Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar toen was er een stukje stof over en leek het me een goed idee om met rechte naden te beginnen...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Mede-naaisters! Ik schrijf hier eigenlijk nooit, omdat ik wel veel naai, maar daar niet over schrijf (waarom, dat weet ik niet). Ik heb net een topic geopend over het aanpassen van patronen aan een groeiende buik ivm zwangerschap; hebben jullie daar ideeën over? Topic is hier te vinden: Naaipatronen aanpassen aan zwangerschap



In dit topic antwoorden mag natuurlijk ook . En zo dus duidelijk is, ik wil graag bezig met een positiejurk, maar ik worstel nog een beetje met hoe ik die buik er in frommel.
Alle reacties Link kopieren
Mooie jurk, Nina! Lekker fleurig! Ik vind voor zowel lang als kort wat te zeggen. (Kun je er geen afritsjurk van maken? )



@May_ka, groot gelijk: eerst met rechte naden beginnen! Tegen een opfrottende onderdraad kan het ook helpen als je het spoelhuis even schoon maakt en/of een nieuwe naald er in zet. (Dat moet sowieso regelmatig!)



@Pampas, ik heb in je eigen topic geantwoord!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een veel te ingewikkelde jurk voor mijn figuur.



Ik moet door een onhandige maatverdeling de patronen altijd aanpassen. Maar een jurk met een strak lijfje met prinsessenlijn (strapless volgens het patroon, maar dat durf ik niet aan hoor!), dat had ik nog niet eerder gedaan. En ik snap nu ook heel goed waarom! Maar wonder boven wonder (en met een beetje hulp van een ander patroon dat wel tot de juiste maat ging in het gebied dat ik aan moest passen), lijkt het erop dat het lukt. De toile zit beter dan ik had durven hopen. Ik heb alleen geen perfecte netjes recht onder mijn oksel lopende zijnaad, maar een kniesoor die daarop let, toch? En een wat smaller voorpand kleedt ook slanker af. Dus.



Nu nog zien hoe ik de rok aan moet passen, qua plooien enzo, maar dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan het lijfje.
Alle reacties Link kopieren
Succes beeldig.
Hallo allemaal! Ik heb een vraag... Heeft iemand ervaring met color snaps i.c.m. de Vario tang van Prym + opzetstuk voor de snaps?



De ene kant lukt goed, het pinnetje plus het rondje met de rand naar binnen. Maar de andere kant, het pinnetje met het rondje met de rand naar buiten, daarbij druk ik het pinnetje steeds heel lelijk plat. Helemaal aan diggelen. Hij doet het wel, maar ik weet zeker dat ik iets verkeerd doe. Ik kan ook nergens vinden hoe het nu moet :(
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je de Colorsnaps ook van Prym?

Want daar heb je een speciaal opzetstukje voor nodig.

quote:helena2 schreef op 04 juni 2016 @ 14:57:

Bedoel je de Colorsnaps ook van Prym?

Want daar heb je een speciaal opzetstukje voor nodig.

[afbeelding]Ja, helena! Die bedoel ik en ik heb het opzetstuk ook. Dat je de pinnetjes in dat witte rondje moet leggen ben ik inmiddels achter, en ik vermoed dat ik die andere 2 erin moet doen aan de andere kant met het rubberen ding erover? Maar ik knijp ze dus wel lelijk. Er staat niet bij hoe het moet...
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/JEYDVCxGzLk



Heb je hier iets aan? Het is wel een andere tang, maar hoe het werkt is hetzelfde, toch?

En anders googlen op filmpjes, dan vind je vast iets.

Is de tang nog wel recht?
Niet direct, maar ik was via die op een heel goed filmpje gekomen! Spaanstalig, dus ik versta het niet maar ik zie dat ik het goed heb gedaan... Heb gewoon veel te hard zitten knijpen Bedankt! Baby Born heeft al 2 luiers nu ;)
Ik heb meteen nog een vraagje... Heeft iemand hier eigenlijk zo'n biasbandmaker-ding?





Zoiets. En wat vinden jullie ervan? Is het de aanschaf waard?
Alle reacties Link kopieren
Ja. Ideaal. Nooit meer zoeken naar de juiste kleur band
Aan het typen...............
Alle reacties Link kopieren
Die tapemakers heb ik ook. Ik vind ze superhandig.
Oké, dat is dan een leuk cadeautje voor mezelf! Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Is dat ook voor tricot?
Alle reacties Link kopieren
Nee. Tricot kun je ook geen vouw in strijken. Verder heb je bij tricot niet echt vaak b band nodig.
Alle reacties Link kopieren
Tricot moet je gewoon knippen op 3 of 4 centimeter. Dan dubbelvouwen (goede kant buiten) dan langs de mouw of halslijn stikken, dubbelvouwen en op de goede kant doorstikken
Aan het typen...............
Alle reacties Link kopieren
Aha, je moet dus een vouw strijken met die dingen. Ik kende ze niet. Dacht: misschien handig als hulpmiddel bij tricot boorden, want die probeer ik in 1 keer eraan te zetten met de coverlock. Maar niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Je knipt een reepje stof en vervolgens trek je de stof door dat apparaat terwijl je het strijkt. Je krijgt dan een U en die stik je eerst met 1 kant aan de goede kant van de stof. Dan omvouwen en vervolgens vaststikken (ook aan de goede kant van de stof)
Aan het typen...............
Alle reacties Link kopieren
Als je het echt goed doet, knip je de reep op de biais (schuine kant) van de stof. Dan krijg je echt biaisband.



Ik heb ze ook. Reuze handig!
Alle reacties Link kopieren
Mijn veel te moeilijke jurk was trouwens op tijd af. Toch strapless en zelfs met baleinen, omdat het lijfje anders indeukte onder mijn boezem. Ben d'r super blij mee! En ik heb er zelfs in kunnen dansen zonder dat 'ie op mijn enkels hing.



Vanwege het weer had ik er een kanten croptop bij genaaid en met het allerlaatste restje stof van de rok ook nog een bijpassend tasje.

Helemaal tip-top!



Vanavond heb ik in 2 uurtjes een sportbroekje genaaid. Morgen is de sportdag hier en kind vertelde dat ze kleding aan moest die vies mocht worden. Ze heeft net een nieuw, veel te duur sportbroekje. Maar gelukkig had ik nog een couponnetje lycra in een hippe kleur en met een patroon van een legging kon ik daar snel even een sportbroekje van maken dat wél vies mag worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 07 juni 2016 @ 21:04:

Aha, je moet dus een vouw strijken met die dingen. Ik kende ze niet. Dacht: misschien handig als hulpmiddel bij tricot boorden, want die probeer ik in 1 keer eraan te zetten met de coverlock. Maar niet dus.Wat gaat er mis dan? Gaat juist super met de lockmachine.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 07 juni 2016 @ 21:19:

Mijn veel te moeilijke jurk was trouwens op tijd af. Toch strapless en zelfs met baleinen, omdat het lijfje anders indeukte onder mijn boezem. Ben d'r super blij mee! En ik heb er zelfs in kunnen dansen zonder dat 'ie op mijn enkels hing.



Vanwege het weer had ik er een kanten croptop bij genaaid en met het allerlaatste restje stof van de rok ook nog een bijpassend tasje.

Helemaal tip-top!



Vanavond heb ik in 2 uurtjes een sportbroekje genaaid. Morgen is de sportdag hier en kind vertelde dat ze kleding aan moest die vies mocht worden. Ze heeft net een nieuw, veel te duur sportbroekje. Maar gelukkig had ik nog een couponnetje lycra in een hippe kleur en met een patroon van een legging kon ik daar snel even een sportbroekje van maken dat wél vies mag worden!Ben nou wel benieuwd naar je jurk. Kom op op hangertje of man met zak over zijn hoofd of op paspop en een foto!
Alle reacties Link kopieren
Heel even dan...
Alle reacties Link kopieren
en weer weg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven