wonen in zeeland...dat lijkt me wel wat :-)

14-01-2012 06:17 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer ben ik een paar dagen in een hotelletje in de buurt van Middelburg geweest. Vond het een prachtige stad. Daarna nog naar de kus gereden, Domburg, Veere, Wissekerke, Colijnsplaat....We hebben al die dorpjes wel gezien.



Het lijkt me heerlijk om in een van die dorpjes of bv in Middelburg zelf, te gaan wonen. Lekker veel naar het strand enz.



Toch vraag ik me af hoe het nou in het echt is. Accepteert de lokale bevolking mensen makkelijk die van buiten Zeeland komen? Hoe is het in de winter?



Wie heeft er ervaring?
Alle reacties Link kopieren
o dan zie je ook al die windmolens enz bedoel je marlena en deltawerken enzo? ja daar heb je ook wel weer gelijk in.



domburg lijkt me eigenlijk het leukste maar is ook heel duurnatuurlijk.....
Alle reacties Link kopieren
ik zou zeggen boek een weekendje aan de zeeuwse kust in jan/feb;) zeeland heeft overigens wel de meeste zonuren heb ik eens gelezen;) ik zou er zelf niet aan moeten denken om in domburg te wonen, maar das ook heel persoonlijk. Wel leuk, veel (jonge) mensen trekken weg, zeeland loopt leeg, maar jij wil komen:) hoera. Zeeland is prachtig. Als ik in Utrecht kom, voel ik me altijd zo'n provinciale muts haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 3 jaar geleden vanuit Noord-Holland (stad vlakbij A'dam) verhuisd naar Zeeland. Eerst heb ik 2,5 jaar in een toeristisch dorp/stadje gewoond op Schouwen-Duiveland. Leuk hoor, maar in de zomer teveel toeristen en in de winter te stil. De compensatie tussen die 2 seizoenen maakte wel dat t nog te doen was. Van de Zeeuwse mentaliteit was daar niet veel te merken (veel import uit R'dam), gelukkig. Toch kon ik niet aarden in een dorp dus ben ik een half jaar geleden verhuisd naar Middelburg. Hier gaat het al een stuk beter. Leuke, gezellige stad. Verder is

het inderdaad een mooie omgeving, maar het is en blijft een uithoek. Je rijdt nooit toevallig langs Middelburg (of Vlissingen). Altijd bestemminsverkeer. De Zeeuwen zijn wel wat stugger, maar de jongere generatie valt mee. En zo heb je altijd wel wat natuurlijk.. Ik heb het hier voorlopig prima naar m'n zin!



Dus, ben je geen (echt) stadsmens, hou je van rust en sociale controle, maakt het je niet uit dat de randstad lastig te bereiken is (helemaal niet met ov), dan is het een fantastisch mooie stad om te wonen. De Zeeuwse dorpen zou ik gewoon vermijden. Al is het maar omdat het dorpen zijn. Die zou ik in N-H ook vermijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:junamietje schreef op 14 januari 2012 @ 08:48:

mag ik vragen war je gewoond hebt of is dat te persoonljk?



Ik had een huisje in de polder tussen twee dorpen in. (zuid-beveland). Het huisje was geweldig (hoewel het nu ook echt te klein was geweest met het inmiddels groter gezin), locatie was geweldig. Maar behalve heerlijk buiten wonen , leef je natuurlijk wel gewoon in de dorpen en ik had ook in een van die dorpen mijn praktijk.

Woon nu overigens in een vergelijkbare situatie (buitengebied, tussen twee dorpen in) maar dan in brabant. Voel me hier veel beter thuis tussen de mensen maar mis wel de rust die zeeland uitstraalt. Als de kinderen het huis uit zijn zou ik er bij wijze van spreken zo weer terugkeren. (Want met de auto ben je tenslotte zo weer in brabant.)

In de zeeuwse steden heb je waarschijnlijk een heel andere ervaring. Maar ben zelf absoluut geen stadsmens.
Alle reacties Link kopieren
In de zomermaanden gaan we overigens nog heel vaak in de oosterschelde zwemmen. Ik ken daar een heel klein overzichtelijk strandje en op zondagen ben je bijna verzekerd van een prive strand. Heb er in de jaren nadat ik er woonde vaker gezwommen dan in de jaren dat ik er heel dichtbij woonde.
Ik heb wel wat ervaringen voor je.... Maar wil ze hier niet posten, ivm herkenbaarheid.



Kom er alleen niet echt achter hoe ik een privéberichtje kan sturen.
Alle reacties Link kopieren
Als import zeeuwse kan ik je vertellen dat ik erg heb moeten wennen aan de zeeuwse mentaliteit. Is toch heel erg anders dan die ik gewend was.



In de eerste maanden dat ik hier woonde, had ik echt nog heel erg het "vakantiegevoel", maar inderdaad zoals hier gezegd werd: op het moment dat je hier aan het werk gaat/ andere bezigheden krijgt, wordt het anders.



Wat mij hier erg tegenvalt is het OV: je moet eigenlijk echt een rijbewijs hebben anders is ergens komen (vooral in de plaatsen die jij noemt) echt een ramp. Je bent met gemak anderhalf uur onderweg naar plaatsen die je met de auto in een half uur bereikt.



En vergeet het blik Duitsers niet dat ze ieder zomerseizoen opentrekken. Het is wat Blof ook zingt:".... waar een ieder onbewust in het duits wordt aangesproken..." Dat is echt zo: ik word in de winter altijd in het Nederlands/ zeeuws aangesproken en in de zomer gaat dat altijd in het duits. Zal wel met mijn accent te maken hebben.



En die stranden? Ja superlekker hoor in de zomer. Maar dat vindt de rest van het land ook.



Maar toch, als ik na een warme zomerdag in de tuin sta en de mooiste zonsondergangen zijn te zien, ruikt het zo heerlijk ziltig. Daar kan ik echt van genieten.
Alle reacties Link kopieren
Het vakantiegevoel had ik ook! Zelfs toen ik gewoon studeerde en werkte waar ik woonde.. Uiteindelijk bleek ik gewoon geen dorpsmens te zijn. Middelburg is nog wel te behappen....

Een vakantiegevoel zorgt er niet voor dat je ergens kunt aarden en dat is toch wel cruciaal als je er wilt kunnen wonen..



En de Zeeuwse mentaliteit moest ik ook erg aan wennen. Ik blies mn klasgenoten bijna omver met m'n Noordhollandse houding En mijn vriend kan af en toe wel de balen hebben van mijn "randstedelijke arrogantie" zoals ie dat zelf noemt..



Als ik in Zeeland blijf blijf ik in Middelburg, maar het liefst gewoon weer terug naar NH (woon hier nu doordat k hier een baan heb gekregen)
Alle reacties Link kopieren
hoe is het in de winter?? Wat bedoel je daar precies mee? Koud, net als in de rest van Nederland... Haha.

Ik vind Zeeland super, maar ik ben er dan ook geboren. Ik woon in een dorpje, redelijk dichtbij het strand.

Ik ben geen persoon die graag in een stad wil wonen dus voel me hier prima. Ik zou nooit in Rotterdam ofzo willen wonen. Maar ja, dat is allemaal persoonlijk toch? Ik ken iedereen hier in het dorp en 90% praat dialect. Als jij hier zou wonen wordt je echt niet slecht behandeld door ons, maar je bent wel even een buitenstaander natuurlijk, en zou me wel even afvragen wat je hier zoekt. In de winter is hier in het dorp of in de andere dorpen weinig te beleven, maar ja, dat heb je denk ik in alle dorpen in Nederland wel. In Middelburg is dat al iets anders natuurlijk. En daar zal je ook minder snel een buitenstaander zijn. Dat is een stad sowieso anders dan in een dorp lijkt mij. .

Middelburg is een mooie stad hoor, vindt het om te shoppen niet bijzonder, dan pak ik liever de trein naar een grotere stad.

Dus ja, ik ben heel positief over Zeeland, ik ga hier ook niet weg, maar of het iets voor jou is, geen idee. Denk je er echt over om hier naar toe te verhuizen of heb je zomaar interesse in Zeeland?
Alle reacties Link kopieren
quote:carenza schreef op 14 januari 2012 @ 09:06:

Hm, als je kiest voor Zeeland, ga dan wonen in een plaats met een NS-station. Zo ben je voor de rest van het land nog een beetje bereikbaar . . . . . . . Onderzoek of het ov een beetje redelijk is, dus niet een bus eens in de 2 uur. Het tempo ligt er veel lager dan in de Randstad, het moet je liggen.

Ik ben er tweemaal geweest (Zeeuws Vlaanderen) en vond dat slome tempo maar niets. Wat ik wel mooi vond was de ruimte . . . . . .



In een plaats met een treinstation, Vlissingen, Middelburg, Arnemuiden of Goes dus.

De dorpjes hebben uiteraard geen treinstation. Waar ik woon heb je elk uur een bus met goede aansluiting op de trein. Verder heb ik een rijbewijs en ik fiets veel. Ik ben het ook gewend dus heb nergens problemen mee.

Wat bedoel je met het slome tempo? Puur wat ov betreft?
Alle reacties Link kopieren
Iemand had het trouwens net over Zeeuwse steden.. Ik kwam laatst tot de conclusie dat er welgeteld 3 steden zijn: Goes, Middelburg en Vlissingen



Oke, misschien in Zeeuws Vlaanderen nog een paar, maar dat deel tel ik niet eens meer mee.
Alle reacties Link kopieren
ik vraag me wel altijd af of ik dan ook pas bij het beeld dat mensen van ons 'stugge' zeeuwen hebben. Lol;) er zijn trouwens wel een hoop dorpen met een ns station maar daar stopt alleen een stoptrein eens per uur;) en das niet aan de kant van walcheren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Waldorf114 schreef op 14 januari 2012 @ 10:52:

Iemand had het trouwens net over Zeeuwse steden.. Ik kwam laatst tot de conclusie dat er welgeteld 3 steden zijn: Goes, Middelburg en Vlissingen



Oke, misschien in Zeeuws Vlaanderen nog een paar, maar dat deel tel ik niet eens meer mee.Veere is officieel ook een stad
Alle reacties Link kopieren
Ik zie steeds de zeeuwse mentaliteit voorbij komen ,maar wat houd die nou eigenlijk in?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marlena88 schreef op 14 januari 2012 @ 10:52:

ik vraag me wel altijd af of ik dan ook pas bij het beeld dat mensen van ons 'stugge' zeeuwen hebben. Lol;) er zijn trouwens wel een hoop dorpen met een ns station maar daar stopt alleen een stoptrein eens per uur;) en das niet aan de kant van walcheren.



ja klopt inderdaad. Rilland, Kapelle etc.



Maar inderdaad niet Domburg, Oostkapelle, Zoutelande, Veere, Colijnsplaat (waar TO het steeds over heeft, ben zelf volgens mij nog nooit in Colijnsplaat geweest, maar goed :D )
Alle reacties Link kopieren
Tulpje, je vergeet Kapelle-Biezelinge nog (treinstation). De eerste keer dat ik hier naar toe reed met de trein, weet ik nog dat het leek alsof iedere boerderij een station had. Hell wat zeg ik: ze hebben zelfs een dorp naar het station vernoemd "Stationsbuurt."

En toch als ik de watertoren zie en daarachter de televisietoren als we het station naderen, voelt het als thuiskomen. Daar waar de mensen wonen, van wie ik het meest houd: man en kids.
Alle reacties Link kopieren
@visje. Het kan erger: in zeeuwsvlaanderen is een gehucht dat heet: Boerenhol. Echt waar;)
Alle reacties Link kopieren
Hahaha.



@bromsnor: ik heb wel eens gezegd dat je aan de mentaliteit van de zeeuwen kunt merken dat het vroeger eilandbewoners waren. Zo op zich zelf. Ons kent ons en als buitenstaander kom je daar maar lastig tussen vond ik. Ik heb in de ouderenzorg gewerkt en ik heb serieus waar cliënten gehad die niet wilde dat ik hen hielp. Ze wilde een zeeuwse collega.
Alle reacties Link kopieren
quote:Visje28 schreef op 14 januari 2012 @ 11:05:

Tulpje, je vergeet Kapelle-Biezelinge nog (treinstation). De eerste keer dat ik hier naar toe reed met de trein, weet ik nog dat het leek alsof iedere boerderij een station had. Hell wat zeg ik: ze hebben zelfs een dorp naar het station vernoemd "Stationsbuurt."

En toch als ik de watertoren zie en daarachter de televisietoren als we het station naderen, voelt het als thuiskomen. Daar waar de mensen wonen, van wie ik het meest houd: man en kids.Ja, ik zei Kapelle al he
Alle reacties Link kopieren
@tulpje was een crosspost.
Alle reacties Link kopieren
tja het is maar net waar je geboren bent... Als jij in een grote stad geboren bent en je zou verhuizen naar het dorp waar ik woon.. je zou helemaal gek worden denk ik. Er zijn maar een paar winkels (lees: bakker, groeteboer, supermarkt, slager) en er valt verder weinig te beleven.

Ik woon hier al mijn hele leven, vrienden en familie dichtbij en ik vind het heerlijk rustig. Op zondag gaan we vaak naar het strand, met de hond lopen. Of over de duinen of in het bos. En in de zomer komen de toeristen inderdaad. Ik vind dat gezellig, de dorpjes stromen vol, er komen weer toeristenmarktjes, terrasjes vol.

Verder is het hier op zondag erg rustig. Als we dan 's zomers in de tuin zitten hoor je alleen de vogels fluiten. Heerlijk. Maar daar moet je dus wel van houden.

Heb eens een tijdje op een flat in een grote stad gewoond (ivm studie). Vond het vreselijk, niks voor mij. Maar snap dus heel goed dat als je daar geboren bent, je zo'n rustig dorp maar niks vindt. Dat je de auto of bus moet pakken om naar de bios, of naar de stad. Ik ben dat gewend, weet niet beter.
Alle reacties Link kopieren
junamietje, heb je al een beetje beeld van hoe het echt is?
Alle reacties Link kopieren
@visje ik woon al heel mn leven in zeeland en was gewoon benieuwd wat er onder die mentaliteit word verstaan
Alle reacties Link kopieren
quote:carenza schreef op 14 januari 2012 @ 09:06:

Hm, als je kiest voor Zeeland, ga dan wonen in een plaats met een NS-station. Zo ben je voor de rest van het land nog een beetje bereikbaar . . . . . . . Onderzoek of het ov een beetje redelijk is, dus niet een bus eens in de 2 uur. Het tempo ligt er veel lager dan in de Randstad, het moet je liggen.

Ik ben er tweemaal geweest (Zeeuws Vlaanderen) en vond dat slome tempo maar niets. Wat ik wel mooi vond was de ruimte . . . . . .Niet iedereen reist met het openbaar vervoer. Er zijn ook mensen die alles met de auto doen. Alsof je het daar vanaf moeten laten hangen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe Zeeland is in de winter.... lekker rustig, zonder toeristen die je voor de voeten lopen. Ik word 's zomers gewoon chagrijnig als ik in de stad loop. Mensen zijn echt op vakantie, lopen vijf man breed over straat. Goh, rijden hier ook auto's??? Moet ik op de stoep lopen????



Het enige nadeel van Zeeland, is dat het zo enorm ver weg ligt van de Randstad. Maar daarmee heb je ook het grootste voordeel te pakken, de rust. Alles is hier wel, maar kleinschalig (geen Ikea trouwens, dat is wel erg).



Volgende week ga ik naar Amsterdam, shoppen. Zit ik wel 2,5 uur heen en 2,5 uur terug in de trein. Concert pakken in Utrecht ofzo, dan moet ik een overnachting regelen.



Sinds ik in Zeeland woon, onderneem ik minder omdat alles zo ver weg is. En wat dichtbij is, zoals het strand is een prima vervanging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven