Welke stad in NL vind jij fijn om in te wonen?

25-05-2016 23:35 197 berichten
Ik woon momenteel in het buitenland, maar aangezien ik mijn familie erg mis zit ik erover te denken om terug naar Nederland te gaan. Aangezien ik niet plaatsgebonden ben wil ik graag weten welke steden fijn zijn om in te wonen. Ik hou zelf wel van wat natuur in de buurt zodat ik lekker kan wandelen of hardlopen.



Welke stad vind jij fijn om in te wonen en waarom?
quote:Liberty97 schreef op 26 mei 2016 @ 00:37:

Maastricht voelt voor mij altijd een beetje alsof ik door een instelling voor mentaal beperkten wandel Ik weet niet wat het is, de gebouwen zijn er prachtig, lieve straatjes, heus vriendelijke gezellige mensen, lekkere restaurantjes en cafeetjes. Maar iedere keer toch weer een beetje gillend wegrennen Kortom: Ik zou er niet voor kiezen. Maar hee, andere mensen zal het blijkbaar wel aantrekken.



Gheghe, dat heb ik ook een beetje met Maastricht. Niet dat van die mentaal beperkten, omdat ik wel eens bij instellingen kom waar daadwerkelijk mentaal beperkten zijn, en dat is echt anders hoor. Maar in Maastricht en lager lijkt alles langzamer te gaan dan in Amsterdam eo, de kakofonie aan geluiden en bewegingen die je wel in Amsterdam en Rotterdam aantreft mist ook gewoon.



Mijn man en ik werken beide regelmatig met mensen uit het zuiden en als je ze uitnodigt dan reageert men alsof er een bussinesstrip naar Stavanger in Noorwegen ondernomen moet gaan worden. Dan worden er weekendjes weg aangeplakt en worden wij op de hoogte gesteld van kinderopvangissues ed. Kennelijk is het iets bijzonders om je boven de rivieren te begeven. Terwijl wij regelmatig bij hen zijn en dat wordt als heel normaal gezien.
Alle reacties Link kopieren
Kleine steden.



Denhaag en Amsterdam mijden als de pest.
Ik vind Den Haag zelf erg ok moet ik zeggen!
Maar wat is je budget en wat zijn je woonwensen?
Alle reacties Link kopieren
Hieperdepiepindegloria waarom kan jij niet gequote worden?
quote:Vl43inder schreef op 26 mei 2016 @ 01:30:

Maar wat is je budget en wat zijn je woonwensen?Dat schreef ik toch net ?
quote:Hun-ty schreef op 26 mei 2016 @ 01:32:

Hieperdepiepindegloria waarom kan jij niet gequote worden?Ik geloof dat dat op een tablet of mobiel niet kan omdat mijn nick te lang is
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 26 mei 2016 @ 01:35:

[...]





Dat schreef ik toch net ?Ja, sorry, ik had dat nog niet gezien.
:worship:Zaandam, de fietsenstalling van Amsterdam
Binnen de grote steden is er lokaal enorm veel verschil tussen de wijken/stadsdelen variërend van jaren 50 ghettos tot steriele nieuwbouw tot de mooiste 19e eeuwse wijken. Ik vind het stuk tussen Haarlem en de zee en tussen Den Haag en de zee erg mooie stukken. Verschillende plaatsjes in het Gooi hebben ook mooie gedeeltes. Eigenlijk iedere oudere stad in Nederland heeft wel mooie 19de eeuwse wijken waar ik me wel thuis voel. Maastricht is ook mooi op verschillende plekken maar geen Nederland eigenlijk.
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 26 mei 2016 @ 00:00:

[...]





Voor mij is een wat kleinere stad die wel in alle gemakken voorziet met daaromheen een bos of natuurgebied ideaal. Dat je snel in het centrum bent maar ook de rust op kan zoeken. En oja, de winkels moeten op zondag wel geopend zijn!

Arnhem dus!



Daar woon ik nu een jaar of tien, 2 maanden geleden terug verhuist van een buitenwijk naar het centrum.

Hele gezellige sfeer, best wel dorps/ons kent ons.

En niet te groot, vind ik ook wel prettig ivm mijn meesterlijke richtingsgevoel. (Not)



Maastricht vond ik ook leuk toen ik er vorig jaar was.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat niets boven Groningen
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Arnhem (Noord). Heel groen,relaxed want niet te groot en wel veel te doen.



Wil ik zelf graag heen.
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
quote:wiezel schreef op 26 mei 2016 @ 00:19:

Potverdorie dat breda nog niet genoemd is!



Bourgondisch.

+1



Ik ?? Breda.

Je hebt hier alles in de buurt, leuk centrum, dichtbij bossen etc. Maar je zit ook zo in Belgie.
quote:defyinggravity schreef op 25 mei 2016 @ 23:41:

Nijmegen, mooie omgeving en altijd wat te doen, maar niet te druk.



+100000000



Nijmegen vind ik super. Leuke binnenstad, veel leuke betaalbare restaurantjes, regelmatig leuke evenementen. Goed bereikbaar met openbaar vervoer. Vlakbij Duitsland (ivm winkelen bij de DM en andere fijne Duitse winkels) en rondom Nijmegen is de natuur heel mooi.
quote:jopee schreef op 26 mei 2016 @ 00:08:

[...]





Oldenzaal is vreselijk als je kinderen hebt. De wijk waar je woont bepaalt naar welke school je MOET. Inschrijven bij een andere school mag niet. Idem met middelbare scholen, is echt een drama. Leuk als je een gemiddeld kind hebt, niet leuk als je een niet gemiddeld kind hebt of een ander soort onderwijs wilt. Staat die school niet in jouw buurt, dan mag je kind er niet heen.



Wat is dat toch tegenwoordig? Hoezo zouden scholen niet tegen elkaar mogen concurreren? Zo mis je tich de motivatie van scholen om zich in te zetten en vsn ouders om bewust te kiezen voor een school. Ik vind dit een slecht zaak.... Sorry... Heel erg off topic





on topic; Haarlem!
Alle reacties Link kopieren
Ik verhuis volgende week naar Apeldoorn. Ik vind Apeldoorn echt een mix van stadse en dorpse kenmerken. Veel bossen maar ook genoeg winkels. En ligt ook centraal.

Succes TO met het vinden van een leuke woonplek
Love yourself in all your way and stay who you are in all kinds of days
Alle reacties Link kopieren
Ik woon er niet maar kom er graag en vaak: Arnhem!
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Den Helder, met strand, dijk, havens, kerk, station en stadscentrum en horeca op loopafstand, meeste zonuren van Nederland, duinen, strandtenten, bos, bloemenvelden en wonen in een romantisch huisje in een rustige buurt.
Love is the meaning of life
Aantal jaren in Hilversum gewoond en toen vond ik het er wel leuk. Ook even in Delft, vond ik niet zo. En Verder Rotterdam, en ja ik ben een echt stadsmens. Ik Rotterdam.
In die regio zijn Zutphen of Deventer ook erg leuk. Iets kleiner, en maar eens in de maand koopzondag, maar wel meer kans op zo'n echt huisje met tuin en alle voorzieningen bij de hand.



Winkels als supermarkt en bouwmarkt zijn wel gewoon op zondag open.
Alle reacties Link kopieren
Maastricht

Daarna Den Bosch.
.
Alle reacties Link kopieren
Arnhem, perfecte mix tussen stad en groen.



Ik ben er (als westerling) 9 jaar geleden neergestreken en wil niet meer weg.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 26 mei 2016 @ 01:24:

[...]





Gheghe, dat heb ik ook een beetje met Maastricht. Niet dat van die mentaal beperkten, omdat ik wel eens bij instellingen kom waar daadwerkelijk mentaal beperkten zijn, en dat is echt anders hoor. Maar in Maastricht en lager lijkt alles langzamer te gaan dan in Amsterdam eo, de kakofonie aan geluiden en bewegingen die je wel in Amsterdam en Rotterdam aantreft mist ook gewoon.



Mijn man en ik werken beide regelmatig met mensen uit het zuiden en als je ze uitnodigt dan reageert men alsof er een bussinesstrip naar Stavanger in Noorwegen ondernomen moet gaan worden. Dan worden er weekendjes weg aangeplakt en worden wij op de hoogte gesteld van kinderopvangissues ed. Kennelijk is het iets bijzonders om je boven de rivieren te begeven. Terwijl wij regelmatig bij hen zijn en dat wordt als heel normaal gezien.



En dat is precies de reden waarom ik nooit in de Randstad zou kunnen wonen. Voor een dagje is het prima, maar ik zou gillend gek worden als ik Amsterdam of Utrecht zou moeten wonen. Er is overal zo'n herrie en ik vind de mensen vaak onvriendelijk: tramchauffeurs die niet teruggroeten, winkelpersoneel dat geen praatje maakt.



Ik zie dat Brabant hier weinig geliefd is, maar Breda, Den Bosch, Tilburg, Eindhoven daar zou ik allemaal prima kunnen wonen. In een aantal ook daadwerkelijk gewoond. Ze hebben allemaal hun betere en minder fijne buurten zoals elke stad, maar je bent overal snel in de natuur, huizen zijn er betaalbaar, er is genoeg werk, er zijn verstedelijkte omliggende dorpen waar je ook als buitenstaander graag wilt wonen. En wat voor mij ook een hele grote pré is: het is vrij centraal tov de buurlanden. Je bent zo in Antwerpen en Brussel, Düsseldorf, Keulen en Bonn. Ik kom daar vaker dan in de Randstad.



Maar boven de rivieren zijn er ook prachtige plekken: Arnhem en omringende dorpen, Nijmegen en omringende dorpen, Groningen (stad en omringende dorpen, Haren en Winsum bijvoorbeeld). In Nijmegen is het wel erg lastig om betaalbare woonruimte te vinden in een goede buurt en in de slechte buurten wil je ook echt niet dood gevonden worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven