Welke indeling voor onze keuken, met afbeelding

25-11-2015 13:43 183 berichten
Hi,



Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening. Ik twijfel tussen 2 indelingen voor de keuken in onze nieuwbouwwoning, namelijk een opstelling met spoeleiland of een opstelling met hoekkeuken.



Mijn eigen mening: kookeiland vind ik mooi, er komt een barretje aan en onze keuken is erg ruim, waardoor ik bang ben dat alleen een hoekopstelling een beetje minimalistisch zal zijn voor de grote ruimte. Echter is er met de hoekopstelling veel meer ruimte voor de eettafel, deze kan ook in andere posities gezet worden. Dat vind ik een prettig idee. Bij de indeling met kookeiland kan de tafel alleen nog maar in de lengte en ben ik bang dat de ruimte voor de eethoek een beetje beperkt is, en dat je in je keuken 3 elementen in de lange richting krijgt en dat dit niet mooi is (aanrecht, eiland en eettafel).



Wat denken jullie er van?



Met eiland:

[img]http://myalbum.com/photo/p5dYp3ed4yP9/540.jpg[/img]



Hoekopstelling:

[img]http://myalbum.com/photo/U1eftrmaEdCl/540.jpg[/img]

Welke indeling voor onze keuken?

Totaal aantal stemmen: 63

Kookeiland (49%)
Hoekopstelling (51%)
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:50:

[...]



Maar wat vind je van de keuken in het midden?Haha spectral je houdt goed vol he! Die optie ga ik zeker weten uittekenen, maar daar heb ik nu dus nog niet echt een mening over. Behalve dat ik bang ben dat je vanuit je woonkamer zo je aanrecht op kijkt (denk rommel etc.)
Eens met het advies een (goede) keukenboer een tekening te laten maken. Zo kwamen wij op een U-vorm ipv standaard L-vorm keuken uit waar we zelf niet aan gedacht zouden hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:50:

Ik ben zeker fan van lage kasten, maar je hebt toch een koelkast nodig en zonder bovenkastjes, waar ga je dan je glazen en servies zetten?

Servies (borden, schalen, etc.) kunnen ook nog in een lade, maar voor glaswerk lijkt een kast me toch een must. Of zou je die dan in een aparte buffetkast zetten? Als die aan de andere kant van de woning/keuken staat is dat ook niet echt praktisch toch?

Waarom kun je glazen en borden niet in een laag planken kastje zetten?

Maar als je geen kookeiland neemt kun je ook een buffetkast nemen aan de lange wand... en wat is daar niet praktisch aan, je kookt toch niet met borden en glazen?



In ons vorige huis hadden we geen buffetkast en alleen maar lage kasten met een losse koelkast, ging prima!
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:46:



Alohamora en Missesjn: ik werk in Floorplanner, je moet het ff doorhebben maar het is erg handig.

!Dank je! Ik heb die laatst gevonden, maar krijg mijn eigen huis er niet in ;) moet wel zeggen dat ik ongeduldig ben. Binnenkort maar even iets meer tijd in stoppen.
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:48:

[...]



Nee is te krap dus een dom advies... je moet het dus ruimtelijk houden met lage kasten.Nou zou ik geen keuken in het midden van de kamer willen, maar stel nou dat...dan zou ik ook allemaal hoge kasten doen met alle inbouwapparatuur daarin. Dat is dan juist mooier dan alleen maar lage kastjes.
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 14:43:

[...]



Overigens zijn de leidingen echt het minste probleem... wat water aan en afvoer stelt echt niets voor.

En een afzuigkap is ook geen probleem. Maar ook in deze optie zou ik alleen lage kastjes gebruiken en zeker geen bovenkastjes of hoge kasten.



Oh is dat echt zo makkelijk? Mijn probleem is altijd dat als ik het niet zie, ik er mij ook echt geen enkele voorstelling bij kan maken. Ook niet met wat je bijv allemaal kan met een zolder.



TO, met de 12 meter doelde ik op die lange muur he, niet op de ruimte rondom het halletje (bij ons is dat de tussenmuur tussen het huis van de buren)
Ik zou òf hoekopstelling doen òf kookeiland zonder kastjes tegen de muur, dus alleen het kookeiland. En dan wat groter/breder.

Je kunt het kookeiland dan meer naar de muur plaatsen.



Barretjes vind ik erg lelijk, ik zou de ruimte die je voo bar reserveert, gebruiken voor (lade)kasten.



Voordeel van een hoekopstelling is dat je nog een dressoirkast tegen de andere wand kunt plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:51:

[...]





Haha spectral je houdt goed vol he! Die optie ga ik zeker weten uittekenen, maar daar heb ik nu dus nog niet echt een mening over. Behalve dat ik bang ben dat je vanuit je woonkamer zo je aanrecht op kijkt (denk rommel etc.)

Naja volhouden, je moet een huis zo praktisch en goed mogelijk inrichten... en toevallig hoort dat bij een van mijn werkzaamheden



Rommel is wat mij betreft geen issue.... wat is er mis tegen een glas of bord aankijken?
quote:Kirikou schreef op 25 november 2015 @ 14:51:

Iedereen zegt kookeiland, maar het fornuis zit toch niet op het eiland? De spoelbak wel, en die zooi zou ik zeker niet willen zien vanuit de woonkamer. Als je voor een eiland zou gaan zou ik zeker de spoelbak niet daar doen.

Maar ik zou sowieso kiezen voor de hoekkeuken. Meer ruimte, meer speling met waar de tafel (en eventueel in de toekomst nog een andere kast/meubels) ook met het oog op de openslaande deuren.

Ik vind echter op beide tekeningen de keuken niet echt groot tov de ruimte. Weet je zeker dat op deze manier je genoeg vrij werkblad en kastjes hebt?



Ok kookeiland, spoeleiland, whatever, we weten allemaal wat we bedoelen toch? Een eiland. Wat je er ook mee gaat doen.



De keuken (zeker de hoekkeuken) is inderdaad niet heel groot tov de ruimte. Maar door de deur naar de bijkeuken en tuindeuren over bijna de volledige breedte, wordt je best beperkt.



Met het eiland heb ik zeker weten voldoende bergruimte én voldoende werkblad. Met de hoekkeuken heb ik daar ernstige twijfels bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 25 november 2015 @ 14:54:

[...]





Oh is dat echt zo makkelijk? Mijn probleem is altijd dat als ik het niet zie, ik er mij ook echt geen enkele voorstelling bij kan maken. Ook niet met wat je bijv allemaal kan met een zolder.



TO, met de 12 meter doelde ik op die lange muur he, niet op de ruimte rondom het halletje (bij ons is dat de tussenmuur tussen het huis van de buren)Het is heel makkelijk, zeker als je een kruipruimte hebt, en anders kunnen de leidingen gefreesd worden in het beton oid. En een afzuigkap heeft tegenwoordig geen afvoer meer nodig, dus dat is helemaal eenvoudig.
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:56:

[...]

Ok kookeiland, spoeleiland, whatever, we weten allemaal wat we bedoelen toch? Een eiland. Wat je er ook mee gaat doen.



De keuken (zeker de hoekkeuken) is inderdaad niet heel groot tov de ruimte. Maar door de deur naar de bijkeuken en tuindeuren over bijna de volledige breedte, wordt je best beperkt.



Met het eiland heb ik zeker weten voldoende bergruimte én voldoende werkblad. Met de hoekkeuken heb ik daar ernstige twijfels bij.

Nou ja, voor mij is een kookeiland of spoeleiland wel een groot verschil, om wat ik eerder schreef, de rommel rond een spoelbak waar je vanuit de woonkamer tegenaan kijkt. Maar ik begrijp dat je een kookeiland zou willen?



En ik snap idd dat je vrij beperkt bent door de vele deuren. Daarom nogmaals mijn advies om de keukenboer met een voorstel te laten komen. Zij denken vaak verder dan de standaard indeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:50:

Ik ben zeker fan van lage kasten, maar je hebt toch een koelkast nodig en zonder bovenkastjes, waar ga je dan je glazen en servies zetten?

Servies (borden, schalen, etc.) kunnen ook nog in een lade, maar voor glaswerk lijkt een kast me toch een must. Of zou je die dan in een aparte buffetkast zetten? Als die aan de andere kant van de woning/keuken staat is dat ook niet echt praktisch toch?



Als de keuken in het midden zou staan, dan heb je aan beide kanten een enorme bak ruimte waar je aan een van die kanten een echte leef-eetkamer zou kunnen maken. Daar zou je dan met gemak een buffetkast oid kwijt kunnen. Glaswerk en servies heb je immers vooral bij je eettafel nodig, niet per se in de keuken.



Ik zou als ik jou was eens beginnen met wat je allemaal op je benedenverdieping wil doen en daarbij bedenken hoeveel tijd je in praktijk echt met welke activiteit bezig bent. Zoals MrsStanley al zei: het klinkt heel leuk, met visite in je kookeiland koken, maar als je maar eens in de 3 maanden mensen thuis te eten hebt, dan gooi je heel veel ruimte weg voor iets wat je eigenlijk nooit doet. Terwijl je misschien wel elke week thuis zit te werken, bijvoorbeeld. Dan heb je dus veel meer aan minder ruimte voor de keuken, en meer aan ruimte voor een aparte werkplek lekker in je erker, bijvoorbeeld.

Juist omdat je huis toch nog gebouwd moet worden kun je nog alle kanten op, in principe.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 25 november 2015 @ 14:54:

[...]





Nou zou ik geen keuken in het midden van de kamer willen, maar stel nou dat...dan zou ik ook allemaal hoge kasten doen met alle inbouwapparatuur daarin. Dat is dan juist mooier dan alleen maar lage kastjes.Nou daar ben ik het dus niet mee eens... groot en dicht maakt klein.
En een hoek combineren met eiland om meer ruimte (werkblad en kastjes) te creeëren? Of wordt de doorgang dan te krap? Eventueel het kookeiland wat kleiner of richting raam verschuiven?
Het maakt nu nog niet zoveel uit wat mij betreft of het een kookeiland of spoeleiland zou gaan worden. Het gaat me met name om de indeling van de woning.



Het idee van het eiland komt van de keukenboer. Maar dat is nu 1 idee. Ik zal nog vaker bij hem teruggaan, en niet alleen bij hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:33:

Spectral en Consuala. De ruimte tot op de centimer benutten is zeker niet wat ik wil. Daarom dat ik zelf ook neig naar de hoekopstelling. Maar manlief is al overtuigd van het eiland. Ik zie meer een grote eettafel middenin de ruimte zodat er tegen de lege wand eventueel nog een buffetkast kan.



Met de hoekopstelling weet ik alleen niet of ik het zo mooi vind dat de hoge kasten dan óf naast de deur komen, of zeg maar op de hoek bij de hal.



Dat denk ik. Een evt. buffetkast kun je nog in het middenstuk kwijt. Heb je geen buffetkast nodig, zou je daar een werk/knutsel/laptop plek kunnen maken? (mooie plank aan de muur) Of een lees'hoek'?

Keuken in het midden zou ik niet doen, tenzij je de opstelling zo kunt maken dat je er vanuit het zitgedeelte niet opkijkt.

Als je het zitgedeelte naar de achterkant met tuindeuren zou verplaatsen, houd dan rekening met ruimteverlies, want die deuren moet je vrij houden. Daar zet je geen bank voor.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wat betreft de keuken in het midden. Dat zou betekenen dat zodra je vanuit de hal de woonkamer binnenkomt, je direct tegen het aanrecht aanloopt.. Is dat niet gek? En hoe 'breed' zouden jullie het dan maken? Als ik het net zo breed zou maken als de hal heb ik ongeveer 370 cm. Dat is niet heel lang toch? Of zouden jullie het dan doortrekken richting de ruimte waar ik nu de keuken getekend heb?
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:46:

Alohamora en Missesjn: ik werk in Floorplanner, je moet het ff doorhebben maar het is erg handig.



Dank je! Ik blijk al een account te hebben dus ooit eerder gebruikt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 15:05:

Wat betreft de keuken in het midden. Dat zou betekenen dat zodra je vanuit de hal de woonkamer binnenkomt, je direct tegen het aanrecht aanloopt.. Is dat niet gek? En hoe 'breed' zouden jullie het dan maken? Als ik het net zo breed zou maken als de hal heb ik ongeveer 370 cm. Dat is niet heel lang toch? Of zouden jullie het dan doortrekken richting de ruimte waar ik nu de keuken getekend heb?Ik vind het niet gek, maar veel anderen vast wel.... en 370/390 zijn 6 kastjes van 60 en 1 van 90 (fornuis), en dat is best ok voor een keuken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:24:

[...]





Fijn dat je zo uitgebreid meedenkt!



Ik reken het even na

aanrecht tegen de muur: 60 cm 70 cm

tussen aanrecht en eiland: 100 cm. 90 cm (maar zoals jij het stelt 60 en 100 kan ook nog)

eiland: 90 cm.

tussen eiland en eettafel: 120 cm. dit is ook je grootste doorloop en er moeten nog stoelen tussen

eettafel: 90 cm. Klopt, inclusief stoelen (aangeschoven) ongeveer 130 cm.

tussen eettafel en muur: 70 cm 80 cm

In totaal moet je huis dan dus 5,30 breed zijn. Is het dat? Nee het is 580 breed. (Dus 330 breed tussen eiland en muur - 130 voor de tafel is 200. Dan zou je bij het eiland 120 kunnen vrijlaten en bij de muur 80. Of 2 x 100)



Tussen aanrecht en eiland is 90 cm echt veel te weinig. Wij hebben gekozen voor een U vormige keuken (of schierkookeiland zoals hier eerder genoemd). De ruimte tussen de kast tegen de achterwand en het "kookeiland" is 1,50 meter, en ook dan lopen wij elkaar nog weleens in de weg. Zoals al eerder gezegd, loop je elkaar sneller in de weg als bijvoorbeeld de een staat te koken en de ander de vaatwasser uitruimt.



Tussen eiland en eettafel hebben wij dan weer minder ruimte, maar is ook geen doorgaande route door huis. Je hoeft daar alleen maar langs om aan de tafel te gaan zitten.



Als toch nog gaat voor een kookeiland plaats dan je fornuis in het eiland. Met koken kun je dan makkelijker contact houden met de mensen die aan de tafel zitten. Ik vind dat gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt bang bent voor opbergruimte tekort, kun je natuurlijk aan twee kanten ( bij de hoekopstelling) hoge kasten nemen. De ruimte zal licht genoeg zijn?

Of evt nog een kastje bijplaatsen?

“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 25 november 2015 @ 15:10:

Als je echt bang bent voor opbergruimte tekort, kun je natuurlijk aan twee kanten ( bij de hoekopstelling) hoge kasten nemen. De ruimte zal licht genoeg zijn?

Of evt nog een kastje bijplaatsen?

[img]http://i.imgur.com/hqE8wDl.jpg[/img]Ja dat staat leuk joh... een soort zuilen die je keuken omsluiten.
Alle reacties Link kopieren
De hoekkeuken lijkt me rustiger en praktischer. Maar veel keukenboeren kunnen echt een 3d animatie maken. Denk dat je dat wel verder helpt. (ben net in het bezit van een drie weken oude hoekkeuken, dus ben bevooroordeeld)
In het diepst van de winter ontdekte ik dat er diep in mij een oneindige zomer was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:56:

[...]





Ok kookeiland, spoeleiland, whatever, we weten allemaal wat we bedoelen toch? Een eiland. Wat je er ook mee gaat doen.



De keuken (zeker de hoekkeuken) is inderdaad niet heel groot tov de ruimte. Maar door de deur naar de bijkeuken en tuindeuren over bijna de volledige breedte, wordt je best beperkt.



Met het eiland heb ik zeker weten voldoende bergruimte én voldoende werkblad. Met de hoekkeuken heb ik daar ernstige twijfels bij.





Maar ook hierbij geldt: hoe leef je in praktijk? Het klinkt wederom leuk, veel werkruimte en veel bergruimte, maar als je in praktijk een druk gezin van tweeverdieners met twee pubers bent die zes dagen per week snel-snel een bord andijviestamppot wegschuiven, en eigenlijk nauwelijks toekomt aan uitgebreide zesgangendiners koken, dan heb je ook helemaal niet zoveel werkblad nodig. Maar misschien juist wel weer een hele grote tafel waaraan de pubers gezellig huiswerk kunnen maken terwijl jij er 's avonds zit te breien, ik noem maar wat.

Ben je wel een hele uitgebreide koker, dan is een state of the art keuken natuurlijk een must, dat snap ik ook.



Maar wat ik maar probeer te zeggen: ik zie heel veel mensen die bij een nieuw huis dan heel veel geld en ruimte aan bijvoorbeeld een keuken uitgeven, terwijl ze in praktijk er nog geen 30% van gebruiken. Maar dat "hoort", in een nieuw huis. Terwijl er volgens mij helemaal niks "hoort", je moet gewoon kijken naar hoe je in praktijk leeft. Heb je bijvoorbeeld 4 koters en tig was, dan heb je veel meer aan een dubbele wasmachine en droger in een aparte wasruimte, dan aan een bijkeuken, bijvoorbeeld. Kijk je in praktijk elke avond vooral tv op de bank, dan heb je veel meer aan een lekker superruime zithoek dan aan een grote eettafel waar je toch nooit aan zit. Mensen denken vaak: oh, als we dan in het nieuwe huis wonen dan gaan we heerlijk uitgebreid tafelen, terwijl dat er in realiteit toch niet van komt.
Am Yisrael Chai!
Ik vraag me af of iedereen die hier zo enthousiast roept 'eiland' zelf wel een eiland heeft, en hoe dat dan gebruikt wordt? Ik heb tot nu toe 1 persoon zien vertellen dat ze zo'n eiland heeft en dat niet praktisch vindt.



Keukenboeren roepen het regelmatig, valt mij op, een eiland. In de praktijk ken ik maar zeer weinig mensen die dat hebben, en dat is niet alleen vanwege ruimtegebrek.



Ik zou er zeker geen spoeleiland van maken, teveel rommel in zicht. Maar een kookeiland is ook niet zo mooi, dan hangt de afzuigkap in het midden van de ruimte en is het ruimtelijke dus weg. Bovendien draai je dan continu, lijkt mij niet fijn werken.



Een hoekopstelling geeft je veel meer ruimte rond de eettafel en veel minder zicht op de rommel op het aanrecht. Voor je servies en glaswerk kun je ergens een mooie buffetkast neerzetten, dat hoeft niet allemaal in de keukenkastjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven