Wel of geen hond?

15-11-2015 11:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als kind en nu nog steeds altijd al een hond gewild. Ik ben dol op dieren, elke hond die ik zie wil ik aaien. Ik heb katten en daar ben ik dol op maar ik mis nog steeds een hond die lekker overal mee naartoe gaat, mee naar het strand of het bos. Ik ben zwanger en zou het leuk vinden als mijn kind opgroeit met dieren, de katten, maar toch ook een hond. Om mee te knuffelen, als maatje maar ook om wat verantwoordelijkheid te leren. Maar ik twijfel nog... Een hond is toch anders dan een kat, heeft meer zorg nodig, moet uitgelaten worden en kan niet lang alleen. Ik ga 3 dagen werken, 4 dagen kan ik voor de hond zorgen. Mijn man gaat 1 dag minder werken dus dat is de 5e dag. Dan blijven er 2 over. Dan zijn ouders en schoonouders hier in huis. Schoonouders zullen hem eten geven maar verder niets. Mijn ouders zullen gem verzorgen, mee spelen en uitlaten. Dat vinden ze geen probleem en ook leuk. Voor die ene dag zouden we iemand uit de buurt kunnen vragen.

Dan het ras, veel verder dan dat hij goed met kinderen moet zijn kom ik niet. Ik vind lange wandelingen leuk en die zullen we zoveel mogelijk doen maar soms misschien toch ook een korter rondje. Wat het meest past is een golden retriever of labrador. Misschieb kennen jullie nog rassen die minder bekend zijn maar ook zouden passen. Niet te groot ( maar geen kleine hondjes) en moet met katten kunnen.

Dan nog de overweging in hoeverre ik mijn katten niet tekort doe. Zij zijn zo gewend met zijn tweetjes, straks komt er al een baby bij. Ik zou het heel zielig vinden als zij zich door de hond niet fijn meer voelen thuis. Ik heb een best stressgevoelige kat.

Mijn man is nog het meest bang voor de geurtjes in huis. De katten ruik je niet. Maar vrienden met honden hebben eigenlijk allemaal een stinkhuis, echte hondenlucht. Zijn er dingen die je daar tegen kan doen? Zijn er nog andere overwegingen die ik mee kan nemen? Financieel moet geen probleem zijn. Buffers om bij ziekte de nodige zorg te kunnen bieden zijn er. Ook oppas bij weekendje weg oid is achter de hand.

Dit is toch wel een andere aanschaf als een kat. Ik wil graag alles goed afwegen. Bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn dat je die afweging zo goed maakt.



Een paar dingen:

- weet dat je met het ras nog niet het karakter bepaalt. Ook een labrador kan heel druk zijn en een rottweiler kan een zachtaardig eitje zijn.

- een kind dat samen met een hond opgroeit is een leuk, romantisch idee, maar een baby en een pup? Dat moet je jezelf niet aan willen doen. Puppies moet je opvoeden en dat kost veel tijd en energie (en geeft veel rommel).

- Als je een pup neemt kunnen je katten die wel gaan 'opvoeden'. Vroeger thuis hadden we een enorme dikke rode poes die de pup probeerde te leren hoe ze muizen moest vangen. Met een volwassen hond zal dat waarschijnlijk moeilijker doen. Anderzijds kan het ook zijn dat ze vluchten voor de hond, of hem tikken gaan verkopen. Overigens ben ik het met je eens dat een baby én een hond tegelijk wel heel veel is voor je katten.

- geurtjes: tsja, daar ontkom je niet aan, net als haren, kwijl en natte poten. Zorg dat je het daar goed met je man over hebt. Labradors en Golden Retrievers liggen graag in het water en zien er geen kwaad in om vervolgens op jouw bank te gaan liggen rollen. Daar moet je wel tegen kunnen.

- Wat betreft wandelen: een jonge hond moet zijn energie kwijt kunnen. Voor een oudje van een jaar of acht is een blokje om genoeg maar een labrador van zes maanden moet toch wel een paar keer per week los kunnen gaan in het bos.



Zoals ik het nu lees zou ik in jouw geval nu nog geen hond in huis nemen. En geloof me, als je kinderen straks een jaar of zes zijn en je neemt dan een hond, dan vinden ze het ook nog leuk hoor!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens afwachten hoe het straks gaat als je kindje er is. Hond aanschaffen kan altijd nog. Beest moet ook als je straks hoogzwanger bent en in de eerste weken dat het kindje er is z'n aandacht en beweging he...

Doe jezelf en je toekomstige hond een plezier, en wacht nog even. Dan heb je ook mooi nog wat tijd om je te oriënteren op wat voor dier je zou willen. Is een dier uit het asiel ook een optie?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie. Dat een ras nog niet het karakter bepaald is inderdaad waar. Had ik nog niet bij stilgestaan.

Ik vraag me ook af of ik er beter aan zou doen om een pup te nemen of een uit het asiel ( als zie ik daar bijna nooit een labrador of retriever).



Kwijl en natte poten is wel een ding daar ben ik eerlijk in. We hebben een vloer waar snel vlekken op komen en een lichte stoffen bank. Als we de katten binnenlaten en het is nat en vies dan maken we altijd eerst de pootjes schoon. Kleine moeite en daarna kunnen ze gewoon op de bank. Dat zou bij een hond natuurlijk ook kunnen. Zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden maar een kind maakt ook dingen vies of stuk 😁.

Een baby en hond tegelijk is too much. Puppytraining kost ook veel tijd. Ik zou het dan over een of twee jaar doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een baby wil nemen zou ik er de eerste jaren nog geen huisdier bij halen. Veel mensen ruimen hun huisdieren juist op doordat ze er wegens baby/kind geen tijd meer voor hebben.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Milena, ik zou inderdaad ook wachten. Hond uit asiel is zeker een optie. Ik kijk vaak op de sites maar zie nooit echt een ras wat mijn voorkeur heeft. Maar misschien moet ik dat dan ook laten varen en kijken wat voor type hond het is en of die bij ons past. Maar een chiwawa zullen best lief zijn maar dat vind ik gewoon niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wachten.... Wij begonnen met een hond toen de jongste 2 was..... Hij ging dan mee uitlaten op zijn loopfiets.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een hond zou nemen zou ik een volwassen hond nemen met een lief karakter, de opvoeding van een pup gaat veel tijd kosten..



Zelf ben ik opgegroeid tussen dieren, hond, katten, kippen, konijn, cavia, schapen enz.

De hond was voor mij erg belangrijk, als ik boos op mijn ouders, broer of zus was ging ik altijd naar de hond het was echt mijn maatje.

Ook als ik bang was kroop ik naar de hond.. Zelf (als ik ooit kinderen neem) zal ik ze ook zeker op laten groeien tussen dieren!

Zou zelf ook niet meer zonder hond kunnen.



Mijn hond en kat kunnen goed samen, we gaan zelfs elke dag met z'n drieën wandelen en dat gaat prima!

Maar ik woon nu op een boerderij dus buiten hebben ze ook genoeg ruimte om elkaar met rust te kunnen laten, ik weet niet hoe dat gaat als je de hond en kat de hele dag samen binnen hebt.



Geurtjes? Ja die horen erbij, maar als je regelmatig schoon maakt, de hond ook schoon houd kan het best nog wel meevallen..



Maar ik zou eerst wennen aan het idee dat je een kind hebt en kijken hoe dat gaat, voordat ik een hond zou nemen in jouw situatie.

Een hond en kind kosten allebei veel tijd, waarschijnlijk word het dan wel heel druk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 15 november 2015 @ 11:19:

Bedankt voor je reactie. Dat een ras nog niet het karakter bepaald is inderdaad waar. Had ik nog niet bij stilgestaan.

Ik vraag me ook af of ik er beter aan zou doen om een pup te nemen of een uit het asiel ( als zie ik daar bijna nooit een labrador of retriever).



Met een asielhond weet je meestal beter wat je in huis haalt. Het asiel kan je wat over het karakter vertellen. Met een pup weet je dat nooit. Anderzijds zie je inderdaad niet veel labradors of retrievers in het asiel, maar staar je daar vooral niet blind op. Wij hadden vroeger een vuilnisbakkenrasje uit het asiel (dalmatiër x onidentificeerbaar iets) en dat was een schat van een beestje.



Overigens hebben we ook een aantal labradors gehad en dat waren ook stuk voor stuk schatten en goed met kinderen, maar ik ken er ook wel die heel druk waren en niet te houden, of die niet met kinderen om konden gaan en naar ze hapten.



quote:Kwijl en natte poten is wel een ding daar ben ik eerlijk in. We hebben een vloer waar snel vlekken op komen en een lichte stoffen bank. Als we de katten binnenlaten en het is nat en vies dan maken we altijd eerst de pootjes schoon. Kleine moeite en daarna kunnen ze gewoon op de bank. Dat zou bij een hond natuurlijk ook kunnen.Als jarenlang labrador-baasje kan ik je meteen van die illusie afhelpen: nee, dat lukt je niet Een kat die in de regen heeft gelopen heeft vieze pootjes en gaat zichzelf eerst uitgebreid schoonlikken. Een labrador die in de regen heeft gelopen heeft in plassen gerold, gegraven, is in de plaatselijke sloot gesprongen en is, als je pech hebt en je hond lijkt op die van ons, ook nog in een koeienvlaai of dood dier gerold. Die is dan moe en vies en vrolijk en wil naar binnen en op jouw mooie witte stoffen bank een dutje doen. Zo'n hond was je niet even zo maar af, geloof me!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wachten met de aanschaf van een hond. Het eerste jaar met een baby is al heel erg druk (en vermoeiend) en heeft een grote impact op je leven. Wij hebben een pup aangeschaft toen kind 10 jaar was en dat was de eerste maanden ook best pittig.

Onze pup jankte alles bij elkaar 's nachts en de opvoeding kost ook veel tijd en energie. Daarna wordt het een stuk makkelijker, maar een hond (labrador etc.) heeft veel beweging nodig. Dus na het eerste jaar 2 tot 3 uur wandelen per dag.

Dat is geen probleem, maar ik moet er niet aan denken dat dan iedere keer de buggy mee zou moeten in weer en wind.

En als een hond te weinig beweging krijgt wordt het vaak een vervelende hond die van alles gaat slopen.

Katten heb ik geen ervaring mee, dus geen idee hoe die reageren op een pup.

Als kind(eren) op de basisschool zitten lijkt me een geschiktere periode voor de aanschaf van een pup.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook nog even afwachten hoe het gaat als je baby straks geboren is. Wij krijgen binnenkort een pup en mijn jongste kind is dan 2,5 jaar oud. Eigenlijk vind ik hem nog aan de jonge kant maar aangezien hij een echt buitenkind is dat altijd dolgraag wil wandelen durf ik het wel aan.



Ik heb wel ervaring met honden maar een puppy opvoeden is echt veel werk, ik zou dat niet onderschatten. Maar er zijn zo veel hondensoorten, er is vast wel iets dat bij je past en je kunt een hond echt wel aanleren wat je wel en niet wil.



Een hond uit het asiel zou ik niet voor kiezen als je kinderen hebt. Onze vorige hond kwam uit het asiel en had echt een gebruiksaanwijzing, bleek ook niet goed samen met de kinderen te gaan. Wij hebben daar wel een weg in kunnen vinden, de kinderen hadden al snel in de gaten dat ze haar met rust moesten laten. Voor mijn man en mij was zij echt een geweldig hondje maar het is veel fijner als hond en kind elkaar durven vertrouwen dus daarom kiezen wij nu voor een puppy. Een asielhond is bij ons pas weer een optie als de kinderen groot zijn.
Ik ben zelf opgegroeid met honden en de hond was 3 maanden toen ik geboren werd. Hond en ik waren 2 handen op een buik, kon echt alles met hem. Maar toen mijn ouders een zwerfhond wilden opvangen die ook heel lief was een geen vlieg kwaad deed hebben ze die toch na een half jaar weg gedaan omdat ik daar bang voor bleef.



Ik zou in jouw geval eerst eens naar het asiel gaan als de baby er is. Bij een pup is het nog maar afwachten maar bij een hond uit het asiel kunnen ze vaak wel iets vertellen over het karakter, of hij/zij goed met kinderen om kan gaan of met katten. Bij mijn ouders was het geen probleem maar ken ook verhalen waarbij de hond het kind niet accepteerde, kind er niks van moest hebben.
Als ik jou was zou ik wachten met een hond aanschaffen. Kijk eerst maar eens hoe t gaat als je kindje er is. Dan heb je het al superdruk met veel slapeloze nachten. Als je eenmaal gewend bent om een gezinnetje te zijn zou je alsnog een hond kunnen nemen.

Honden zijn nl net kinderen en willen veel aandacht.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb me echt vergist in de hoeveelheid stof en haren een hond in huis meebrengt!

Ik dacht ook dat als we na de wandeling de poten afspoelen en afdrogen dat het mee zou vallen, maar er ligt altijd zand op de plek waar hij gelegen heeft. Dus twee keer per dag stofzuigen en vaak dweilen. Met een klein kind zou ik dit toch wel een minpunt vinden als ze gaan kruipen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn labrador moest na het lopen als hij nat en/of vies was altijd eerst in zijn mand in de bijkeuken. Daar sliep 'ie 's nachts ook, dus dat was ook gewoon zijn plek. Ik liet 'm dan pas weer in de huiskamer als 'ie opgedroogd was. Het zand lag dan grotendeels al op z'n deken in z'n mand.

En dan nog heb je behoorlijk wat haar en zand in huis. Je moet geen hekel aan stofzuigen en dweilen hebben met zo'n hond.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk en gezellig,samen met baby in wagen en met de hond gaan wandelen.

Maar geloof me,er is niets leuk aan een stuiterende pup als je ook nog met een wagen loopt.

Ik heb meer drukte en slapeloze nachten van mijn pup gehad,dan van mijn kinderen



Je leven gaat zo veranderen met de komst van je baby,dat moet je eerst maar eens gaan ervaren.

Ik kan me niet voorstellen dat je nog genoeg tijd overhoud voor een (nieuwe) hond.

Als je al een hond had gehad was het een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Wacht met de aanschaf van een hond,totdat je kindje wat ouder is.Een hond en een baby samen is veeel werk.Je hebt als het ware 2 baby's in huis.Dat gaat ten koste van 1 van de 2 en dat is in de meeste gevallen de hond.En wat denk je als je kleine gaat kruipen.Vingertjes in de mond(dus vochtige vingertjes) en dan door een pluk haar kruipen.Niet fijn voor jullie kindjes en ik denk dat jullie het ook niet zo fris vinden.



Je hebt altijd rommel van een hond in huis.Plukken haar die door de kamer vliegen(als je parket hebt).Ik stofzuig 1 a 2 keer per dag,maar de haren blijven komen.

Als ze buiten komen na en wandeling in de regen,heb je altijd vieze poten.

Tuurlijk kun je hondengeurtjes tegen gaan.Veel schoonmaken en ik heb zo'n elektrische luchtverfrisser hangen.



Dan heb je het over een kindvriendelijke hond.Je hebt heel veel lieve honden.Hoeft niet perse een labrador of Golden te zijn.(geloof me,ik heb beide gehad en niks is zo lomp als een retriever)



Dus ik zou er nog goed over nadenken en nog een poosje mee wachten.Beter goed nadenken en wachten,dan dat de hond over een poosje op marktplaats staan.



Succes met je keuze
Goed voer helpt tegen een stinkende hond. (ik zeg niet dat je m helemaal niet ruikt, maar het scheelt wel). Verder lijkt een pup en een baby mij ook wat veel...
Alle reacties Link kopieren
Je wilt geen kleine hond, maar verdiep je eens in de mini schnautzer. Fantastische gezinshond! Kindvriendelijk, blaft weinig, verhaart niet (moet je trimmen) en ook de geur valt mee. Wanneer je een middagje bank wilt hangen, snurkt hij heerlijk mee. Wil je een middag het bos in, vindt hij ook geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Zelfs de liefste honden kunnen gemeen gaan doen als de baby begint te kruipen in "zijn " territorium. Misschien is het verstandiger te wachten.

Het is wel heerlijk om een hond te hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 15 november 2015 @ 11:54:

Mijn labrador moest na het lopen als hij nat en/of vies was altijd eerst in zijn mand in de bijkeuken. Daar sliep 'ie 's nachts ook, dus dat was ook gewoon zijn plek. Ik liet 'm dan pas weer in de huiskamer als 'ie opgedroogd was. Het zand lag dan grotendeels al op z'n deken in z'n mand. Dat had je mooi voor elkaar, dan! Die van ons mocht ook niet op de bank en moest ook in de keuken opdrogen, maar glipte dan toch vaak de woonkamer in (want kinderen doen de deur nooit dicht) en kwam dan 'gezellig' met z'n vieze natte vacht tegen de bank aan hangen. Schat van een beest, hoor, maar de hygiëne van een rioolrat.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Niet doen is mijn advies tenzij je niet van een schoon huis houdt, het is heel veel werk.

Iedere dag stoffen , zuigen en dweilen en als de hond van buiten komt kun je opnieuw beginnen.

En als je kind straks gaat kruipen vind ik dat niet echt smakelijk , met de handjes over de grond dan weer in de mond , sowieso wacht ermee tot je kind beseft dat als je een hond pijn doet deze kan bijten je kunt ze geen seconde alleen laten , als de hond slaapt en je kind valt erover tijdens het spelen kan de hond uit schrik bijten.

Leg je de hond buiten in een hok met omheining dan zeg ik doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:mariekebuiter schreef op 15 november 2015 @ 13:59:

Zelfs de liefste honden kunnen gemeen gaan doen als de baby begint te kruipen in "zijn " territorium. Misschien is het verstandiger te wachten.

Het is wel heerlijk om een hond te hebben!



Een hond is echt heel gezellig en leuk!

Maar je moet wel de tijd voor hem hebben.

Minimaal drie wandelingen per dag,waarvan eentje minimaal 45 minuten tot uur.

Ik vind dat heerlijk,maar heb er de tijd voor
Alle reacties Link kopieren
Mijn honden stinken overigens niet. Hangt af van wat je ze voert en hoe je ze verzorgt. Ze stinken soms als ze ergens in hebben liggen rollen, maar dan moeten ze in bad.



Eerlijk gezegd vind ik dit niet het beste moment om aan een hond te beginnen nu je zwanger bent. Je baby slokt straks AL je aandacht op. Echt helemaal! Je zult niet aan jezelf toekomen, je wordt met huid en haar opgeslokt. Zelfs slapen is vaak nog te veel gevraagd. Daar is geen tijd bij voor een hond. En je katten moeten zich ook nog aanpassen aan de baby, en dan ook nog aan de hond. En de kracht van een kat ligt niet op het gebied van aanpassen.....



Verder sluit ik me aan bij wat Maechtje zegt. Als je voor een hond gaat, kies er dan eentje uit het asiel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik mijn plannen toch maar in de ijskast zetten. Hoe leuk het ook klinkt, het is wel veel werk om het leuk te houden en inderdaad met een baby if kleintje is het de vraag of dat voldoende gaat lukken. Ik wil de hond ook wel alles kunnen geven. Man is het met jullie eens. Jammer voor mijn gevoel wacht ik al zo lang maar het is beter zo. Ondertussen geniet ik van mijn katten en baby in de maak.

Brengt mij op een volgende vraag maar wellicht beter in een nieuw topic...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven