Wonen in de binnenstad met (grotere)kinderen

27-05-2016 16:57 29 berichten
Wij hebben ons voor twee nieuwbouwplannen in de binnenstand ingeschreven.

Is nog geheel vrijblijvend. Ons eigen huis staat nog niet eens in de verkoop. En of we het echt gaan doorzetten is ook nog niet eens duidelijk.

Misschien blijven we hier wel tot we 100 worden.

Maar het kriebelt.

De kinderen zijn deels het huis uit. De jongste gaat over niet al te lange tijd naar de middelbare.

En de reden om destijds naar een nieuwbouwwijk buiten de stadskern te verkassen is een beetje voorbij. Bovendien hebben ze hier in de wijk niet hun sociale leven. Nooit gehad ook eigenlijk.



Nu willen we nog steeds een nieuwbouwhuis, hoewel ik oude huizen meestal mooier vind, kies ik voor onderhoudsarm de eerste tijd, maar dan echt in het hart vd stad. De drukte. Anonimiteit. Leven. Winkels. Bedrijvigheid. Ik móet het hebben. Ik zou letterlijk dood gaan in een dorp.



De bouwplannen waar we ons voor ingetekend hebben gaat enerzijds om split level, 4-6 slaapkamers (optie), garage, tuin, balkon/dakterras; 155-200 vierkante meter, en anderzijds met nog beneden een slaap/studeerkamer en badkamer, en een woonkeuken en eentje hoger een woonkamer.

Kosten zijn ongeveer vergelijkbaar.



Ik kom zelf uit een stadswijk, net even buiten het centrum, wonen nu in soortgelijks.

Ik zou het leuk vinden te lezen over ervaringen van mensen met kinderen die in het centrum van een grote stad wonen.

Uiteraard hoor ik ook graag de nadelen.



Verder valt over voorkeuren weinig te twisten. Ik ben een echt stadsmeisje. Mijn kinderen echte stadskinderen. Het centrum is mijn speeltuin. Ik hoef geen land of dieren :-)



Ps dat tweede (studenten) huis van een eerder topic is vd baan. Na uitgebreid onderzoek blijkt dat niet lucratief. Bedankt alsnog voor het meedenken.
Hier ook een stadsduif en juist voor oudere kinderen zo leuk. Mijn buurmeisjes (pubers) doen zoveel leuke dingen op cultuurgebied.

Volgens mij ben je dan wel stinkend rijk gezien je woningkeuze dus dan is de stad helemaal een feestje.
Alle reacties Link kopieren
Dat klink heel goed. Ik heb jarenlang met kleine kinderen in de stad gewoond. Wij woonden echter in een klein appartement. Alle nadelen die er voor mij waren aan het wonen in de stad hadden meer te maken met dat het appartement klein was dan met de stad zelf. Als je een fijn, ruim huis in de stad hebt met zelfs een tuin lijkt me dat die nadelen er veel minder zijn. Voor oudere kinderen ook best ideaal: niet ver naar school fietsen, fijn met vrienden de stad in kunnen, veel cultureel aanbod, leuk uitgaansleven. En oudere kinderen kunnen natuurlijk ook prima zelf overal heen.



De nadelen die ik ondervond waren: gebrek aan ruimte (maar dat was dus een klein appartement), gebrek aan privacy (klein appartement), kinderen kunnen niet zelfstandig op straat spelen (maar ze waren nog klein), kinderen kunnen niet zelfstandig ergens heen (wederom kleine kinderen) en je moet altijd met de kinderen er op uit trekken en kan nooit eens een dag thuis aanrommelen (maar wederom klein appartement en kleine kinderen)

In jullie situatie: grote kinderen en ruim huis spelen al die nadelen niet.



Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat als je kinderen echte natuurmensen zijn ze het misschien niet zo leuk vinden. Maar goed dan wachten ze maar tot ze 18 zijn en trekken dan naar het platteland
155-200 m2 splitlevel woning met tuin en garagein de binnenstad? Vast geen grote stad?

Klinkt goed toch? Meeste mensen gaan uit de binnenstad vanwege ruimtegebrek en geen tuin. Als je dat voor vergelijkbare kosten wel kunt krijgen dan snap ik niet waarom je twijfelt.
Nou helemaal niet zo rijk. We hebben het niet slecht maar zijn verre van loaded hoor.

De woningen gaan weg van 255 tot 750.000

Die laatste gaat hem niet worden (zijn stadsvilla's)

We nemen ook wat overwaarde mee.
Nou de woningen zijn natuurlijk kaal.

Dr moet nog een keuken en alles in natuurlijk.



De gewone rij woningen hebben geloof ik 4 slaapkamers.

En dan heb je allerlei opties.



Het is zeker wel een grote stad.

:-)



Maar ja, mij lijkt het me grote kinderen dus ook echt leuk, maar misschien verkijk ik me er enorm op. Dat kan.
Hoi Valia, gelukkig lijken mijn kinderen vooralsnog ook stadsduiven te zijn :-)



Ja waarom ik twijfel?



We weten nu wat we hebben, wie onze buren zijn.

Het is een heerlijk huis, eerlijk waar.

Net zonnepanelen.

Kosten zijn we volledig op ingespeeld.



Nou ja, het hele avontuur en het kopen van papier vind ik best spannend,
Alle reacties Link kopieren
Naar welke stad wil je?

Geen advies, wel veel succes met je keuze.
Als het hele gezin van de stad houdt zie ik geen nadelen.
Alle reacties Link kopieren
In de stad hangt je woongenot voor een groot deel samen met de buren die je hebt. Gelukkig kan ik me een huis veroorloven wat net in een wat "betere" straat en buurt ligt, midden in het centrum van de grote stad. Dat zogenaamd "betere" is dan vooral dat er geen sociale woningbouw omheen zit, dat de buren over het algemeen werkende (meestal witte) mensen zijn die hetzelfde willen als ik: gewoon een beetje rustig wonen zonder allerlei benauwende sociale controle, met de drukte en leuke dingen van de stad op loopafstand. Voor mijn (oudere) kinderen is het ideaal. Alles is dicht bij, goede en hele leuke scholen, clubs, vriendinnetjes enzovoort. Er is ook altijd heel erg veel te doen.



In het verleden heb ik ook wel eens in een "mindere" buurt gewoond. Dat was vooral heel veel overlast van de rest van de buurt. Nogmaals, zorg dat je vooral geen sociale woningbouw in hetzelfde blok hebt. Dat kost je je slaap! (en je spullen omdat er constant ingebroken wordt)
O dat klinkt lekker: ruimte genoeg én een tuin.



Ik heb van mijn geboorte tot mijn 20e in de stad in het centrum gewoond, in een heel oud huis. Nadeel van dat oude huis: erg gehorig en niet geisoleerd. En aangezien ik middenin het centrum woonde, had dat nogal wat geluidsoverlast tot gevolg. Overdag van straatmuzikanten. 's Nachts van mensen die teveel had gedronken en eindeloos op straat bleven lallen. Dat was dan ook het enige nadeel, maar wel een nadeel waar nieuwe bewoners in de straat vaak niet bij stilstaan.



Verder vond ik het heerlijk: toen ik op de basisschool zat, had ik veel vriendinnetjes die ook in centrum woonden, muziekschool, theater, bios etc. zaten dichtbij en toen ik wat ouder werd vond ik het ideaal dat alle uitgaansgelegenheden zich ook op loopafstand bevonden.

Wat ik nu mis, zijn bijvoorbeeld de lekkere eetwinkeltjes en de markt op loopafstand en ik pak toch minder snel even een terrasje nu ik niet meer in de stad woon.

Iets anders wat ik altijd leuk vond aan het centrum was dat er zoveel verschillende soorten mensen woonden.



Enige nadeel was dus de geluidsoverlast.

En ok, we hadden geen echte tuin, alleen een klein plaatsje. Net groot genoeg om met zijn allen buiten te kunnen eten.

Als kind heb ik een tuin niet echt gemist: we hadden thuis ruimte genoeg om te spelen en in het park of bij de plas waren we op de fiets zo.
Alle reacties Link kopieren
Om welke binnenstad gaat het? Verschillen tussen binnensteden zijn enorm .... . Van saai met leegstand en verpauperd tot hip & happening ....
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter is nu 12 en het lijkt me heerlijk om met kinderen van die leeftijd in de stad te wonen. Ik zou het zeker doen!!!
Mijn ouders zijn toen ik klein was verhuisd naar een huis bij de binnenstad. Net niet binnenstad maar 3 minuten lopen er vandaan. Heb het altijd heerlijk gevonden, helemaal als puber. Je fiets lekker veilig thuis stallen (soms was het een hele fietsenstalling met al die fietsen van vrienden en vriendinnen ) of bij de mac afspreken. Als er wat leuks in de stad te doen was kon ik ook langer blijven want ik was toch zo thuis.



Het nadeel is wel dat ik als kind niet meer zo voor de deur buiten kon spelen want dat vond mijn moeder te gevaarlijk en natuurlijk is er dan ook nog de geluidsoverlast als er weer een of ander evenement was maar dat weegt niet op tegen de voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je vraag niet of heb je geen vraag?



Het is wel fijn om de slaapkamers niet aan de straatkant te hebben
Je bent zelf een theepot
Wij zijn ook echte "stadsmensen" en wij wonen met twee (kleinere) kinderen in het centrum van een grote stad. Dat bevalt ons prima!

We hebben wel een mooi/ ruim appartement op een goede lokatie, geen overlast vd buren en een hele hoop erg leuke voorzieningen voor jong en oud in de buurt ( waar we ook veel naartoe gaan). Een van ons gaat, zeker op deze leeftijd, altijd met de kinderen mee naar buiten, maar dat zouden we ook gedaan hebben als wij in een dorp hadden gewoond. Ik mis een tuin totaal niet. We hebben een stadstuintje overwogen, maar daar weer vanaf gezien, aangezien er in de omgeving zoveel te doen is (parken, speeltuinen, stadsstrandjes etcetera). We vinden het veel leuker om steeds naar andere dingen te gaan.

Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat ik heel soms moet zoeken naar een parkeerplek voor mijn auto (wanneer ik later thuis ben), verder eigenlijk niets. Onze kinderen zijn ook echt stadskinderen. Wij zouden nergens anders willen wonen.
anoniem_282885 wijzigde dit bericht op 27-05-2016 19:03
Reden: Foutje
% gewijzigd
quote:jo12345 schreef op 27 mei 2016 @ 17:59:

In de stad hangt je woongenot voor een groot deel samen met de buren die je hebt. Gelukkig kan ik me een huis veroorloven wat net in een wat "betere" straat en buurt ligt, midden in het centrum van de grote stad. Dat zogenaamd "betere" is dan vooral dat er geen sociale woningbouw omheen zit, dat de buren over het algemeen werkende (meestal witte) mensen zijn die hetzelfde willen als ik: gewoon een beetje rustig wonen zonder allerlei benauwende sociale controle, met de drukte en leuke dingen van de stad op loopafstand. Voor mijn (oudere) kinderen is het ideaal. Alles is dicht bij, goede en hele leuke scholen, clubs, vriendinnetjes enzovoort. Er is ook altijd heel erg veel te doen.



In het verleden heb ik ook wel eens in een "mindere" buurt gewoond. Dat was vooral heel veel overlast van de rest van de buurt. Nogmaals, zorg dat je vooral geen sociale woningbouw in hetzelfde blok hebt. Dat kost je je slaap! (en je spullen omdat er constant ingebroken wordt)



Klinkt zwaar ongezellig.

Gelukkig woon ik niet tussen jouw 'betere' soort mens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn halve leven op het Rembrandtplein Amsterdam gewoond, dus...... hoe druk wil je het hebben ?



Met kinderen, van baby af aan..................
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 27 mei 2016 @ 20:01:

Ik heb mijn halve leven op het Rembrandtplein Amsterdam gewoond, dus...... hoe druk wil je het hebben ? Klinkt leuk! Heb daar ook in de buurt gewoond, nog steeds heimwee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 27 mei 2016 @ 20:09:

[...]





Klinkt leuk! Heb daar ook in de buurt gewoond, nog steeds heimwee.Was ook leuk, het leefde............. we hadden een horecagelegenheid......
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ja ik weet niet of ik perse Jo12345 haar buurvrouw wil worden



Ja ik zie wel echt verschil tussen mijn kinderen en die van mijn vriendinnen die uit een dorp komen.

Ik kan mijn vinger er niet exact op leggen.

Zij hebben sowieso meer vriendjes en iedereen kent elkaar en alles loopt bij elkaar naar binnen en ze spelen nog echt buiten. Maar ik vind ze soms ook wat, zoals wij dat vroeger noemden, 'achter lopen' en langer kinds. Daar is trouwens, voor mensen daarover vallen, niks mis mee. Ik heb alleen geen 'buiten kinderen' en mijn oudste is al volwassen en de jongste kijkt van de oudsten af en gedraagt zich zodoende qua muziek en kleding enzo, een stuk 'ouder'.



Een dorp of klein stadje heeft ook zeker voordelen en het grootse wonen kan je trekken. Ik zie soms watertandend mooie huizen en zo goedkoop in verhouding.

Met een buurtzwembad en de veiligheid en oplettendheid op elkaar.

Maar ik zou er iebelig van worden.



Ik hou van de anonimiteit van de drukte van een grote stad. Ik hou er écht van.



Ja wat is mijn vraag

Ik weet het niet precies.

Ik zocht ervaringen van mensen die midden in een grote stad wonen met kinderen.



Eindeloos: wonen aan het rembrandtplein: de hemel
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg Doen !!!!!!!!!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Klinkt hartstikke leuk, ik zeg ook doen! Wij wonen nu in een dorp maar ik denk dat we richting een andere plaats gaan wanneer zoons naar het voortgezet onderwijs gaan.



Tenzij hun keuze uitgaat naar een middelbare school in een ander (even zo klein) dorp, dan weet ik niet zeker of wij daarheen verhuizen of dat zij het mogen fietsen. Maar met het oog op het uitgaansleven en het gemak van het openbaar vervoer kan ik mij voorstellen dat zij zelf liever ook naar een grotere plaats willen. We zullen zien.
quote:SuzanneSuus schreef op 27 mei 2016 @ 18:49:

Ik snap je vraag niet of heb je geen vraag?



Het is wel fijn om de slaapkamers niet aan de straatkant te hebbenAan die geluiden van de straat wen je zo. Als er iemand bleef slapen was het vaak wel "ik snap niet dat jij zo door die herrie heen slaapt." Heb best lang moeite gehad met slapen als het heel stil was want toen begon ineens ieder tikje of wat dan ook in huis meer op te vallen.
Ik vond het als kind/tiener juist wel leuk om mijn kamer aan de straatkant te hebben. Oke, nu was dat niet het centrum van een grote stad maar van een (redelijk groot) dorp maar toch, ik vond dat best wel leuk, een beetje de geluiden van de straat te horen. Ik denk dat je er in een druk centrum van een grotere stad ook wel zo aan went.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven