wonen in lansingerland

03-08-2015 16:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



Wij zijn ons aan het oriënteren voor een verhuizing. Ons huidige huis staat in de verkoop en er ligt een bod waar we wel uit gaan komen dus tijd voor ons om zelf ook verder te gaan kijken!



Ik was benieuwd of hier mensen zitten die bekend zijn met de dorpen binnen de gemeente lansingerland: bergschenhoek, bleiswijk en berkel en rodenrijs. Hoe is het om hier te wonen? Hoe ervaren jullie de bereikbaarheid (auto en ov) en de aanwezigheid en bereikbaarheid van voorzieningen zoals winkels, scholen, kinderopvang? Zijn er tussen de drie gemeentes verschillen in sfeer en type mensen?



Wat wij zoeken is een groter dorp of kleine stad, wel de sfeer van wat kleinschaliger maar niet een dorp waar iedereen elkaar al generaties kent en de sociale controle zeer groot is en liever ook geen dorp waarbij de kerk de centrale plek in het sociale leven inneemt. We zoeken een koophuis in een kindvriendelijke buurt met in de wijdere omgeving natuur en eea aan voorzieningen op loopafstand. Zo kwamen we bij lansingerland uit maar we weten natuurlijk niet hoe dit in de praktijk wordt ervaren door mensen die er wonen!



Ben benieuwd of er ervaringen zijn of tips!
Ik ben geboren en opgegroeid in Bleiswijk, woon er inmiddels niet meer. Ik ben er weggegaan vanwege de kleinschaligheid en het tekort aan voorzieningen.

Berkel is het grootst, je hebt er ook het meest qua sportvoorzieningen/cafés/ winkels. Een hema, zeeman, action, dat soort dingen. Die heb je niet in Bergschenhoek en Bleiswijk.

Bleiswijk is - denk ik -het kleinst en het minst leuk. Ov is slecht, er gaat 1 bus. In Berkel heb je nog de randstadrail.

Bergschenhoek is ook wel leuk, qua sfeer wat gezelliger. In Bleiswijk hangt er een 'ons kent ons' sfeer en verhalen gaan al snel rond.



Persoonlijk zou ik kiezen voor Berkel. Leuke (nieuwe) wijken, goede ov verbindingen, snel bij de grote steden, op zich heb je er alles, maar het is toch weer niet te groot.



Warrig verhaal, hopelijk heb je er wat aan. Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik dat wel!
Lansingerland is eenvoudig te bereiken met het openbaar vervoer en met de auto.



Ik kan je niets zinnigs melden over het wonen daar. Het lijkt me het beste dat je een dag uittrekt om daar eens rond te kijken en dan vooral in Berkel, dat is het meest uitgebreid. Bergschenhoek zou ik niet aan beginnen, dat is volgestroomd met bewoners uit de volkswijken van Rotterdam.

Bleiswijk vind ik heerlijk, maar is erg klein, misschien te klein voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus woont in Bergschenhoek in de nieuwbouwwijk. Er zijn daar 3 kinderdagverblijven, basisscholen, bso's en speeltuintjes. Ze kan lopend naar de supermarkt. Bereikbaarheid met ov en auto is goed
Alle reacties Link kopieren
Zou voor Berkel kiezen. Ov is prima. Met de randstadrail ben je zo in het centrum van Rotterdam of Den Haag. De andere twee gemeenten zitten wat verder van de randstadrail, al vallen delen van Bergschenhoek nog wel mee. Met de auto is t allemaal wel prima.
Alle reacties Link kopieren
Bekende van me woont in Berkel. Mooie ruime opgezette nieuwbouwwijk, mooie omgeving.

Ik vind Nootdorp, Delfgauw, Pijnacker ook wel leuk en mooie omgeving, weet niet hoe het er wonen is.
The best is yet to come
Alle reacties Link kopieren
Vroegah waren het drie kleinere dorpjes. Inmiddels is het volgens mij één grote aaneengesloten Vinex-puist vol met rotondes, woonerfjes, en nieuwbouw eengezinswoningen. Daar hebben ze ook de broodnodige voorzieningen bijgebouwd. Als je daar van houd is het prima. Erg sfeervol is het allemaal niet.
Lansingerland ligt in de bible belt. Nou zal het in Berkel wel meevallen, want daar hebben ze koopzondagen. Maar het zit wel in de behoudende hoek zeg maar en dan zou ik de kleinere plaatsen overslaan. Berkel is groot genoeg om dat niet tegen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Lansingerland ligt absoluut niet in de bible belt! Ik woon zelf in Bergschenhoek.
Alle reacties Link kopieren
Fijn alle reacties al zo snel, daar heb ik zeker wat aan! Ik zal later nog uitgebreider reageren!
Ik ben ook opgegroeid in Bleiswijk toen het nog een zelfstandige gemeente was en toen er nog twee bussen waren. Ik vond het altijd fijn om er te wonen en voor kinderen lijkt het me ideaal. Daar waar vroeger nog de kassen stonden (in het midden van het dorp) staat nu een mooie wijk. Ik kom nu nog weleens in Lansingerland en vooral Berkel en Bergschenhoek zijn aan elkaar gegroeid. Het lijkt me ook best fijn wonen in Berkel hoewel ik denk dat Bergschenhoek de meeste sfeer heeft.

Dat van de bible belt herken ik deels. Vroeger waren er vrij veel zondagse kerkgangers en was er een grotere gereformeerde gemeenschap in Bleiswijk. Als je op zondag wil winkelen kun je naar Rotterdam.
Alle reacties Link kopieren
quote:lechatrose schreef op 03 augustus 2015 @ 17:44:

Lansingerland ligt in de bible belt. Nou zal het in Berkel wel meevallen, want daar hebben ze koopzondagen. Maar het zit wel in de behoudende hoek zeg maar en dan zou ik de kleinere plaatsen overslaan. Berkel is groot genoeg om dat niet tegen te komen.



Nee joh. Totaal niet in de bible belt!



Bleiswijk en B'hoek zijn denk ik wel wat christelijker, maar zeker Berkel en Rodenrijs speelt dat echt geen rol hoor. Supermarkten ook gewoon op zondag open.



Qua OV zijn Bleiswijk en B'hoek minder goed bereikbaar. Alleen busverbindingen. In Berkel zijn 3 haltes van de Randstadrail en zit je zo in Den Haag of Rotterdam. Ik zou in Berkel best kunnen wonen.



Met de auto zijn ze alledrie prima te bereiken.



De voorzieningen in Berkel zijn prima. Voldoende winkels. En tegenwoordig ook ruim aanbod aan voortgezet onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Zie de facebook pagina https://www.facebook.com/ ... kelbergschenhoekbleiswijk voor meer informatie over lansingerland. Er is in alledrie de dorpen een oude dorpskern maar zeker ook heel veel nieuwbouw bv de gouden uilbuurt in Berkel en Parkzoom in Bergschenhoek. Berkel is inderdaad het beste te bereiken met eigen metrostations Rodenrijs en Westpolder. Bleiswijk is iets meer gericht op Zoetermeer.
Alle reacties Link kopieren
Goed om jullie indrukken en ervaringen te lezen! Denk dat wij als ik het zo lees het meest naar berkel gaan kijken. We zijn er wel doorheen gelopen laatst, net als door bleiswijk. Mijn idee was ook dat bleiswijk een stuk kleiner oogde. Ook bereikbaarheid met ov van randstadrail in berkel is wel een pre. Via bleiswijk zag ik wel busverbinding maar dan stap je vaak op berkel weer over op de metro.

Bergschenhoek ben ik nog niet geweest, maar er staan op funda wel leuke huizen. Het is lastig inschatten als je de omgeving zelf niet goed kent. Dus ben erg blij met jullie input!

Bij berkel had ik alleen wel het idee dat veel wijken net te ver van alles afliggen om te lopen, ik vond bijvoorbeeld de wijk De Wadden wel heel leuk maar dat zat dan net een kwartier-20 min lopen van alles volgens Google maps.. Niet dat alles lopend moet hoor, maar als alles op de fiets moet aan wegbrengen naar school en opvang en winkel en openbaar vervoer dan is dat logistiek niet echt handig. Maar misschien zijn we nu gewoon verwend en went zoiets wel?
Als je de bible belt googelt zit deze gemeente aan de rand. Net hoe je 'bible belt' definieert ligt het er wel/niet in.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen zelf 5 jaar met veel plezier in Berkel. Ik zou je wel adviseren eens goed rond te gaan kijken in Berkel. De opzet en sfeer van wijken verschilt namelijk behoorlijk. Zowel bij bestaande als bij nieuwbouwwijken. Onze wijk is een combinatie van Oud-Berkelaren (waarvan een flink deel gelovig is) en "import"-tweeverdieners (zoals wijzelf). Iedereen respecteert elkaar dus op zondag klussen is geen probleem. Het is niet zo dat iedereen elkaar kent en zeker niet al generaties. Al twijfel ik er niet aan dat als mijn zoontjes iets zou overkomen bij het buitenspelen wij snel gealarmeerd zouden worden.

Wij hebben bewust voor deze wijk gekozen, vanwege de ligging. Ons bevalt het erg goed, omdat de Randstadrail dichtbij zit, het centrum aan te lopen is en we een goede school, kdv en bso vlakbij hebben. Daarnaast zijn de Rottemeren (natuurgebied) en Rotterdam met de fiets te doen. Over de voorzieningen zijn we tevreden. In zijn dependances van ziekenhuizen, er zit een kidsfysio, er zijn veel verschillende scholen en bso's. Sommige bso's hebben echter wel wachtlijsten. Qua winkels is er voor ons voldoende. Willen we een grotere keuze, dan stappen we in de Randstadrail en zijn we binnen 10 minuten het centrum van Rotterdam. Succes met zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben juist een aantal jaar geleden heel bewust gekozen voor Bleiswijk. Inderdaad een klein dorp maar wij ervaren het absoluut niet als een (zwaar) christelijke gemeente.



Vooral voor de kinderen is het hier heerlijk en veilig opgroeien. Ook de zwemvijver met strandje, de Rotte en de ligging t.o.v. bijvoorbeeld zeverhuizerplas vind ik ideaal en een groot pluspunt t.o.v. de andere dorpen. Je hebt hier in principe alles en anders ben je zo in Berkel /Bergschenhoek. De drukte kun je immers gemakkelijk opzoeken.

Veel winkels zijn er echter niet maar wel de luxe om je auto op zaterdagmiddag voor de AH kwijt te kunnen.



Wij komen uit een ander dorp en hebben dit als veel dorpser en benauwder ervaren. Ook in Bleiswijk is aardig wat import en is er dus geen "kliekvorming" zoals wij eerder wel ervaren hebben.
In de Bleiswijkse volksmond heet de zwemvijver de kanovijver



Ik denk ook dat het christelijke aspect heel wat afgenomen is omdat de generatie van mijn leeftijd uit Blriswijk is weggetrokken. Ik kende aardig wat van die families maar veel zijn verhuisd. Daarvoor in de plaats kwam de import. Zeker nu dat middenstuk helemaal is volgebouwd met huizen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



Ik meld me weer even, misschien leest er iemand nog mee. Berkel blijft favoriet maar inmiddels is ons huis verkocht en is er nog geen even leuk huis is berkel voorbij gekomen. In onze zoektocht wees iemand me op nesselande (vinexwijk rotterdam). We hebben eerder tijdelijk in in leidsche rijn gehuurd ter overbrugging toen dit net in aanbouw was. Vandaar dat ik niet heel fan ben van vinex maar goed dat was een andere fase (alles bouwgrond) en ook niet een 'goed' stuk van de wijk.



Zijj er hier mensen die nesselande kennen? Ik zie op funda wel mooie nieuwbouw en veel aanbod binnen onze prijsklasse (laan v avant garde). Veel ruime huizen, aardig geprijsd, strand en voorzieningen voor gezinnen, daarvoor kan ik over mijn tegenzin voor vinex heenstappen. Maar ik lees ook over hangjeugd en allerlei sites over hoogspanningsmasten en dergelijke theorieën. Die deel ik niet perse ;), maar ik kan me moeilijk beeld vormen hoe het is om er te wonen qua mensen en leefomgeving.

Is er iemand die nog meeleest die iets kan en wil delen hierover
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie mu ook pas de latere reacties over lansingerland. Dank daarvoor! Zoals jullie het omschrijven is de rol van de kerk niet zo'n ding in deze gemeentes. Christelijk is geen punt maar mijn man is opgegroeid in regio gouda en daar speelde het geloof en wie waarbij hoorde en hoe eenieder zich gedroeg een grote rol. Meer richting het reformatorische zeg maar. Die vorm van gemeenschap zoeken wij in niet direct als woonomgeving vandaar dat we met wat kleinere dorpen in de regio daar meer over proberen te weten.

Angie (mocht je nog kijken hier), als ik jouw omschrijving lees denk ik dat jij woont in welke wijk wij zoeken (goudkleurig ;), klopt dat?)? Je adviseert ons om de verschillende wijken goed rond te kijken vanwege de verschillen tussen wijken. Heb je aanraders of afraders? Jullie importstatus komt wel overeen met onze denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:mixmatch88 schreef op 18 augustus 2015 @ 18:23:

Hallo allemaal



Ik meld me weer even, misschien leest er iemand nog mee. Berkel blijft favoriet maar inmiddels is ons huis verkocht en is er nog geen even leuk huis is berkel voorbij gekomen. In onze zoektocht wees iemand me op nesselande (vinexwijk rotterdam). We hebben eerder tijdelijk in in leidsche rijn gehuurd ter overbrugging toen dit net in aanbouw was. Vandaar dat ik niet heel fan ben van vinex maar goed dat was een andere fase (alles bouwgrond) en ook niet een 'goed' stuk van de wijk.



Zijj er hier mensen die nesselande kennen? Ik zie op funda wel mooie nieuwbouw en veel aanbod binnen onze prijsklasse (laan v avant garde). Veel ruime huizen, aardig geprijsd, strand en voorzieningen voor gezinnen, daarvoor kan ik over mijn tegenzin voor vinex heenstappen. Maar ik lees ook over hangjeugd en allerlei sites over hoogspanningsmasten en dergelijke theorieën. Die deel ik niet perse ;), maar ik kan me moeilijk beeld vormen hoe het is om er te wonen qua mensen en leefomgeving.

Is er iemand die nog meeleest die iets kan en wil delen hierover

Ik ken Nesselande niet zo goed, maar waar ik het wel van ken zijn inderdaad de klachten over hangjeugd... En die zijn niet mals. Ik zou er zelf niet willen wonen. Zonde, want het stuk rond de Zevenhuizerplas is prachtig!



Is Pijnacker-Nootdorp nog een optie? Of Ypenburg?

Of de Rotterdamse wijken Schiebroek/Hilligersberg?



De 'gouden' buurt in Berkel is prima volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders wonen in nesselande. Aan het strand. Wij (zij) hebben zelden last van hangjeugd, als dat er is dan is dat vaak op het strand ter hoogte van het winkelcentrum of rond het metrostation 's avonds. Ik heb me in ieder geval nog nooit onveilig gevoeld, mijn ouders ook niet.

Op zomerse dagen is het retedruk rond het strand, maar dat merk je op de laan van avant-garde niet. Ik vind het heerlijk wonen, je kan er lekker wandelen met de hond, je hebt de ah en de jumbo, twee kappers, Kruidvat en een Etos, Gall en Gall, een hele goede Italiaan en nog wat andere restaurants en een goede visboer.

Verder is de ligging ook heel fijn, je bent met de auto zo in Zoetermeer/Den Haag/Gouda/Utrecht en Rotterdam centrum. En met de metro kan je naar het centrum. Er rijden ook twee streekbussen, geen idee waar die heen gaan, die heb ik nog nooit gebruikt.

Verder hebben ze goede kinderopvang/BSO, een leuke hockeyclub en goede lagere scholen. En natuurlijk heel veel kinderen. Ook hebben ze een gezondheidscentrum, met huisartsen, apotheek, fysio en logopedie, bibliotheek en een poli van het ijsselland ziekenhuis (handig met bloed afnemen en sommige poli's hebben ook daar een spreekuur). Afijn, nesselande heeft een heleboel haha.
Alle reacties Link kopieren
Oh verder maken ze gebruik van buurtpreventie, de wijk is opgedeeld in 7 sectoren en je kan je daarvoor aanmelden. Dan krijg je dus een bericht als er iets in je sector aan de hand is (via een soort whatsapp). Ook wordt de fb site daarvan veel gebruikt, gevonden voorwerpen etc komen allemaal daarop. Tevens is de wijkagent ook aangesloten bij de buurtpreventie, dus er is een hele korte lijn met de politie.
quote:jo12345 schreef op 03 augustus 2015 @ 17:38:

Vroegah waren het drie kleinere dorpjes. Inmiddels is het volgens mij één grote aaneengesloten Vinex-puist vol met rotondes, woonerfjes, en nieuwbouw eengezinswoningen. Daar hebben ze ook de broodnodige voorzieningen bijgebouwd. Als je daar van houd is het prima. Erg sfeervol is het allemaal niet.Prachtige post. Complimenten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven