Kind snel blauwe plekken

17-04-2024 00:43 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zit net een heel verhaal te typen, ineens alles weg. Beknopte versie:

Kind van bijna 3 slaat enorm snel blauw uit. Valt vanmiddag (tegen redelijk zachte bank aan) en heeft op het moment dat ik haar optil (binnen een paar seconden, ik zat er naast) al een echt blauwe plek van 2 bij 2 cm op haar voorhoofd.
Ze heeft ook littekens op haar hoofd van eerdere blauwe plekken (wist niet dat dat littekens achter kon laten).
Bij een val vorige week buiten (gewoon op handjes en knietjes) geeft ze geen kik, maar 's avonds bij het in bad gaan heeft ze een blauwe knie en een enorme bloedblaar op die knie.

Ze heeft nu 4 littekens (2 van blauwe plekken, 1 van kattenkrab van een buurpoes en 2 'gaten' op haar knie van een val vorig jaar.
En een blauwe streep op haar wang van een poppenstoeltje die ze op schoot zette en tegen haar gezicht kwam.

Herkenbaar? Of toch eens aankaarten bij de huisarts?
Of maak ik me gewoon teveel zorgen? Zie nu al op tegen die blote beentjes in de zomer...

Blauwe plekken horen er uiteraard bij, dat snap ik, is m'n 4e kind dus ben ook wel wat gewend :mrgreen: Maar vooral de snelheid waarmee ze blauw wordt na relatief kleine impact baart me wat zorgen.
anjer29 wijzigde dit bericht op 17-04-2024 00:58
10.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij zorgen altijd naar de huisarts, maar ik kan je meegeven dat mijn dochter ook al blauwe plekken lijkt te krijgen van niks. Vooral haar benen zitten altijd ónder. Buitenspeelbenen noemt ze het zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Better_Call_Sally schreef:
17-04-2024 00:50
Bij zorgen altijd naar de huisarts, maar ik kan je meegeven dat mijn dochter ook al blauwe plekken lijkt te krijgen van niks. Vooral haar benen zitten altijd ónder. Buitenspeelbenen noemt ze het zelf.
Ja, die buitenspeelbenen ken ik, hadden mijn andere kinderen ook altijd (zijn ondertussen al pubers, peuter is een nakomertje).
Maar dit zijn enorme bloedblaren, of 'gaten' in een knie zoals de huisarts het toen noemde (na niet eens een harde val, met een maillot aan ook nog dus geen blote benen).
Of zoals vanmiddag die blauwe plek binnen 5 seconden. Hoe kan dat zo snel zo bloeden onderhuids vraag ik me dan af. 'Normaal' lijkt een blauwe plek langzamer te ontstaan, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou voor de zekerheid even langs de huisarts gaan. Ze kan een tekort aan iets hebben. Altijd goed om dat even uit te laten sluiten of te laten bevestigen.

Ik heb zelf ook snel en vaak blauwe plekken, maar zó snel nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar ga je natuurlijk mee naar de huisarts. Het zit je niet lekker, je kind is nog jong, gewoon laten checken door een arts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft ze ook veel bloedneuzen en symptomen als petechien rons haar lippen / mond na bijvoorbeeld tanden poetsen of drinken met een rietje? Mijn dochter, ook onze vierde > nakomertje, had dit, in combinatie met de door jou geschetste blauwe plekken. Zij bleek ITP te hebben. Zeker even laten checken
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
17-04-2024 07:10
Daar ga je natuurlijk mee naar de huisarts. Het zit je niet lekker, je kind is nog jong, gewoon laten checken door een arts.
dit. een kind dat een keer hoest wordt al met toeters en bellen naar de huisarts gegooid heb ik het idee, dus als jij zoiets hebt bij je VIERDE kind en je zorgen maakt dan heb je in mijn ogen méér dan reden om even te laten checken.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar de huisarts! Mijn buurmeisje had dit vroeger ook als symptoom, en bleek een enorm tekort aan bloedplaatjes te hebben. Dit was gevaarlijk, ivm eventuele bloedingen intern. Ouders waren gelukkig op tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad naar de huisarts gaan en het na laten kijken.
Zeker reden om het een en ander uit te laten sluiten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je maakt je zorgen, dus gewoon naar de huisarts. Mijn kind had dit ook en kreeg er toen ook puntbloedingen erbij. Dit bleek ITP te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susiequeke schreef:
17-04-2024 07:21
Heeft ze ook veel bloedneuzen en symptomen als petechien rons haar lippen / mond na bijvoorbeeld tanden poetsen of drinken met een rietje? Mijn dochter, ook onze vierde > nakomertje, had dit, in combinatie met de door jou geschetste blauwe plekken. Zij bleek ITP te hebben. Zeker even laten checken
Petechiën heeft ze niet. Bloedneus alleen wanneer ze verkouden is, dan is ze er wel gevoeliger op.

Ik ga het even overleggen met de huisarts inderdaad, of ze nagekeken moet worden. Jullie hebbeb gelijk; bij zorgen gewoon even checken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susiequeke schreef:
17-04-2024 07:21
Heeft ze ook veel bloedneuzen en symptomen als petechien rons haar lippen / mond na bijvoorbeeld tanden poetsen of drinken met een rietje? Mijn dochter, ook onze vierde > nakomertje, had dit, in combinatie met de door jou geschetste blauwe plekken. Zij bleek ITP te hebben. Zeker even laten checken
Hier ook; altijd blauwe plekken (ook op plekken waar ze eigenlijk niet horen, ik heb meerdere keren bijna een AMK-melding aan mijn broek gehad…) en veel bloedneuzen; uiteindelijk bleek ze een bloedstollingsziekte te hebben.

Dat hoeft het in het geval van jouw kind natuurlijk niet te zijn maar even langs de huisarts kan natuurlijk geen kwaad als je je zorgen maakt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed om naar de huisarts te gaan. En het hoeft niks te zijn inderdaad, ik heb zelf ook al van kinds af aan onwijs snel blauwe plekken. Benen waren soms helemaal gevlekt, kreeg wel eens de vraag of het allemaal wel goedging thuis... Stoten of vallen geeft echt diep donkerblauwe/paarse plekken, maar ook door gewoon ergens even tegenaan te leunen krijg ik al een plek.
Nooit een oorzaak voor gevonden, dus voornamelijk cosmetisch 'last' van.
Hoop dat het bij je dochter ook zoiets is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Komt hemofilie in de families voor? Draagsters van het gen kunnen vaak sneller blauwe plekken krijgen of wat heviger bloeden in verhouding tot een wondje. (Anders dan bij jongens, die vaak veel heviger bloeden.) Overigens tegenwoordig goed onder controle te houden.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
17-04-2024 07:10
Daar ga je natuurlijk mee naar de huisarts. Het zit je niet lekker, je kind is nog jong, gewoon laten checken door een arts.
Dit!
Overigens heeft mijn dochter dit jaren geleden ook gehad. Bleek ze een enorm tekort aan bloedplaatjes te hebben veroorzaakt door?? Antibiotica omdat de luchtweginfectie hardnekkig was?? Overigens is dit vanzelf weer goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, naar de huisarts. Soms zijn er simpele oplossingen of tips, bijvoorbeeld extra magnesium (schijnt voor sommige volwassenen te helpen tegen blauwe plekken).
Alle reacties Link kopieren Quote
Absoluut huisarts! Bij een vroegere werkgever had een collega een kind die dat ook had. Die bleek - als ik het goed onthouden heb - de ziekte Von Willebrand te hebben. Dat is een stollingsziekte en kan ook heel ernstig zijn als je daar niet goed mee omgaat. Dus asap naar de huisarts. Kwaad kan het in ieder geval niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Al bij de huisarts geweest TO?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven