Wollen dekbed in de wasmachine?

20-10-2016 19:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zoek even advies.



We komen er net achter dat een wollen dekbed kletsnat is, we vrezen dat een kat erop geplast heeft ook al ruikt het nergens naar.



Ik deed een wollen dekbed altijd naar de stomerij maar zou het het liefst zelf wassen.

Durven jullie dat aan, op het wolprogramma?
Alle reacties Link kopieren
Zit er geen waslabel aan?
Alle reacties Link kopieren
Heb eens gehoord met tennis ballen zodat je wol verplaatst blijft en niet een hoop word.
ja, tennisballen er in doen, op 30 graden wassen en niet te lang centrifugeren.



Edit: heb het wel eens gedaan, maar zit me te bedenken of dat een wollen dekbed was
Alle reacties Link kopieren
Waslabel zegt niet wassen, maar ja..waarom heb ik dan een wolprogramma op mijn machine..
Ik was mijn wollen dekbedden altijd in de wasmachine.

Ze zijn in vierkanten doorgestikt.

Geen of weinig wasmiddel met een koud programma.

De eerste keer was dood eng, maar die van mij kunnen er tegen
Alle reacties Link kopieren
Zit ook gewoon te balen, het was net gestoomd en we hebben geen idee hoe de kat boven is gekomen. Kost toch rond de 30 euro. Duur plasje..
Tennisballen geldt voor dons.

Wol gaat van veel bewegen juist vervilten.

Heb je een speciaal wolprogramma op je machine ?
Alle reacties Link kopieren
quote:horenzienenzwijgen schreef op 20 oktober 2016 @ 19:34:

Ik was mijn wollen dekbedden altijd in de wasmachine.

Ze zijn in vierkanten doorgestikt.

Geen of weinig wasmiddel met een koud programma.

De eerste keer was dood eng, maar die van mij kunnen er tegen maar staat er dan ook advies om te stomen in je etiket?
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 20 oktober 2016 @ 19:34:

Tennisballen geldt voor dons.

Wol gaat van veel bewegen juist vervilten.

Heb je een speciaal wolprogramma op je machine ?ja dat heb ik. Hele nieuwe machine, veel mogelijkheden.
Ik doe het wel vaker. Vooral van die dikke vintage dekens. Gewoon op 30 en niet te hard centrifugeren.



Maar soms gaat een deken stinken van wassen. Naar schaap.



Er is trouwens maar 1 manier om de geur van kattenpies ook voor de kattenneus uit textiel te halen: biotex. Dat breekt de eiwitten af. Want jij ruikt het niet maar een kat wel en blijft er dan op plassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 20 oktober 2016 @ 19:33:

Waslabel zegt niet wassen, maar ja..waarom heb ik dan een wolprogramma op mijn machine..



Ik had ooit een broekpak dat per ongeluk bij de kookwas terecht kwam. Heeft het pak niks aan over gehouden. Ik had ook ooit een pyama die niet in de droger mocht, maar mijn moeder zag dat niet zitten (ik groeide op in een klein appartementje). Dus die ging toch de droger in. Na mij hebben mijn zus én nog drie nichtjes het ding gedragen. Pyama heeft daar niks aan over gehouden.



Ik heb echter ook wel eens een sjaal gehad, op wolprogramma gewassen, sjaal had daarna nog maar een kwart van de afmetingen én een compleet andere structuur. Die bleek dus écht niet gewassen te mogen worden.



De kans dat je geluk hebt is ongeveer 85%.



Aan jou de keuze.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 19:36:

Ik doe het wel vaker. Vooral van die dikke vintage dekens. Gewoon op 30 en niet te hard centrifugeren.



Maar soms gaat een deken stinken van wassen. Naar schaap.



Er is trouwens maar 1 manier om de geur van kattenpies ook voor de kattenneus uit textiel te halen: biotex. Dat breekt de eiwitten af. Want jij ruikt het niet maar een kat wel en blijft er dan op plassen.



Van kattenlucht naar schapenlucht is geen oplossing .

Ik heb ook zo'n spray die de eiwitten afbreekt, dat werkt inderdaad goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 20 oktober 2016 @ 19:38:

[...]





Van kattenlucht naar schapenlucht is geen oplossing .

Ik heb ook zo'n spray die de eiwitten afbreekt, dat werkt inderdaad goed.



Ik neem aan dat niet het héle dekbed nat is, maar een bepaalde plek. Ik zou het plat leggen, insprayen met die spray. Een half uurtje ofzo wachten, dan boven wastafel of bad (of voor mijn part in de tuin) met de handsproeier koud water laten doorstromen en dat vervolgens zo laten drogen.



Met een beetje mazzel is dat afdoende.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Gewoon proberen en anders koop je morgen een nieuw dekbed.
Alle reacties Link kopieren
quote:divadevil schreef op 20 oktober 2016 @ 19:30:

Heb eens gehoord met tennis ballen zodat je wol verplaatst blijft en niet een hoop word.



Dat is met dons...



Het beste is op de hand wassen (in een bad bijvoorbeeld) met koud/lauw water en 1/3hoeveelheid wasmiddel t.o.v. een normale wasbeurt.

Daarna uit laten lekken en laten drogen (liggend op de waslijn indien mogelijk zodat de wol niet 1kant op zakt)

Anders op het wolwasprogramma in de wasmachine, maar houd er rekening mee dat zo'n dekbed loeizwaar wordt als het volzit met water, wat weer slecht kan zijn voor je wasmachine.
quote:ambra schreef op 20 oktober 2016 @ 19:34:

[...]





maar staat er dan ook advies om te stomen in je etiket?



Dit is het etiket van mijn dekbed:



Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 20 oktober 2016 @ 19:34:

Zit ook gewoon te balen, het was net gestoomd en we hebben geen idee hoe de kat boven is gekomen. Kost toch rond de 30 euro. Duur plasje..

Kattenpis gaat er niet uit met chemisch reinigen. Probeer een wol wasprogramma, die heeft niet zoveel mechanische beweging als een "gewoon" programma. Misschien is het nog nodig om extra te centrifugeren. Wel een paar dagen de tijd geven om te laten drogen.

Mocht je dekbed verpest zijn, in week 47 zijn ze in de aanbieding bij de Aldi
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 20 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Ik neem aan dat niet het héle dekbed nat is, maar een bepaalde plek. Ik zou het plat leggen, insprayen met die spray. Een half uurtje ofzo wachten, dan boven wastafel of bad (of voor mijn part in de tuin) met de handsproeier koud water laten doorstromen en dat vervolgens zo laten drogen.



Met een beetje mazzel is dat afdoende.



Het zijn twee grote plekken. (dekbed lag opgevouwen dus het is er doorheen gezakt). Grote gele plek.

Heb jouw plan ook zitten overwegen, maar nu je het zo beeldend omschrijft zie ik ineens de hoop werk die het voor me oplevert (lichamelijk gehandicapt, slechte handfunctie) en dat doet me ter plekke besluiten dat ik liever 30 euro uitgeef aan de stomerij dan dat gepruts met dat ding en dan nog niet weten of het lukt.

Dank je wel, ik ben eruit!



Nu die kat nog even streng toespreken..
Alle reacties Link kopieren
quote:horenzienenzwijgen schreef op 20 oktober 2016 @ 19:48:

[...]





Dit is het etiket van mijn dekbed:



[afbeelding]tja die heb ik ook. Nu twijfel ik weer..
Alle reacties Link kopieren
quote:horenzienenzwijgen schreef op 20 oktober 2016 @ 19:48:

[...]





Dit is het etiket van mijn dekbed:



[afbeelding]

Die F staat voor fluor, dat soort machine zie je nog maar weinig.

Bovendien lost chemisch reinigen geen vochtplekken op, alleen vet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 20 oktober 2016 @ 19:48:

[...]



Kattenpis gaat er niet uit met chemisch reinigen. Probeer een wol wasprogramma, die heeft niet zoveel mechanische beweging als een "gewoon" programma. Misschien is het nog nodig om extra te centrifugeren. Wel een paar dagen de tijd geven om te laten drogen.

Mocht je dekbed verpest zijn, in week 47 zijn ze in de aanbieding bij de Aldi Dank voor de tip!
Het maakt mij niet uit hoor.

Maar ik was ze 1x per jaar. Nu doe ik het wel 's zomers bij heel mooi weer.

En laat ze buiten aan de lijn drogen.

En om ze lekker te laten ruiken gebruik alleen ik een drupje wasverzachter.

Verder géén wasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn wollen dekbed was te groot voor mijn wasmachine. Ik waste m altijd in bad en dan drogen over de deur met emmers onder de punten voor het druppen. Altijd prima gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst mijn wollen dekbedden wbij de wasserette gewassen. De wasmachines daar hadden geen wolprogramma dus heb ze op een gewoon programma gewassen. Niets mee aan de hand!

Ik denk dat je bij geweven of gebreide wol dit beslist niet kan doen. Maar in zo'n dekbed is het vulling in in vierkanten genaaid, dus dat loopt wel los.



Onze dekbedden waren van de logeerbedden en al best oud. Heb er dus eerst 1 uitgeprobeerd met het idee, als het niet lukt, gooi ik het weg.



'k Zou 't gewoon proberen als ik jou was. Mijn moeder heeft een keer diezelfde dekbedden met de hand gewassen maar ze zei dat ze toen niet fris roken en het eeuwig duurde voor ze droog waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven