Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Haha, heel duidelijke uitleg over stretch en tricot, Beeldig. Jij ook bedankt voor jouw uitleg Damas!



Ben weer een stuk wijzer. Flanel dus alleen voor beddengoed en pyjama's. Ik ga even de gekozen stofjes voor leggings even uitzoeken dat ze van tricot zijn en daar ook een naald bij zoeken. Bedacht me ook net dat leggings al snel geschikt zijn voor de winter met een lange warme trui er op en slofjes er onder.



Volgens de vriendin van mijn moeder waren leggings zo een beetje het gemakkelijkste waar ik mee kon beginnen, ga daar over een tijd ook langs, zij gaat het mij dan leren. Ik kijk sowieso wel even naar die rechte jurk Beeldig, een overgooier is nooit weg in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt tricot/jersey in verschillende soorten. De een is wat dunner, ziet er aan de achterkant ook anders uit dan aan de voorkant (je ziet als je goed kijkt het aloude breisteekje een recht een averecht)

En er zijn tricots/jerseys die niet zo netjes terug schieten als je ze uit rekt. Zou eerst wat staaltjes aanvragen als je iets online wil kopen.

Dikkere tricots rekken ook prima trouwens In het laatste geval van mij, een shirt, té goed Het is nu een 80ies model mét afhangende schouder Maar wel leuk al is ie wat te wijd.

Flanel is idd echt niet rekbaar maar wel lekker voor leuke winternachtponnetjes of pyjamaatjes.

Ben je slank? Probeer dan eens een strakke rok als eerste. Een wat dikkere tricot of mooie denim stretcht bv (daar zit nogal wat rekverschil in dus wel even goed bekijken) ipv een legging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 07 juli 2016 @ 11:00:

. Bij tricot past je legging ook nog als je maat 40 hebt gekregen. Nouwww Mijn leggings pasten nog met hoogzwanger En ik was DIK. Ook shirts en jukjes gewoon doorgedragen, jurkjes wel als top dan.
Alle reacties Link kopieren
Flanel kan juist prima als babybroekje. Heb je het boekje van pieke stuvel, baby en co? Daar staat een heel mooi broekje in voor geweven stoffen. Sowieso staan daar echt leuke patroontjes in. Verder is zwergenverpackung van farbenmix nog een aanrader, vooral de tweede versie.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 07 juli 2016 @ 18:59:

Flanel kan juist prima als babybroekje. Heb je het boekje van pieke stuvel, baby en co? Daar staat een heel mooi broekje in voor geweven stoffen. Sowieso staan daar echt leuke patroontjes in. Verder is zwergenverpackung van farbenmix nog een aanrader, vooral de tweede versie.Maar geen legging achtig iets. Dan moet het een wijd broekje met ruime taille met elastiek of gulp worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja wijd met elastiek, ik zeg toch patroon voor geweven stoffen.
Alle reacties Link kopieren
In de ottobre staan ook bijna elke keer leggings in allerlei maten.

Legging vind ik ook niet het makkelijkste hoor. Toch wel gedoe met die elastiek. Al helemaal in een piepklein maatje.

Maar ik vind het wel heel leuk om te doen!
Alle reacties Link kopieren
Mag hier geen webshops noemen maar heb een paar adresjes waar de kwaliteit altijd goed is wat tricot betreft. Als je ze wil stuur ik wel een pb
Is goed Damas! Ik zal de PB functie even aan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er hier weer zoveel leven in het topic is.



Ik ben zelf ook nog steeds wel bezig, vooral voor de kinderen. Dat is zo leuk om te doen. Kost weinig stof, patronen zijn minder groot en het staat 9 van de 10 keer leuk????.

En die blije snoetjes wanneer je weer iets klaar hebt????.



Heb voor mijn dochter een jumpsuit afgemaakt en ben nu bijna klaar met een vest voor zoon. De bomber versie uit de laatste knippie. Het was even een gepriegel met de zakken maar het is gelukt. Ga deze ook nog voor dochter maken.



Het patraan van de Solis dress ligt hier ook al klaar, moet er alleen nog even een stofje voor vinden. En eigenlijk heeft ze wel genoeg zomerjurkjes??. Ik ben me al aan het oriënteren op wat winterse stofjes.
Alle reacties Link kopieren
Damas je mag gewoon webshops noemen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier ervaring met het uitnemen (noem je dat zo?) van een broek? Ik heb een leuke broek gezien, maar hij kan net niet dicht. De broek is te lang, dus ik houd bij het inkorten redelijk veel stof over. Kan ik die stof dan gebruiken om een soort inzetstukken te maken aan de zijkanten van de taille om de broek iets wijder te maken? En hoe moet ik dat aanpakken? Moet ik nog ergens op letten zoals het model van de broek of waar ik de inzet stukken plaats?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat nog nooit gedaan. Eigenlijk vooral omdat ik geen broeken wil kopen waar ik zelf nog aan moet sleutelen. Dan kan ik net zo goed helemaal zelf een broek maken.

En ik denk ook niet dat dat mooi wordt.



Vooral de band bovenaan lijkt me dan niet mooi worden. Want daar moet natuurlijk ook een stuk tussen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar wel voorbeelden van gezien op Pinterest. Als dat je net even vooruit helpt zonder nieuwe broek te hoeven komen, dan zou het een oplossing zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik alle voorbeelden die ik gezien heb er erg "zelfgemaakt" uitzien, het is duidelijk een noodoplossing. Bij een broek die nog gekocht moet worden, zou ik er gewoon al helemaal niet aan beginnen, eerlijk gezegd.



Maar als je per se wil knutselen: als het alleen om de tailleband gaat, dan kun je een wigvormig lapje aan de achterkant zetten, waarbij je het achterste riemlusje loshaalt, de achternaad loshaalt, het driehoekje stof er tussen zet en dan het riemlusje daar weer overheen zet. Als het om de hele breedte gaat, dan zou je een lange punt in de zijnaden kunnen zetten. Probleem daarbij is niet alleen dat de tailleband lelijk wordt, maar ook dat je waarschijnlijk te weinig lengte van de onderkant haalt om er in dezelfde lengterichting als de rest van de broek een lapje tussen te kunnen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een tweedehands broek die mijn moeder inmiddels voor mij gekocht heeft maar die net niet past. De broek is heel mooi, en ik vind het zonde om hem weg te doen, helemaal omdat ik meestal wat langere shirts/tunieken draag die (iets) lager zijn dan kruishoogte. Dus ik verwacht dat er in de praktijk niets van de inzetstukken te zien is.



Ik weet inderdaad niet of er genoeg cm af kunnen om de inzet stukken in dezelfde lengte van de stof van als de pijpen te knippen. Het zal erom spannen, aangezien er toch een cm of 6-7 af moet qua lengte. Maar ik ga het morgen gewoon proberen. Op dit moment kan ik de broek toch niet dragen, dus als het mis gaat is het eigenlijk toch niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
En een kilo afvallen? Dat lijkt mij de mooiste optie.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je er inderdaad toch altijd shirts overheen draagt, dan kan het best zijn dat het wel een goede oplossing is, om er een stuk tussen te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Afvallen zou mooi zijn, maar dat is op dit moment niet haalbaar. Ik moet eerst mijn eetstoornis onder controle krijgen.

Gelukkig heeft het naaien twee voordelen: ik krijg hopelijk meer (kleding) die mij goed staat, en ik ben in positieve zin bezig met mijn lichaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:lushcooking schreef op 10 juli 2016 @ 00:47:

Afvallen zou mooi zijn, maar dat is op dit moment niet haalbaar. Ik moet eerst mijn eetstoornis onder controle krijgen.

Gelukkig heeft het naaien twee voordelen: ik krijg hopelijk meer (kleding) die mij goed staat, en ik ben in positieve zin bezig met mijn lichaam.

Een kant en klaar broek verbouwen is alleen te doen als ie voor de rest mooi zit. Dus idd nét dat beetje taille te weinig. Is het verder ook wat strak, ook om de billen bv dan moet je er eigenlijk niet aan beginnen. Beter dan investeren in een goed patroon voor jouw figuur.

Moet je iemand vinden die wat weet van patronen. De meeste patronen zijn veelal gewoon vergroot en dat gaat niet altijd goed. Schouders groeien namelijk niet mee net als het kruis. Vaak zit het kruis niet goed, de taille of in het geval van een shirt hangen de schouders af en heb je ruimte over op plaatsen waar je dat niet wil.

Heb je niet een oude broek die wél goed zit? Die zou je los kunnen halen en op stof leggen.
Oei Lush, klinkt als een heel project. Veel succes! Knap dat je het gaat proberen!



Ik heb een project gezien die ik wil gaan proberen deze week, als ik er tijd voor kan vinden.



Verschoonmatje



Wat denken jullie, te doen voor een beginner? Zo ja, moet ik rekening vanwege het tafelzeil houden met de draadspanning? Of überhaupt voor een ander soort draad kiezen? Ik was er wel aan het denken de drukknopjes weg te laten, maar dat is toch eigenlijk een kwestie van die in de stof slaan met een hamer, toch (even de basiskennis onder de knie krijgen )?



Lijkt me wel echt een heel leuke vervanger voor mijn twee saaie grijze. En ik moet nog ruim 2-3 jaar luiers verschonen, dus mag leuk blijven, toch?
Alle reacties Link kopieren
Fleet, lijkt me goed te doen. Heb jij ook een locker? Dan is het afwerken zoals in de tutorial, zo niet, moet je even wat anders bedenken.



Lush, zitten er zakken op? Dan gaat het misschien iets minder handig. Maar anders, gewoon proberen zou ik zeggen.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Ik had de tutorial nog eens goed doorgelezen en het schijnt dat je met een grotere naald de boel wel aan elkaar genaaid zou moeten krijgen.



Ga me eens verdiepen in de locker. Misschien voor ooit voor erbij.



Vandaag ook aan het speuren geweest voor een tutorial voor een dekbed overtrek, moet heel goed te doen zijn! Nu had ik alleen een leuke stof gezien op Etsy, maar die stof is per yard 91,44 x 111,76. Moet ik dan in totaal vier yard bestellen om daar een dekbed overtrek van 140x200 te kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon goedekanten op elkaar, keeropnening vrij laten, keren en vlak langs de rand doorstikken.

Voor je dekbedovertrek zou ik op zoek gaan naar stof van 140 of 150 breed anders heb je een naad in het midden.
Mijn vriendin is terug van vakantie. Dus volgende week gaan we aan de naaimachine zitten. We beginnen met een kussen en ik heb ook al het tafelzeil binnen voor het verschoonmatje. Wordt lekker fleurig, is er eentje van Kitch Kitchen.



Ik heb voor het dekbedovertrek nog gemaild naar de eigenaresse van de Etsy shop waar ik de stof gezien had, maar helaas, kreeg ook het advies het aan elkaar te naaien. En dat wil ik niet, vind een naad in het midden niet mooi. Wel kan ik een baby laken maken van 2 yard dus die ga ik wel bestellen. Heb twee heel mooie stoffen gezien die perfect bij het kamertje passen, dus ga dan twee lakentjes maken. Maar dat duurt even voordat dat hier is, want moet uit de US komen. En ik overweeg mijn vriendin daar ook naar te laten kijken, als zij daar een mooie stof vindt, kunnen we de kosten delen.



Al denk ik wel dat ik van een leuke stof een dunne deken ga maken voor over het dekbed van dochter, bij het voeteneinde. Dan heb ik niet zoveel stof nodig en kan ik evengoed een gewenste stof gebruiken.



Voor de paarse vintage stof heb ik ook een idee, ga er een jumpsuit van maken. Ga daar mijn moeders vriendin voor vragen, wil er namelijk eentje voor mijn jongste maken nu ze nog een baby is.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie de fijnste stof voor een zomerjurk?

Ik wil een blousejurk maken, maar twijfel over de stof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven