Welke indeling voor onze keuken, met afbeelding

25-11-2015 13:43 183 berichten
Hi,



Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening. Ik twijfel tussen 2 indelingen voor de keuken in onze nieuwbouwwoning, namelijk een opstelling met spoeleiland of een opstelling met hoekkeuken.



Mijn eigen mening: kookeiland vind ik mooi, er komt een barretje aan en onze keuken is erg ruim, waardoor ik bang ben dat alleen een hoekopstelling een beetje minimalistisch zal zijn voor de grote ruimte. Echter is er met de hoekopstelling veel meer ruimte voor de eettafel, deze kan ook in andere posities gezet worden. Dat vind ik een prettig idee. Bij de indeling met kookeiland kan de tafel alleen nog maar in de lengte en ben ik bang dat de ruimte voor de eethoek een beetje beperkt is, en dat je in je keuken 3 elementen in de lange richting krijgt en dat dit niet mooi is (aanrecht, eiland en eettafel).



Wat denken jullie er van?



Met eiland:

[img]http://myalbum.com/photo/p5dYp3ed4yP9/540.jpg[/img]



Hoekopstelling:

[img]http://myalbum.com/photo/U1eftrmaEdCl/540.jpg[/img]

Welke indeling voor onze keuken?

Totaal aantal stemmen: 63

Kookeiland (49%)
Hoekopstelling (51%)
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 15:10:

[...]



Ik vind het niet gek, maar veel anderen vast wel.... en 370/390 zijn 6 kastjes van 60 en 1 van 90 (fornuis), en dat is best ok voor een keuken.Dat zou hier echt veel te weinig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou of de keuken in het middengedeelte doen,

Of een schiereiland met koken en spoelbak, haaks op hoe je nu getekend hebt, en dan aan de korte kant vd keuken een kastenwand met alleen hoge kasten.
Goede adviezen fashionvictim!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut voor het eiland gaan :-). Ik heb wel nog de overweging gemaakt om te koken op het eiland en te spoelen tegen de muur. Met in mijn achterhoofd dat ik het leuk vind om de ruimte in te kijken als ik aan het koken ben, en niet tegen de muur. Gezelliger. Dan krijg je wel je afzuigkap in het midden van de keuken, maar daar heb je tegenwoordig mooie oplossingen voor.



Ook een tip: zet je vaatwasser schuin onder je spoelbak. Dan hoef je niet met natte spullen door de keuken te sjouwen.



Hoe dan ook kunnen jullie een prachtige keuken maken in deze ruimte!!
Alle reacties Link kopieren
Werkruimte heb je met de eilandopstelling wat meer idd.

Maar mijn ervaring is dat je met minder werkruimte ook prima wegkomt.

Bovendien kan je met de hoekopstelling makkelijker en meer bij de hand , je tafel ook als werkruimte benutten.

Dat zal je met de eilandopstelling niet snel doen, want dan moet je iedere keer om het eiland lopen naar de tafel.

Dan zet je er niet snel even vast de schalen op, of er even aan gaan zitten om je aardappels te schillen ofzo.



Ik vond het mooi hoor, het eiland in mijn andere huis.

Maar practisch, mwah..

Je leert er mee omgaan, het is ook weer niet zo dat ik het alleen maar ellendig vond. Ik kon er mee uit de voeten.

Aleen achteraf had ik de ademruimte en loopruimte die ik met een andere opstelling had gehad prettiger gevonden.



Wat bergruimte betreft ,

Bij een hoekopstelling zou ik op de lange wand een mooie grote kast neerzetten, die je kan gebruiken voor opslag van servies wat je niet dagelijks gebruikt.



De hoge kasten zou ik naast de deur plaatsen, mooier aangezicht en de deur valt dan ook een beetje weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 25 november 2015 @ 15:13:



Ik zou er zeker geen spoeleiland van maken, teveel rommel in zicht. Maar een kookeiland is ook niet zo mooi, dan hangt de afzuigkap in het midden van de ruimte en is het ruimtelijke dus weg. Bovendien draai je dan continu, lijkt mij niet fijn werken.



Voor afzuigkappen zijn tegenwoordig mooie oplossingen, bijvoorbeeld weggewerkt in het werkblad ipv boven de kookplaat.



Een spoeleiland zou ik zeker niet doen, juist vanwege de rommel. Het draaien valt in de praktijk wel mee, ik heb daar geen last van. Heb een u vormige keuken, omdat ik een kookeiland zonde van de ruimte vindt. Je hebt dan best veel loze ruimte.
Ik vind het idee van de keuken in het midden in theorie ook wel interessant, maar dat zou hier ook betekenen dat je dus direct tegen de keuken aan loopt als je binnenkomt vanuit de hal. Geen idee of dat er mooi uitziet. Ik zou het dan eerst ergens anders moeten zien of het van te voren echt in 3D laten uittekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 25 november 2015 @ 15:22:



Ook een tip: zet je vaatwasser schuin onder je spoelbak. Dan hoef je niet met natte spullen door de keuken te sjouwen.Inderdaad, en als het kan je vaatwasser op hoogte. Dat vind ik echt ideaal, zal ik niet meer anders willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 25 november 2015 @ 15:16:

[...]





Dat zou hier echt veel te weinig zijn.

Want wat prop je allemaal in je keuken dan?



Je voorraden die je niet dagelijks gebruikt kunnen ook in de bijkeuken bijvoorbeeld. Een vriezer idem dito.



Beetje creatief en praktisch denken helpt al heel veel hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 15:12:

[...]



Ja dat staat leuk joh... een soort zuilen die je keuken omsluiten.Dat extra kastje zou ik dan sowieso laag houden, die daarnaast denk ik ook.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 25 november 2015 @ 15:24:

Ik vind het idee van de keuken in het midden in theorie ook wel interessant, maar dat zou hier ook betekenen dat je dus direct tegen de keuken aan loopt als je binnenkomt vanuit de hal. Geen idee of dat er mooi uitziet. Ik zou het dan eerst ergens anders moeten zien of het van te voren echt in 3D laten uittekenen.Waarom zou dat er niet mooi uit zien als je een mooie keuken hebt? Is een witte muur dan per definitie wel mooi om tegenaan te lopen?
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 15:26:

[...]



Want wat prop je allemaal in je keuken dan?



Je voorraden die je niet dagelijks gebruikt kunnen ook in de bijkeuken bijvoorbeeld. Een vriezer idem dito.



Beetje creatief en praktisch denken helpt al heel veel hoor



Ik heb geen bijkeuken, dus mijn voorraad en vriezer moeten in de keuken

En ook geen ruimte voor een losse buffetkast, dus ook dat moet in mijn keuken. Vandaar dat zo'n keuken voor mij veel te klein zou zijn.
quote:Dahlia74 schreef op 25 november 2015 @ 15:23:

[...]





Voor afzuigkappen zijn tegenwoordig mooie oplossingen, bijvoorbeeld weggewerkt in het werkblad ipv boven de kookplaat.



Een spoeleiland zou ik zeker niet doen, juist vanwege de rommel. Het draaien valt in de praktijk wel mee, ik heb daar geen last van. Heb een u vormige keuken, omdat ik een kookeiland zonde van de ruimte vindt. Je hebt dan best veel loze ruimte.Ik zou ook gevoelsmatig liever een u hebben dan een kookeiland, het lijkt me fijn om een doorlopend werkblad te hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:wiezewo schreef op 25 november 2015 @ 15:16:

Ik zou of de keuken in het middengedeelte doen,

Of een schiereiland met koken en spoelbak, haaks op hoe je nu getekend hebt, en dan aan de korte kant vd keuken een kastenwand met alleen hoge kasten.Een hoge kastenwand gaat toch niet in combinatie met een schiereiland.... raar advies ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een eiland gehad, met spoelen en koken, en een keer een eiland met koken en achter mij op de wand het spoelen.



Het spoelen en koken op het blok is iets makkelijker.

Maar het is op zich wel te doen om met je pan om te draaien om af te gieten, als je het spoelen op het andere deel hebt zitten.





Nu heb ik geen eiland, heb een kleine keuken nu.

En toch beweeg ik hier fijne in omdat alles aan 1 kant zit waar ik mee werk ( heb wel hoge ingebouwde kasten op de andere muur)
Oh sowieso: geen kastjes, kies voor zoveel mogelijk lades, veel praktischer, kun je echt veel meer voorraden in kwijt.
quote:marana schreef op 25 november 2015 @ 15:27:

[...]





Ik zou ook gevoelsmatig liever een u hebben dan een kookeiland, het lijkt me fijn om een doorlopend werkblad te hebbenDat zou ik ook het mooiste vinden en dan gewoon op de plek waar nu de keuken getekend staat.
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 15:26:

[...]



Waarom zou dat er niet mooi uit zien als je een mooie keuken hebt? Is een witte muur dan per definitie wel mooi om tegenaan te lopen?Nou ja, er staat nu een kast, een box en een speelhoek. Dat ziet er wel gezellig uit inderdaad. En tzt was eigenlijk de bedoeling dat daar een grote wandkast zou komen. Geen idee eigenlijk waarom ik denk dat een keuken er niet "mooi" uit zou zijn. Maar "mooi" vind ik bijna altijd een probleem als het om wonen/inrichting/indeling gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:05:

Wilma, vind je het mooi dat de eettafel tegen de muur staat? Ik heb het idee dat 'vrij' mooier is?



Het lijkt nu inderdaad als de eettafel nog gedraaid kan worden, maar dat is geen optie denk ik. De ruimte tussen het eiland en de muur (dus de ruimte waar de eettafel komt) is 330 cm. Onze tafel is 200 cm lang. Dus dan zou je aan elke kant nog 65 cm over hebben. Op internet kom ik minimaal 100 cm tegen als ruimte rondom de tafel. Als je hem tegen de muur zet zou hij natuurlijk wel nog goed in de andere richting kunnen.



Vrij is bij ons geen optie. De totale ruimte van muur tot muur is 2.80. Onze tafel is 1.80 bij 1.00 als ik hem in de lengterichting zet dan is er om de tafel heen te weinig ruimte, dus een slag gedraaid en tegen de muur. Wij draaien hem alleen als we met meer als 6 personen eten. Dan hebben we dus 100 cm ruimte bij de tafel langs. Jouw woonkamer is dus groter dan de mijne. Want bij ons moet de eettafel ook al in de ruimte waar het halletje zit.



Deze woning is vergelijkbaar met mijn woning en heeft de eettafel ook zo staan zoals wij het hebben (dit is niet mijn woning, maar wel vergelijkbaar met wat wij hebben)

eettafel tegen muur
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 15:17:

Goede adviezen fashionvictim!



Thanks! Heb je geen dingen waar je je nu in je huidige huis kapot aan ergert? Dat is meestal een goed startpunt om te bepalen wat er in je nieuwe huis echt een must is. Voor mij zou dat bijvoorbeeld echt de keuken niet zijn, terwijl ik nu een kleine, lelijke onpraktische keuken heb. Maar in praktijk blijk ik helemaal niet zo vaak in de keuken te zijn en zelfs met die onpraktische keuken prima te kunnen doen wat ik moet doen. Ik erger me in mijn huidige huis juist aan het feit dat ik een hoekbank heb en met visite dus altijd op een rijtje zit, en niet genoeg ruimte heb om bijv. nog een paar lekkere fauteuils neer te zetten zonder dat het volgepropt is. Dus als ik nu een nieuwbouwhuis in zou moeten delen, dan zou ik juist meer zitruimte willen dan een hele grote keuken.



In jouw nieuwbouwhuis zou ik voor mijn eigen gezin dus meer leefruimte met ruimte om met meer mensen comfortabel te zitten proberen te creëren, en misschien een aparte hoek met meer ruimte voor werken/huiswerk/spelletjes/gamen bijvoorbeeld. Of meer ruimte voor een kinderspeelhoek zonder dat ik dan overal struikel over het speelgoed of vanaf de bank tegen die speelmeuk aan zit te kijken. Want dat soort dingen doen wij veel vaker dan dat we uren zitten te tafelen.



Maar voor jou geldt dat wellicht andersom .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de keuken niet verplaatsen naar een andere plek in de ruimte. Zonder om deze tegenover de toegang te zetten. Zit je er vanuit de woonkamer tegenaan te kijken, lijkt mij helemaal niets.



Jammer van de deur naast de keuken, anders had je helemaal een mooie wand gehad voor een keuken.
Alle reacties Link kopieren
Muisje, zoals ik al eerder heb gezegd is een afstand van 90 cm tussen aanrecht en kookeiland echt te weinig. Ik heb een U vorm en de afstand tussen het de linkerpoot van de u en de rechterpoot is 1,50 meter. En ook dan lopen wij elkaar nog weleens in de weg. Als je die ruimte niet hebt zou ik kiezen voor de hoekopstelling.
Moet je alleen beslissen, TO? Of ook nog een partner met een mening/visie over de indeling van de keuken?
Dahlia, dat die 90 cm krap is kom ik inderdaad ook op internet tegen. Vind ik een heel belangrijk argument! Ook omdat ik dan bijvoorbeeld niet de vaatwasser kan inruimen terwijl manlief in de pan roert.



NYC er is dus ook nog een partner die kan meedenken. Maar die heeft z'n keuze al gemaakt haha. Vind een hoekkeuken saai, 'te klein' en zonde van de grote ruimte. Te klein is niet waar, want hij zou groter worden dan onze huidige hoekkeuken en die biedt voldoende ruimte. Zonde van de grote ruimte 'lijkt' inderdaad wel zo te zijn, maar als je het eiland erin zet merk je (op de tekening en door al jullie adviezen) dat het toch al snel te krap wordt.
Ik denk dus dat de keukenboer met 2 goede 3D ontwerpen moet komen, en dat mijn man dan hopelijk ook een positiever beeld kan krijgen van de hoekopstelling, zodat we een goede afweging kunnen maken en in ieder geval goed kunnen vergelijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven