wonen in zeeland...dat lijkt me wel wat :-)

14-01-2012 06:17 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer ben ik een paar dagen in een hotelletje in de buurt van Middelburg geweest. Vond het een prachtige stad. Daarna nog naar de kus gereden, Domburg, Veere, Wissekerke, Colijnsplaat....We hebben al die dorpjes wel gezien.



Het lijkt me heerlijk om in een van die dorpjes of bv in Middelburg zelf, te gaan wonen. Lekker veel naar het strand enz.



Toch vraag ik me af hoe het nou in het echt is. Accepteert de lokale bevolking mensen makkelijk die van buiten Zeeland komen? Hoe is het in de winter?



Wie heeft er ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Je doet net of je naar het einde van de wereld verhuist. In de winter is het daar net zo koud en somber als in de rest van NL. Natuurlijk accepteert de lokale bevolking je als je van buiten komt, als je maar niet de arrogante westerling gaat uithangen.
Ik vind Zeeland erg leuk, als toerist. Ik woon zelf in een druk bezochte toeristische stad en zou echt niet gaan verhuizen naar zo'n gebied en zomers continue struikelen over toeristen.
Bedenk wel dat je daar ook gewoon moet werken en je huishouden hebt he ;) op vakantie zijn daar is wel iets anders dan er wonen. Als je er woont heb je ook gewoon de lasten van het leven en is het misschien allemaal niet zo rooskleurig meer. En bedenk ook dat je zeker in de zomer met al die toeristen voor de deur zit. Ik zou daar gek van worden. Verder zal het qua geaccepteerd worden wel goed komen enzo, het is ook gewoon nederland. Alleen werk vinden is volgens mij niet zo makkelijk daar.
Alle reacties Link kopieren
ja tuurlijk, het is geen china ofzo dat snap ik ook wel. maar je hebt er wel heerlijk het strand en bv midddelburg hele leuke stad. zodra het mooi weer is is het er wel gezellig met leuke eettentjes en gewoon lekker zwemmen enzo...het heeft echt wel voordelen!
Hm... Wat zoek/wil je nou eigenlijk precies? Haarlem is ook een mooie stad en het strand dichtbij, net als Den Haag.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook vlak bij het strand. Maar als je leven vol zit met werk, huishouden enz, kom je daar minder vaak dan je zou willen. Echt, vakantieplekken zijn leuk als je vakantie hebt. Niet als je aan het werk bent en je zit mensen naar het strand gaan. Zeeland is trouwens wel erg leuk. Maar het ligt er aan waar je gaat wonen. Walcheren of een ander eiland? En vlissingen is weer heel anders dan middelburg. (maar je moet ergens naar de bioscoop) En hou er rekening mee dat de mentaliteit Zeeuws is. Bijna soms Rotterdams. (veel zeeuwen zijn in de jaren 50/60 naar vooral rotterdam zuid getrokken) Poetsen, niet lullen. Ik voel me er thuis. Maar ik heb vrienden (uit amsterdam, kop noordholland, achterhoek) die het niks vinden.



Toch vreemd dat in een klein landje de karakters van bewoners zo anders kunnen zijn. :-)
Alle reacties Link kopieren
Wat verwacht je nu? Dat het in de winter in Middelburg compleet anders is als in Groningen? En als jij jezelf een beetje inburgert, wordt je ongetwijfeld wel opgenomen in de bevolking.



Wat wil je nu eigenlijk met dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Zo dachten mijn moeder en vader er ook over.

Ze hebben er jaren vakantie gevierd,zaten er van maart tot oktober.

Toen gingen ze wonen aan de kust.En dat is als brabander toch anders.

De zeelanders zijn best heel close,en het is moeilijk om er als "vreemde"tussen te komen zeg maar.

En in de winter zijn er geen toeristen,en is het er echt heel heel stil,en dat strand heb je ook wel gezien na een tijdje.

En inderdaad,vakantie vieren of er echt wonen en werken,is natuurlijk niet met elkaar te vergelijken.

Plus het feit dat wij niet meer elk weekend zomaar een bakkie koffie kwamen doen,viel hun erg zwaar.

Want ja,werkende kinderen met kleinkinderen hebben wel iets beters te doen als even 400 km te rijden voor een bakkie bij pa en ma.

Mijn moeder was dolgelukkig toen ze na een jaar terug kon naar Brabant (hun appartement had een jaarcontract,anders was ze veel eerder teruggekomen)



Ikzelf heb dat gevoel met Texel........maar zou er nooit gaan wonen.
Houd er wel rekening mee dat Zeeland in de zomermaanden uitpuilt van de (Duitse) toeristen. Die schattige dorpjes zijn da zo schattig niet meer als ze veranderen in 'n massatoeristische plaats. Als je wat verder weg wil van de strandplaatsen kun je er wel goedkoop vrijstaand wonen.
Alle reacties Link kopieren
ok...over tot de orde van de dag :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje dezelfde ervaring als ladytruckster. Als rasechte brabander na mijn afstuderen naar zeeland vertrokken om te wonen en te werken. Nu moet ik zeggen dat ik in een vrij streng gerefomeerde gemeente terecht kwam.

Heerlijke leefomgeving, grote vriendenkring opgebouwd maar toch me nooit helemaal geaccepteerd gevoeld.

Nu kon ik daar op zich nog prima mee leven omdat ik ook mensen om me heen had verzameld die me wel accepteerde zoals ik was. Maar toen kwamen er kinderen en weer een paar jaar later moest ik op zoek naar een geschikte school voor de oudste. Toen was het voor mij duidelijk dat ik in zeeland mijn toekomst niet wilde opbouwen.Heb toen ook ander werk gezocht in brabant en had toen na 7/8 jaar zeeland echt het gevoel weer thuis te zijn.

Het grappige is dat ik toch nu nog steeds heel graag in zeeland kom. De rust, de schoonheid, de ons ken ons mentaliteit. Maar nu heb ik dan ook geen last meer van de 'schijnheiligheid' die ik toch altijd dacht te voelen toen ik er woonde.
Alle reacties Link kopieren
mag ik vragen war je gewoond hebt of is dat te persoonljk?
Als je maar net over de grens van Brabant in Zeeland gaat wonen, heb je daar al veel goedkopere vrijstaande huizen en het is er beslist niet toeristisch, want die rijden allemaal als 'n stel kuddedieren naar de strandplaatsen.

Ook is het er het grootste deel van 't jaar filevrij door de weeks, waardoor het minder erg is iets verder van je werk af te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid op 100 meter van het strand en mijn ouders wonen daar nog steeds. Wij komen elke dag op het strand. Elke dag van het jaar en dat is nooit veranderd.
Alle reacties Link kopieren
het strand verveelt nooit, met de storm vorige week was het strand de gaafste plek die er was;) verder zijn de dorpen grotendeels wel behoorlijk kerkelijk en dat moet je wel liggen. Middelburg is een leuke stad, van alles wat, maar alles wat meer op kleine schaal natuurlijk. Ga ook eens in de winter hier op vakantie, dan maak je dat ook eens mee. Enige nadeel vind ik dat je zo weinig centraal zit. Daar verkijk ik me wel eens op. Tholen bijv zie ik als 'ver weg' maar t ligt veel centrales tov de randstad bijv.
Hm, als je kiest voor Zeeland, ga dan wonen in een plaats met een NS-station. Zo ben je voor de rest van het land nog een beetje bereikbaar . . . . . . . Onderzoek of het ov een beetje redelijk is, dus niet een bus eens in de 2 uur. Het tempo ligt er veel lager dan in de Randstad, het moet je liggen.

Ik ben er tweemaal geweest (Zeeuws Vlaanderen) en vond dat slome tempo maar niets. Wat ik wel mooi vond was de ruimte . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
nee zeeuwsvlaanderen lijkt me ook niet echt iets. ik zit echt te denken in of rondom domburg of wissenkerke/colijnsplaat...
Stations en OV heb je in west Brabant ook nauwelijks, maar je rijdt doorgaans filevrij en kunt overal (gratis) parkeren. Als je afgelegen gaat wonen heb je toch 'n auto nodig. OV zit meestal in de drukkere steden en daarvoor ga je niet naar 'n rustige provincie lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
tja die dorpen zijn in de winter wel heel stil. Domburg heeft ook heel veel vakantiewoningen. En die staan leeg. En tis daar ook redelijk duur. Kijk ook eens rond op funda! Dan krijg je daar ook een btje beeld van. Vanuit middelburg ben je ook met 10minuten op het strand(parkeerplaats, afh van waar je zit). Zeeuws vlaanderen zou ik ook echt nie gaan wonen;).
Alle reacties Link kopieren
ja domburg is idd erg duur. ik hoorde dat colijnsplaat etc veel goedkoper is maar wel een mooi strand enz.



middelburg is natuurlikj ook wel heel erg leuk maar ja wie wil er niet op loopafstand van het strand wonen???
Alle reacties Link kopieren
kun je er mee leven dat dat dan ook het enige is dat daar te doen is, het strand? Dat je voor alle andere dingen de auto moet pakken. Colijn is oosterscheldestrand he, voor noordzee strand moet je naar andere kant van de stormvloedkering;)
Alle reacties Link kopieren
eh..ja dat geloof ik gelijk dat dat oosterscheldestrand is...maar wat is dan precies het verschil behalve de naam?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet quoten forum mobiel, maar Zeelanders??



En vergeet niet dat Zeeuws Vlaanderen dichtbij steden ligt als Brugge, Knokke, Gent en Antwerpen.



Maar ik denk wel dat je een durpsmens moet zijn om in een durp te wonen.
Alle reacties Link kopieren
dat je dan aan de oosterschelde zit en niet direct aan de noordzee. Ik vind het weidse van noordzee strand toch het mooiste, anders zie je altijd een overkant. En miner golven (maar ik hou van golven;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven