Welke bloemen en planten doen het goed in een schaduwtuin?

25-07-2016 11:59 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht, laat ik maar eens een lekker andijvie-topic openen.





Ik woon in een heel klein huisje met een inie minie tuintje, voor en achter. Leuk, maar ik heb helaas nauwelijks zon. Aan de voorkant heb ik alleen in de ochtend wat zon, en de achterkant is weliswaar aan de goede zonkant, maar daar grenst ook het huis van de buren, een soort blinde muur dus die vrijwel al het zonlicht weghoudt. Heb wel volle zon in de zomer, maar slechts een paar uur en die verschuift al naar gelang het jaargetijde. Ik schuif dus altijd lekker met mijn stoeltje mee.



Nu heb ik TOTAAL geen groene vingers maar deze beperkte zoncondities zorgen ervoor dat zowat geen plant het houdt hier. En dat terwijl ik dol ben op rozen, tulpen, seringen, viooltjes, hortensia's, vlinderplanten etc. kortom, mooi bloeiende planten en bomen met liefst zoveel mogelijk kleur. Ain't gonna happen, blijkbaar. Er is wel een verplichte haag en die doet het goed. Tegels op het terras anders heb je hier alleen onkruid want dat groeit dus wel als kool omdat het hier ook vrij vochtig is qua aarde.



Iemand die wel tuintalent heeft: een idee? Welke planten kunnen wat meer hebben (liefst in een mooie pot) en zien er toch leuk uit? Alvast dank!



Welke mooie bloeiende planten met kleur zouden het wel goed doen?
Alle reacties Link kopieren
Er is een topic hier. Tegen tegeltuin topic waar je echt heel veel kan uithalen. We zijn nu al bezig met nr 2.

Schaduw is met name; hortensia, varen, buxus, hosta, hedera.



Het probleem met een tuin waarbij je met name in de zomer toch wel een paar uur sterke zo'n hebt staan is dat het soms heel erg zoeken is wat nu het juiste is. Dus dan is het uitproberen.



Wat voor grond heb je?
nursy wijzigde dit bericht op 25-07-2016 12:07
Reden: Nog een plantje vergeten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij doen deze het heel goed in de schaduw: Rhododendron, Annabelles, Hebe, Astilbe en Hosta's
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 25 juli 2016 @ 12:06:

Er is een topic hier. Tegen tegeltuin topic waar je echt heel veel kan uithalen. We zijn nu al bezig met nr 2.

Schaduw is met name; hortensia, varen, buxus, hosta, hedera.



Het probleem met een tuin waarbij je met name in de zomer toch wel een paar uur sterke zo'n hebt staan is dat het soms heel erg zoeken is wat nu het juiste is. Dus dan is het uitproberen.



Wat voor grond heb je?Ha, goeie vraag. Geen idee, ik weet alleen dat het behoorlijk vochtig is. Heeft ook met het gemaal en de waterstand te maken. Buxus is overigens in no time ook overleden hier, maar dat kan aan mijn gebrek aan groene vingers liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sowieso ook kijken in het tegeltuin topic, thanks voor de tip want die had ik nog niet gezien!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 25 juli 2016 @ 12:14:

[...]





Ha, goeie vraag. Geen idee, ik weet alleen dat het behoorlijk vochtig is. Heeft ook met het gemaal en de waterstand te maken. Buxus is overigens in no time ook overleden hier, maar dat kan aan mijn gebrek aan groene vingers liggen. Nee onwaarschijnlijk buxus is redelijk fool proof! Kan wel aan je grond liggen! Veel planten houden niet zo van natte voeten!
Alle reacties Link kopieren
quote:LaVidaPura schreef op 25 juli 2016 @ 12:07:

Bij mij doen deze het heel goed in de schaduw: Rhododendron, Annabelles, Hebe, Astilbe en Hosta's





Dank, ik ga het googlen!



Jaren geleden stond er wel zo'n vies stekelig ding in de tuin, leek een soort hulst van de kerststukjes, geen idee hoe die plant heet verder. Dat soort planten vind ik echt afschuwelijk dus ie heb ik er toen uitgehaald. Die deed het uiteraard wél goed hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 25 juli 2016 @ 12:16:

[...]





Nee onwaarschijnlijk buxus is redelijk fool proof! Kan wel aan je grond liggen! Veel planten houden niet zo van natte voeten!Aha, dan is dat de extra complicerende factor hier bovenop het gebrek aan zon. Want die natte grond, daar kan ik niet zoveel aan doen helaas. Moet ook geregeld de tegels schoonspuiten voor en achter, omdat ze vol mos en algen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Als je een vochtige, donkere tuin hebt, kijk dan eens naar tropisch regenwoudplanten. Klinkt gek, maar die staan normaal ook in een donkere, natte omgeving. En sommigen zijn zelfs winterhard.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 25 juli 2016 @ 12:18:

[...]





Aha, dan is dat de extra complicerende factor hier bovenop het gebrek aan zon. Want die natte grond, daar kan ik niet zoveel aan doen helaas. Moet ook geregeld de tegels schoonspuiten voor en achter, omdat ze vol mos en algen zitten.Je zou eigenlijk eens moeten uitzoeken wat die verplichte haag is!
quote:nursy schreef op 25 juli 2016 @ 12:06:

Er is een topic hier. Tegen tegeltuin topic waar je echt heel veel kan uithalen. We zijn nu al bezig met nr 2.

Schaduw is met name; hortensia, varen, buxus, hosta, hedera.



Het probleem met een tuin waarbij je met name in de zomer toch wel een paar uur sterke zo'n hebt staan is dat het soms heel erg zoeken is wat nu het juiste is. Dus dan is het uitproberen.



Wat voor grond heb je?Altijd op zoek naar nieuwe meeschrijvers
Alle reacties Link kopieren
quote:perzika schreef op 25 juli 2016 @ 12:18:

Als je een vochtige, donkere tuin hebt, kijk dan eens naar tropisch regenwoudplanten. Klinkt gek, maar die staan normaal ook in een donkere, natte omgeving. En sommigen zijn zelfs winterhard.Hee, dat is een goede tip. Daar zou ik dus echt nooit aan denken gezien onze koude en natte winters.
Alle reacties Link kopieren
quote:Steampunkcat88 schreef op 25 juli 2016 @ 12:21:

[...]





Altijd op zoek naar nieuwe meeschrijvers Even ervaringsdeskundige worden. Kwam overigens op dit topic omdat mijn buuf me vroeg om voor haar planten te zorgen buiten met die hitte afgelopen week. Ze zou me nog beter drie leeuwen, zes paarden en een roedel honden kunnen toevertrouwen, want daar ben ik beslist beter mee dan met planten.
Alle reacties Link kopieren
De astilbe houdt van vocht en schaduw en bloeit ook nog leuk, je hebt hem in allerlei kleuren

Maagdenpalm als bodembedekker (bloeit lekker vroeg in het seizoen)
Alle reacties Link kopieren
Hosta's en Kaapse Lelies, en ga die dan niet bij een tuincentrum halen, maar bij een kweker die een beetje van de wat inheemsere planten is. Er bestaan van allebei namelijk geweldige variëteiten maar die zie je in het gemiddelde tuincentrum nooit. In het Rivierenland heb ik wel een aanrader voor een goeie kweker, maar daar woon je vast niet toevallig
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hortensia's doen. Die bloeien lekker lang, hebben prachtige kleuren en doen het prima in een pot en in de schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Skimmia staat hier in de schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Hee, wat goed, dankzij jullie heb ik al een mooi boodschappenlijstje!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt heel veel soorten clematis, leuk voor de blinde muur. De ene doet het wel de andere niet maar ze zijn niet duur in aanschaf en dus best de moeite waard om te proberen.

Btw hier doen 2 van de 5 het prima en 1 eigenlijk te kort maar doet het wel , de andere zijn gesneuveld.

Hortensia doet het gek genoeg bij ons totaal niet, de sering (tegen alle verwachting in) juist weer wel. Ik zou verder in zo'n tuin waar je in de winter toch niet komt véél potten hangen en gewoon in het voorjaar een stel eenjarige leuke bloeiers die je na de herfst gewoon weggooit.
Alle reacties Link kopieren
Ja, potten met een 'wisselcollectie' aan planten is ook een goed idee. Die kan ik ook aan de muren hangen aangezien het echt maar een heel klein tuintje is.
Alle reacties Link kopieren
Een roos die het ook doet op een noord-muur: new dawn. Een populaire en sterke roos met mooie roze/witte bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi mijn stokpaardje ook maar even in de groep

Leliegras is ook een uitstekende schaduwplant

...
Alle reacties Link kopieren
Oh, die vind ik wel mooi!



En die roos is er ook een om te onthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven