Wel of geen auto kopen?

24-11-2015 16:30 44 berichten
Geen idee of dit de juiste pijler is maar hier toch maar mijn vraag geplaatst



Even mijn situatie schetsen :



Alleenstaande moeder, naar mijn werk is het ongeveer 30 minuten fietsen.

De school van de kinderen is ongeveer 7 minuten fietsen.

Winkelcentrum is ongeveer 15 minuten fietsen.

Familie is goed met het openbaar vervoer te bereiken

Openbaar vervoer is hier ook vlakbij en is lopend te bereiken.



Maar nu mijn dilemma, ik vind het helemaal niet erg om me fietsend/lopend te verplaatsten en alles is ook goed te doen binnen normale tijden maar nu het zo regent denk ik wel is zou het niet veel praktischer zijn om toch een kleine auto te kopen worden de kinderen niet zo nat (oke ze hebben een regenpak aan en eerlijk gezegd vinden mijn kinderen het helemaal niet zo erg) het is meer mijn gevoel zeg maar die het er moeilijk mee heeft.



Maar als ik naar de kosten van een auto kijk dan weet ik weer niet of ik dat er wel voor over heb, zo breed heb ik het nou ook weer niet.



Wat zouden jullie mij aanraden? Is een auto echt zo handig en fijn?
Klein oud bakkie kopen?
Alle reacties Link kopieren
Greenwheels of vergelijkbaar abonnement?
quote:Corona67 schreef op 24 november 2015 @ 16:32:

Klein oud bakkie kopen?



Dat zou ook mijn bedoeling zijn, een collega heeft een oud bakkie die ik over kan kopen voor weinig.



Maar als ik kijk wat er allemaal bij kom kijken zoals wegenbelasting, verzekering en benzine vind ik dat het toch aardig wat geld kost
Alle reacties Link kopieren
Als het echt alleen voor de regen en het gevoel is dat het je geeft. Dan zou ik het niet doen. Zeker niet omdat je aangeeft het niet zo breed te hebben.



Je gaat er toch aan wennen. En je gaat er steeds makkelijker mee om. Waardoor je toch meer gaat rijden en meer bezine cq kosten gaat maken. Natuurlijk is het fijn in sommige gevallen. Maar ik zou het alleen doen wanneer je het makkelijker kan betalen.
quote:anitavansjonnie schreef op 24 november 2015 @ 16:33:

Greenwheels of vergelijkbaar abonnement?Daar heb ik ook wel is over gedacht, is ook een goede optie
Alle reacties Link kopieren
Ja ook oude auto's kosten geld. Ik kan me wel voorstellen dat je selectief bent in het gebruik, maar dan moet je nog wegenbelasting en verzekering betalen. Ik zou niet meer zonder auto kunnen maar ik ben ook best verwend.
quote:ZoalsIkBen schreef op 24 november 2015 @ 16:34:

Als het echt alleen voor de regen en het gevoel is dat het je geeft. Dan zou ik het niet doen. Zeker niet omdat je aangeeft het niet zo breed te hebben.



Je gaat er toch aan wennen. En je gaat er steeds makkelijker mee om. Waardoor je toch meer gaat rijden en meer bezine cq kosten gaat maken. Natuurlijk is het fijn in sommige gevallen. Maar ik zou het alleen doen wanneer je het makkelijker kan betalen.Ik heb een redelijk strak budget, dan zou ik echt zo hier en daar wat af moeten halen om het te kunnen betalen. Het zou te doen moeten zijn (denk ik) maar dan vallen er wel wat andere dingen af.
Alle reacties Link kopieren
Waarvoor wil je een auto gaan gebruiken? Ik denk dat het zo'n 8 -10 km is naar je werk. En dan ook nog eens korte stukjes naar de school en de winkels. Allemaal niet zo goed voor een auto. Korte stukjes rijden, waarbij de auto dus niet de kans krijgt om lekker warm te worden, is niet goed voor de techniek. Ook blijft de auto dan vochtig. Je ramen zijn dan vaak beslagen, het is koud in de auto enz. enz.



Door de korte stukjes ligt het verbruik veel hoger en is er dus kans op hogere onderhoudskosten. Neem dat allemaal eens mee in je overzicht van vaste lasten mbt een auto.



Ja, een auto is handig, maar of dit voordeel opweegt tegen de nadelen (de vaste kosten van een auto) kun je alleen zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Als moeder zou ik graag andere luxe laten om wel een autootje te kunnen rijden. Koop een goedkope, en probeer het eens uit. Ikzelf vind het ook een fijn idee om altijd meteen naar de dokter of ziekenhuis te kunnen rijden, laatst met spoed nog aan de hand gehad toen ik met ons kind doorgestuurd werd door de huisarts en de arts in het ziekenhuis ons op stond te wachten. Wat was ik blij dat we meteen in konden stappen en naar het ziekenhuis konden. Is natuurlijk niet vaak nodig, maar alleen de gedachte dat ik een auto heb staan geeft al wat rust.
Alle reacties Link kopieren
Als je het kunt missen zou ik eerder iets nieuwers aanschaffen zoals een Toyota aygo. Hele fijne en zuinige auto. Qua wegenbelasting en all risk verzekering kost het ons 55 euro per maand totaal.
quote:Dahlia74 schreef op 24 november 2015 @ 16:38:

Waarvoor wil je een auto gaan gebruiken? Ik denk dat het zo'n 8 -10 km is naar je werk. En dan ook nog eens korte stukjes naar de school en de winkels. Allemaal niet zo goed voor een auto. Korte stukjes rijden, waarbij de auto dus niet de kans krijgt om lekker warm te worden, is niet goed voor de techniek. Ook blijft de auto dan vochtig. Je ramen zijn dan vaak beslagen, het is koud in de auto enz. enz.



Door de korte stukjes ligt het verbruik veel hoger en is er dus kans op hogere onderhoudskosten. Neem dat allemaal eens mee in je overzicht van vaste lasten mbt een auto.



Ja, een auto is handig, maar of dit voordeel opweegt tegen de nadelen (de vaste kosten van een auto) kun je alleen zelf bepalen.



Het zou dan idd om veel kleine stukjes gaan.

Ik had er nog niet over nagedacht dat het slecht voor de auto is om zoveel klein stukjes te rijden.
quote:apiejapie schreef op 24 november 2015 @ 16:39:

Als moeder zou ik graag andere luxe laten om wel een autootje te kunnen rijden. Koop een goedkope, en probeer het eens uit. Ikzelf vind het ook een fijn idee om altijd meteen naar de dokter of ziekenhuis te kunnen rijden, laatst met spoed nog aan de hand gehad toen ik met ons kind doorgestuurd werd door de huisarts en de arts in het ziekenhuis ons op stond te wachten. Wat was ik blij dat we meteen in konden stappen en naar het ziekenhuis konden. Is natuurlijk niet vaak nodig, maar alleen de gedachte dat ik een auto heb staan geeft al wat rust.Ik kan bij nood altijd de auto van mijn beste vriendin lenen dus daarvoor hoef ik geen auto te kopen.
quote:aife schreef op 24 november 2015 @ 16:34:

[...]





Dat zou ook mijn bedoeling zijn, een collega heeft een oud bakkie die ik over kan kopen voor weinig.



Maar als ik kijk wat er allemaal bij kom kijken zoals wegenbelasting, verzekering en benzine vind ik dat het toch aardig wat geld kostLigt er ook aan in welke bonus malus trede je zit
Alle reacties Link kopieren
Is je werk eigenlijk ook bereikbaar met het OV?



Je wilt dus een auto kopen omdat je gevoelt het moeilijk heeft? Terwijl het nu ook gewoon gaat en je eigenlijk geen auto kunt betalen. Of vind je het aanpassen van budgetten voor andere zaken opwegen tegen het rijden van een auto?
quote:boefje2012 schreef op 24 november 2015 @ 16:43:

Als je het kunt missen zou ik eerder iets nieuwers aanschaffen zoals een Toyota aygo. Hele fijne en zuinige auto. Qua wegenbelasting en all risk verzekering kost het ons 55 euro per maand totaal.



Een Toyota aygo is vrij duur in aanschaf (dacht ik), en 55 euro is ook nog best een aardig bedrag, daar komt dan ook nog benzine bij van minimaal 20 euro per maand schat ik.



Dan rij ik dus een auto voor 75 euro per maand, maar dat is nog zonder aanschaf auto en zonder kosten voor een onderhoudsbeurt en of apk keuring
quote:Dahlia74 schreef op 24 november 2015 @ 16:50:

Is je werk eigenlijk ook bereikbaar met het OV?



Je wilt dus een auto kopen omdat je gevoelt het moeilijk heeft? Terwijl het nu ook gewoon gaat en je eigenlijk geen auto kunt betalen. Of vind je het aanpassen van budgetten voor andere zaken opwegen tegen het rijden van een auto?Dit probeer ik nu uit te vinden, wat is wijsheid
Mijn werk is niet met het openbaar vervoer bereikbaar.
Is het dan echt voor je kinderen? of wil je zelf gewoon liever met de auto?



wij hebben bewust geen auto.

We vinden het zonde om daar ons uitgaven patroon op aan te moeten passen, en ik voel me er juist goed bij om gebruik te maken van de fiets en de trein. Zo draag ik toch nog een beetje bij aan een beter milieu. En ik spaar voor een weekendje weg vind ik belangrijker.



Heb trouwens wel een connect-car abonnement (soort greenwheels). Dus zo heel prinicipeel is het allemaal niet. Soms is een auto gewoon handig.
voor een oudere auto vanaf 10 jaar ongeveer is w.a voldoende en hoef je geen allrisk verzekering af te sluiten.



Ik rij ook een kleine zuinige auto, ik kan 100 km rijden als ik er voor 7 euro aan benzine ingooi.
quote:Carmelia schreef op 24 november 2015 @ 16:59:

Is het dan echt voor je kinderen? of wil je zelf gewoon liever met de auto?



wij hebben bewust geen auto.

We vinden het zonde om daar ons uitgaven patroon op aan te moeten passen, en ik voel me er juist goed bij om gebruik te maken van de fiets en de trein. Zo draag ik toch nog een beetje bij aan een beter milieu. En ik spaar voor een weekendje weg vind ik belangrijker.



Heb trouwens wel een connect-car abonnement (soort greenwheels). Dus zo heel prinicipeel is het allemaal niet. Soms is een auto gewoon handig.



Ik zit er voor mezelf niet mee, ik heb een goed regenpak en na een dag werken is het ook wel lekker om even mijn hoofd leeg te maken op de fiets.



Het is met name voor de kinderen, en dan nog meer mijn gevoel, mijn kinderen klagen namelijk niet over de regen en dat we alles op de fiets of met openbaar vervoer doen.
quote:waterlelieke schreef op 24 november 2015 @ 17:03:

voor een oudere auto vanaf 10 jaar ongeveer is w.a voldoende en hoef je geen allrisk verzekering af te sluiten.



Ik rij ook een kleine zuinige auto, ik kan 100 km rijden als ik er voor 7 euro aan benzine ingooi.Ik begrijp uit jou verhaal dat ik voor de benzine te veel reken? Ik dacht zo 20 euro kwijt te zijn per maand, maar 100 km rij ik niet zomaar weg met en auto per maand
Het is dat die collega naar mij toe kwam om te vragen of ik interesse had in die auto, daardoor ben ik gaan nadenken anders had ik het waarschijnlijk niet eens in overweging genomen om een auto te kopen
Alle reacties Link kopieren
Een auto kost eenmaal geld, toch is het altijd leuk en handig om het te hebben, vooral als je kinderen hebt.

Ik had een oud roestbak waarvoor ik ¤72 per maand aan kosten moest betalen. Wegenbelasting, verzekering, parkeervergunning plus ¤15 aan parkeergeld (grote stad). Brandstof ligt aan de afstanden die afgelegd werden.

Probeer voor je zelf een berekening te maken wat je per maand gaat betalen. Op RDW.nl kan de kenteken invullen en kijken wat je aan wegenbelasting gaat betalen en hoeveel brandstof de auto verbruikt . Je kunt ook een offerte aanvragen van een autoverzekering.

Een auto is altijd handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen auto kopen. Helemaal niet als het sterkste 'voor'-argument is dat je geen zin hebt om nat te regenen.

Check dit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/



Voor die gevallen dat een auto wel wenselijk is, zou ik dan een abonnement nemen op autodelen, greenwheels of een soortgelijk idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven