Wel of geen lichtkoepel

30-05-2016 21:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



We hebben een huis gekocht met bestaande aanbouw (6x3m.) Het huis is nu in totaal 6x11m.

Waar het huis eerst uit meerdere halfopen ruimtes bestond, bestaat het huis nu uit één open ruimte. Alleen de gang is apart.

We willen een klein raampje vervangen door een glazen pui met openslaande deuren van 2,50 x 2,50. We vragen ons af of we de lichtkoepel nu nog wel nodig hebben. Hij is namelijk aan vervanging toe. We vragen ons af, of de gehele lichtkoepel weg, of de lichtkoepel vervangen?



Foto huis

De 'oude' situatie. De dakkoepel is hier zichtbaar



Foto huis

De witte muur aan de achterkant (met deur en klein raam) wordt volledig (van onder tot boven) van glas.



foto huis

De ruimte vanuit de andere kant gezien.
Kekke tegeltjes

Ik denk dat de lichtkoepel niet noodzakelijk is, maar ik vind het altijd wel leuk om door het plafond naar buiten te kunnen kijken.
Wij hebben een lichtkoepel, en ik merk dat ik het heel fijn vindt. Maakt de ruimte 'groter' door al dat licht. Als het dus kan zou ik hem behouden (vernieuwen).
finke verbouwing trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Met openslaande deuren krijg je ook al veel licht binnen.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Lichtkoepel is waarschijnlijk niet noodzakelijk, maar wel mooi! Houden dus. (en dat gat in het dak dichtmaken kost ook weer geld)
every journey starts with a single step
Maar blijft een lichtkoepel ook mooi of vervuild het snel waardoor je een smoezelig uizicht naar boven hebt?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een schuifpui en een lichtkoepel. Ik vind dat wel heel lekker licht, dus al ik jou was dan vernieuwde ik de koepel.



Succes met de verbouwing, volgens mij een aardige klus!
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een soortgelijke aanbouw met aan de achterkant ook volledig glas. We overwegen juist wel eens om de koepel te verwijderen. Omdat de zon het zomers onmogelijk maakt om op mijn computerscherm te kijken tussen 11 en 2 hebben we in de koepel een zonwering laten maken. In de praktijk zit dat ding eigenlijk altijd dicht en is de koepel daarmee dus feitelijk overbodig.

Ik vind een koepel in een woonruimte niet echt mooi en om schoon te maken is het een onding. Bovendien heb je veel herrie met regenbuien en is de aanbouw altijd kouder dan de rest van de woonkamer, ondanks dat het toch drielaags is.



Google ook eens op solartube als je toch bang bent dat het te donker wordt. veel kleiner dan een koepel, met veel lichtopbrengst en veel mooier om te zien vind ik. Dit is wat ik nu zou hebben gekozen als ik deze verbouwing nu zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er eentje in de gang op de bovenste etage waar geen ramen zijn, dan geeft het zoveel extra licht in de slaapkamers, trapgat, zelfs de verdieping eronder. Maar dat is bij jullie niet van toepassing, zo'n grote raampartij zal ongetwijfeld daar al veel licht geven. Ik vind het hoe dan ook wel mooi, als de meerprijs niet al te hoog is zou ik het wel doen.
quote:Annicka schreef op 30 mei 2016 @ 21:45:

Bovendien heb je veel herrie met regenbuien en is de aanbouw altijd kouder dan de rest van de woonkamer, ondanks dat het toch drielaags is.



Ondanks dat ik dus fan ben van onze koepel, is dit wel heel waar!



De regenbuien van vandaag gingen niet ongemerkt voorbij

En als het regent merk ik in de buurt van de koepel wel dat het iets koeler wordt. Als het droog is buiten merk ik geen temperatuurverschil bij de koepel, dus ook niet in de winter.
Vergelijkbare situatie bij mijn vriendin. De aannemer adviseerde geen kichtkoepel te nemen. De openslaande deuren zouden voor genoeg licht zorgen. En dat is ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Als het gat er toch zit, zou ik m houden , en dan plat glas erin. ( ronde koepel vind ik persoonlijk erg lelijk)

Ik zou geen moeite doen voor een open- maak- functie want dat ga je toch niet doen, vooral als je al openslaande deuren hebt.

Ik heb zelf ook een flinke schuifpui en die had ik voor onze grote verbouwing ook al, maar ik ben superblij met mijn dakraam ,lekker licht, herrie van de regen vind ik wel gezellig, schoonhouden , daar doe ik niet aan. En hij zit bijna boven de kookplaat..



In de zomer slinger ik er vanaf het platte dak een rieten Xenos matje op anders is het wel soms te warm.

Maar s'winters heb ik nooit wat van kou gevoeld eigenlijk en ik sta er recht onder te koken.



Grote verbouwing hoor !

Heb je er al aan gedacht om dat dragende stuk in het midden te vervangen door een dragende ijzeren bint ??
Alle reacties Link kopieren
http://www.solatube.com/

https://www.youtube.com/watch?v=V9jncUzOL8I

https://www.bespaarbazaar.nl/solatube-daarom.php
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden vroeger twee van die solatubes. Werkte heel mooi en omdat ze zo klein zijn worden ze ook niet zo smoezelig als die grote koepels. Samen met de openslaande deuren zorgden ze voor een zalig lichte ruimte!
Alle reacties Link kopieren
Niet meer nodig, je krijgt genoeg licht door die ruimte open te maken en de openslaande deuren.

Ik denk dat het niets toevoegt om die te vernieuwen, lijkt me duurder dan het dak dichtmaken?

(en ik houd van veel licht en ruimte, hoor, maar lijkt me overbodig als ik de foto's zo bekijk).
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
quote:purperklokje schreef op 30 mei 2016 @ 22:06:

Wij hadden vroeger twee van die solatubes. Werkte heel mooi en omdat ze zo klein zijn worden ze ook niet zo smoezelig als die grote koepels. Samen met de openslaande deuren zorgden ze voor een zalig lichte ruimte!Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Een huis kan mij niet licht genoeg zijn, doen dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wij laten volgende maand een zadeldak lichtstraat plaatsen. Dit heb ik al regelmatig bij mensen thuis gezien en is erg mooi. Wellicht ook een optie voor je?
Alle reacties Link kopieren
wij hebben wel een lichtkoepel en een andere ruimte een lichtstraat, niet perse noodzakelijk maar maakt de ruimtes wel lichter en optisch groter. Ik zou er zeker voor kiezen. Zorg er wel voor dat de koepels niet transparant zijn, want anders kan het heel warm worden wanneer de zon rechtstreeks in de ruimte gaat schijnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 30 mei 2016 @ 22:10:

Een huis kan mij niet licht genoeg zijn, doen dus.



Daar ben ik het wel mee eens, Enn.

Of ik het echt mooier vind is een 2e..

Als die koepel in orde was geweest, had ik dat denk ik lekker zo gelaten.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Hangt er ook vanaf of de kant noord of zuid is. Noord is toch wel vaak wat donkerder. Dan zou ik wel een koepel of tubes nemen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Annicka schreef op 30 mei 2016 @ 21:45:

Wij hebben een soortgelijke aanbouw met aan de achterkant ook volledig glas. We overwegen juist wel eens om de koepel te verwijderen. Omdat de zon het zomers onmogelijk maakt om op mijn computerscherm te kijken tussen 11 en 2 hebben we in de koepel een zonwering laten maken. In de praktijk zit dat ding eigenlijk altijd dicht en is de koepel daarmee dus feitelijk overbodig.

Ik vind een koepel in een woonruimte niet echt mooi en om schoon te maken is het een onding. Bovendien heb je veel herrie met regenbuien en is de aanbouw altijd kouder dan de rest van de woonkamer, ondanks dat het toch drielaags is.



Google ook eens op solartube als je toch bang bent dat het te donker wordt. veel kleiner dan een koepel, met veel lichtopbrengst en veel mooier om te zien vind ik. Dit is wat ik nu zou hebben gekozen als ik deze verbouwing nu zou doen.Wij hebben een solartube: ik vind er onvoldoende licht door naar binnen komen. Niet de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 30 mei 2016 @ 22:10:

Een huis kan mij niet licht genoeg zijn, doen dus.



Vind ik ook. En de regen op de koepel vind ik juist enorm gezellig. Houden dus.



Ook al zit er een volledig glazen pui in een aanbouw, ik vraag me echt altijd af waarom er niet voor een serre, dus volledig glas ook boven je, is gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Is er een optie om hem later dicht te maken? Bijvoorbeeld nadat de deuren zijn geplaatst zodat je meer een idee krijgt van hoe de ruimte er uit ziet qua licht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven