Wil ik vloerverwarming?

24-11-2014 21:37 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Stel de kosten voor radiatoren aan laten leggen en vloerverwarming plaatsen zijn gelijk, welke optie zouden jullie dan kiezen? Ik twijfel wat ik zelf prettig zou vinden. Ik zie zowel



Voordelen:

- Constante warmte over de hele benedenverdieping (boven wel radiatoren)

- Prettig voor kind om te kruipen/spelen op de grond

- Ik zit/lig zelf graag op de grond te lezen

- Onzichtbaar



Nadelen:

- Langere opwarmtijd als je weggeweest bent

- Hogere (of juist lagere? Internet geeft geen uitsluitsel) stookkosten

- (iets) minder keuze in vloerbedekking/laminaat, houten vloer geen optie meer

- Ik hou niet van warme voeten (ja raar, ik weet het, maar ergens lijkt het me wat 'viezige' warmte terwijl tegen de radiator aanschurken met een boek ook lekker is)



En ik vraag me af: als we een houtkachel willen, stookt die dan onze woonkamer subtropisch, moet er een raam open, of de hele vloer 'lager' zodat de rest van het huis weer kouder is... ?



Kortom: wat zijn jullie ervaringen met vloerverwarming en wat zou jij kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Antwoord op je vraag: Ja, je wilt vloerverwarming.





Heerlijk, veel comfortabeler en aangenamer dan radiatoren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Maar ze houdt niet van warme voeten...
Alle reacties Link kopieren
Wat raar eigenlijk, wil je anders mijn ijsklompjes overnemen? Ik zou een moord doen voor warme voeten.
Ik vind het heerlijk. De vloer wordt niet vies warm, hij is juist niet meer zo ijskoud.



Wij hebben vloerverwarming, radiatoren en een (gas)haard. Met de vloerverwarming aan is de woning al snel behaaglijk en hoeven de radiatoren niet eens aan te springen. Wordt het toch wat frisjes, dan zetten wij meestal de gashaard aan voor directe warmte.
Alle reacties Link kopieren
je moet de vloerverwarming goed hoog zetten wil je het voelen aan je voeten. Wij hebben vloerbedekking en linoleum in de keuken. In de keuken voel ik het soms wel aan mijn voeten. Op de vloerbedekking niet.

Wij hebben het nu een jaar, en ik ben nog niet helemaal enthousiast. Vind het wat kouder aanvoelen als vroeger met radiatoren, als ik hem op 19,5 heb.
Alle reacties Link kopieren
als ik de keuze had ging ik voor vloerverwarming. Er is tegenwoordig ook laminaat geschikt voor vloerverwarming...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Oh, en wij hebben trouwens wel een houten vloer! Dat kan best met vloerverwarming, alleen niet elke vloer is geschikt voor elk verwarmingssysteem. Maar als je een bepaald systeem kiest, kan de vloerenboer je precies vertellen welke vloer daar wel/niet bij kan.
quote:ambra schreef op 24 november 2014 @ 21:45:

je moet de vloerverwarming goed hoog zetten wil je het voelen aan je voeten. Wij hebben vloerbedekking en linoleum in de keuken. In de keuken voel ik het soms wel aan mijn voeten. Op de vloerbedekking niet.

Wij hebben het nu een jaar, en ik ben nog niet helemaal enthousiast. Vind het wat kouder aanvoelen als vroeger met radiatoren, als ik hem op 19,5 heb.Dat vind ik niet zo gek, 19,5 is niet al te hoog. Probeer het eens op 21.
quote:winkelfanaat schreef op 24 november 2014 @ 21:42:

Wat raar eigenlijk, wil je anders mijn ijsklompjes overnemen? Ik zou een moord doen voor warme voeten.

Hele warme voeten is net zo naar als ijsklompjes. Ik heb zelfs nog liever ijsklompjes ;)



Ik zou gaan voor vloerverwarming TO! Mijn ouders hebben het en dat is zo fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 24 november 2014 @ 21:46:

[...]





Dat vind ik niet zo gek, 19,5 is niet al te hoog. Probeer het eens op 21.Nummer Zoveel, in de avond mag hij van mij naar 20, soms zelfs 20,5. Hoger dan dat doe ik nooit want dan smelt mijn man weg. Dus ik loop hier met 2 paar sokken en sloffen, dikke trui, fleecedeken en hij in een shirt..
quote:ambra schreef op 24 november 2014 @ 21:52:

[...]





Nummer Zoveel, in de avond mag hij van mij naar 20, soms zelfs 20,5. Hoger dan dat doe ik nooit want dan smelt mijn man weg. Dus ik loop hier met 2 paar sokken en sloffen, dikke trui, fleecedeken en hij in een shirt..Bijzonder. Mijn man heeft het ook snel te warm (en ik zelf de laatste tijd ook trouwens), maar met de vloerverwarming op 21 voelen we ons echt niet te warm. Vergeet niet dat je eerst de vloer moet verwarmen voordat jouw huis verwarmt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij echt heerlijk om te hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
nummer zoveel, ik ben er ook nog een beetje zoekende mee geloof ik. Wil ook niet te veel verstoken qua energie. Vind al snel dat ik dan maar een deken om moet doen. Beetje Spartaans misschien? Ik zit al zo dik in de kleren. Maar goed, ik beweeg gewoon niet zo veel, spieren zijn niet ok, dus ik ben een koukleum tot en met.
Alle reacties Link kopieren
Voor kinderen is het heerlijk. Als de kachel aan gaat dan wordt het net als vroeger met de radiator warmer. De thermostaat heeft een speciaal programma daarvoor. Omdat we vroeger een open haard hadden kan ik niet goed vergelijken.

De warmte is beter verdeeld over de kamer, gelijkmatiger. Dat vind ik fijn. We hebben een nep houten vloer van 3mm plastic. Kinderen kunnen alles erop smijten, gaat goed. Brede planken, beetje reliëf. Zeer slijtvast.

We hebben twee bijwarmradiatoren. Boven hebben we ouderwetse radiatoren, ik vind vloerverwarming fijner.
quote:ambra schreef op 24 november 2014 @ 21:59:

nummer zoveel, ik ben er ook nog een beetje zoekende mee geloof ik. Wil ook niet te veel verstoken qua energie. Vind al snel dat ik dan maar een deken om moet doen. Beetje Spartaans misschien? Ik zit al zo dik in de kleren. Maar goed, ik beweeg gewoon niet zo veel, spieren zijn niet ok, dus ik ben een koukleum tot en met.Probeer het eens, ietsje hoger. Man kan ook iets uittrekken, he, als jij het koud blijft houden in dikke kleding.
Ik ben absoluut fan van vloerverwarming, echt heerlijk en de hele beneden verdieping is gelijkmatig verwarmd. Veel comfortabler dan radiatoren.



Wat betreft de vloer, wij hebben keramisch parket. Ziet er uit als hout, maar zijn tegels. Warmte van de vloer wordt er goed door verdeeld en warmt ook snel op. Daarnaast de warme uitstraling van een houten vloer in huis. Ideaal vind ik.
Ik vind het heerlijk, vloerverwarming. Beneden hebben we alleen maar vloerverwarming, aangesloten via een warmtepomp, nieuwe eisen bij het bouwen van een huis hebben we ons laten vertellen. en in combinatie met onze vloer ( keramisch parket) werkt het echt goed. Maar hoe het zit met stoken, geen idee. Ik weet niet hoe het zich verhoudt ten opzichte van radiotoren, omdat we deze nooit hebben gehad.



Ik ben nu al zo verwend door de vloer beneden dat ik af en toe schrik als ik boven het toilet binnenkom. De enige ruimte boven waar tegels liggen zonder vloerverwarming eronder. Badkamer hebben we gelukkig wel laten doen, aan het toilet niet gedacht.. Dan merk je pas hoe snel je went aan een warmere vloer.



Mijn ouders hebben een gaskachel en deze gaat alleen aan als het wat frisser is in de kamer en ze de vloerverwarming niet hoger willen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Redelijk unaniem dus, dank voor de reacties Dat van die houten vloeren ga ik onthouden! Ik dacht dat het geen optie meer zou zijn, maar dat is wel goed nieuws. Overigens zou ik in eerste instantie inderdaad voor laminaat gaan, en dan sparen.



Maar hoe zit het met zo'n houtkachel? Moet je dan het raam bijna openzetten, of kan je ook per ruimte een vloerverwarming 'zachter' zetten? Constante temperatuur is beter toch?
NummerZoveel, man loopt al in een shirt, moet hij dan naakt?



Ik herken het probleem wel. Mijn huisgenootjes zetten hem het liefste op 21 graden en uit of op 18,5 graden. Ik loop meestal al in een legging, hempje en blote voeten en zij blijven het maar koud vinden met 21 graden, terwijl ik met de ventilator aan zit.
Ik hou niet zo van vloerverwarming. Ik zit graag op een kussentje met mijn rug tegen de verwarming te lezen heb ook geen vloerverwarming dus. Heb een parketvloer, die voelt nooit heel koud. Ook niet in de winter. En heb een kleed liggen, dat scheelt ook al.
Alle reacties Link kopieren
Kijk dat van dat aparte programma op de thermostaat klinkt als een goede combi met een houtkachel. Mijn vriend wil juist graag vloerverwarming, maar mijn twijfels gaan de goede kant op zo



DH, daar ben ik ook een beetje bang voor (zit nu graag tegen de -laaggedraaide- gaskachel aan), maar aan de andere kant krijg ik er ook een enorm droge huid van op m'n rug, dus misschien moet ik gewoon investeren in een goede stoel
Alle reacties Link kopieren
Over houtkachel; dat ligt er aan hoe je stookt.



Als je niet je kachel vol gooit valt dat best mee, hier is het meestal een graad of 22,5 met de houtkachel aan.

Ik vind het een heerlijke warmte, zou het niet meer willen missen. Veel lekkerder dan cv (gebruik ik noooit) of vloerverwarming (idd nogal warm aan je voeten als je net op zo'n buis staat, maar in de winter ook wel lekker).



Ik stem houtkachel dus
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 24 november 2014 @ 22:04:

Redelijk unaniem dus, dank voor de reacties Dat van die houten vloeren ga ik onthouden! Ik dacht dat het geen optie meer zou zijn, maar dat is wel goed nieuws. Overigens zou ik in eerste instantie inderdaad voor laminaat gaan, en dan sparen.



Maar hoe zit het met zo'n houtkachel? Moet je dan het raam bijna openzetten, of kan je ook per ruimte een vloerverwarming 'zachter' zetten? Constante temperatuur is beter toch?Als het goed is slaat je vloerverwarming niet aan als je houtkachel brandt toch?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 24 november 2014 @ 22:21:

Als het goed is slaat je vloerverwarming niet aan als je houtkachel brandt toch?

Ik heb echt geen idee! Ik lees overal dat gelijkmatig stoken het beste is, en dat de vloer laten afkoelen en dan weer opwarmen enorm veel energie kost.



Als ik dus 's avonds de houtkachel aan zou doen, en de vloerverwarming lager, koelt 'ie dan niet teveel af? Of wordt de rest van de benedenverdieping dan fris?



Ik heb dus echt nog geen idee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven