Welke naaimachine???

25-09-2016 21:39 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik heb een vraag. Ik heb vroeger op mijn moeders' naaimachine altijd veel genaaid. Nu lijkt het mij handig om er eentje thuis te hebben om af en toe te gebruiken. Nu zijn er op dit moment verschillende in de aanbieding bij de Lidl (eigen merk en een singer) en Aldi.

Ik heb geen tijd voor complete naaiprojecten, het is meer om af en toe wat te vermaken en misschien 1x per jaar een iets groter project. Het hoeft dus niet een hele speciale te zijn. Heeft iemand een advies wat de beste koop zou zijn?



https://www.lidl-shop.nl/ ... machine-SNM-33/p100197244



https://www.lidl-shop.nl/ ... rilliance-6180/p100200437



http://www.aldi.nl/aldi_naaimachine_48_ ... 35195.html
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor de tips
Een goed onderhouden tweedehandsje van de naaimachine dealer.
Alle reacties Link kopieren
Eens met beelicious! Je hebt voor 100 euro echt een veel betere tweedehands machine. Op internet zijn wat bedrijven te vinden en anders is er misschien 1 in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Bestaan er naaimachine dealers?! En hoe weet je dan of hij nog goed is?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:beelicious schreef op 25 september 2016 @ 21:42:

Een goed onderhouden tweedehandsje van de naaimachine dealer.Dit. Dat kan echt niet op tegen de rammelkasten die je voor dit soort bedragen bij de Aldi of de Lidl koopt.
Een tweedehands Kayser die je in een naaimachine winkel koopt is altijd goed!
Dit is bijvoorbeeld een goeie naaimachine voor een goede prijs:

Kayser
Alle reacties Link kopieren
Woon je in omgeving Amsterdam? Dan heb ik wel een goed adresje voor je! Lidl/aldi niet doen!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties! Bij andere berichten las ik juist wel goede ervaringen met de Lidl/Aldi machines :/



Over het algemeen heb ik het niet zo op tweedehands (ja, ik weet het, beter voor het milieu, maar erfenis van mijn vader).



@Barbabientje, bedoel je Fournitura op de De Clerqstraat? Die zit bij mij om de hoek, daar wou ik nog wel even gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit zo'n goedkopen naaimachine gehad. Maar als ik dan wat dikker stof wilde naaien, of juist dun, of iets wat een beetje rekte, dan kreeg ik hem niet goed ingesteld. Wat ik ook probeerde: het lubberde, de steken waren ongelijk, de spoeldraad werd een grote kluwen onder mijn naaiwerk etc etc.

Mijn zin in de kleine klusjes verging meteen als ik daaraan dacht.



Nu heb ik een veel beter naaimachine en nu is het heerlijk om te doen!



Dus Aldi, Lidl of andere goedkope merken (Goedkope Singers, Toyota's etc), zou ik inderdaad niet doen.



Een tweedehandse is dan veel beter. En er zijn echt nog wel naaimachine dealers hoor! En die verkopen je met veel liefde (vind ik dan) een mooie tweedehandse waar ze zelf ook nog een beetje blij van worden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Maar wat maakt een naaimachine dan goed? Waar moet je op letten? Tips voor regio Utrecht zijn ook welkom
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ja joh, gewoon naar de naaimachinewinkel en een tweedehandsje kopen. Niet zo'n Aldi of Lidl ding. Bespaart je een hoop frustraties.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Silvercrest naaimachine vd Lidl en zou absoluut voor een tweedehands gaan. De Silvercrest is ZO sloom.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aapos schreef op 25 september 2016 @ 22:08:

Bedankt voor de snelle reacties! Bij andere berichten las ik juist wel goede ervaringen met de Lidl/Aldi machines :/



Over het algemeen heb ik het niet zo op tweedehands (ja, ik weet het, beter voor het milieu, maar erfenis van mijn vader).



@Barbabientje, bedoel je Fournitura op de De Clerqstraat? Die zit bij mij om de hoek, daar wou ik nog wel even gaan kijken.Ja! Ik ging altijd naar het filiaal aan de tussenmeer, maar die aan de Clercq is vast ook prima! Met een fijne machine werkt het zoveel fijner, en pak je hem dus ook sneller! Succes!!
quote:Monatala schreef op 25 september 2016 @ 22:09:

Maar wat maakt een naaimachine dan goed? Waar moet je op letten? Tips voor regio Utrecht zijn ook welkom



Mijn Toyota van 't Kruidvat liep continu vast, kon niet veel dikkere stof dan katoen aan, transporteerde stof waardeloos, en meer van dat soort dingen.



Mijn fantastische Pfaff Passport 2.0 was een verademing. Dikke stof en meerdere lagen geen probleem, hulpje bij draad doorsteken, verschillende snelheden, heel veel siersteken, mogelijkheid om altijd met de naald naar beneden of boven te eindigen, loopt als een zonnetje.



Het is ook maar net wat je fijn/handig vindt. Kwaliteit is duurder in naaimachineland. Dus een tweedehandse van 200 euro is aanzienlijk beter dan de gemiddelde nieuwe van 200 euro (of nog veeel minder). Goedkoop is uiteindelijk duurkoop.
Voordeel als je het bij de naaimachinedealer koopt is dat er altijd onderhoud/reparatie gedaan kan worden. Ik zou ook gaan voor een tweedehands.
Alle reacties Link kopieren
Hier dus dezelfde ervaringen met een goedkope nieuwe naaimachine. Het ding had maar één snelheid (idioot snel in mijn geval, weinig finetuning) en luste dat het een lieve lust was. En als de spoeldraad niet luste, dan brak de bovendraad wel. De dingen die ik er wel mee genaaid heb, daar had 'ie een slordige steek op. Kortom: geen feestje. Of eigenlijk had ik gewoon de conclusie getrokken dat ik niet kon naaien.



Toen een oude Lewenstein gekregen en voor een onderhoudsbeurt naar de naaimachinewinkel gebracht. Na die onderhoudsbeurt naaide die als een zonnetje. Terwijl het apparaat zeker 40 jaar oud is! Geen lussen, geen geknapte draad meer, niet meer honderd keer uithalen omdat de machine het weer eens voor me verpest had.



Intussen in een hogere prijscategorie een nieuwe machine gekocht en die naait helemaal soepel en fijn. Ik blijk prima te kunnen naaien, alleen de voorwaarde is dus wel een machine die het doet.



Kijk eens op Marktplaats, gewoon zoeken op Pfaff, Anker, Husqvarna, Lewenstein of een oude Singer. Die worden aangeboden zonder beurt, door particulieren, maar ook door naaimachinewinkels die 'm wel al een beurt gegeven hebben. Voor rond de 100 euro kun je zo een prima machine op de kop tikken.
Alle reacties Link kopieren
Singer is prut, tenzij je er eentje kunt vinden van voor 2000.

Als je het geld er voor hebt dan een Pfaff (ik heb er eentje met dubbeltransport, heerlijk), husqvarna, Lewenstein of Brother (bij die laatste de instapmodellen vermijden).



Als je minder wil uitgeven dan zou ik net als de rest een tweedehands machine aanraden.

Waar je op moet letten:

Bedieningsgemak, Back-up service/onderhoud in eigen regio, vermogen van de machine (DC-motor heeft keer kracht dan een AC-motor), aantal naaivoeten die erbij zitten, aantal steeksoorten, etc.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wat maakt een naaimachine een fijne machine?



Ik zweer bij mijn tweedehands huqvarna, heb 'm al 9 jaar!

Hij is zwaar dus je kunt 'm niet voor je uitduwen tijdens het naaien.

Je kan de steeklengte en steekbreedte afzonderlijk instellen.

Hij naait soepel en makkelijk door meerdere lagen stof.

Je ziet je spoeltje dus de hoeveelheid draad.

Hij heeft veel steken, ook siersteken.

Er kan een tweelingnaald in.



Helaas geen automatische draadrijger..



Voordeel van de dealer vs online shop?

Je mag alle machines uitproberen, na aankoop krijg je een les over je machine, hij kan makkelijk in reparatie of onderhoud. Even bellen met de winkel als iets niet lukt.
Hier ook een tweedehandse gekocht , een brother en veel meer functies idd steekbreedte steeklengte tweelingnaald computergestuurd.

Alle boekjes en toebehoren zaten er ook bij .

Zou ook eens op marktplaats kijken .
Alle reacties Link kopieren
Het is erg persoonlijk. Singer is bagger en Husqvarna zou goed zijn lees ik hier boven, mijn moeder zal je precies andersom vertellen.



Ik zelf heb een Toyota en ben daar niet tevreden over. Hij naait, best een hoop, is niet slecht met naaien maar hij is ontzettend oncontroleerbaar (hele gevoelige voet) heeft geen aan en uitknop en een spoeltje opdraaien loopt op batterijen. Ik ken ook mensen die heel tevreden zijn met een Ikea. Kortom, lastig en afhankelijk van je wensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Janome Sew Mini en die kan ik bijna altijd prima gebruiken; mooie regelmatige steek, alleen heeft hij soms, bij sommige dichtgeweven stoffen, niet de kracht om de naald er doorheen te jassen. In dat geval sjouw ik mijn oude 15 kg zware machine uit de kast.



Tevens zit er geen lampje in wat echt moet. De Sew Mini is voor kinderen dus de volwassen machine moet dan wel perfect zijn. Ik heb hem bij een online winkel gekocht en had hem de volgende dag.



Er zit overigens al een jaar dezelfde naald in gewoon omdat hij weigert te naaien als er een onveilige situatie ontstaat wat natuurlijk prima is voor kinderen, maar volwassenen willen dat hij gewoon door elke knoedel stof gaat, en dat kan naalden kosten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:divarg schreef op 26 september 2016 @ 08:38:

Het is erg persoonlijk. Singer is bagger en Husqvarna zou goed zijn lees ik hier boven, mijn moeder zal je precies andersom vertellen.









Gesteld dat je moeder een stuk ouder is dan jij ( ), klopt het ook nog wat ze zegt. Vroeger was Singer wel goed.



De Singer die mijn schoonzus een paar jaar terug bij de Lidl kocht, leek qua prestatie meer op mijn goedkope Kruidvat-Toyota dan op een goede naaimachine. En dat soort verhalen hoor ik eigenlijk alleen maar, dat Singer vooral nog vanuit het verleden een goede náám heeft. Maar qua naaiplezier kun je beter een ander nemen.
quote:Aapos schreef op 25 september 2016 @ 22:08:

Bedankt voor de snelle reacties! Bij andere berichten las ik juist wel goede ervaringen met de Lidl/Aldi machines :/



Over het algemeen heb ik het niet zo op tweedehands (ja, ik weet het, beter voor het milieu, maar erfenis van mijn vader).



@Barbabientje, bedoel je Fournitura op de De Clerqstraat? Die zit bij mij om de hoek, daar wou ik nog wel even gaan kijken.Voor een naaimachine kun je maar beter wel voor een tweedehands gaan. (Tenzij je miljonair bent.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven