Welke indeling voor onze keuken, met afbeelding

25-11-2015 13:43 183 berichten
Hi,



Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening. Ik twijfel tussen 2 indelingen voor de keuken in onze nieuwbouwwoning, namelijk een opstelling met spoeleiland of een opstelling met hoekkeuken.



Mijn eigen mening: kookeiland vind ik mooi, er komt een barretje aan en onze keuken is erg ruim, waardoor ik bang ben dat alleen een hoekopstelling een beetje minimalistisch zal zijn voor de grote ruimte. Echter is er met de hoekopstelling veel meer ruimte voor de eettafel, deze kan ook in andere posities gezet worden. Dat vind ik een prettig idee. Bij de indeling met kookeiland kan de tafel alleen nog maar in de lengte en ben ik bang dat de ruimte voor de eethoek een beetje beperkt is, en dat je in je keuken 3 elementen in de lange richting krijgt en dat dit niet mooi is (aanrecht, eiland en eettafel).



Wat denken jullie er van?



Met eiland:

[img]http://myalbum.com/photo/p5dYp3ed4yP9/540.jpg[/img]



Hoekopstelling:

[img]http://myalbum.com/photo/U1eftrmaEdCl/540.jpg[/img]

Welke indeling voor onze keuken?

Totaal aantal stemmen: 63

Kookeiland (49%)
Hoekopstelling (51%)
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:07:

[...]



3.30m is mi veel te krap... zeker als je daar ook nog een tafel wil hebben. Dan moet je je dus altijd langs de tafel wurmen, zeker als er mensen zitten.Spectral je bedoelt dat 330 ook te krap is voor de tafel in de richting zoals ik hem nu getekend heb bij het eiland?
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:10:

[...]





Spectral je bedoelt dat 330 ook te krap is voor de tafel in de richting zoals ik hem nu getekend heb bij het eiland?

Even er van uitgaande dat je tafel 1m breed is... dan hou je aan elke kant ongeveer 1m over. Als daar mensen zitten kun je er toch amper langs lopen?



Maw dan heb je je hele keuken en eethoek volgepropt....
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het niet praktisch zo'n eiland. In theorie leuk dat het gezellig koken is met visite enzo, maar ik sta 99 van de 100 keer alleen in de keuken. Ik heb liever een hoop ruimte en gezelligheid rondom de tafel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Hoekopstelling.

Vanuit de kamer is de keuken dan amper zichtbaar, kun je nog 's wat rommel laten staan. Eettafel komt beter uit.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Met deze tekening kun je niet zo veel, de verhoudingen kloppen volgens mij niet.

Verder zou ik of de hoek opstelling of een andere opstelling keukeneiland nemen. Met de korte kant tegen de muur aan waar je nu aanrecht hebt getekend en dan een stukje kastenwand op het korte stuk.

Maar zonder de juiste maten in de tekening kun je je er geen voorstelling van maken denk ik.
Keukeneiland is gezellig! En je kijkt niet zo op de rommel. Ik zou wel bij je fornuis een minispoelbakje maken, dat is makkelijk met pannen afgieten, dan hoef je niet over je kleuter over de vloer heen te druppelen.

Je hebt wel een smal eettafeltje getekend. Weet je zeker dat het past?

Ik reken het even voor:

aanrecht tegen de muur: 60 cm

tussen aanrecht en eiland: 100 cm.

eiland: 90 cm.

tussen eiland en eettafel: 120 cm. dit is ook je grootste doorloop en er moeten nog stoelen tussen

eettafel: 90 cm

tussen eettafel en muur: 70 cm

In totaal moet je huis dan dus 5,30 breed zijn. Is het dat? Want anders moet je wel echt concessies doen. Dan lijkt het op papier heel leuk, maar is het eigenlijk net te krap.
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:12:

[...]



Even er van uitgaande dat je tafel 1m breed is... dan hou je aan elke kant ongeveer 1m over. Als daar mensen zitten kun je er toch amper langs lopen?



Maw dan heb je je hele keuken en eethoek volgepropt....Dat is inderdaad wel waar ik bang voor ben... van de andere kant staat mijn tafel nu in een stuk van 360 en dat vind ik meer dan voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Kookeiland, maar denk er ook eens over om de kraan en het fornuis om te draaien...
OMG
quote:nina1966 schreef op 25 november 2015 @ 14:16:

Met deze tekening kun je niet zo veel, de verhoudingen kloppen volgens mij niet.

Verder zou ik of de hoek opstelling of een andere opstelling keukeneiland nemen. Met de korte kant tegen de muur aan waar je nu aanrecht hebt getekend en dan een stukje kastenwand op het korte stuk.

Maar zonder de juiste maten in de tekening kun je je er geen voorstelling van maken denk ik.De maten van de woning + keuken kloppen precies. Als je het eiland in de andere richting neemt, dan behoudt je toch hetzelfde 'probleem' dat het stuk tussen het eiland en de muur aan de overkant wellicht te beperkt is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:17:

[...]





Dat is inderdaad wel waar ik bang voor ben... van de andere kant staat mijn tafel nu in een stuk van 360 en dat vind ik meer dan voldoende.Maar teken de keuken voor de grap eens in het midden van de woonkamer tegen de lange wand aan.... in principe doe je in dat stuk toch niets.
Is het op schaal getekend? Want dan zie ik eigenlijk niet waarom de eettafel bij de eerste optie (kookeiland) niet andersom zou kunnen staan: ruimte zat toch? Aan de andere kant: tafel in de lange richting, richting de openslaande tuindeuren vind ik eigenlijk juist wel mooi. Ik zou denk ik voor het kookeiland gaan, ook mede omdat het wat knusser/gezelliger oogt vind ik vaak...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de hoekkeuken gaan. Veel ruimtelijker en je kunt tenminste nog eens je hele inrichting veranderen als je daar zin in hebt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:09:

[...]





Heb ik inderdaad ook nog over nagedacht. Wellicht ook nog een goede optie om bij de keukenboer te laten uittekenen. Denk je dat het iets oplevert/toevoegt? Kan me ook voorstellen dat het een 'nadeel' is dat je er maar om 1 kant omheen kunt?



(Dit zijn uiteraard mijn eigen geknutselde tekeningetjes, het eiland wordt in eerste instantie (ook in 3D) uitgewerkt door de keukenboer.)



Ik heb het in een ander huis op die manier gehad.

En dan wel een groot blok, zodat ik zowel aan de voor als achterzijde kasten had.



Ik heb dat zelf niet als een nadeel ervaren dat je er niet omheen kan lopen.

Het levert aan 1 kant meer loopruimte op, dat vond ik zelf prettiger.



Maar moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer voor een kookeiland zou gaan maar voor een hoekopstelling.

Zeker als je met meerdere mensen in de keuken beweegt, loop je elkaar sneller in de weg met zo'n blok in het midden, als de ander net in de koelkast moet zijn, of de vaatwasser leeg ruimt en de ander staat te koken.

Het gaat, maar het is allemaal toch wel wat krapper tussen zo'n blok en het andere deel.

Bovendien, optisch geeft de hoekopstelling wel een grotere ruimte.
Alle reacties Link kopieren
quote:el_spark schreef op 25 november 2015 @ 14:21:

Is het op schaal getekend? Want dan zie ik eigenlijk niet waarom de eettafel bij de eerste optie (kookeiland) niet andersom zou kunnen staan: ruimte zat toch? Aan de andere kant: tafel in de lange richting, richting de openslaande tuindeuren vind ik eigenlijk juist wel mooi. Ik zou denk ik voor het kookeiland gaan, ook mede omdat het wat knusser/gezelliger oogt vind ik vaak...Het is juist ontzettend gekunsteld in dit huis met deze indeling en maten... een kookeiland is hier gewoon niet praktisch en maakt het optisch gezien alleen maar kleiner en voller.
quote:Katherina schreef op 25 november 2015 @ 14:17:

Keukeneiland is gezellig! En je kijkt niet zo op de rommel. Ik zou wel bij je fornuis een minispoelbakje maken, dat is makkelijk met pannen afgieten, dan hoef je niet over je kleuter over de vloer heen te druppelen.

Je hebt wel een smal eettafeltje getekend. Weet je zeker dat het past?

Ik reken het even voor:

aanrecht tegen de muur: 60 cm

tussen aanrecht en eiland: 100 cm.

eiland: 90 cm.

tussen eiland en eettafel: 120 cm. dit is ook je grootste doorloop en er moeten nog stoelen tussen

eettafel: 90 cm

tussen eettafel en muur: 70 cm

In totaal moet je huis dan dus 5,30 breed zijn. Is het dat? Want anders moet je wel echt concessies doen. Dan lijkt het op papier heel leuk, maar is het eigenlijk net te krap.



Fijn dat je zo uitgebreid meedenkt!



Ik reken het even na

aanrecht tegen de muur: 60 cm 70 cm

tussen aanrecht en eiland: 100 cm. 90 cm (maar zoals jij het stelt 60 en 100 kan ook nog)

eiland: 90 cm.

tussen eiland en eettafel: 120 cm. dit is ook je grootste doorloop en er moeten nog stoelen tussen

eettafel: 90 cm. Klopt, inclusief stoelen (aangeschoven) ongeveer 130 cm.

tussen eettafel en muur: 70 cm 80 cm

In totaal moet je huis dan dus 5,30 breed zijn. Is het dat? Nee het is 580 breed. (Dus 330 breed tussen eiland en muur - 130 voor de tafel is 200. Dan zou je bij het eiland 120 kunnen vrijlaten en bij de muur 80. Of 2 x 100)
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:20:

[...]



Maar teken de keuken voor de grap eens in het midden van de woonkamer tegen de lange wand aan.... in principe doe je in dat stuk toch niets.Op zich een leuk idee, en ik houd ook wel van 'anders'. Maar nadeel vind ik dan dat ik vanuit mijn woonkamer/zithoek zo op mijn aanrecht kijk, denk dat ik dat niet heel prettig vind. Ik ga het eens uitproberen!
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:05:

Tja of je zet de keuken in het midden van het huis.... persoonlijk zou ik dat doen, dat middenstuk doe je toch niets mee. Maargoed dat is vast veel te "modern" Oh, dit had ik nog niet gelezen. Vind ik ook een mooie optie! Dan hou je aan beide kanten tenminste echte leefruimte over.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En met de hoekopstelling creëer je ook meer ruimte voor een grote tafel waar je makkelijk met je stoelen kan aanschuiven en omheen kan lopen.

Zonder dat je de middenruimte van je kamer er voller mee maakt.

Daar zou je dan bv nog grote kasten neer kunnen zetten zonder dat het dan propperig gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:24:

[...]





Fijn dat je zo uitgebreid meedenkt!



Ik reken het even na

aanrecht tegen de muur: 60 cm 70 cm

tussen aanrecht en eiland: 100 cm. 90 cm (maar zoals jij het stelt 60 en 100 kan ook nog)

eiland: 90 cm.

tussen eiland en eettafel: 120 cm. dit is ook je grootste doorloop en er moeten nog stoelen tussen

eettafel: 90 cm. Klopt, inclusief stoelen (aangeschoven) ongeveer 130 cm.

tussen eettafel en muur: 70 cm 80 cm

In totaal moet je huis dan dus 5,30 breed zijn. Is het dat? Nee het is 580 breed. (Dus 330 breed tussen eiland en muur - 130 voor de tafel is 200. Dan zou je bij het eiland 120 kunnen vrijlaten en bij de muur 80. Of 2 x 100)

Dan heb je de hele ruimte dus tot op de cm benut zeg maar.... is dat wat je wil?

Heb je kinderen of staan die op de planning?



En inderdaad met zn 2en in zo'n krappe keuken is ook niet grappig...
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 november 2015 @ 14:27:

[...]





Oh, dit had ik nog niet gelezen. Vind ik ook een mooie optie! Dan hou je aan beide kanten tenminste echte leefruimte over.Exact... Dat middenstuk is in dit soort woonkamers vrij nutteloos... dan kun je het maar beter echt goed benutten. En dan hou je twee grote leefruimtes over waar je heerlijk je gang kunt gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een eiland in de keuken met krukjes eraan, ik vond het echt een enorme sta-in-de-weg. Het is bij ons een eiland zonder apparatuur, dus alleen voor de opbergruimte. Gelukkig konden we hem verplaatsen, zodat hij niet meer in de loopruimte tussen de eettafel en de keuken staat. Kookeilanden vind ik supermooi in woonbladen in zo’n loft of penthouse ofzo, maar in mijn huis super onhandig.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Kookeiland.

Wij hebben trouwens bijna dezelfde indeling woonkamer. Nu een verouderde keuken dus die zal tzt wel eens vervangen worden. Geen idee of we dan voor een kookeiland kiezen zelf, vind het wel mooi, maar de tafel die we nu hebben is erg lang en zal dan gedraaid moeten worden, zodat we met de lange kant naar de muur zitten ipv nu de korte kant tegen de muur aan. Dit project stellen we nog wel even uit totdat in elk geval de box uit de woonkamer is.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij ook opvalt in de tekening is dat de leefruimte van de keuken groter is dan de ruimte voor het zitgedeelte.



Ik zou dat zelf toch liever andersom zien.

Maar goed. Is natuurlijk wel een heel gedoe om dat finaal om te gooien en je keuken aan de voorkant te zetten.

Zelf heb ik mijn zitgedeelte liever tuingericht, meer privacy gevoel dan aan de straatkant.
Spectral en Consuala. De ruimte tot op de centimer benutten is zeker niet wat ik wil. Daarom dat ik zelf ook neig naar de hoekopstelling. Maar manlief is al overtuigd van het eiland. Ik zie meer een grote eettafel middenin de ruimte zodat er tegen de lege wand eventueel nog een buffetkast kan.



Met de hoekopstelling weet ik alleen niet of ik het zo mooi vind dat de hoge kasten dan óf naast de deur komen, of zeg maar op de hoek bij de hal.
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:29:

[...]



Exact... Dat middenstuk is in dit soort woonkamers vrij nutteloos... dan kun je het maar beter echt goed benutten. En dan hou je twee grote leefruimtes over waar je heerlijk je gang kunt gaan.Moet je daar wel de leidingen hebben liggen. Dat is bij ons niet het geval. Geen idee wat er aan te passen valt natuurlijk. Bij ons zit in dat middenstukje (dus tegenover de deur naar het halletje) nu een speelhoek van zoon en iets links daarvan (vanaf binnenkonmst gezien) staat de box.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven