Wat zou jouw eerste bod zijn?? (Huizenjacht)

14-08-2015 10:14 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Puur hypothetisch;



Je hebt een leuk huis gezien. Je ziet 't helemaal zitten en overweegt een bod te doen. Het is een vrijstaand huis aan het water in een rustig dorp in Friesland. De woz- waarde ligt tussen 250.000 - 325.000



Het staat 13 maanden te koop voor 340.000,-



Wat zou jouw openingsbod zijn?



(Kijken of ik er wat in de buurt zit... Leuke hobby. Haha)
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf of er bijv een mooi badkamer, keuken etc in zit. Als dat niet het geval is zou ik openen met 280.000.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of er vergelijkbare huizen over de toonbank zijn gegaan en voor welke prijs in deze buurt. Ook zou ik rondvragen in de buurt, hoe de buurt is, hoe het bevalt en kijken of ik achter de omstandigheden van verkoop zou kunnen komen, mocht je dit nog niet weten.



En ik zou vaststellen wat ik er maximaal voor zou willen betalen.



Op basis van die info zou ik een bod doen.



Gevoelsmatig zou ik ook boven de drie ton blijven, aannemende dat de vraagprijs realistisch is, omdat dit voor mijn gevoel serieuzer overkomt.
Alle reacties Link kopieren
Het huis is mooi zoals t is. Zou wel nodig zijn er drie slaapkamers bij te maken. Daar is plek voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bepalen wat ik er voor wil betalen en daar ongeveer 20.000 onder gaan zitten.

280.000 dus als startpunt als je op de 300.000 wil uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Veel te weinig informatie. Is het een geliefde plek, worden vergelijkbare huizen in de buurt snel en goed verkocht.



Onze WOZ waarde ligt trouwens ook beduidend lager dan de taxatie waarde. Vorig jaar ons huis nog laten taxeren voor een nieuwe hypotheek. Wanneer mensen de WOZ waarde zouden bieden voor ons huis, dan neem ik ze echt niet serieus.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Openingsbod net onder de drie ton, niet onder eoz gaan bieden. Dikke kans dat je dan rond de 325 uit gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
WOZ waarde zegt eigenlijk niets.



waarvoor zijn vergelijkbare huizen in de buurt het afgelopen half jaar voor verkocht?

Zijn de verkopers al in prijs gezakt? Staat het huis misschien al leeg of wonen de mensen er nog.
Alle reacties Link kopieren
Huizen van boven de 3 ton, staan lang te koop in het noorden.



Ik zou beginnen met 275 a 280,met een eindbod van 295/300

WOZ waarde bepaling,is natte vingerwerk.

En zoek uit,of de verkopers er snel vanaf willen.
Alle reacties Link kopieren
Mooie plek, staan in dezelfde prijsklasse nog drie te koop met een duur van 1-2 jaar tot nu. Hier in Friesland is het een 'duur' huis, iets wat maar weinig zich kunnen permitteren. In de grote steden klinkt dit bedrag heel anders denk ik, gewoner...
Ik vind jullie openingsbodvoorstellen echt belachelijk laag. Twintig procent onder de vraagprijs. Wordt er echt serieus zo laag geboden? De huizenmarkt is aan het aantrekken he!

Vind de marge van de WOZ die hier vermeld staat ook enorm. Als de WOZ 325 is vind ik een bod onder de 3 ton echt niet om serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 augustus 2015 @ 10:44:

Ik vind jullie openingsbodvoorstellen echt belachelijk laag. Twintig procent onder de vraagprijs. Wordt er echt serieus zo laag geboden? De huizenmarkt is aan het aantrekken he!

Vind de marge van de WOZ die hier vermeld staat ook enorm. Als de WOZ 325 is vind ik een bod onder de 3 ton echt niet om serieus te nemen.



In het westen trekt de markt wel aan,maar in het noorden zijn er veel woningen boven de 3 ton te koop.

De markt loopt goed tot 250000,daarboven is het een ramp in het noorden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd een kans wagen.

Zeker als het al een jaar te koop staat.

Nee heb je al.
Alle reacties Link kopieren
quote:nadine1988 schreef op 14 augustus 2015 @ 10:42:

Mooie plek, staan in dezelfde prijsklasse nog drie te koop met een duur van 1-2 jaar tot nu. Hier in Friesland is het een 'duur' huis, iets wat maar weinig zich kunnen permitteren. In de grote steden klinkt dit bedrag heel anders denk ik, gewoner...



Precies,wat ik zeg.

In het noorden heb je veel steen,in verhouding tot de koopsom,als men een huis koopt van boven de drie ton.
quote:hamerhaai schreef op 14 augustus 2015 @ 10:37:

Onze WOZ waarde ligt trouwens ook beduidend lager dan de taxatie waarde. Vorig jaar ons huis nog laten taxeren voor een nieuwe hypotheek. Wanneer mensen de WOZ waarde zouden bieden voor ons huis, dan neem ik ze echt niet serieus.Dit ook nog eens. WOZ is geen richtlijn voor de waarde, de WOZ-waarde loopt een jaar achter en de huizenprijzen zijn gestegen tov een jaar geleden
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 14 augustus 2015 @ 10:38:

Openingsbod net onder de drie ton, niet onder eoz gaan bieden. Dikke kans dat je dan rond de 325 uit gaat komen.



Een woning die voor 340 te koop staat,in friesland.

Als je daar 3 ton voor bied,dan heb je grote kans dat de verkoper akkoord gaat.

De markt zit hier anders in elkaar,dan in het westen.
Is de vraagprijs in die afgelopen 13 maanden hetzelfde gebleven?
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 augustus 2015 @ 10:44:

Ik vind jullie openingsbodvoorstellen echt belachelijk laag. Twintig procent onder de vraagprijs. Wordt er echt serieus zo laag geboden? De huizenmarkt is aan het aantrekken he!

Vind de marge van de WOZ die hier vermeld staat ook enorm. Als de WOZ 325 is vind ik een bod onder de 3 ton echt niet om serieus te nemen.



jij snapt het duidelijk niet helemaal.



het is dood normaal om een openingsbod van 20% onder de vraagprijs te doen. daarnaast is de huizenmarkt zeker niet overal aan het aantrekken... en als dit huis al 13 maanden te koop staat kan het goed zijn dat de verkopers ook genoegen nemen met 10% of meer 'korting'.



Daarnaast heeft de WOZ waarde niets te maken met de daadwerkelijke verkoopwaarde van een huis. Dat staat volledig los van elkaar en kan erg verschillen.
Alle reacties Link kopieren
De laatste 6 maanden gaan de huizen weer als een tierelier. Een huis wat net te koop staat zal heel scherp geprijsd zijn. Ik denk dat wanneer je er 15-20.000 vanaf krijgt dat dat al heel veel is.
Alle reacties Link kopieren
WOZ waarde kun je bij het Kadaster zo opvragen, dus dat zou ik doen. Dan kun je ook gelijk opvragen waar ze het voor gekocht hebben (altijd handig om te weten...als ze nu bijvoorbeeld al lager zitten dan ze er ooit zelf voor hebben betaald, kunnen ze het zich mogelijk niet veroorloven om nog lager te zakken... en aan de andere kant als ze overwaarde hebben, heb je wat meer onderhandelingsruimte). Verder uitzoeken waarom ze er vanaf willen, meestal wil de makelaar daar wel wat over los laten. Dan weet je ook gelijk hoeveel haast ze hebben.

En verder bedenken hoe graag je het wil hebben en wat je maximale prijs dan is.



Aanvulling: 20% onder de vraagprijs als openingsbod vind ik heel laag. Wij hebben het 2 keer geprobeerd en beide keren is het bod afgewezen zonder tegenbod. 10-15% onder de vraagprijs levert vaak wel een tegenbod op. Overigens hebben wij pas het derde huis waarop we geboden hebben gekocht, omdat we er alle andere keren niet uitkwamen met de prijs. Wij hebben altijd heel erg vastgehouden aan wat we zelf maximaal bereid waren voor een woning te betalen en dat is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
De vraagprijs is inderdaad hetzelfde gebleven zolang het te koop staat. En idd, hier is het een heel duur huis.



Om maar even aan te geven hoe duur; ik zei tegen mijn zus dat ik dit huis heel mooi vond (zij weet van onze verhuisplannetjes tzt maar niks van ons financiële plaatje) en haar reactie was meteen dat ze dubbel lag en daarna zei "Ja joh, droom nog maar even verder'... hihi
quote:Europe86 schreef op 14 augustus 2015 @ 10:52:

[...]





jij snapt het duidelijk niet helemaal.



het is dood normaal om een openingsbod van 20% onder de vraagprijs te doen. daarnaast is de huizenmarkt zeker niet overal aan het aantrekken... en als dit huis al 13 maanden te koop staat kan het goed zijn dat de verkopers ook genoegen nemen met 10% of meer 'korting'.



Daarnaast heeft de WOZ waarde niets te maken met de daadwerkelijke verkoopwaarde van een huis. Dat staat volledig los van elkaar en kan erg verschillen.

Heb jij de ontwikkeling van de huizenmarkt het laatste half jaar gevolgd? Er wordt in het westen zelfs wel boven de vraagprijs geboden. Ook in Friesland is 20% onder de vraagprijs bieden niet gebruikelijk.

En mbt de WOZ schreef ik net al dat die een jaar achterloopt, en de huizenprijzen zijn het afgelopen jaar gestegen. Het is hooguit een indicatie voor een minimum prijs dus. Maar met deze marge (250-325) niet serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 14 augustus 2015 @ 10:53:

De laatste 6 maanden gaan de huizen weer als een tierelier. Een huis wat net te koop staat zal heel scherp geprijsd zijn. Ik denk dat wanneer je er 15-20.000 vanaf krijgt dat dat al heel veel is.



De verkoop gaat als een tierelier tot een bedrag van 250000 in het noorden,daarboven is de markt nog steeds een ramp.

Starterswoningen tot 200000,worden snel verkocht maar woningen met een vraagprijs van 340000 lopen niet erg hard.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 14 augustus 2015 @ 10:57:

[...]



Heb jij de ontwikkeling van de huizenmarkt het laatste half jaar gevolgd? Er wordt in het westen zelfs wel boven de vraagprijs geboden. Ook in Friesland is 20% onder de vraagprijs bieden niet gebruikelijk.

En mbt de WOZ schreef ik net al dat die een jaar achterloopt, en de huizenprijzen zijn het afgelopen jaar gestegen. Het is hooguit een indicatie voor een minimum prijs dus. Maar met deze marge (250-325) niet serieus te nemen.



ja, die volg ik.



en we hebben het niet over het westen.



en ja, 20% onder de vraagprijs bieden om onderhandeling te starten is doodnormaal.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben het in 1997 gekocht voor 127.000-. Is daarentegen wel wat aan verbouwd! Maar lijkt me dat er best nog ruimte tussenzit. Mijn zus woont in hetzelfde dorp en zij kent de mensen vaag. Man is op leeftijd en wil graag kleiner wonen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven