Wonen in de Schilderswijk

18-11-2015 16:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik heb een leuk appartementje gezien in de Schilderswijk. Omdat ik student ben is het aantal appartementen dat ik kan huren laag, vanwege de inkomenseisen die er vaak aan verbonden zitten. Dat is bij dit huisje niet, omdat er garantstellers moeten tekenen. Ik kan het wel betalen, dat is het probleem niet.



Maar: het is in de Schilderswijk (Den Haag). Daar wordt natuurlijk vanalles over geschreven en gezegd, maar ik vroeg me af of er iemand op Viva is die in deze wijk woont en kan vertellen hoe het nou echt is om daar te wonen? Is er echt zoveel criminaliteit en dergelijke? Ik ben 23, trouwens.



Nog een vraag: is 625 euro exclusief duur voor een 2-kamerappartement van ongeveer 30 m2? Ik vind het redelijk veel geld, maar kan tot nu toe ook niet echt iets goedkopers vinden. Het is wel helemaal gerenoveerd.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:-RoseRed- schreef op 18 november 2015 @ 20:35:

[...]



Lees de link, het is volgend jaar 570 voor 2 personenMaar dat geldt voor de sociale huurwoningen, toch? Daar kom ik sowieso niet voor in aanmerking (te korte inschrijfduur).
Alle reacties Link kopieren
quote:-RoseRed- schreef op 18 november 2015 @ 20:35:

[...]



Lees de link, het is volgend jaar 570 voor 2 personenOeps, dubbel.
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 20:40:

[...]





Maar dat geldt voor de sociale huurwoningen, toch? Daar kom ik sowieso niet voor in aanmerking (te korte inschrijfduur).

Bel de belasting met die vraag, waarom zou dat alleen gelden voor sociale huur?

Waarom zou iemand dan particulier duurder mogen huren en meer toeslag krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:-RoseRed- schreef op 18 november 2015 @ 20:44:

[...]



Bel de belasting met die vraag, waarom zou dat alleen gelden voor sociale huur?

Waarom zou iemand dan particulier duurder mogen huren en meer toeslag krijgen?Geen idee, maar de pagina die je stuurde ging over aanpassingen in het toewijzen van sociale huurwoningen. Elders op internet lees ik dit: De maximaal toegestane huur voor de huurtoeslag 2016 wordt in veel gevallen 710,68 euro. Ook de rekenhulp van de Belastingdienst voor 2016 geeft bij mij dit bedrag aan. Ik ga er dus vanuit dat dit klopt?
Nee, het is inkomensafhankelijk
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik, maar bij die rekenhulp moet je ook je inkomen invullen. Vandaar dat ik er vanuit ga dat het klopt. Maar ik zal ze wel even bellen nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 19:57:

[...]





Hm ja, waar ik tegenaan loop is dat bij bijna alle appartementen een inkomenseis van 3 of 4x de huurprijs wordt gevraagd. Dat heb ik niet. Dit appartementje heeft dat niet, vandaar. Met huurtoeslag zou het te betalen zijn.



Kom je wel aan de 2,5x huurprijs?

Die eis word particulier niet altijd even streng nageleefd.

Wij verhuren ook een appartement en op dit moment zit er ook iemand in die 2,5x de huurprijs als inkomen heeft. Maarrrrr, ze kwam heel oprecht over tijdens de bezichtiging, had alle gevraagde gegevens binnen 2 dagen compleet aangeleverd en belde me nog om dat door te geven. Dus zij is het geworden ipv de gescheiden man, die nogal rare dingen zei tijdens de bezichtiging en een hond ter grootte van een paard in ons kleine appartementje wilde meenemen. Ook al zat hij wel aan 3,5x huurprijs qua inkomen.

Dus, wat de inkomenseis betreft zou ik zeggen, wees er direct open en eerlijk over, dan zegt het echt niet alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:funnymiss schreef op 18 november 2015 @ 21:05:

[...]





Kom je wel aan de 2,5x huurprijs?

Die eis word particulier niet altijd even streng nageleefd.

Wij verhuren ook een appartement en op dit moment zit er ook iemand in die 2,5x de huurprijs als inkomen heeft. Maarrrrr, ze kwam heel oprecht over tijdens de bezichtiging, had alle gevraagde gegevens binnen 2 dagen compleet aangeleverd en belde me nog om dat door te geven. Dus zij is het geworden ipv de gescheiden man, die nogal rare dingen zei tijdens de bezichtiging en een hond ter grootte van een paard in ons kleine appartementje wilde meenemen. Ook al zat hij aan 3,5x huurprijs qua inkomen.

Dus, wat de inkomenseis betreft zou ik zeggen, wees er direct open en eerlijk over, dan zegt het echt niet alles.
Pff ik vind het ook nogal wat, zeker vppr die buurt?!



Ik ken genoeg buurten waar ze bv eenkamer appartementen te huur hebben voor of hetzelfde, of iets minder.



Die inkomenseis, daar valt toch wel over te praten? Ik weet namelijk zeker dat indertijd ik echt niet 3 of 4x meer dan de huur verdiende.
Alle reacties Link kopieren
quote:funnymiss schreef op 18 november 2015 @ 21:05:

[...]





Kom je wel aan de 2,5x huurprijs?

Die eis word particulier niet altijd even streng nageleefd.

Wij verhuren ook een appartement en op dit moment zit er ook iemand in die 2,5x de huurprijs als inkomen heeft. Maarrrrr, ze kwam heel oprecht over tijdens de bezichtiging, had alle gevraagde gegevens binnen 2 dagen compleet aangeleverd en belde me nog om dat door te geven. Dus zij is het geworden ipv de gescheiden man, die nogal rare dingen zei tijdens de bezichtiging en een hond ter grootte van een paard in ons kleine appartementje wilde meenemen. Ook al zat hij wel aan 3,5x huurprijs qua inkomen.

Dus, wat de inkomenseis betreft zou ik zeggen, wees er direct open en eerlijk over, dan zegt het echt niet alles.Nou, momenteel loop ik fulltime stage, waarvoor ik een stagevergoeding krijg van ongeveer 300 euro per maand. Daarnaast heb ik nog een bijbaan, dus ik heb zo'n 400 euro per maand inkomen. Heel weinig dus. Dit vul ik aan met een lening van DUO. Vanaf februari ga ik een duaaltraject in met m'n studie en dan verdien ik 1100 per maand netto. Nog steeds niet veel, maar wel genoeg om zo'n appartement met huurtoeslag te kunnen betalen. Ik vraag me echter sterk af of een verhuurder die een inkomenseis vraagt daarmee akkoord zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 21:12:

[...]





Nou, momenteel loop ik fulltime stage, waarvoor ik een stagevergoeding krijg van ongeveer 300 euro per maand. Daarnaast heb ik nog een bijbaan, dus ik heb zo'n 400 euro per maand inkomen. Heel weinig dus. Dit vul ik aan met een lening van DUO. Vanaf februari ga ik een duaaltraject in met m'n studie en dan verdien ik 1100 per maand netto. Nog steeds niet veel, maar wel genoeg om zo'n appartement met huurtoeslag te kunnen betalen. Ik vraag me echter sterk af of een verhuurder die een inkomenseis vraagt daarmee akkoord zou gaan.Ik dus wel! Mits je kunt aantonen op een of andere manier dat je dat gaat verdienen vanaf februari. En mits je dit dus meteen eerlijk verteld hebt en niet pas op het moment dat ik je documenten binnen krijg. Maarja dat ben ik. Proberen kun je het toch gewoon? Nee heb je, ja kun je krijgen
.
Alle reacties Link kopieren
quote:funnymiss schreef op 18 november 2015 @ 21:20:

[...]





Ik dus wel! Mits je kunt aantonen op een of andere manier dat je dat gaat verdienen vanaf februari. En mits je dit dus meteen eerlijk verteld hebt en niet pas op het moment dat ik je documenten binnen krijg. Maarja dat ben ik. Proberen kun je het toch gewoon? Nee heb je, ja kun je krijgenJa, dat is zeker waar. Ik vind het zo moeilijk waar ik het moet zoeken. Bij zoveel websites (zoals bijv directwonen en pararius) komen zoveel reacties dat ik er steeds buiten val omdat ik dus een laag inkomen heb. Ik reageer wel, maar het lukt niet tot nu toe.. Marktplaats ook al geprobeerd. Daarom was ik zo blij met dit appartementje, maar het is inderdaad best wel duur voor de Schilderswijk..
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 18 november 2015 @ 21:21:

TO hoe lang sta je ingeschreven? Ik had mijn huisje met anderhalf-twee jaar. Voor destijds ¤290, inmiddels ¤350.

¤600+ zou ik eerlijk gezegd ook niet doen, niet in die buurt.7 maanden pas helaas. Ik heb hiervoor in Utrecht gewoond en daar heb ik wel veel inschrijftijd, maar omdat ik dus redelijk onverwacht in Den Haag terecht ben gekomen sta ik hier pas zo kort ingeschreven. Ik reageer wel maar het heeft tot nu toe niks opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Met kinderen zou ik er niet willen wonen. Als student zou ik het aanzienlijk minder erg vinden. Alles lekker dichtbij.



Wat moet je nog allemaal doen aan het appartement? Zit er een vloer in? Hoe zijn de muren? Etc. Als het er redelijk uitziet, zou ik het gewoon proberen. Bevalt het niet, kun je, zonder al teveel kosten gemaakt te hebben, weer verkassen.



Wil je per se Den Haag? Rijswijk (dan wel ergens in de buurt van het station) kan ook, zit je met de tram of de trein ook zo in Den Haag.



Ik vind zelf trouwens ¤625 excl. wel erg veel voor 30m2 in de Schilderswijk...
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 21:24:

[...]





7 maanden pas helaas. Ik heb hiervoor in Utrecht gewoond en daar heb ik wel veel inschrijftijd, maar omdat ik dus redelijk onverwacht in Den Haag terecht ben gekomen sta ik hier pas zo kort ingeschreven. Ik reageer wel maar het heeft tot nu toe niks opgeleverd.



Gewoon lekker door blijven reageren, en als je een uitnodiging krijgt altijd gaan.

Voor het huis waar ik nu zit, stond ik nr. 7, maar iedereen voor mij viel af. Ik stond ineens met de sleutel in m'n hand, nog nooit zo verbouwereerd geweest.



Als het spoed is kan je natuurlijk ook gewoon voor een paar maandjes in dat app gaan zitten wat je nu gevonden hebt, en dan gewoon wel blijven reageren tot er iets beters voorbij komt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 18 november 2015 @ 21:32:

Met kinderen zou ik er niet willen wonen. Als student zou ik het aanzienlijk minder erg vinden. Alles lekker dichtbij.



Wat moet je nog allemaal doen aan het appartement? Zit er een vloer in? Hoe zijn de muren? Etc. Als het er redelijk uitziet, zou ik het gewoon proberen. Bevalt het niet, kun je, zonder al teveel kosten gemaakt te hebben, weer verkassen.



Wil je per se Den Haag? Rijswijk (dan wel ergens in de buurt van het station) kan ook, zit je met de tram of de trein ook zo in Den Haag.



Ik vind zelf trouwens ¤625 excl. wel erg veel voor 30m2 in de Schilderswijk...



Ik hoef er niets aan te doen, kan er zo intrekken. Het is geheel gerenoveerd.

De makelaar rekent ook nog 300 euro administratiekosten (voor mij heel veel), dus ik wil er wel goed over nadenken en niet na een maand alweer verkassen. Ik ben gewoon heel bang dat het tegenvalt en ik heel veel geld kwijt ben..
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 18 november 2015 @ 21:32:

[...]





Gewoon lekker door blijven reageren, en als je een uitnodiging krijgt altijd gaan.

Voor het huis waar ik nu zit, stond ik nr. 7, maar iedereen voor mij viel af. Ik stond ineens met de sleutel in m'n hand, nog nooit zo verbouwereerd geweest.



Als het spoed is kan je natuurlijk ook gewoon voor een paar maandjes in dat app gaan zitten wat je nu gevonden hebt, en dan gewoon wel blijven reageren tot er iets beters voorbij komt. Succes!Dankjewel! Bij het huis waar ik nu de meeste kans maak sta ik nummer 101.
quote:pinchos schreef op 18 november 2015 @ 21:51:

[...]





Dankjewel! Bij het huis waar ik nu de meeste kans maak sta ik nummer 101. Het kan ineens snel gaan hoor! Komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
RoseRed, jouw link gaat over het toewijzen van huurwoningen, niet over het al dan niet ontvangen van huurtoeslag. Pinchos heeft gelijk dat de grens ¤710 is.



Ik vind het ook veel geld, voor een huis waar je je waarschijnlijk niet superjofel gaat voelen... Natuurlijk kun je het wel doen met het idee dat je weer verder verhuist als je iets leukers hebt gevonden, maar dat is wel veel gedoe (en geld, die ¤300...) voor een half jaartje wonen. Woon je nu in Utrecht? Utrecht-Den Haag is toch niet zo heel slecht te doen? Ik zou nog wat verder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Of het nou een leuke buurt is of niet, ik zou het zelf met het inkomen wat je hebt of in de toekomst gaat krijgen veels te duur vinden.

Ik dacht ongeveer dat de norm op 1/3 van je inkomen zat om te huren, jij zit op meer dan de helft. Lijkt me erg krapjes.
Ja en?
Wellicht zou je toch een woonruimte kunnen delen met iemand?



Ik heb in hele mooie buurten/appartementen gewoond in DH omdat ik het met een collega deelde
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 18 november 2015 @ 22:06:

RoseRed, jouw link gaat over het toewijzen van huurwoningen, niet over het al dan niet ontvangen van huurtoeslag. Pinchos heeft gelijk dat de grens ¤710 is.



Ik vind het ook veel geld, voor een huis waar je je waarschijnlijk niet superjofel gaat voelen... Natuurlijk kun je het wel doen met het idee dat je weer verder verhuist als je iets leukers hebt gevonden, maar dat is wel veel gedoe (en geld, die ¤300...) voor een half jaartje wonen. Woon je nu in Utrecht? Utrecht-Den Haag is toch niet zo heel slecht te doen? Ik zou nog wat verder zoeken.Nee, ik woon nu al in Den Haag. Maar ik wil graag weg waar ik nu woon door achterstallig onderhoud van de verhuurder en nog een aantal andere irritatiepunten.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 18 november 2015 @ 22:08:

Of het nou een leuke buurt is of niet, ik zou het zelf met het inkomen wat je hebt of in de toekomst gaat krijgen veels te duur vinden.

Ik dacht ongeveer dat de norm op 1/3 van je inkomen zat om te huren, jij zit op meer dan de helft. Lijkt me erg krapjes.Klopt, maar met de huurtoeslag eraf is de huur rond de 310 euro. Dan komt er nog gwl bij, maar zit ik wel op ongeveer 1/3e.
Alle reacties Link kopieren
Als je van een beetje levendigheid houdt is de Schilderswijk zeker als student prima te doen! En je kunt er nog eens lachen, denk aan types aan Bep en Mies uit Rondkomen in de Schilderswijk. Tokkies, ja, maar eng of gevaarlijk, nee toch zeker! In Mariahoeve gebeurt dan weer nooit wat, niks negatiefs maar ook niks positiefs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven