wonen in nieuwegein

12-01-2017 11:30 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen recent verhuisd naar Nieuwegein, die iets willen vertellen over hun ervaringen?

Wij overwegen een huis te kopen (wonen nu in Utrecht) maar weten niets van de verschillende wijken, en of het er veilig/prettig wonen is met bijv. kinderen. We hebben een huis op het oog in Fokkesteeg Noord (voorheen negatief in het nieuws vanwege een coffeeshop.. die is nu dicht). Hoor het graag!
Fokkesteeg noord zou ik niet doen. Ik heb daar zelf lange tijd gewoond en ben er weggevlucht. Er vlogen daar regelmatig stenen door de ruiten en er zat een soort of bende in de flat waar ik woon (ja, dat de politie daar zelfs de hele dag ging postten). Ook zitten er een aantal instellingen in de wijk, die hun cliënten niet altijd even goed corrigeren/in de gaten houden. Gevolg: overlast (ik kreeg bijvoorbeeld een emmer limonade over m'n huis toen ik niet leuk genoeg reageerde op een buurtroddel) en een paar jaar terug ook 3 suïcides.



Ik zou eerder gaan voor wijkersloot of zandveld. O, en er is een nieuw stuk, de kroon op juphaas, dat is ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds ruim een jaar in Batau-Zuid, ook een van de voormalig pauperbuurten maar sinds de laatste tien jaar is dat echt niet meer zo.



Het bevalt me erg goed, hier in de wijk is er een mix van mensen die graag op zichzelf zijn en mensen die graag veel contact met anderen hebben (het "dorpsgevoel"), ook qua leeftijden woont er van alles en het is er rustig.



Hoe het in Fokkesteeg Noord is, kan ik moeilijk zeggen, ik weet wel dat het destijds op mijn lijstje stond als een wijk waar ik niet wilde gaan wonen...



De gemeente is momenteel bezig met een grootschalig renovatieproject voor meerdere oudere buurten, om te kijken wat er nu écht verbeterd moet worden. Dit alles gebeurt in samenspraak met de bewoners. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of er buurten in Fokkesteeg zijn die daar ook bij betrokken worden.
Alle reacties Link kopieren
Als je die kant op wilt, zou ik eerder naar Vianen kijken. Ik ken wel een aantal mensen die uit Nieuwegein komen en daar hoor ik toch wel negatieve dingen van. Misschien als je uit Kanaleneiland komt of Overvecht dat je er een heel klein beetje op vooruit gaat in Nieuwegein.
Fruit ziet er lekker uit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in hoog zandveld gewoond (vlakbij Henri Dunant laan). Dat was wel leuk wonen , maar fokkesteeg zou ik niet willen zitten . Sommige schansen zijn wel aardig maar ik vind het erg op elkaar gebouwd en qua volk ook maar net wat je zoekt.. Fokkesteeg staat niet goed bekend iig
Alle reacties Link kopieren
Ik woon al jaren heel tevreden in Batau-Noord (op 1 van de"weides"). En ja, Nieuwegein is verder niet zo spectaculair qua plaats maar wel lekker centraal gelegen. Batau-Noord is een rustige wijk en we hebben lekker de ruimte. Niet van die smalle straatjes. Fokkesteeg staat niet goed bekend in Nieuwegein maar 't zal zeker afhankelijk zijn van welk stukje Fokkesteeg. In elke wijk heb je prettige en minder prettige gedeeltes. Galecop is ook een optie en als ik zelf zou gaan verhuizen in Nieuwegein zou ik voor Galecop of Vreeswijk kiezen. Succes!
anoniem_211482 wijzigde dit bericht op 12-01-2017 13:35
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kom vaak ik Nieuwegein, maar zou véél liever in plaatsen eromheen wonen. Nieuwegein vind ik echt niks. Kijk dan naar Vianen of IJsselstein, dat zijn veel leukere plaatsen.
Nieuwegein is vreselijk.

Beter Vianen of Houten.

Of iets verder weg: Amersfoort
Alle reacties Link kopieren
Fokkesteeg Noord, niet doen! Fokkesteeg zuid is echt prima, maar Vreeswijk is ook heel leuk. Nadeel van Vianen is dat je altijd de brug over moet ('s ochtends en 's avonds kans op file). Houten heeft een rondweg die tijdens de spits richting de snelweg vast kan staan. Maar als dat niet uitmaakt zijn houten en Vianen goede alternatieven. IJsselstein is ook echt leuk!
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Grappig.

Ik heb hier in fokkesteeg noord echt niks te klagen eigenlijk. Woon hier prima.

Laat ook savonds met een reist hart de hond uit of kom veilig terug van werk. Nee hoor ik vind dit stukje waar ik woon prima!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad ook maar net wat je zoekt. Ik wil bijvoorbeeld niet dood gevonden worden in Houten of IJsselstein, maar heb dan ook een mega hekel aan van die burgerlijke vinexhuizen.

(Ik woon ook weer niet in zo'n grijze pauperflat, overigens.)
Het is idd net wat je zoekt. Waarom wil je weg uit Utrecht TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Vianen Nieuwegein vind ik prima om te winkelen, boodschappen te doen enz. Maar ik zou er nooit willen wonen. Ik ken ook eigenlijk niemand die daar woont, iedereen woont in de steden er omheen. Ik zou dus inderdaad ook eerder naar IJsselstein, Vianen of Houten kijken. Nadeel is wel dat het daar net wat duurder kan zijn. En ook in Vianen heb je mindere wijken natuurlijk.

Die file staat er eigenlijk nooit. De brug ben je zo over en je zit zo in Utrecht. Enige stuk dat lastig is, is de verbinding richting de A12 en dan de rondweg op. Daar wil nog wel file staan, maar daar heb je ook last van vanuit Nieuwegein dan. Die A12 is gewoon een drama. Maar de A2 en A27 zijn tegenwoordig beide goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rattatata schreef op 12 januari 2017 @ 13:01:

Het is inderdaad ook maar net wat je zoekt. Ik wil bijvoorbeeld niet dood gevonden worden in Houten of IJsselstein, maar heb dan ook een mega hekel aan van die burgerlijke vinexhuizen.

(Ik woon ook weer niet in zo'n grijze pauperflat, overigens.)



Grappig, want beide plaatsen hebben naar mijn idee ook best wel een charmant oud centrum. IJsselstein is meer dan alleen Zenderpark en hetzelfde geldt voor Houten en Castellum.



En verder klopt het wel wat Belle zegt over de files, de verkeersopstopping zit voornamelijk rond de aansluiting met de A12 vanuit Nieuwegein heb je daar evenveel last van als vanuit Vianen. Je kan natuurlijk ook lekker binnendoor met de fiets of brommer want aan verkeersdrukte ontsnap je sowieso niet rond Utrecht.
Fruit ziet er lekker uit
Alle reacties Link kopieren
quote:Litchi schreef op 12 januari 2017 @ 13:21:

[...]





Grappig, want beide plaatsen hebben naar mijn idee ook best wel een charmant oud centrum. IJsselstein is meer dan alleen Zenderpark en hetzelfde geldt voor Houten en Castellum.



En verder klopt het wel wat Belle zegt over de files, de verkeersopstopping zit voornamelijk rond de aansluiting met de A12 vanuit Nieuwegein heb je daar evenveel last van als vanuit Vianen. Je kan natuurlijk ook lekker binnendoor met de fiets of brommer want aan verkeersdrukte ontsnap je sowieso niet rond Utrecht.Ik werk in hartje Utrecht en ga inderdaad op de scooter, ideaal soms pak ik de auto, net zo prettig. Maar ik heb niet standaard parkeerplek bij mijn werk voor de auto dus vandaar de scooter.
Alle reacties Link kopieren
ik woon ook in nieuwegein, batau zuid (een van de driften. *zwaait naar de buurvrouwen*.

alweer zo'n 20 jaar.

voordelen: veel groen, zeer betaalbaar (koophuizen). alle voorzieningen bij de hand (met het (ver)nieuwde winkelcentrum kom ik nog maar zelden in Utrecht om te winkelen),genoeg keuze aan restaurants. supermarkt om de hoek, redelijke bioscoop, theater, grote bibliotheek. etc etc. goede school, genoeg aanbod aan middelbaar onderwijs. en je zit zo op de snelweg of in utrecht.

nadeel: geen echt uitgaanscentrum, geen leuke kroegjes om 's avonds eens wat te gaan drinken. en weinig sfeer. voor leuke straatjes, huisjes etc en geen grote speeltuin (in elke wijk zijn kleine speeltuintjes te vinden).



Conclusie: voorlopig blijven we hier nog wel even (maar als het aan mij ligt in een ander huis, maar dat is een heel ander verhaal)
Alle reacties Link kopieren
Nieuwegein heeft een leuk centrum, maar ik zou er ook niet gaan wonen. Ik heb te veel verhalen gehoord over inbraak, autodiefstal, drugs dealen, geluidsoverlast, hangjongeren, vernieling en vergeet de Roma families niet

Ik vind Vreeswijk nog wel leuk, maar de rest van de wijken zou ik al gauw overslaan. In Nieuwegein is de achterstand overal bekend en de gemeente probeert er aan te werken, maar ze zijn er nog lang niet.



Leukere woonplaatsen zijn dan IJsselstein of Houten. Of als je de andere kant op zou willen, Vleuten, de Meern en Leidsche Rijn (Parkwijk niet)
Is Vianen niet leuker dan, nou ja, het oude centrum? Ik ken in Nieuwegein één aardig stukje, bij de kerk langs het water. De rest is eh... baksteen.
Alle reacties Link kopieren
Het oude centrum van Vianen is wel erg prijzig.
Alle reacties Link kopieren
Het oude centrum van Vianen is vervallen in leegstand. De woensdagmarkt een ware aanfluiting.

Los daarvan zou ik daar dan weer niet willen wonen.



Overigens heeft elk stad/dorp wel wat. Kijk rond in de buurt, spreek is iemand aan in de wijk en loop even een poosje rond.
quote:little_angel89 schreef op 12 januari 2017 @ 15:06:

Het oude centrum van Vianen is vervallen in leegstand. De woensdagmarkt een ware aanfluiting.

Los daarvan zou ik daar dan weer niet willen wonen.



Overigens heeft elk stad/dorp wel wat. Kijk rond in de buurt, spreek is iemand aan in de wijk en loop even een poosje rond.Ik ben er ook al in geen twintig jaar geweest, werkte daar ooit...
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 12 januari 2017 @ 15:07:

[...]





Ik ben er ook al in geen twintig jaar geweest, werkte daar ooit... Er is geen winkel meer over geloof ik
quote:little_angel89 schreef op 12 januari 2017 @ 15:11:

[...]





Er is geen winkel meer over geloof ik Dan zijn de woningen toch vast niet zo duur meer? Begin je een bakkerij!
Alle reacties Link kopieren
Wow super dank voor alle snelle reacties.

Het wijkje waar we kijken lijkt wel oké, alleen koophuizen en niet naast flats/begeleid wonen.



Het hangt ook maar net af van wat je wil, begrijp ik. Houten is misschien ook.wel een optie. Het liefst zouden we in Utrecht blijven, maar daar zijn nu haast geen betaalbare starterswoningen, vandaar dat we verder kijken..
Weet je zeker dat er geen begeleid wonen is? Een paar instellingen daar hebben ook groepshuizen, verbouwde eensgezinswoningen dus.



Ik zou toch ook nog een paar andere wijken bekijken. En her en der met buren gaan praten.



Bedenk ook of je kinderen wil of niet. Dan is iets als Wijkersloot (vlak bij het centrum en een aantal scholen) of Batau Zuid misschien beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven