weer een voor de kattenkenners

10-06-2013 14:54 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals te lezen in mijn andere topic heb ik een kitten en een volwassen ex-kater.

Ik maakte me een beetje zorgen in het begin om het hardhandige corrigeren van ex-kater. Nu weet ik dat dat normaal is. Het komt ook bijna niet meer voor.

Ze gaan nog goed met elkaar om, geen blazen, bijten of krabben.

Meestal doen ze beide hun eigen ding, ex-kater slaat gade vanaf een afstandje, soms komt hij wat dichterbij en dan ruiken ze aan elkaar. Kitten is speels en maakt er dan een spelletje van waarop ex-kater dan wegspringt.

Ex-kater zocht vaak genegenheid bij ons, nu niet meer... hij houdt afstand en kitten gaat vaak op 'zijn' plekjes liggen. Dan haal ik kitten weg zodat ex-kater daar kan liggen maar dat wil hij niet.

Nu ben ik boven en wil kitten per se bij mij liggen. Ex-kater kwam ook even kijken en springt ook op bed. Kitten rent op hem af en slaat/bijt (speels) maar ex-kater laat zich hierdoor wegjagen en druipt af.

Ik vind dat zielig....Ik merk dat ik een beetje van slag ben. Ik dacht dat ik er goed aan deed (voor ex-kater) om een speelkameraadje te nemen. Alleen is ook maar zo alleen. Maar nu weet ik het even niet meer... Wat als ex-kater zich buiten gesloten voelt of verstoten? Zijn hele routine en houvast is omgegooid... hij mag altijd mijn bakje yoghurt uitlikken en nu komt kitten aanrennen en duwt hem weg, hij laat dit gewoon gebeuren....

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Heb ik er goed aan gedaan nog een kitten te nemen? Of had ik mijn ex-kater, die alleen bij ons is opgegroeid, alleen moeten laten?

Ik ben echt gek op mijn ex-kater, wil dat hij gelukkig is... ik voel me schuldig...
Laat die katten met rust!
[quote]at als ex-kater zich buiten gesloten voelt of verstoten? Zijn hele routine en houvast is omgegooid... hij mag altijd mijn bakje yoghurt uitlikken en nu komt kitten aanrennen en duwt hem weg, hij laat dit gewoon gebeuren....

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Heb ik er goed aan gedaan nog een kitten te nemen? Of had ik mijn ex-kater, die alleen bij ons is opgegroeid, alleen moeten laten?

Ik ben echt gek op mijn ex-kater, wil dat hij gelukkig is... ik voel me schuldig...p[/quote]



het is een kat. Het feit dat hij het kleintje niet dood heeft gemaakt is enorm positief. het feit dat hij speelt met de kleine is zo niet nog veel positiever. Jij moet echter stoppen allerlei menselijke eigenschappen op te hangen aan je kat. Hij voelt zich niet alleen en verlaten en vervangen door een kitten. Hij voelt zich prima op zijn gemak, en laat kitten ook gewoon gezellig bij jou zitten. Je kunt ook problemen zoeken waar ze niet zijn.
Ah, dat klinkt wel sneu ja. Schijnt wel tijdje te duren allemaal.

intro nieuwe kat
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kater die altijd alleen was. Hield helemaal niet van andere poezen. Kitten erbij genomen die nu 5 is, kitten erbij van nu 8 maanden. En jeetje wat zijn ze een maatjes zeg. Regelmatig kom ik thuis en liggen ze met zn drietjes op bed of rollebollen met zn allen in de tuin. Ze wennen aan elkaar en verder lekker laten gaan. Je kater voelt zich echt niet verstoten.
Alle reacties Link kopieren
Wat Waarbij zegt.



Zo'n dier voelt zich niet verstoten, die heeft hooguit de pest in dat die ander z'n vaste routine verstoort. Niet mee bemoeien, kleine niet wegzetten of wegjagen. Mettertijd krijgen ze allebei een nieuwe routine en dat is dan dat.
Zoals ik al eerder gezegd heb (weet niet of jij het was van dat topic)

:

Het lijkt allemaal erger dan het is, NIET mee bemoeien want ze zoeken het echt wel zelf uit.

Maak je er verder niet zo druk om en geef die beesten even de tijd om aan mekaar te wennen. Realiseer je wel: katten nemen hun eigen tijd, niet de tijd die jij in je hoofd hebt



Moet ik er wel 1 ding bijzeggen: Ik weet niet hoe oud je kater is TO.

Hele oude katten (laten we zeggen vanaf 15 jaar en ouder) die altijd alleen geweest zijn kunnen niet meer wennen.

Dan kun je wachten tot sint juttemis.



Katten kunnen overigens prima alleen zijn hoor, enkel als je zelf veel weg bent kun je er wel 1 bijnemen maar dus niet bij hele oude katten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus had een poes die toen een paar jaar oud was. Daar hebben ze een jong katje van toen een jaar bijgehaald. Poes die voorheen erg aanhankelijk was en bij je op schoot kwam liggen, liet zich niet meer zien na de komst vd nieuwe. Dit jonkie was behoorlijk dominant in huis, blies de poes weg en poes zat vervolgens bijna alleen nog maar verstopt onder het bed. Zodra ze een poot in de kamer zette en het jonkie kwam eraan gerend, vloog poes weer weg om zich dagen amper te vertonen.



Oftwel, poes was poes niet meer en werd het ook niet. Zus heeft het zo'n twee jaar aangekeken en besloten het dominante jong toch weer weg te doen, zodat poes haar huis terug kreeg. Dit was een erg goede beslissing (jong kwam erg goed terecht hoor!), want langzaamaan kroop poes weer uit haar schuilplaats en heeft weer een plekje in de kamer en komt weer gezellig op schoot liggen.



Niet alles went. So wie so heb je dominante katten en bangerikken. Als je toevallig zo'n combi hebt is dag niet zo leuk (voor de bangerik dan).
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste kat (poes Azrael) laat zich soms ook overdonderen door poes Lola die ik twee jaar later heb genomen (ook als maatje), en die een beetje ADHD heeft. Dan komt de timide Azrael bijvoorbeeld op mij af voor wat aandacht, maar komt Lola er dwars doorheen lopen, en dan druipt Azrael altijd af. En even later merk ik dan dat Azrael bijvoorbeeld Lola opwacht en nep-aanvalt. Wel om even te laten merken wie de baas is, en dat ze niet alles kan maken.



Ik probeer wel heel erg om de aandacht goed te verdelen. Als ik al met Azrael uitgebreid aan het knuffelen was, duw ik Lola ook wel eens weg als die er dwars doorheen komt. Azrael lijkt dat wel te waarderen. Op andere momenten krijg Lola alle aandacht (is sowieso een enorme schootkat dus die komt echt wel aan haar uren).



Onderling verdragen ze elkaar, en soms zijn ze best lief voor elkaar... gaat Azrael opeens heel lang het koppie van Lola likken, of ze lopen gewoon bij elkaar langs en snuffelen even.

Azrael lijkt over het algemeen wel blijer dat er een maatje is wanneer ik van huis ben (werk e.d.). Toen Lola er nog niet was, leek Azrael eenzaam, en miauwde ze erg hard als ik terug kwam uit mijn werk, en soms had ze geplast op gekke plaatsen. Sinds Lola erbij is gekomen, is dat allemaal over. (Het heeft toen slechts 3 dagen geduurd voordat Azrael accepteerde dat er een poes bij was gekomen.)

Bijna elke dag stoeien ze (om de beurt beginnen ze), en Lola verliest altijd. :-) Allemaal goedaardig.



Met een kitten kan het volgens mij even duren voordat de oude kat dat een plek kan geven, en kan wennen aan al die drukte. Wie weet went dat pas als het kitten wat rustiger en ouder wordt.



Ik denk dat het geen kwaad kan om bewust wat extra aandacht te geven aan de oude kat; die had eerst alle aandacht voor zich alleen. Laat 'm gewoon merken dat 'ie nog steeds je schatje is. Als 'ie van knuffelen of geaaid worden houdt, doe je dat, als 'ie spelen leuk vindt, doe je dat.



Katten hebben gewoon erg sterke karakters en sommige kunnen elkaar echt niet uitstaan. Daar kun jij uiteindelijk niks aan doen.



Succes!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Zorg er in ieder geval voor dat er geen concurrentie om voedsel en lekkere ligplaatsjes is. Laat de kater gewoon je bakje yoghurt uitlikken, laat de andere maar even wachten.

Zorg voor plekjes op kasten of planken, veel katten voelen zich veiliger als ze hoog en droog de boel kunnen overzien.

Geef ze allebei evenveel aandacht, niet alleen degene die er het meest om vraagt.
Joh, die katten van mij vechten zelfs regelmatig. Met grommen rollenbollen ze over de grond, de plukken haar vliegen je om de oren. En dan zijn ze moe en dan gaan ze samen ergens liggen tukken.



Sinds poes er is, is kater (die 5 maanden was toen poes (toen 2 maanden), deze maand wordt kater 1) ook niet meer zo knuffelig. Poes heel erg juist, die slaapt echt tussen ons in in bed. Maar kater ligt lekker in de buurt en komt op schoot als hij daar zelf zin in heeft. Hij 'praat' meer met je door je zo aan te kijken en dan zijn ogen open en dicht te knijpen, of hij speelt met je, kijkt wat je aan het doen bent.

Hij is altijd bij me in de buurt, gaat altijd in de kamer liggen waar ik ben, maar maar heel soms op schoot.

Poes zit juist de hele dag in een hoekje te chillen tot ze liefde nodig heeft en dan claimt ze direct haar plekje bij kater of een mens om zich te laten kroelen.



Of ze gelukkig zijn met elkaar? Ach waarom niet. Iig horen ze samen, ze zijn aan elkaar gewend. Kater was vroeger zooooo'n enorme vrijdoos, lag altijd in mijn armen te slapen. Nu ligt poes daar. Tja, zo ging dat.

Tegenwoordig slapen ze steeds vaker met z'n tweetjes in de mand.



Denk dus niet dat hij zich verstoten voelt. Denk meer dat een kat gewoon verandert door een andere kat. En dat is niet echt positief of negatief, hij moet gewoon accepteren dat er een nieuwe is en samen zoeken ze het wel uit hoor.



Mijn katten zijn al uit hun doen als ik een dag niet thuis ben en iemand anders ze eten gegeven heeft. Dan kijken ze me meewarig aan vanaf bovenaan de trap als ik binnenkom. Meewarig ja. Eerst dacht ik dat ze me gemist hadden, maar heb gewoon hun routine in de war geschopt.

Mijn katten gaan daar zo ver in dat ze sinds we de grote mand hebben daar samen élke dag tussen 16-18 te vinden zijn. En dan staan ze opeens naast hun voederbakjes. En als ik ander voer heb, halen ze hun neus op.

Elke ochtend vallen ze m'n voeten aan zodat ik ze eten geef. Daarna gaan ze mee naar de wc/douchen. Dan druk spelen/stoeien, dan tukkie, dan spelen/rondlopen, dan tukken in de mand met z'n tweetjes en dan de hele avond maffen in de kamer waar degene die thuis is zich bevindt.

Als ik een dag weg ben kan het niet zoals ze willen en dat vinden ze niet geinig.



Ik denk dat het allemaal ritme is. Ze hebben nu een ander ritme. Eentje die jij zo te horen helaas minder leuk vindt. Maar 't zegt helemaal niets over of hij de nieuwe mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven