Welke planten in een verhoogd border?

26-04-2015 17:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik zijn bezig met de tuin. We hebben een verhoogd border van steen gemaakt in de voortuin. Nu vind ik het alleen lastig om te bepalen welke planten hier in moeten. Ik heb geen groene vingers, dus ik ben op zoek naar iets onderhoudsarm. Ik wil graag een combinatie van groen en kleur. Het liefst ook planten die kunnen blijven staan en die ik niet elk jaar hoef te vervangen. Het moet en niet te hoge planten zijn om dat ze anders ons raam helemaal blokkeren. De zon staat trouwens bijna de hele dag op de voortuin. Wie helpt mij aan de perfecte planten? Liefst niet te duur, want ons budget is niet erg groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Zoek ook planten voor een border. Ook volop zon. Border is ca. 12 m2 en wil planten tot ongeveer 50 cm hoogte. Moeten in de winter groen blijven en in de voorjaar/zomer/najaar bloeien.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een tuincentrum, daar kunnen ze je precies vertellen wat je het best kunt planten. Hortensia's en rhodondendrons zijn blijvend, net als rozen, je kunt langs de grond een beetje afwisselen met éénjarigen, bosviooltjes zijn heel sterk en die bloeien lang.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Vaste planten die in de winter groen blijven en ook nog mooi en uitbundig bloeien zijn er volgens mij niet veel. Behalve een camelia? Ik zou een combi maken van iets wat kleur geeft in de winter en iets wat mooi lang bloeit in de lente/zomer. Wat in onze tuin staat:

Wintergroen/kleur: choisya ternata (aztec pearl is een mooie kleinere variant), glansmispel, ilex, camelia (mooie bloei!), leucothoe, euonymus.

Wintergroen en bodembedekkend met bloemen in voorjaar of zomer: aubrieta, maagdenpalm, campanula (kan niet kapot).

Vaste planten die bloeien zijn er in overvloed! Bekenden: hortenisa, rozen, lavendel, altilbe, agastache, zonnehoed, lupine, malva.

Zoek via google gewoon eens naar wat je mooi vindt!
Alle reacties Link kopieren
Dat was gisteren op tv. De zaterdag staat vol van planten en bloemen. Hoef je alleen maar te noteren en alles volgens voorbeeld in de grond te stoppen.



http://www.sbs6.nl/programmas/robs-grot ... erbouwing/
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk planten die op verschillende momenten bloeien zodat je border het hele jaar leuk is om naar te kijken. Ik denk dat je wel 1x per jaar moet snoeien. Geen tips verder, mijn ouders hebben hetzelfde en die hebben advies gekregen van een tuinman. Ik zal eens vragen wat zij er in hebben staan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
klimplanten
Heb als eenjarigen bloemen gezaaid en als vaste planten klein blijvende struiken in onze hoge border.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar een kweker gaan ipv tuincentrum. De kweker kan jouw goed adviseren. Bij de kweker zijn de planten vaak ook goedkoper dan bij het tuincentrum.



Er is zoveel mogelijk. Bedenk eerst eens welke (basis)kleur je zou willen. Het leukst is natuurlijk als er het gehele jaar iets bloeit. In de winter kan je dit ook opvangen door in het najaar bollen te poten.



Ondershoudsarm kan, maar je zult toch elke week even je planten moeten nalopen voor een mooi resultaat. In het voorjaar moet je snoeien en veel planten worden ook mooier als je ze halverwege de bloei snoeit. Daarnaast groeit onkruid ook gewoon door meestal.



Plant niet teveel planten op een m2. Planten worden vanzelf groter, dus de ruimte wordt vanzelf gevuld.
Aardbeien! Blijven laag, houden van de zon, witte bloemetjes en rode vruchten vooe de kleur. Ze hebben wel water nodig als t heet wordt buiten. In de winter blijft niet groen, maar in t voorjaar komen ze vanzelf weer terug
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik kan zeker wat met alle reacties! We zullen morgen naar de intratuin. Ik zal zeker even een medewerker er bij halen.
Alle reacties Link kopieren
Pieris/ Pierus (Ik weet niet hoe je het schrijft)

Een wintervaste plant, waarvan de nieuwe blaadjes prachtig rood kleuren en hij bloeit met witte bloemen, hele trossen!

Je hebt ze in verschillende varianten.
Amerikaanse sering: winterhard, bladhoudend en uitbundige bloemen in het voorjaar en de zomer. Geweldige plant vind ik het.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf in een tuincentrum. Ga eens even kijken bij het dichtstbijzijnde tuincentrum, spreek iemand aan en leg de situatie uit en wat jullie willen. Zij kunnen je daar helemaal bij helpen en vanalles laten zien. Wat wel handig is om van te voren al wel een beetje na te denken over wat voor kleuren en stijl je wil. Oja, ook handig, de afmetingen van je border opschrijven en meenemen.

Wel moet je er rekening mee houden dat planten, of überhaupt welke tuin dan ook onderhoud vereist. De ene meer dan de andere maar onderhoudsvrij is het nooit.

Zelf zou ik een mix maken van kleine groen blijvende heesters, wat bladverliezende eventueel en veel vaste planten (vooral bodembedekkers). Hoe meer je border begroeid is straks hoe minder ruimte voor onkruid. En heb geduld, het duurt echt een paar jaar voordat alles een beetje is gegroeid en dus mooi vol staat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren


Cistus x pulverulentus 'Sunset'





stro-vingerhoedskruid





tuin-geranium





Zonneroosje





Helleborus





Hysop





Heiligenbloem





Gamander



Lavendel

Salie

Rozemarijn

Citroentijm
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Lavendel en kruiprozemarijn (erg mooi in verhoogde borders!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven