beetje seniel. Geef me dan een spuitje zei je. Alsof je met artrose en seniliteit er niet meer toe doet
Alle reacties Link kopieren
Prima Sabbaticalmeds ik draai.

Ik gebruik seniel ipv demend. Je hebt helemaal gelijk.

Ik zeg nergens dat je er dan niet meer toe doet. Ik zeg dat ik daar voor zou willen kiezen.



Maar prima joh, je hebt gelijk.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2015 @ 22:36:

[...]



belachelijk. je kan helemaal niet beoordelen hoe jij je voelt in die situatie en wat de kwaliteit van je leven is met een beetje artrose of als je zou gaan dementeren.Inderdaad, ik draai...
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook liever een spuitje krijgen dan seniel kwijlend me door allerlei thuiszorgers te lagen bestelen en misbruiken. Bejaardenmishandeling komt erg veel voor. Als je seniel en dement bent , je oud bent en je lichaam je alleen nog mar last geeft dan iss een spuitje de meest humane oplossing. Ik denk voor het paard ook.
quote:glitter@spice66 schreef op 20 augustus 2015 @ 23:27:

Ik zou ook liever een spuitje krijgen dan seniel kwijlend me door allerlei thuiszorgers te lagen bestelen en misbruiken. Bejaardenmishandeling komt erg veel voor. Als je seniel en dement bent , je oud bent en je lichaam je alleen nog mar last geeft dan iss een spuitje de meest humane oplossing. Ik denk voor het paard ook.cheers. met zo'n toekomstbeeld is het vast gelukkig leven
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Pippilotta schreef op 20 augustus 2015 @ 23:11:

[...]





Oké...

Maar punt is een beetje dat er in de eerste posts ook helemaal niet gesproken werd over gezondheid.

Het ging puur over het niet meer kunnen opbrengen van de kosten, niet over kwaaltjes en gezondheid.

En dan na veel commentaar e.d. komen er steeds dingen bij. Zowel qua kosten als qua gezondheid (ja, maar hij heeft dit.... En dat.......).

Dat geeft me gewoon een beetje een raar gevoel.



Als je verstand hebt van paarden dan weet je dat een KWPN-er/dressuurpaard van 27 kwalen en kwaaltjes heeft. Gebitsproblemen en artrose ligt dan erg voor de hand. Speciale bijvoeding ook.

Speciaal beslag meldde ze al in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Mijn toekomstbeeld zou ik veel fijner vinden als ik wist dat iemand mij dat spuitje inderdaad zou geven als ik zelf wilsonbekwaam ben geworden. Liever zou ik zelf een spuitje zetten als ik denk dat het tijd is om te gaan. De wereld is al overvol, de medische kosten rijzen de pan uit Waarom al kwijlend negentig worden.Wil ik niet, dat weet ik zeker.
quote:glitter@spice66 schreef op 20 augustus 2015 @ 23:35:

Mijn toekomstbeeld zou ik veel fijner vinden als ik wist dat iemand mij dat spuitje inderdaad zou geven als ik zelf wilsonbekwaam ben geworden. Liever zou ik zelf een spuitje zetten als ik denk dat het tijd is om te gaan. De wereld is al overvol, de medische kosten rijzen de pan uit Waarom al kwijlend negentig worden.Wil ik niet, dat weet ik zeker.

Nu is het al wilsonbekwaam? Net was het nog artrose en een beetje seniel.

Het vraagstuk wanneer de kwaliteit van leven zo slecht is dat de dood een zachte uitkomst biedt is een heel ingewikkelde zaak. Vooral ook omdat de grenzen van wat je als mens aanvaardbaar vindt opschuiven naarmate je slechter wordt. Ik vind het altijd dom om te roepen, doe mij maar een spuitje. Dementerenden zijn niet meteen kwijlende omhulsels, daar gaan soms jaren aan vooraf met goede en minder goede dagen. Waar ligt de grens
Alle reacties Link kopieren
Die grens bepaal ik graag zelf. Voordat ik wilsonbekwaam ben. Wat voor de een acceptabele aftakeling is, is voor de ander onverdragelijk.
Die grens ligt dus voor iedereen anders... Ik zou zo ook niet oud willen worden.

Ik ben veel banger om ziek en hulpbehoevend te worden en/of pijn te hebben dan om dood te gaan.

Ik zou zo liever niet willen leven als ik dat voor het kiezen had.



Maar volgens mij gaat dit wel echt iets teveel off topic ;)
quote:glitter@spice66 schreef op 20 augustus 2015 @ 23:47:

Die grens bepaal ik graag zelf. Voordat ik wilsonbekwaam ben. Wat voor de een acceptabele aftakeling is, is voor de ander onverdragelijk.



Precies mijn punt.

Die grens ligt idd voor iedereen anders!
Alle reacties Link kopieren
Is deze al geplaatst? Anders nog maar een keer.

http://www.paardenkamp.nl/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 20 augustus 2015 @ 23:50:

Is deze al geplaatst? Anders nog maar een keer.

http://www.paardenkamp.nl/



Wachtlijst weer gesloten per 1 febr 2015



Sinds de wachtlijst begin 2015 geopend is, zijn we overstelpt met aanmeldingen. Honderden paarden zijn aangemeld voor een plek op De Paardenkamp. Om het reëel te houden dat een paard op de wachtlijst ook nog een plek op De Paardenkamp kan krijgen, is de wachtlijst daarom per 1 februari helaas alweer gesloten. Wanneer de wachtlijst in de toekomst weer geopend wordt, zullen onze donateurs daarvan op de hoogte worden gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Oh vast en er zijn meerder opvangmogelijkheden maar die zoekt TO zelf maar op.

https://www.google.nl/sea ... ei=I03WVejZLeuH8QeM04OYCg
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 augustus 2015 @ 21:59:

[...]



Mijn reactie is helemaal niet hysterisch. De reactie was op een hysterische reactie.



En lul niet over hobby de alleen voor hele rijke mensen weggelegd is. Dat is complete bullshit. Ik ken veel paardenmensen, maar een enkele is slechts rijk. Die bij mij op de rijles zitten, zijn gewoon modaal. Vroeger toen ik nog in Eindhoven woonde, en ik mijn paarden in pensionstalling had, was er niet een bij op stal met een bovengemiddeld salaris. Niet één! Dus je lult een eind in de rondte.Jaja. En bij al die mensen zonder bovengemiddeld salaris weten we hoe het gemiddeld eindigt met hun paarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven