Welke indeling voor onze keuken, met afbeelding

25-11-2015 13:43 183 berichten
Hi,



Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening. Ik twijfel tussen 2 indelingen voor de keuken in onze nieuwbouwwoning, namelijk een opstelling met spoeleiland of een opstelling met hoekkeuken.



Mijn eigen mening: kookeiland vind ik mooi, er komt een barretje aan en onze keuken is erg ruim, waardoor ik bang ben dat alleen een hoekopstelling een beetje minimalistisch zal zijn voor de grote ruimte. Echter is er met de hoekopstelling veel meer ruimte voor de eettafel, deze kan ook in andere posities gezet worden. Dat vind ik een prettig idee. Bij de indeling met kookeiland kan de tafel alleen nog maar in de lengte en ben ik bang dat de ruimte voor de eethoek een beetje beperkt is, en dat je in je keuken 3 elementen in de lange richting krijgt en dat dit niet mooi is (aanrecht, eiland en eettafel).



Wat denken jullie er van?



Met eiland:

[img]http://myalbum.com/photo/p5dYp3ed4yP9/540.jpg[/img]



Hoekopstelling:

[img]http://myalbum.com/photo/U1eftrmaEdCl/540.jpg[/img]

Welke indeling voor onze keuken?

Totaal aantal stemmen: 63

Kookeiland (49%)
Hoekopstelling (51%)
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 25 november 2015 @ 15:40:

Muisje, zoals ik al eerder heb gezegd is een afstand van 90 cm tussen aanrecht en kookeiland echt te weinig. Ik heb een U vorm en de afstand tussen het de linkerpoot van de u en de rechterpoot is 1,50 meter. En ook dan lopen wij elkaar nog weleens in de weg. Als je die ruimte niet hebt zou ik kiezen voor de hoekopstelling.Hier ben ik het mee eens. Ik kreeg een soort opgesloten gevoel door ons keukeneiland, vond het op de een of andere manier niet echt prettig. Tussen ons eiland en het kook/spoelgedeelte zat ongeveer 2 meter, als ik lees dat het bij TO 90cm is dan is dat echt te krap.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 14:50:

Ik ben zeker fan van lage kasten, maar je hebt toch een koelkast nodig en zonder bovenkastjes, waar ga je dan je glazen en servies zetten?

Servies (borden, schalen, etc.) kunnen ook nog in een lade, maar voor glaswerk lijkt een kast me toch een must. Of zou je die dan in een aparte buffetkast zetten? Als die aan de andere kant van de woning/keuken staat is dat ook niet echt praktisch toch?Mijn glaswerk en kopjes staan in een kast in de woonkamer. Mijn ouders hebben ook een keuken zonder bovenkastjes. Alleen de koelkast en 1 kast zijn hoger. In die hogere kast hebben ze dit soort lades: ladekast daar heeft mijn moeder de borden, kopjes en glazen in staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kookeiland gestemd, maar dan moet je daar wel koken. En dan van de rest tegen de muur een strakke indeling maken. Vaatwasser, koelkast verstopt zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 25 november 2015 @ 15:30:

[...]





Nou ja, er staat nu een kast, een box en een speelhoek. Dat ziet er wel gezellig uit inderdaad. En tzt was eigenlijk de bedoeling dat daar een grote wandkast zou komen. Geen idee eigenlijk waarom ik denk dat een keuken er niet "mooi" uit zou zijn. Maar "mooi" vind ik bijna altijd een probleem als het om wonen/inrichting/indeling gaat.Ik zou zelf liever tegen een strakke keuken aankijken dan tegen een box en een speelhoek, dat is pas onrustig en rommelig. Dan liever tegen een opgeruimd aanrecht met een mooi koffiezetapparaat oid en dichte kasten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 november 2015 @ 16:20:

[...]





Ik zou zelf liever tegen een strakke keuken aankijken dan tegen een box en een speelhoek, dat is pas onrustig en rommelig. Dan liever tegen een opgeruimd aanrecht met een mooi koffiezetapparaat oid en dichte kasten.Dat heb ik dus ook... niets mis met een mooie keuken.
Alle reacties Link kopieren
beide opties vind ik wel wat hebben.. nadeel van eiland is wat marana hierboven stelt en je kan niets meer met die ruimte..



Ik hou persoonlijk van grote eettafel in mijn keuken (wat ik zelf niet heb.. past niet) en zou zelf geen eiland kiezen
Alle reacties Link kopieren
90 cm is voor je vaatwasser ook te smal denk ik. Hoeveel cm is die deur, dan nog erachter kunnen staan, dat is geloof ik met 90cm sowieso krap, hoeft er niet eens iemand achter je staan te koken.
Alle reacties Link kopieren
Hier een plaatje van een keuken in het midden:



http://www.groentetuin.nu/images/melanzana2.jpg
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pucker schreef op 25 november 2015 @ 16:33:

90 cm is voor je vaatwasser ook te smal denk ik. Hoeveel cm is die deur, dan nog erachter kunnen staan, dat is geloof ik met 90cm sowieso krap, hoeft er niet eens iemand achter je staan te koken.Ja, wij hebben 100 cm en dat is al krap. Geen optie om dat te veranderen (zou een grote verbouwing betekenen). Keuken hier is nu eenmaal niet zo groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik de hoekopstelling ook weinig keuken vind voor de ruimte. Het is ruim 25m2. Ik zou alleen niet weten wat een betere indeling zou zijn. In floorplanner kan je ook 3d kijken hé.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 25 november 2015 @ 16:38:

Hier een plaatje van een keuken in het midden:



http://www.groentetuin.nu/images/melanzana2.jpgMaar dit is veel te klein. Er is geen koelkast, vaatwasser, vuilnisbak, te weinig werkblad en te weinig kastruimte. Het ziet er wel mooi uit hoor, maar veel te weinig dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon even geen beter plaatje vinden. Ik heb het van een site geplukt waarbij de optie keuken in het midden gewoon een van de standaard-meerwerkopties van een nieuwbouwproject was. Het ging me er meer om dat je dan even visueel maakt waar je ongeveer tegenaan zit te kijken, omdat NYC en Muisje dat allebei aangaven dat ze zich afvroegen waar je dan vanaf de zithoek tegenaan kijkt. Bij dit huis zie je in ieder geval dat je vanaf de zithoek helemaal niet tegen de keuken aankijkt omdat die tuingericht is.



In het plaatje van Muisje zou dan dus de woonkamer/zitgedeelte komen waar ze nu de keuken heeft ingetekend, en dan met de rug naar de keuken toe, richting openslaande deuren dus. En dan zou haar eetkamer komen waar ze nu de woonkamer heeft ingetekend, dus met de eettafel bij de erker.



Edit: volgens mij hou je bij die indeling dan de hele hoek waar ze nu de tv heeft ingetekend over, bijvoorbeeld voor een werkplek/speelhoek voor de kids.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het idee, maar ik vind dit niet zo'n realistisch plaatje dus omdat er hoogstwaarschijnlijk aan de andere wand ook nog keuken is. Ik zou zelf trouwens de keuken in het middenstuk niet zo leuk vinden omdat het dan een apart iets is en niet meer bij je eetkamer hoort. Ik vind een grote eetkeuken leuker.
Alle reacties Link kopieren
Muisje zou de deur waar je de woonkamer in komt verplaatst kunnen worden? Als je overweegt om de keuken in het tussenstuk te doen zou ik de deur dan verplaatsten naar een van de andere muren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pucker schreef op 25 november 2015 @ 17:02:

Ik snap het idee, maar ik vind dit niet zo'n realistisch plaatje dus omdat er hoogstwaarschijnlijk aan de andere wand ook nog keuken is. Ik zou zelf trouwens de keuken in het middenstuk niet zo leuk vinden omdat het dan een apart iets is en niet meer bij je eetkamer hoort. Ik vind een grote eetkeuken leuker.Nee, het is gewoon zo'n bouwtekening om het idee aan te geven, er is dus niet nog meer keuken aan een andere wand ofzo. Die bouwtekeningen zijn meestal niet zo realistisch, op die bouwtekeningen hebben keukens nooit vuilnisbakken en theedoeken en zithoeken ook nooit een babybox, speelkeukentjes en Carsgarages en eettafels liggen ook nooit vol kranten en post .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan ook, ik zou sowieso overwegen om de eetkamer helemaal aan de andere kant te doen en de eettafel dan vrij in de ruimte tegenover het erkerraam zetten. Of je dan de keuken aan de lange wand in het midden plaatst, of juist aan de korte wand in hoekopstelling of U-opstelling waar nu de tv-hoek is getekend, hou je in beide opties meer leefruimte over.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Muisje32 schreef op 25 november 2015 @ 15:05:

Wat betreft de keuken in het midden. Dat zou betekenen dat zodra je vanuit de hal de woonkamer binnenkomt, je direct tegen het aanrecht aanloopt.. Is dat niet gek? En hoe 'breed' zouden jullie het dan maken? Als ik het net zo breed zou maken als de hal heb ik ongeveer 370 cm. Dat is niet heel lang toch? Of zouden jullie het dan doortrekken richting de ruimte waar ik nu de keuken getekend heb?





Ik zou de keuken laten beginnen in het "middenstuk". Dan helemaal door laten lopen tot in de hoek naast de tuindeuren.

Geen bovenkasten, indien mogelijk een extra diep werkblad/onderkasten.

Bijvoorbeeld zoiets, wat op de foto wel vrij staat. Voor het mooie is een plafondunit met liftsysteem erg mooi (afzuigkap) of eentje verwerkt in het werkblad. https://youtu.be/2ArN9IWKqDs

Alle andere apperatuur inbouw/onderbouw.

"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden in ons vorig huis een heerlijk kookeiland waar we kookten en de boel spoelden, de vaatwasser was ook in het eiland. Dubbele kastjes dus aan de andere kant was erg veel bergruimte. De andere wand was met kastjes van helemaal boven tot beneden, dus een volledige wand. In die wand stond de koelkast en de oven en magnetron op ooghoogte.

Het was superpraktisch en ik mis die keuken nog steeds. Ik had veel bergruimte maar met een eiland was het ook heel ruimtelijk ondanks dat de keuken niet zo groot was.

Ik zou, wanneer je voor een eiland gaat, het eiland verlengen tegen de muur aan voor meer ruimte. Voor mij moet een eiland groot zijn, een klein eiland doet niets voor mij dan alleen maar te zeggen: kijk mij eens, ik heb ook een eiland.



Misschien kun je het eiland wat dieper/breeder maken en met je eettafel zou je een bank aan de muur kunnen maken voor veel zitruimte, je tafel en dan een paar stoelen. Op deze manier heb je minder ruimte nodig voor je eettafel maar toch veel zitruimte.



Ik heb nu een U-keuken, dus een tussenvorm van jouw ideeen en omdat dit een kleine keuken is, gaat dat heel goed. Ik vind het eiland gedeelte heerlijk omdat ik hier lekker kan werken en aan de andere kant staat dan de eettafel. Heel gezellig wanneer mijn zoon daar zijn dingen zit te doen. Ik hou niet van bovenkastjes maar ik heb ze nu wel, maar dubbele op elkaar tot helemaal aan het plafond voor extra bergruimte
Als de verhoudingen in je tekening kloppen dan zou ik de keuken naar de voorzijde van het huis verplaatsen. Keuken in de hoek en tafel voor de erker. Heb je een veel groter zitgedeelte met uitzicht op de tuin.



Anders is misschien nog een optie, aan de achterzijde van je huis, om aan de muur rechts een hoge kastenwand te maken en een schiereiland met de korte kant tegen de achterwand(waar nu fornuis is getekend). Kan bezoek lekker hangen aan het schiereiland of gewoon aan de eettafel zitten en houd je toch ruimte genoeg over.



Mijn ervaring is dat een los kookeiland veel ruimte inneemt. Ik vind het zelf ook niet handig als ik mij zou moeten omdraaien als ik een pan van het gasfornuis afhaal en moet afgieten boven de gootsteen.
Tweede foto



Tweede foto hoewel de eerste ook wel heel mooi is



Eerste foto
Alle reacties Link kopieren
quote:voor mij moet een eiland groot zijn, een klein eiland doet niets voor mij dan alleen maar te zeggen: kijk mij eens, ik heb ook een eiland.



Ik moet hier zo om lachen!

Idd, helemaal mee eens.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:kippetje29 schreef op 25 november 2015 @ 19:25:

Tweede foto



Tweede foto hoewel de eerste ook wel heel mooi is



Eerste foto

Ik snap dit ontwerp niet zo. Is toch onwijs onhandig een grote puist, waar je steeds omheen moet lopen, in het midden van je keukenblok?



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:[



Mijn ervaring is dat een los kookeiland veel ruimte inneemt. Ik vind het zelf ook niet handig als ik mij zou moeten omdraaien als ik een pan van het gasfornuis afhaal en moet afgieten boven de gootsteen.Daarom heb je dan ook gewoon je gootsteen en je kookgedoe in het eiland samen? Heb je dat probleem niet.
Ik vind dat eiland ook lastig maar probeer aan te geven dat er meer is dan of een hoekkeuken of een eiland.



Idee van FV met keuken in het midden vind ik geweldig, anders dan "normaal" en praktisch.



Ik heb mijn keukenindeling anders dan alle buurtbewoners die gegaan zijn voor de standaardopstelling(waar de gasaansluiting zit doen we dus het fornuis en voor water idem). Verder denken dan de keukendealer die vaak voor standaardindelingen gaat.
quote:grootepan schreef op 25 november 2015 @ 19:37:

[...]





Daarom heb je dan ook gewoon je gootsteen en je kookgedoe in het eiland samen? Heb je dat probleem niet.Had ik ook maar in de tekening van to staat het tegenover elkaar getekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven