Wonen in Kanaleneiland

30-06-2015 08:48 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ga komend jaar studeren in Utrecht en ik zie een aantal kamers voorbij komen in Kanaleneiland.

Maar ik heb vooral veel negatieve reacties over Kanaleneiland gehoord. Zijn er hier mensen/studenten die ervaring hebben met het wonen in deze wijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het als meisje alleen niet doen. Er zijn meer wijken waar je goedkoop/goedkoper kunt wonen en waar je wel veilig over straat kunt in de avond en nacht na het stappen bijvoorbeeld.
Je zit ver van alles af en het is er sfeerloos en lelijk.
Alle reacties Link kopieren
Je zou nog wel kunnen kijken of je in MAX terecht kunt, maar dan kun je bijna net zo goed richting Hoograven gaan, veel leuker (wel duurder!). Ik zou als je goedkoop wilt wonen richting Overvecht of Zuilen gaan en soms vind je nog leuke dingen in Lunetten, maar dan zit je ver van alles af.
Ervaringen verschillen nogal. Sommigen vinden het prima, anderen verschrikkelijk.



Ik woonde zelf in Lunetten, betaalbare kamers, redelijke wijk, wel wat verder van het centrum maar prima OV verbinding en als je een rijbewijs hebt zit je zo op knooppunt Lunetten.
Het ligt er sterk aan waar je in Kanaleneiland gaat wonen. Het noorden van Kanaleneiland (grofweg van het winkelcentrum tot het ziekenhuis) staat heel slecht bekend en daar zou ik persoonlijk als vrouw alleen ook niet over straat willen 's avonds. Veel hangjongeren, mensen worden nageroepen en uitgedaagd, en de sfeer is vrij dreigend.



Het zuiden daarentegen (grofweg van het politiebureau tot aan de IKEA) is goed te doen. Ik heb hier zelf een aantal jaar geleden gewoond en dat is me prima bevallen. Ook het MAX complex staat aan de zuidkant.



Waar in Kanaleneiland had je een kamer op het oog?
quote:ilonadenise schreef op 30 juni 2015 @ 09:14:

Het ligt er sterk aan waar je in Kanaleneiland gaat wonen. Het noorden van Kanaleneiland (grofweg van het winkelcentrum tot het ziekenhuis) staat heel slecht bekend en daar zou ik persoonlijk als vrouw alleen ook niet over straat willen 's avonds. Veel hangjongeren, mensen worden nageroepen en uitgedaagd, en de sfeer is vrij dreigend.



Het zuiden daarentegen (grofweg van het politiebureau tot aan de IKEA) is goed te doen. Ik heb hier zelf een aantal jaar geleden gewoond en dat is me prima bevallen. Ook het MAX complex staat aan de zuidkant.



Waar in Kanaleneiland had je een kamer op het oog?

+1



Ik heb zelf als student in Kanaleneiland-Zuid gewoond en dat was prima te doen. Als je inderdaad de kamers voorbij ziet komen in City Campus Max zou ik het doen. Prima stukje. Wel druk met veel verkeer, maar je zit vrij snel in de stad. Uithof is een half uurtje fietsen vanaf daar.
Alle reacties Link kopieren
Kanaleneiland zou ik mijden. Helemaal als je alleen als vrouw ook 's avonds nog eens de deur uit gaat. Dan kun je beter naar Zuilen of Hoograven kijken. Indien mogelijk (maar dat is waarschijnlijk niet te betalen en weinig kamers) zou ik kijken naar Tuindorp, Wittevrouwen of Oog in Al.
Alle reacties Link kopieren
Eventueel Vogelwijk (kleine huisjes) of Tuinwijk is ook prima!
Noorden van kanaleneiland vond ik alleen al overdag onprettig als ik er toevallig langs moest. Zuiden valt mee. Zelf heb ik in Zuilen gewoond, nooit problemen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch te gek voor Woorden dat er bepaalde wijken zijn waar je als vrouw niet meer over straat kunt s'ávonds???



Is dat dan anders als man zijnde daar?
Alle reacties Link kopieren
Oke! Thanks voor jullie reacties. Het bevestigt wel een beetje de verhalen die ik heb gehoord.. Vind het inderdaad wel belangrijk dat ik me veilig voel in een wijk en aangezien ik uit het rustige noorden kom is uberhaupt Utrecht al wat anders ;)

Kamers in het centrum zijn alleen echt onbetaalbaar duur voor het aantal m2, dat zou ik wel heel leuk vinden. En wat zijn andere wijken die ik dan echt zou moeten mijden?



@ilonadenise er stond alleen bij dat het in kanaleneiland was.. Dus ik heb geen idee.
quote:godfried schreef op 30 juni 2015 @ 10:14:

Het is toch te gek voor Woorden dat er bepaalde wijken zijn waar je als vrouw niet meer over straat kunt s'ávonds???



Is dat dan anders als man zijnde daar?



Klopt, heel naar. Als vrouw zijnde heb je zo'n beetje de garantie dat je nageroepen wordt, maar dat betekent niet dat de mannen nergens last van hebben. Mijn ervaring met Kanaleneiland Noord is dat alles en iedereen die niet tot de familie of vriendengroep van de hangjongeren behoort, het risico loopt op gedonder.



Kanaleneiland Zuid is in mijn ogen prima. Ik heb tegenover park Transwijk gewoond, nooit gezeur mee gehad. Heel apart, hoeveel verschil dat stukje afstand maakt.



TO: Qua wijken zijn er een aantal wijken die vaker in slecht daglicht staan. Kanaleneiland, Overvecht, soms ook Zuilen. Daarentegen hebben al die wijken ook goede stukken en kun je net pech hebben in een 'goede' wijk. Wat je het meeste informatie geeft, is om 's avonds een keer een rondje door de buurt te doen. Dan zie je direct wat voor mensen er op straat zijn en of je je prettig voelt bij de sfeer die er hangt.
quote:Fleurig88 schreef op 30 juni 2015 @ 10:15:

Kamers in het centrum zijn alleen echt onbetaalbaar duur voor het aantal m2, dat zou ik wel heel leuk vinden. En wat zijn andere wijken die ik dan echt zou moeten mijden?

Kan je de straatnaam niet opzoeken in google maps?



Ondiep zou ik ook mijden. Ik heb een paar keer daar op de bus gewacht en iedere keer stond er wel volk bij de bushalte te praten over een oom / neef/ zoon die voor iets in de gevangenis zat. Gaf me een behoorlijk ongemakkelijk gevoel.
Zoek je via Kamernet of SSH? Of allebei? Ik neem aan dat er wel een straatnaam bij staat? Dan kan je wel zien of het Kanaleneiland noord of zuid is. Rond Zuid gebeurt heel veel momenteel qua ontwikkeling. Veel nieuwbouw, veel studenten en starters. Langs het Merwedekanaal is een hele zone met creatieve industrie aan het ontstaan.



Echt mijden zou ik alleen Kanaleneiland Noord en Overvecht Noord. En eventueel Lunetten vanwege de afstand tot de binnenstad. Oh, en Ondiep zou ik niet willen wonen. Kijk eens naar Overvecht Zuid zou ik zeggen. Weet niet hoe het aanbod daar is, maar het is 10 minuten fietsen naar de stad en 20 naar de Uithof en er wonen veel studenten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nyx- schreef op 30 juni 2015 @ 10:33:

[...]



Kan je de straatnaam niet opzoeken in google maps?



Ondiep zou ik ook mijden. Ik heb een paar keer daar op de bus gewacht en iedere keer stond er wel volk bij de bushalte te praten over een oom / neef/ zoon die voor iets in de gevangenis zat. Gaf me een behoorlijk ongemakkelijk gevoel.Hoe lang geleden is dat? Ondiep wordt volledig vernieuwd en wordt steeds beter en is nog steeds betaalbaar.
quote:ilonadenise schreef op 30 juni 2015 @ 10:31:

[...]





Klopt, heel naar. Als vrouw zijnde heb je zo'n beetje de garantie dat je nageroepen wordt, maar dat betekent niet dat de mannen nergens last van hebben. Mijn ervaring met Kanaleneiland Noord is dat alles en iedereen die niet tot de familie of vriendengroep van de hangjongeren behoort, het risico loopt op gedonder.



Kanaleneiland Zuid is in mijn ogen prima. Ik heb tegenover park Transwijk gewoond, nooit gezeur mee gehad. Heel apart, hoeveel verschil dat stukje afstand maakt.



TO: Qua wijken zijn er een aantal wijken die vaker in slecht daglicht staan. Kanaleneiland, Overvecht, soms ook Zuilen. Daarentegen hebben al die wijken ook goede stukken en kun je net pech hebben in een 'goede' wijk. Wat je het meeste informatie geeft, is om 's avonds een keer een rondje door de buurt te doen. Dan zie je direct wat voor mensen er op straat zijn en of je je prettig voelt bij de sfeer die er hangt.Ja, maf hè? Ik heb ook naast park Transwijk gewoond. Dikke prima. Ook in Overvecht trouwens, ook prima vind ik. Noord zou ik niet doen vanwege de afstand en de ongezellige sfeer, maar Overvecht-Zuid is best leuk wonen. Zeker als student nu de hele buurt rond de Camera Obscuradreef vol zit met studenten.
quote:lionlily schreef op 30 juni 2015 @ 10:37:

[...]





Hoe lang geleden is dat? Ondiep wordt volledig vernieuwd en wordt steeds beter en is nog steeds betaalbaar.Ik kom regelmatig langs de Fruitbuurt, maar daar zou ik toch niet graag tussen wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lechatrose schreef op 30 juni 2015 @ 10:39:

[...]



Ik kom regelmatig langs de Fruitbuurt, maar daar zou ik toch niet graag tussen wonen.ik heb er jaren gewoond, tot 2 jaar terug, maar heb me er, behalve met de rellen ooit, nooit onveilig gevoeld. Vriendelijke mensen, met weinig bemoeienis voor anderen, is mijn ervaring.
quote:lionlily schreef op 30 juni 2015 @ 10:37:

[...]





Hoe lang geleden is dat? Ondiep wordt volledig vernieuwd en wordt steeds beter en is nog steeds betaalbaar.Dan hebben we het over 2010-2012. Was wel zo'n bushalte aan de Amsterdamse straatweg, misschien dat dat uitmaakt. Er was destijds een coffeeshop een paar haltes verderop (ik geloof ergens in 2012 gesloten).
quote:Nyx- schreef op 30 juni 2015 @ 10:33:

[...]



Kan je de straatnaam niet opzoeken in google maps?



Ondiep zou ik ook mijden. Ik heb een paar keer daar op de bus gewacht en iedere keer stond er wel volk bij de bushalte te praten over een oom / neef/ zoon die voor iets in de gevangenis zat. Gaf me een behoorlijk ongemakkelijk gevoel.Tja dat hoort er wel een beetje bij in een stad.
quote:matroesjka_ schreef op 30 juni 2015 @ 10:57:

[...]



Tja dat hoort er wel een beetje bij in een stad.Is dat dan typerend voor omgeving randstad / westen van het land? Waar ik ben opgegroeid is me dat in al die 18 jaar nog nooit overkomen, nu alle 4 de keer dat ik bij die specifieke halte stond.
quote:Nyx- schreef op 30 juni 2015 @ 11:06:

[...]





Is dat dan typerend voor omgeving randstad / westen van het land? Waar ik ben opgegroeid is me dat in al die 18 jaar nog nooit overkomen, nu alle 4 de keer dat ik bij die specifieke halte stond.Tja, sorry, ik vind het niet schokkend voor de A'damse straatweg.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Nyx- schreef op 30 juni 2015 @ 11:06[/message]:

[...]





Is dat dan typerend voor omgeving randstad / westen van het land? Waar ik ben opgegroeid is me dat in al die 18 jaar nog nooit overkomen, nu alle 4 de keer dat ik bij die specifieke halte stond.





hahahaha, moet je een keer naar het diaconessenhuis Utrecht gaan, afd orthopedagogie.

je moet daar altijd erg lang wachten, wat helemaal niet vervelend is.

als je daar weggaat weet je precies hoe je de gemeente moet tillen voor een goeie huurwoning, scootmobiel of een rijbewijs.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 30 juni 2015 @ 11:12:

[...]





hahahaha, moet je een keer naar het diaconessenhuis Utrecht gaan, afd orthopedagogie.

je moet daar altijd erg lang wachten, wat helemaal niet vervelend is.

als je daar weggaat weet je precies hoe je de gemeente moet tillen voor een goeie huurwoning, scootmobiel of een rijbewijs.



Schitterend. Bij de huisarts nooit gemerkt, alleen de ellenlange wachttijden.



@ Amsterdamse straatweg: toch niet zo typisch, andere haltes langs die weg en in de buurt waren nooit een probleem. Dagelijks geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven