Welk voer voor poezels met aanleg voor stenen?

12-06-2014 16:43 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kater met aanleg voor struvietstenen en een poes met aanleg voor oxalaat. Voordat de aanleg van poes bekend was aten ze allebei alleen Sanabelle urinary droogvoer, wat niet erg in de smaak viel de laatste tijd.

Op last van dierenarts zit poes nu aan de Royal Canin Urinary natvoer zakjes. Kater eet er ook van mee omdat ze gewend zijn de gehele dag eten beschikbaar te hebben en ik niet de hele dag in de buurt ben.

Het spul is alleen zo godsgruwelijk duur dat er toch een andere oplossing zal moeten komen. Ben nu 100-150 euro per maand alleen aan voer kwijt.

Standaard brokjes van Whiskas of AH gaan er wel in maar lijkt me geen goed plan.

Verder geen ervaring met speciaalvoer.



What to do?
Alle reacties Link kopieren
Poezels?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg dat ook vaak, moet ik nu onder een steen mij gaan schamen?



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Oja, het voer. Je hebt uiteraard de droge brokken van de dierenarts.



Bij Faunaland hebben ze Provet wat goedkoper is. (dacht die naam iig)



En ik weet van een forumster dat ze mij adviseerde om te kijken bij Zoo.nl online (zou ik even moeten terug zoeken naar dat emailtje)



En het zachtvoer is hier iets van 1.19 per klein blikje. Hier voornamelijk hardvoer, die kleinste eet dat liever, een blikje heel af en toe.

De andere 2 katten heb ik aangeleerd dat ze niet aan zijn eten mogen komen. Dus kan nu 3 bakjes naast elkaar zetten en weten ze precies welke voor hun zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Onze kater krijgt ook RC Urinary, een oxalaatsteenpatient.

Hij krijgt naast natvoer ook de brokjes, het natvoer leng ik nog aan met een scheut (warm) water om nog meer vocht binnen te krijgen.

Maar ik kom bij lange na niet eens aan de helft van wat jij uitgeeft per maand aan het voer.

Zak brokken van anderhalve kilo is een euro of 20, daar doe ik bijna 2 maanden mee, met twee katten zou dat een maand zijn, zacht voer een half zakje per dag, dat zou met twee katten een heel zakje zijn.

Als de kat voldoende vocht binnenkrijgt hoeft hij echt niet alleen zakjes natvoer, maar kunnen brokken ook best.
Uiteraard is wat je bij de dierenarts koopt duur, maar misschien hoef je daardoor minder naar de dierenarts.



Ga ook zeker eens googlen of het in webwinkels niet goedkoper is!

Koop een grote verpakking en hou hem goed gesloten, dan kun je er best een tijd mee doen. Doe een gedeelte er van in een trommel, zodat je niet dagelijks die grote zak open hoeft te doen.



Ik meen dat Zooplus ook dieetvoer verkoopt, maar ik kan me vergissen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Beter.Laat schreef op 12 juni 2014 @ 17:21:



Ik meen dat Zooplus ook dieetvoer verkoopt, maar ik kan me vergissen...Ja die bedoelde ik ook.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Mijn " poezel", meisje dus, heeft ooit toen zij 3 jaar oud was blaasgruis gehad. Volgens de dierenarts moest ik haar geen voer met vis geven want daar zitten teveel eiwitten in.

Inmiddels is zij 15 en ik voer haar sindsdien dus niets waar vis in zit. 's-morgens een blikje gourmet en rest van de dag verdeelt een handje Purina One brokjes. Nooit meer problemen gehad.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater van 7 jaar is sinds een half jaar aan de medicinale droge brokjes van Hills. C/D heet het geloof ik en als je online koopt bij MedPets of zooplus kun je een grote hoeveelheid in 1x aanschaffen. Dan ben je heus geen ¤50/maand kwijt. 2x per dag 20-25 gram per kat, dus die grote verpakking gaat wel even mee ;)

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Die van ons krijgen sanimed antistruviet brokjes.

Ook van de DA, zak van 4,5 kg kost ongeveer 39,-

Daar doe je wel ff mee
Just because I rock, doesn't mean I'm made of stone.
TO heeft ook een oxalaatkat en dat is lastiger dan struviet. Oxalaat is niet op te lossen met voer, zoals struviet, je kunt alleen proberen te voorkomen met voer dat de kristallen zich vormen en stenen worden. Voer voor katten met struviet werkt juist oxalaat in de hand, dat is ook een van de redenen dat oxalaatstenen steeds meer voorkomen.



Je moet dus goed uitzoeken wat je voert.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 12 juni 2014 @ 18:36:

TO heeft ook een oxalaatkat en dat is lastiger dan struviet. Oxalaat is niet op te lossen met voer, zoals struviet, je kunt alleen proberen te voorkomen met voer dat de kristallen zich vormen en stenen worden. Voer voor katten met struviet werkt juist oxalaat in de hand, dat is ook een van de redenen dat oxalaatstenen steeds meer voorkomen.



Je moet dus goed uitzoeken wat je voert.



Hi Lughnasadh, inderdaad, dat idee kreeg ik ook, vandaar dat ik de verschillende problematiek beschreef. Dan komt het erop neer dat ze toch zullen moeten wennen aan specifieke voermomenten en verschillende voeding denk ik...?



Maar welk voer is nou naast RC Urinary, ook goed ter voorkoming van oxalaat?
Alle reacties Link kopieren
[quote]Mylene_Valerie schreef op 12 juni 2014 @ 16:47:

Ik zeg dat ook vaak, moet ik nu onder een steen mij gaan schamen?



Ja, begin maar gelijk ermee
Je hebt Trovet en Eukanuba nog, maar qua prijs maakt dat volgens mij niet zoveel uit met RC.



Onze katten houden we tijdens het eten idd strikt gescheiden. De kater is een enorme vreetzak, de poes eet beschaafd en doet een eeuw over haar bakje voer. Ze krijgen hun portie voer verdeeld over de dag.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Lughnasadh schreef op 12 juni 2014 @ 18:36:

TO heeft ook een oxalaatkat en dat is lastiger dan struviet. Oxalaat is niet op te lossen met voer, zoals struviet, je kunt alleen proberen te voorkomen met voer dat de kristallen zich vormen en stenen worden. Voer voor katten met struviet werkt juist oxalaat in de hand, dat is ook een van de redenen dat oxalaatstenen steeds meer voorkomen.



goh dat wist ik niet.Bedankt voor de info
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 12 juni 2014 @ 16:50:

...Maar ik kom bij lange na niet eens aan de helft van wat jij uitgeeft per maand aan het voer.

Zak brokken van anderhalve kilo is een euro of 20, daar doe ik bijna 2 maanden mee, met twee katten zou dat een maand zijn, zacht voer een half zakje per dag, dat zou met twee katten een heel zakje zijn.

....



Ah ik zie het al; de mijne krijgen op advies van dierenarts bijna alleen maar natvoer (idd met extra water). Er gaan minimaal 3 hele zakjes doorheen per dag en nog een handje droogvoer voor de struvietpatient. Dus dan gaat het een stuk harder financieel gezien.

Ben nu stuk voor stuk alle merken aan het uitzoeken en de prijzen naast elkaar aan t zetten. Maar t lijkt erop dat het gewoon RC blijft, grotere verpakkingen en meer hardvoer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 juni 2014 @ 16:47:

Ik zeg dat ook vaak, moet ik nu onder een steen mij gaan schamen?



Yep
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Blaasdieet van de dierenarts! Is niet goedkoop, maar een kater die niet meer kan plassen is onwijs zielig en pijnlijk. Komt men ook vaak te laat achter.
Another Tale of Infinite Dreams
quote:cosmopolitan2208 schreef op 12 juni 2014 @ 21:04:

[...]





Ah ik zie het al; de mijne krijgen op advies van dierenarts bijna alleen maar natvoer (idd met extra water). Er gaan minimaal 3 hele zakjes doorheen per dag en nog een handje droogvoer voor de struvietpatient. Dus dan gaat het een stuk harder financieel gezien.

Ben nu stuk voor stuk alle merken aan het uitzoeken en de prijzen naast elkaar aan t zetten. Maar t lijkt erop dat het gewoon RC blijft, grotere verpakkingen en meer hardvoer.Maar wat krijgen ze dan veel! Of heb je van die enorme knoffels van katten? Kater doet het hier prima op voornamelijk brokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 12 juni 2014 @ 21:06:

[...]





Yep



Kies ik wel een struvietsteen



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 juni 2014 @ 21:23:

[...]





Kies ik wel een struvietsteen



Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hier een enorme kater en juist een klein oxalaat poesje dat sinds de operatie voor het verwijderen van haar steen (vr)eet als een bouwvakker (). Ze was ook echt graatmager geworden dus ik laat haar lekker nu even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven