Welke indeling voor onze keuken, met afbeelding

25-11-2015 13:43 183 berichten
Hi,



Ik ben benieuwd naar jullie advies en mening. Ik twijfel tussen 2 indelingen voor de keuken in onze nieuwbouwwoning, namelijk een opstelling met spoeleiland of een opstelling met hoekkeuken.



Mijn eigen mening: kookeiland vind ik mooi, er komt een barretje aan en onze keuken is erg ruim, waardoor ik bang ben dat alleen een hoekopstelling een beetje minimalistisch zal zijn voor de grote ruimte. Echter is er met de hoekopstelling veel meer ruimte voor de eettafel, deze kan ook in andere posities gezet worden. Dat vind ik een prettig idee. Bij de indeling met kookeiland kan de tafel alleen nog maar in de lengte en ben ik bang dat de ruimte voor de eethoek een beetje beperkt is, en dat je in je keuken 3 elementen in de lange richting krijgt en dat dit niet mooi is (aanrecht, eiland en eettafel).



Wat denken jullie er van?



Met eiland:

[img]http://myalbum.com/photo/p5dYp3ed4yP9/540.jpg[/img]



Hoekopstelling:

[img]http://myalbum.com/photo/U1eftrmaEdCl/540.jpg[/img]

Welke indeling voor onze keuken?

Totaal aantal stemmen: 63

Kookeiland (49%)
Hoekopstelling (51%)
Alle reacties Link kopieren
Ja, klopt en dat zou ik dus als eerste veranderen. Op die manier is het handiger met koken en voorbereiden en kun je die achterwand van boven tot beneden benutten waardoor je meer bergruimte hebt. Niets onder- en bovenkastjes maar een hele massieve wand.



Lastige is alleen wanneer de voorbereiding voor gas en electrisch er al zit, dat er meerkosten bijkomen maar wanneer dat nog open is, zou ik het op deze manier doen. Als ik thuis ben vanavond, zal ik eens een plaatje opduikelen van mijn oude keuken.
Massieve wand staat ook veel rustiger.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook nog zou kunnen doen bij een keuken in het midden, is twee 'en-suite'kasten plaatsen met de achterkant tegen de kopse kant van de keuken en de opening naar de kamer. Daartussen twee schuifdeuren. Maak je aan de voorkant een tv-hoek met eethoek, en aan de achterkant een zithoek richting de tuin of een haard/kachel. Bij verjaardagen zet je alle kinderen in de tv-hoek, dvd erin, deuren dicht en lekker rustig . In je zithoek heb je dan gelijk dat grote oog niet meer.



Maar alle gekheid...die kasten lossen wel het probleem op van de overgang van tegels op de muur naar 'gewone' muur. En je kunt de ruimte wat knusser maken.
Ik vind hier dingen van.
quote:fashionvictim schreef op 25 november 2015 @ 16:38:

Hier een plaatje van een keuken in het midden:



http://www.groentetuin.nu/images/melanzana2.jpg



Dit vind ik op zich wel mooi maar ik had in gedachten dat met keuken in het midden de lange muur werd bedoeld (zoals op het plaatje bij TO ook te zien is). Deze keuken is niet tegen de lange muur geplaatst. Maar wat ik bedoel/in gedachten had met wat er bedoeld werd is misschien wel iets anders dan dat jij en anderen eigenlijk bedoelden.



Ik heb nog nooit een keuken gekocht dus ook echt geen idee wat ik mooi zou vinden qua stijl.
Maar misschien dat het wel iets is voor hele ruime woonkamers, daar zou ook nog wel verschil in kunnen zitten, of bedoelen jullie dat de volledige wand van raam tot raam wordt benut met keuken? Of bouw je hem als het ware nog tussen twee muurtjes? Ik snap het niet óf zie het niet voor me
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de muur tegenover de haldeur bedoeld wordt; het gedeelte vd de (hele lange) muur dat tussen het voorste gedeelte vh huis en achterste gedeelte zit.

Op de foto van FV de keuken dan net aan de andere kant ( er tegenover dus) en de kant waar de keuken staat ( op de foto van FV) , is de hal met deur naar de woonruimte.



simbalabimba wijzigde dit bericht op 25-11-2015 20:31
Reden: toevoeging
% gewijzigd
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik ben echt zó slecht in visualiseren blijkt weer in dit topic... En helaas zullen wij er binnen nu en pakweg vijf jaar ofzo ook wel aan moeten geloven om iets te gaan verbouwen/veranderen. Gelukkig kan mijn vrouw dat dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kunnen de tekeningen van @nerdopviva in de OP geplaatst worden?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Oh dan had ik het toch goed hoe ik het gevisualiseerd had. Het zou voor mij denk ik teveel als een "blok" voelen, al hangt zoiets natuurlijk ook wel weer af van hoe het vervaardigd zou worden. Vooralsnog zou het mijn keuze denk ik niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor de hoekopstelling, vooral vanwege flexibiliteit gebruik van de ruimte).

Het is altijd gezellig om lekker lang na te tafelen als je vrienden op bezoek hebt en dan zou ik liever meer ruimte hebben om je stoel lekker ruim achteruit te kunnen schuiven aan beide kanten van een (brede?) tafel.

Het lijkt wel leuk om oogcontact te kunnen hebben met je gasten als je staat te koken of als je iets aan het omspoelen bent, maar in de praktijk doe je dat niet zo vaak (vanwege geluid kletterend water, aandacht bij koken nodig)



Als je méér werkblad wilt hebben, zou je het werkblad in de tekening met de hoekopstelling (dus het blad waar op de 2e tekening de spoelbak ingetekend staat) kunnen verlengen: dit blad komt dan een stukje de kamer in.

Tegen de rug van deze kast, kun je dan ook nog rug-aan-rug een kast plaatsen zodat daar een dubbel-diep werkblad/werkruimte ontstaat met behoorlijk wat extra bergruimte eronder (want aan beide zijden kastruimte onder dat verlengde -dubbele- werkblad).
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 25 november 2015 @ 15:28:

[...]



Een hoge kastenwand gaat toch niet in combinatie met een schiereiland.... raar advies ook.'

'

Gaat prima, hoor. Ik ken meerdere mensen die dat hebben. Het schiereiland komt dan tegen het gedeelte van de keuken haaks op de muur waar de deur in de hoek zit, de hoge kastenwand parallel daaraan tegen de muur (de muur waar TO ook een gedeelte van de hoekkeuken tegen gedacht heeft, maar waar geen keuken is in het plan met het kookeiland.

Je houdt dan wel een gangetje over achter het schiereiland, naar de deur toe, maar daar kun je ook stoeltjes tegen zetten, zodat je ook kunt zitten aan het eiland.



Alle reacties Link kopieren
Je kunt een hoekopstelling doen en de korte kant de onderkast een stuk doorlaten lopen de kamer in.



Mosterd!!
anoniem_210847 wijzigde dit bericht op 25-11-2015 22:26
Reden: Mosterd!!
% gewijzigd
overbruggen
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 25 november 2015 @ 20:26:

Ik denk dat de muur tegenover de haldeur bedoeld wordt; het gedeelte vd de (hele lange) muur dat tussen het voorste gedeelte vh huis en achterste gedeelte zit.

Op de foto van FV de keuken dan net aan de andere kant ( er tegenover dus) en de kant waar de keuken staat ( op de foto van FV) , is de hal met deur naar de woonruimte.



[img]http://i.imgur.com/JiAmXlv.jpg[/img]



Ja, inderdaad, op die plek. Als je op dit plaatje wat jij getekend hebt kijkt, dan hou je twee hele grote ruimtes over, terwijl die loop tussen die twee vierkante ruimtes anders loze ruimte is waar je hooguit kasten en troep gaat neerzetten.



Als je nu de eethoek op dezelfde manier als hij nu getekend is zou verplaatsen naar de erker, dus haaks op het raam in de lengte en vrij in de ruimte, dan hou je die hele televisiehoek over voor iets anders. En die enorme ruimte bij de tuindeuren kun je dan benutten voor een tuingerichte zitkamer waar je ook verschillende hoekjes in kunt maken.



Ik wil nu ook een nieuwbouwhuis !
Am Yisrael Chai!
quote:wiezewo schreef op 25 november 2015 @ 21:51:

[...]

'

'

Gaat prima, hoor. Ik ken meerdere mensen die dat hebben. Het schiereiland komt dan tegen het gedeelte van de keuken haaks op de muur waar de deur in de hoek zit, de hoge kastenwand parallel daaraan tegen de muur (de muur waar TO ook een gedeelte van de hoekkeuken tegen gedacht heeft, maar waar geen keuken is in het plan met het kookeiland.

Je houdt dan wel een gangetje over achter het schiereiland, naar de deur toe, maar daar kun je ook stoeltjes tegen zetten, zodat je ook kunt zitten aan het eiland.



[img]http://www.thijsvandewouwkeukens.nl/upl ... _7345b.jpg[/img]Dit vind ik prachtig voor TO. Toch een soort eiland, genoeg bergruimte, contact met de eettafel/gasten en schuin zicht op de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook het kookeiland een kwartslag kunnen draaien en je tafel er tegenaan, dus ook dwars in de ruimte. Ik denk dat je daardoor iets meer loopruimte krijgt en daarnaast kun je tijdens het koken ook je tuin in kijken (mits je het fornuis aan de goede kant plaatst).
quote:wiezewo schreef op 25 november 2015 @ 21:51:

[...]

'

'

Gaat prima, hoor. Ik ken meerdere mensen die dat hebben. Het schiereiland komt dan tegen het gedeelte van de keuken haaks op de muur waar de deur in de hoek zit, de hoge kastenwand parallel daaraan tegen de muur (de muur waar TO ook een gedeelte van de hoekkeuken tegen gedacht heeft, maar waar geen keuken is in het plan met het kookeiland.

Je houdt dan wel een gangetje over achter het schiereiland, naar de deur toe, maar daar kun je ook stoeltjes tegen zetten, zodat je ook kunt zitten aan het eiland.



[afbeelding]Geweldig idee, zo zou ik het doen!
Alle reacties Link kopieren
Zo bedoelde ik het ook wiezewo en zo had ik mijn keuken in mijn vorig huis, was erg functioneel. En ja, je kunt het op de buitenwand doen tegen de wand van de gang, ik denk dat beide prima werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:grootepan schreef op 25 november 2015 @ 18:56:

Wij hadden in ons vorig huis een heerlijk kookeiland waar we kookten en de boel spoelden, de vaatwasser was ook in het eiland. Dubbele kastjes dus aan de andere kant was erg veel bergruimte. De andere wand was met kastjes van helemaal boven tot beneden, dus een volledige wand. In die wand stond de koelkast en de oven en magnetron op ooghoogte.

Het was superpraktisch en ik mis die keuken nog steeds. Ik had veel bergruimte maar met een eiland was het ook heel ruimtelijk ondanks dat de keuken niet zo groot was.

Ik zou, wanneer je voor een eiland gaat, het eiland verlengen tegen de muur aan voor meer ruimte. Voor mij moet een eiland groot zijn, een klein eiland doet niets voor mij dan alleen maar te zeggen: kijk mij eens, ik heb ook een eiland.



Misschien kun je het eiland wat dieper/breeder maken en met je eettafel zou je een bank aan de muur kunnen maken voor veel zitruimte, je tafel en dan een paar stoelen. Op deze manier heb je minder ruimte nodig voor je eettafel maar toch veel zitruimte.



Ik heb nu een U-keuken, dus een tussenvorm van jouw ideeen en omdat dit een kleine keuken is, gaat dat heel goed. Ik vind het eiland gedeelte heerlijk omdat ik hier lekker kan werken en aan de andere kant staat dan de eettafel. Heel gezellig wanneer mijn zoon daar zijn dingen zit te doen. Ik hou niet van bovenkastjes maar ik heb ze nu wel, maar dubbele op elkaar tot helemaal aan het plafond voor extra bergruimte



Dit had ik ook idd.

Aan voor en achterzijde kasten dus daardoor een groot eiland met spoelen en koken.

Achter tegen de wand volledig grote kastenwand met o.a twee koelvriescombinaties er in.,vaatwasser, magnetron. Koffiemachine en kastruimte.

Als ik wat mis, is het DAT wel, twee koelkasten ! En ook de mega veel bergruimte.

Toch zou ik alleen nog maar voor een eiland kiezen in echt een grote ruimte.



Ik heb recentelijk ook een nieuwe keuken geplaatst.

Veel kleiner huis, en kleine keuken dus ook. Maar zo mooi en leuk geworden!

Ik voel mij fijner in deze keuken dan in die van mijn oude huis. Ben nu vooral heel blij met mijn vrijstaande grote fornuis.

Koken met 6 pitten en megaoven is een feest.
Alle reacties Link kopieren
Anyway,



Wat ik ook nog een idee vind.



Het kleine wandje ( waar de gang achter zit)

Die zou ik flink verlengen zodat je daar 1 lange rechte keuken tegen kan plaatsen.

Daar ook het spoelgedeelte en kookplaat in plaatsen.

En dan losstaand twee ( of misschien past drie? )hoge kasten naast de deur van de bijkeuken met daar de koelvriescombinatie in en de andere kast de magnetron in bouwen ( de rest van de kast is dan opbergruimte)

Als je het kan missen qua opbergruimte zou ik geen bovenkasten boven de rechte keuken plaatsen, maar slechts een mooie plank/ rekjes.

Aan de andere kant van de verlenging van de muur zou ik dan een kast op maat laten maken tot aan het plafond en over de hele breedte van het verlengde stuk.

Heb je heerlijk extra bergruimte in je kamer door een grote kast op maat.

En je hebt een hele lange keuken wat heerlijk werkt.



En je kan nog steeds een grote eettafel in de keuken zetten, gelijk aan wanneer je een hoekkeuken plaatst.

Zo deel je de ruimte ook mooi op in keuken en zitten. En breekt het het lange ongebruikte tussendeel.



Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb wat ik bedoel. Ik heb geen tekenprogramma om het idee te laten zien
Alle reacties Link kopieren
Krijg er niet echt een goed plaatje bij.

Maar van dit plaatje bedoel ik dus het lange gedeelte tegen de verlengde muur.

En los dat blok met twee of drie hoge kasten naast je deur naar de bijkeuken..



Ik zou zelf dan geen bovenkasten kiezen, maar het kan wel natuurlijk.



Alle reacties Link kopieren
Zie nu pas dat het geen eettafel is op het plaatje, maar een kookeiland.

Deze is wel heel gaaf zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idee van het ontwerp met het kookeiland een kwartslag draaien echt een goede optie! Dus een soort gangetje naar de deur van de bijkeuken en kastenwand tegen de muur van de gang.



Ik vind dit echt een leuk topic. Ik wil ook een nieuwe keuken nu
Kom je er al een beetje uit, TO? Met zoveel meningen, ideeën, visies en tips? Maakt het niet makkelijker he? Weet je, los van of het een eiland of hoekopstelling of nog wat anders wordt wel een beetje wat je smaak is/wat je mooi vindt en wat niet?



Voor mijzelf misschien ook stap 1, moodboard maken met plaatjes van allerlei keukens die bij mijn smaak passen. Leuk, ga ik eens aan werken.
Nogmaals ontzettend bedankt voor de vele en leuke reacties! Ik heb gisteren even bewust niet hier gekeken, want ik merkte dat ik het bijna niet meer zag zitten hahaha! Maar ik heb zojuist weer even alles gelezen en ga nog wat ontwerpjes maken.



En keuken aan de 'voorzijde' van het huis vind ik ook een goede optie, omdat je bij de erker inderdaad mooi een tafel kwijt kunt, en je de hoek kunt gebruiken voor een hoekkeuken, zonder dat je rekening moet houden met de deur naar de bijkeuken. Maar ik vind het zo'n gek idee dat je dan tuindeuren in je woonkamer hebt? Bij mijn woonkamer stel ik me juist een knusse ruimte voor (met dus een erker ipv een mega grote tuindeuren?) maar denk dat ik hier misschien ook even plaatjes van moet zoeken. Zoals ik het nu getekend heb is het woongedeelte kleiner dan de keuken, maar nog steeds wel heel groot hoor. En ik zit nu met visite ook vaak aan tafel te kletsen i.p.v. in de woonkamer. Ook 's avonds.



Lastig zeg :D

Maar nu is het ook zo dat dezelfde huizen als onze woning (en ook bij ons in de straat) al maanden eerder opgeleverd worden. Ik denk dat het verstandig is om ook daar eens aan mensen te vragen of we even een kijkje mogen nemen (een aantal bewoners kennen we ook) zodat ik verschillende keukens 'in het echt' kan zien. Ik blijf het namelijk erg lastig vinden om het zo op een tekening voor me te zien.



Qua stijl ben ik er al wel uit, dus dat scheelt al de helft! Mn Pinterest bord staat er vol mee.
Misschien nog een goede vraag, plaatje plakken zal wel weer mislukken :D



Maar in eerst instantie hadden we zelf een ontwerp gemaakt met een hoge kastenwand tegen de muur van de hal en dan daar tegenover (in dezelfde richting zoals nu) het kookeiland. Een beetje dit idee dus:



Sorry, was geen afbeelding



Omdat je op deze manier het eiland iets verder naar achter kunt plaatsen tov waar het nu staat. En dat vind ik wel een voordeel. (Nu las ik dat een aantal van jullie enthousiast waren over een beetje hetzelfde idee maar dan het kookeiland in de andere richting.) Maar wat ik me dan afvraag, is het niet vreemd om dat geen aanrechtblad tegen de wand te hebben? Het lijkt mij dan al snel rommelig worden omdat geen enkele spullen 'wegvallen' tegen de wand, zoals je vaat bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven