Wie doet er ook aan yoga?

30-09-2016 22:18 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enkele weken zit ik op yoga. Dus ik dacht misschien is het leuk om er een kletstopic over te openen. Waarom doe je yoga, hoe lang al? Doe je het ook thuis en waarom ben je er aan begonnen?



Ik ben eraan begonnen omdat ik wat psychisch ongemak had en op die manier lichamelijk bezig zijn, me wel gunstig leek. Verder ben ik niet zo van de chakra's en aura's en ook nog eens zo stijf als een playmobil popje;







Morgen even de winkels afstruinen voor een yogamatje en dan ook thuis proberen te doen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik! Ik ben er zo gek op. Ik ben zo'n zes jaar geleden begonnen met pilates en rolde zo in de yoga. Nu doe ik 1 keer per week vinyasa flow en 1 keer per week integrale yoga. Het ene is heel actief, het andere heel rustig. Ik vind heel veel yogavormen leuk, als ik maar geen mantra's hoef te zingen.
't Is al met al een heel gedoe
Present!

Ik doe het alleen op de sportschool en vind het helemaal fantastisch, echt heerlijk ontspannend en zo fijn voor mijn lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel yoga gedaan en doe nu pilates, maar daarbij doen we ook yoga-oefeningen. Er is niks waar ik meer ontspannen van wordt (buiten drank, dope en seks;-) )

Ik vind actieve vormen van yoga leuk. Van statische oefeningen krijg ik snel blessures. En ik ren hard weg als het zweverig wordt. Ik heb ook helemaal niks met ademhalingsoefeningen. Heb wel eens een yogaleraar gehad die beweerde dat je je lichaam daarmee kan zuiveren. Dan ga ik dus vragen hoe dat dan precies zou werken Van de oefening zelf ging ik alleen maar hyperventileren.
.
Ik doe nu hatha yoga. Maar heb ook vinyasa, yin, iyengar en hot yoga gedaan. Vind het allemaal heel leuk. En hoewel ik helemaal niet zweverig of spiritueel ben, vind ik zelfs dat deel wel prima en ontspannend.

Merk ook dat yoga me in het dagelijks leven helpt, met name met houding en ontspanning.
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het wel heel leuk en ontspannend om te doen en probeer dit eigenlijk thuis te 'leren' met filmpjes. Alleen degene die ik ben tegen gekomen zijn alleen zo zweverig, dat staat me wel erg tegen..



Hebben jullie nog tips? Hoe het beste te beginnen? Toch op les pakken of bepaalde youtuber's?
Alle reacties Link kopieren
Les nemen. Je kunt echt nare blessures oplopen als je de oefeningen verkeerd doet of je forceert. Het is idd wel even zoeken naar niet-zweverige docenten, maar ze bestaan wel. Neem verschillende proeflessen en kijk waar jij je prettig voelt.
.
Ja, les nemen. Yoga echt onder de knie krijgen is niet zo simpel.

De oefeningen kun je vaak wel meteen meedoen, maar de juiste spieren aanspannen en ademhalen is echt een ander verhaal. Ik leer elke les dingen bij.



En of een les zweverig is, hangt vooral af van de docent. Ik heb maar heel zelden echt zweverige lessen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind yoga niet zweverig, het is juist aards. Je doet het met wat er is: je lichaam en je ademhaling. Wat zijn jullie favoriete en minst favoriete houdingen? Ik houd van de neerkijkende hond en van balansoefeningen. Ook de koe en de kat (rug hol en bol trekken) vind ik heerlijk. Vreselijk vind ik de brug. Ik krijg mijn heupen nooit echt goed gelift.



Met de brug bedoel ik deze bovenste:

http://praktijkdebalans.nl/buikspieren-en-rugspieren/
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Favoriet is een vloeiende zonnegroet en ook balansoefeningen. Vreselijk vind ik de kaars, mijn onderrug is nogal stijf geloof ik. Halve kaars is ook niet fijn, ik vind het heel zwaar om benen verticaal omhoog te houden.

Schouderbrug gaat prima, alleen als het op 1 been moet wordt het wel zwaar.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens mijn zwangerschap yoga gedaan en ik doe sinds kort aan power yoga. Dat is echt het serieuze werk. Iedere week wel ergens anders spierpijn.
Alle reacties Link kopieren
Les lijkt me ook wel het beste. Maar er ligt er natuurlijk aan wat je met yoga wilt bereiken. Zonder zweverig te willen doen, gaat het eigenlijk niet puur om lenigheid en allerlei poses aannemen. Daarvoor is gewoon sporten misschien geschikter en zelfs makkelijker.



Mocht je toch zelf aan de slag willen, staan hier enkele basisoefeningen.

Video's kijken en tegelijk yoga doen, lijkt me wat onpraktisch. Handiger is misschien om de instructies (langzaam) op te nemen op je telefoon of pc en dan af te spelen terwijl je bezig bent.

http://www.lichaamsoefeni ... ga-oefeningen-voor-thuis/
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Het fijne vind ik dat je heel geconcentreerd bezig bent met je lichaam. Daar word ik rustig van. Verder is het voor mij wel vooral lenigheid en spierkracht wat ik ermee wil bereiken. Niks spiritueels. Daarom doe ik nu vooral pilates maar daarbij vind ik de yoga oefeningen het fijnst.

Het allerlekkerste is trouwens het eind van de les, liggend ontspannen met een soort bodycheck. Daarna ga ik volledig zen naar huis en probeer ik die staat de rest van de avond vast te houden.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe thuis yoga sinds vorig jaar november. In het begin iedere dag, nu een paar keer per week. Ik raad Yoga With Adriene op YouTube aan. Ik vind het echt heerlijk om te doen!
Ik heb meerdere keren gepoweryogad. Is behoorlijk intensief en gegarandeerd spierpijn de eerste keren. Nadeel vond ik dat de lessen te veel op elkaar leken. Tot in den treure die zonnegroet..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist wel fijn die herhaling. Meditatief. Je hoeft dan niet meer te denken.
.
quote:impala schreef op 30 september 2016 @ 23:14:

Ik vind het juist wel fijn die herhaling. Meditatief. Je hoeft dan niet meer te denken.En je moet 'm heel vaak doen voordat je 'm daadwerkelijk goed doet; de juiste spieren gebruikt, goed ademhaalt etc.
quote:SallySpectra schreef op 30 september 2016 @ 23:16:

[...]



En je moet 'm heel vaak doen voordat je 'm daadwerkelijk goed doet; de juiste spieren gebruikt, goed ademhaalt etc.Oh, dat zeker! Dat vond ik wel weer heel prettig: dat je heel rustig werd gecorrigeerd in de houdingen.
In 2012 ben ik met yoga begonnen. Dat was om wat rustiger in m'n hoofd te worden tijdens burn out. Voornamelijk yin of hatha yoga gedaan in de yogaschool. De eerste paar keren moest ik even wennen maar het heeft me wel geholpen om m'n gedachten af en toe stil te zetten. Na twee jaar ging ik minder vaak, nu alleen als ik er behoefte aan heb. Soms in de klas, soms via yoga tv of YouTube. Het voordeel van een klasje vind ik dat je de houdingen goed leert uitvoeren en het is lekker om door de les heen gepraat te worden. Yogadocenten verschillen. Mijn favoriete docente had echt een fijne stem om naar te luisteren maar zij werkt niet meer als docente, heel jammer. Nu doe ik vooral fitness maar zit er aan te denken om ernaast 1x per week yoga weer op te pakken als relaxte tegenhanger en om m'n spieren lenig te houden. Mij favoriete houdingen zijn downward facing dog, childs pose, the swane, warrior, diamond, de brug en lijkhouding (stil liggen aan het einde van de les). De meest vervelende houding vind ik als je ligt met benen in je nek. Deze sla ik over. En ik heb vrij korte hamstrings en knieën die snel pijn doen als ik daarop moet zitten, dan gebruik ik een extra dekentje om de knieën te beschermen.
Ik doe het sinds een jaar of drie. Had nooit gedacht dat ik het zo fijn zou vinden. Ben inmiddels wel 3 docenten verder: de eerste vond ik gewoon niet uitleggerig genoeg (wat hierboven iemand ook zei, het is echt blessuregevoelig), de tweede vond ik irritant en de leraar die ik nu heb: geweldig. Hij vindt aura's onzin ("wijs dan aan waar die zitten?"), helpt enorm met de poses (au!) en legt uit wat yoga werkelijk is (verbinding leggen tussen lichaam en geest door beweging en ademhaling). Doe het twee keer per week en mijn lenigheid is zo enorm vooruit gegaan.

Spieren zijn ook sterker geworden.



Het fijnst vind ik de kaars, de ploeg, en om daarna vanuit de ploeg weer plat te gaan liggen. Heerlijk.

Het naarst vind ik de zittende vooroverbuigingen: mijn rug is heel soepel, mijn hamstrings zijn dat niet.

O, en van die houdingen dat je je benen wijd moet en dan naar voren. Mijn benen kunnen niet verder dan 45 graden .



Dat vind ik trouwens ook zo tof van yoga: elk lichaam is uniek en daar werk je mee.



Als ik lang niet ga, bijvoorbeeld als ik weer eens vind dat werk belangrijker vind :S, dan merk ik dat aan geest en natuurlijk ook lichaam.



Nog even opgezocht welke vorm het is, op zijn site staat: Omdat yoga in onze samenleving steeds verder verwijdert van zijn eeuwenoude bronnen, probeer ik mijn lessen te geven met het meest fundamentele geschrift als leidraad: de Yogasutra's van Patanjali. Ik wil les geven in de traditie van T. Krishnamacharya, de grote leraar die vele stromingen voortbracht zoals: Iyengar-, Ashtanga-, Vini- en Svastha yoga.

Is behoorlijk pittig.
Ik lees mee en ja hatha yogini hier
Alle reacties Link kopieren
Ik doe sinds 2014 aan yoga, dus eigenlijk nog niet zo lang. Via YouTube kan ik yoga with adrienne aanraden (werd hierboven ook genoemd). Zelf houd ik van herstellende/yin yoga, omdat mijn andere beweging al actief genoeg is (zwemmen, bootcamp, hardlopen).



De yoga zorgt ervoor dat ik rust krijg in m'n lijf en hoofd, of dat ik realiseer dat ik druk ben in m'n hoofd. En mijn houding verbetert erdoor, ik sta en zit ook beter.



Ik vind de downward facing dog dus juist echt vreselijk. Ik vind hartopeners fijn (dus iets onder je romp/heiligbeen leggen en dan ontspannen in de houding). Maar ik heb sowieso een enorm fijne yoga school die veel werkt met props, zoals blokken, bolsters, riemen en golf/tennisballen om veilige en nog betere yoga te geven.
quote:Nummertje189 schreef op 30 september 2016 @ 22:39:

Mij lijkt het wel heel leuk en ontspannend om te doen en probeer dit eigenlijk thuis te 'leren' met filmpjes. Alleen degene die ik ben tegen gekomen zijn alleen zo zweverig, dat staat me wel erg tegen..



Hebben jullie nog tips? Hoe het beste te beginnen? Toch op les pakken of bepaalde youtuber's?Sowieso les nemen. Online is de site van Esther Ekhart (ekhartyoga.com) heel goed. Het abonnement van maar 12,50pm is echt de moeite waard. Zij bied online lessen aan van verschillende docenten. Ik heb een tijdje offline les van haar gehad en zij is heel fijn, niet zweverig.
Ik lees mee, doe het al een tijd af en aan maar ben wel geïnteresseerd in nieuwe (online) tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het alleen maar thuis. Heb een evenwichtsstoornis en val dus vaak om en dat wil ik mijn medeyogi's besparen

Ik yoga met Adrien en met Sara Beth en pilates met Sean Vigue en E fit 30. Heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven