Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Welk broekje heb je voor je zoontje gemaakt? Ik heb Cisse hier liggen een patroon van Zonen09. Durf er niet goed aan te beginnen, haha!
Ik heb alleen nog maar gratis patronen gebruikt, omdat ik het nog niet goed kan. Ik had dit patroon gebruikt Toddah little leggings. En ik had dit gratis patroon RAS babyhöse gebruikt voor de boorden aan de onderkant.



Ik wilde ook nog dit T-shirt erbij maken Raglan T-shirt mamahoch, maar ik vond mijn broekje nog niet netjes genoeg, dus eerst maar even oefenen. Nu gaat het al veel beter
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk dit topic! Ik heb vorig weekend een gaaf gilletje gemaakt, en ben nu bezig met een tule rok, alleen de sluiting en taillerend moet nog maar ik merk dat ik het een beetje voor me uit schuif haha. Als ik eraan begin zal je zien dat ik er met een halfuur klaar mee ben...
Nu ben ik bezig met een shirt, de hals zat niet goed, ben aan het uithalen en dan opnieuw de halsboord er aan zetten.

dan liggen er nog diverse lappen te wachten, jurk, broeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag op Pinterest de tip om een extra (dun) bandje mee te stikken in de smalle zoom om een tunneltje te keren. Maar ik gebruik in de praktijk ook gewoon een breinaald oid. Of, als het tunneltje aan twee kanten open mag blijven, dan hecht ik extra stevig af, knip ik de draad lang af, trek ik eerst de draad door het tunneltje en dan de stof. Maar dat is vast geen officiële methode.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Wat leven in dit topic.

Hier ook nog aan het naaien hoor, lag in de zomervakantie even stil maar vanaf september begonnen de lessen weer.

Ben nu met een vest voor mijn zoon bezig, patroon uit de Ottobre.

Voor de vakantie nog twee jurkjes voor mijn dochter gemaakt, 1 goed naar mijn zin, 1 die in de kliko is beland....

Heb op het stoffenspektakel laatst ook weer leuke stoffen in kunnen slaan. Wil voor mijn zoon wat longsleeves maken met raglan mouwen. Heb als stof van die leuke digitale print stoffen. Idee is om de voor en achter kant van die stof te doen en de mouwen van effen tricot. Een beetje a la Molo.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Jill heb dezelfde stof liggen met hetzelfde doel! Nu nog even doen. Hebben jullie ook meer ideeën dan tijd?
Alle reacties Link kopieren
Ja.



En erger nog: intussen ook meer stof in de kast dan ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Lekker handige actie van mij. Ik ben een jurk met spaghettibandjes aan het maken (of nou ja, gewoon elastiek eigenlijk ). Prachtig weggewerkt tussen de voorkant en de voering, al zeg ik het zelf. Was er helemaal trots op!



Behalve dan dat ik de bandjes te kort had geknipt.



Ben de hele avond bezig geweest met die stomme rotbandjes.



Nou ja, dan morgen de rok er maar aan zetten. Hopelijk gaat dat wel in een keer goed, want eigenlijk was de planning om 'm vandaag af te krijgen.
Ach! Bij mij duren DIY-projecten altijd langer dan ik van tevoren denk, maar als er iets misgaat ben ik ook wel teleurgesteld (heb ik er even flink de pest in )



En dat gaat vast in één keer goed morgen:

Alle reacties Link kopieren
Oh wat balen Beeldig. Hier ook altijd overschatting in mijn naaisnelheid waardoor ik een voorraad stof heb om theoretisch een jaar mee zou kunnen naaien.... Ga er vanavond weer eens voor zitten. Stapel longsleeves voor de zoon. Ik heb een lockmachine ook dat is echt zalig werken met snelle tricot projecten.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar probleem, teveel stoffen en ideeën en te weinig tijd

Scheelt dat ik elke maandag naailes heb en dus altijd eens per week tijd maak.

Gister een zomerbroek afgemaakt... Lekker op tijd dus weer..



Ga nu aan een vest beginnen. Die is vast klaar als het zomer is :D

Heb een harige stof gekocht via een stofpakket van de Knip.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 26 september 2015 @ 15:25:

Dit topic viel bijna van het forum af! Wordt er nog genaaid? Of hebben jullie allemaal een alweer een nieuwe hobby en loop ik hopeloos achter? Ik heb het naaien helemaal ontdekt namelijk, ben intussen al verschillende normale jurken voor mezelf en verkleedjurken voor mijn dochter verder. Maar nu kan ik wel wat hulp gebruiken!



Wie oh wie weet waar ik online een patroon kan vinden voor een basis T-shirt voor meisjes, maat 152? Ik heb bij Burda een uitmeet-patroon gevonden, maar die heeft een rechte mouw-inzet. En ik wil graag normale schoudernaden, met een mooie kromming in het patroon dus. Dusseh.... Help?



Snoezig jurkje heb je gemaakt, Beelicious!Een t shirt wat net te klein is voorzichtig op de naad lostornen. En dan goed bedenken wat er groter moet. Dus niet omtrekken maar ook echt opschuiven. Op een ander patroon waar verschillende maten staan zie je wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorende schreef op 27 september 2015 @ 07:13:

Leuk een naaitopic omhoog! Ik ben er pas mee begonnen en nu ik het een klein beetje doorheb vind ik het echt leuk



Ik heb nu kussens gemaakt met zo'n stofknoop op de voorkant, een paar drawstring pouches, een broekje voor zoontje en nu ben ik bezig met ovenwanten (eentje is al af!) en een schort voor z'n speelkeuken.



Ik hoop dat jullie een beetje actief blijven, want ik heb vaak veel vragen als ik zit te naaien ;) Hebben jullie ook een tip om iets smals (zoals een lus om iets aan op te hangen) makkelijk binnenstebuiten te krijgen?

Ik ga dit topic even teruglezen Als je het lintje/touwtje genaaid hebt met een veiligheidsspeld. Aan één kant vastmaken (dus enkel stofje) dan aan die kant in het gaatje steken en er door halen. Priegelwerk maar erg veel voldoening als je zo'n "touwtje" in het juiste stofje hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorende schreef op 27 september 2015 @ 07:54:

Dat is snel :)! Bedankt damas & yesyes, ik ga het de volgende lus meteen proberen. Het duurde echt te lang en toen dacht ik het met een veiligheidsspeld te doen, maar dat werkte ook niet ;)Oeps, had even door moeten lezen dus... Bij mij werkt een veiligheidsspeld dus wel. Is wel een hele lange.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorende schreef op 27 september 2015 @ 09:02:

Ik heb alleen nog maar gratis patronen gebruikt, omdat ik het nog niet goed kan. Ik had dit patroon gebruikt Toddah little leggings. En ik had dit gratis patroon RAS babyhöse gebruikt voor de boorden aan de onderkant.



Ik wilde ook nog dit T-shirt erbij maken Raglan T-shirt mamahoch, maar ik vond mijn broekje nog niet netjes genoeg, dus eerst maar even oefenen. Nu gaat het al veel beter Als je in een fournituren winkel even in de boeken gaat kijken voor een makkelijk patroon zul je zien dat die veel makkelijker zijn dan die gratis patronen. Echt prima te doen met een goede beschrijving.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met een jas/vest achtig iets bezig. Klokkend model en zonder patroon. Zoiets als dit maar minder getailleerd, iets wijder dus en met sjaalkraag..én zwart

Alle reacties Link kopieren
Hé een naaitopic! leuk!

Heel bekend: meer stof dan 'nodig' in de kast. Tenminste, ik koop stof met een idee ervoor, dus doelbewust, maar dan moet je het wél gaan maken dus...en daar komt het niet altijd van..dus inmiddels hier een aardige opbergkast vol met stof



Ben net stof aan t snijden (nee, ik knip niet meer sinds ik die rolsnijders heb ontdekt!) voor een jurkje voor mezelf. Gewoon simpel van tricot, het crossover dress patroon van jocole. Even zoeken naar bijpassend garen nu...de overlock is zo fijn voor dit projectjes maar er moet een biasband aan, aan de voorkant, dus toch even in mijn klos garens zoeken naar een goede kleur...



Dat vergeet ik nou altijd; patroon, check. Stof, check.. oh ja, garen dat erbij kleurt....
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit eerder van een rolsnijder... Meteen even googlen.
Alle reacties Link kopieren
wellicht heet het wel anders haha!

hier noemen ze het een cutter rotatif: http://www.rascol.com/A-2 ... rotatif-fiskars-45mm.aspx

je snijdt gewoon om het patroon heen, heerlijk, zo rap en netjes! (netjes knippen is een geduldige zaak....)
Alle reacties Link kopieren
Oh ik wil ook een snijder! Ik maak veel kleine maatjes met boordstof is dat helemaal ideaal. Maar hoe groot is jouw snijmat als je er ook grote stukken mee snijd als ik dat mag vragen?



Nina wowwww die jas! Jij bent een gevorderde zo te lezen .



Stof / Project / enz. --> GUILTY. Hier ook eenmaal per 2 weken naailes dus i.i.g. doe ik daar iets en zo nu en dan leg ik mezelf een koopstop op. Dat gaat dan weer een maand goed... Haha.



Ik vraag voor Sinterklaas / Kerst / verjaardag vaak een naaitijdschrift. Zo heb ik een paar La Maison Victors, Ottobres, Knip en Burda's per jaar. Zeker Ottobre vind ik regelmatig hetzelfde of bijna hetzelfde in staan dus met 1 van elk seizoen kom je al een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
ik heb 2 snijmatten, voor quilten had ik een kleinere, 45 cm bij 30 cm. En daar ook stof voor kleinste op gesneden. Beviel zo goed, dat ik een grotere aangeschaft heb zodat kleding voor puberella en mijzelf zonder stof te schuiven gesneden kan worden. Die grote is 90 cm bij 60 cm. Het rokgedeelte van de jurk is (knielengte) past prima, broek voor mezelf zal ik toch wat moeten schuiven, of, tweede kleinere matje ernaast leggen bednek ik nu net



Miason Victor vond ik wel ok, jumsuit voor kleinste van gemaakt, Ottobre staan idd leuke patronen maar een lidmaatschap vind ik zonde want vind net als jij dat het zichzelf wel herhaald.. Nu ik aan de pdf patronen begonnen ben wil ik eigenlijk ook bijna niet anders

Uitprinten, plakken en juiste maat uitknippen, op de stof, snijden en hop je bent klaar om te naaien.



Damas, de Cisse heb ik ook en ook nog niet aangedurfd! De Jacob broek is hier heel fijn voor jongste want ze is smal gebouwd maar wel lang. De Charlie heb ik regelmatig voor zowel de dames en heren hier in huis gemaakt. De Julia sweater van Compagnie M vind ik ook een fijn model trouwens. (ik heb veeeeel te veel patronen besef me ik steeds; moet je er weer stof voor kopen enzo..
Alle reacties Link kopieren
Oh haha Emka wat leuk! Wij hebben dezelfde smaak. Jacob heb ik ook liggen en een keer gemaakt, die vond ik goed meevallen. Charlie heb ik ook al 2 x gemaakt!



Qua patronen is er ook zoveel leuks te koop!! Ik moet bekennen dat ik ook een hele stapel boeken heb. Zo Geknipt 1 en 2, Love at first Stitch en het FEMMA naaiboek. Heb uit die laatste 2 nog niks gemaakt maar zo leuk om in te bladeren.



Mij lijken die PDF patronen altijd zo'n gedoe dat je het hele patroon in feite nog in elkaar moet steken maar zoals jij het zegt is het natuurlijk ook. Een x knippen en plakken is eigenlijk hetzelfde werk als overtekenen en uitknippen.



Ik ga op zoek naar een snijmat, het klinkt heel goed! Ik gebruik nu soms die van mijn naaijuf maar daar heb ik thuis natuurlijk niks aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:damas schreef op 29 september 2015 @ 14:21:

Oh haha Emka wat leuk! Wij hebben dezelfde smaak. Jacob heb ik ook liggen en een keer gemaakt, die vond ik goed meevallen. Charlie heb ik ook al 2 x gemaakt!



Qua patronen is er ook zoveel leuks te koop!! Ik moet bekennen dat ik ook een hele stapel boeken heb. Zo Geknipt 1 en 2, Love at first Stitch en het FEMMA naaiboek. Heb uit die laatste 2 nog niks gemaakt maar zo leuk om in te bladeren. die heb ik ook en allemaal rokjes van mme zsazsa



Mij lijken die PDF patronen altijd zo'n gedoe dat je het hele patroon in feite nog in elkaar moet steken maar zoals jij het zegt is het natuurlijk ook. Een x knippen en plakken is eigenlijk hetzelfde werk als overtekenen en uitknippen.



Ik ga op zoek naar een snijmat, het klinkt heel goed! Ik gebruik nu soms die van mijn naaijuf maar daar heb ik thuis natuurlijk niks aan.ik heb een hekel aan overtekenen (vooral ottobre, al die lijntjes zo dicht op elkaar...)en t aan elkaar plakken is zo gebeurt eigenlijk, met de pdf. Ze zijn meestal ook een stuk goedkoper (want geen papier gebruik voor de ontwerpster en geen verzendkosten). Ik vind t ideaal, vooral omdat ik binnenkort ga verhuizen en op usb sticks alles past, anders had ik een aparte container nodig gehad
quote:nina1966 schreef op 29 september 2015 @ 10:45:

[...]

Als je in een fournituren winkel even in de boeken gaat kijken voor een makkelijk patroon zul je zien dat die veel makkelijker zijn dan die gratis patronen. Echt prima te doen met een goede beschrijving.



Bedankt voor de tip. Ik merk dat mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht mij niet echt helpt bij het naaien (ik deed dus een half uur over m'n lusje binnenstebuiten te keren en toen naaide ik het vervolgens in de binnenkant), maar ik begin het wel steeds beter te snappen.

En ik heb tijd gestoken in m'n naaimachine een beetje te leren kennen, zo ben ik er na een paar projectjes achter gekomen dat ik gelukkig ook een achteruitnaaihendel heb

Nu vind ik dat er wel klaar voor ben en heb bij de bibliotheek wat boeken gereserveerd met patronen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven